Vapaa kuvaus

http://kristitty.net

Aloituksia

129

Kommenttia

16899

1. Toorassa+sanotaan,+että+tämä+on+ikuinen+säädös,+että+Jumala+ei+koskaan+mutta+lakejaan,+vaan+ne+ovat+pysyvä+säädös.+Laitetaan+muistin+virkistykseksi+muutama+jae+Toorasta:"Ja+Herra+käski+meidän+pitää+kaikki+nämä+säädökset+ja+peljätä+Herraa,+meidän+Jumalaamme,+että+me+aina+menestyisimme+ja+hän+pitäisi+meitä+elossa,+niinkuin+tähän+päivään+saakka+on+tapahtunut."+(5.+Moos.+6:24)“Rakasta+siis+Herraa,+sinun+Jumalaasi,+ja+noudata+alati+hänen+määräyksiänsä,+säädöksiänsä,+oikeuksiansa+ja+käskyjänsä.”+(5.+Moos.+11:1)“Nämä+ovat+ne+käskyt+ja+oikeudet,+joita+teidän+on+tarkoin+noudatettava+siinä+maassa,+jonka+Herra,+sinun+isiesi+Jumala,+sinulle+antaa,+että+ottaisit+sen+omaksesi-noudatettava+niin+kauan+kuin+elätte+maan+päällä.”+(5.+Moos.+12:1)“Noudata+ja+tottele+kaikkia+näitä+sanoja,+jotka+minä+sinulle+annan,+että+menestyisit,+sinä+ja+sinun+lapsesi+sinun+jälkeesi,+ikuisesti,+kun+teet+sitä,+mikä+on+hyvää+ja+oikeata+Herran,+sinun+Jumalasi,+silmissä.”+(5.+Moos.+12:28)“Se,+mikä+on+salassa,+se+on+Herran,+meidän+Jumalamme;+mutta+mikä+on+ilmoitettu,+se+on+meitä+ja+meidän+lapsiamme+varten+ikuisesti,+että+me+pitäisimme+kaikki+tämän+lain+sanat.”+(5.+Moos.+29:29)“Ja+niitä+säädöksiä+ja+oikeuksia,+sitä+lakia+ja+niitä+käskyjä,+jotka+hän+on+teille+kirjoittanut,+te+alati+tarkoin+noudattakaa,+mutta+älkää+peljätkö+muita+jumalia.”+(2.+Kun.+17:37)"Hänen+kättensä+teot+ovat+totiset+ja+oikeat;+luotettavat+ovat+kaikki+hänen+asetuksensa.+Ne+pysyvät+järkkymättä+aina+ja+iankaikkisesti;+ne+ovat+tehdyt+totuudessa+ja+oikeudessa."+(Ps.+111:7,8)"Jo+aikoja+minä+olen+tiennyt+sinun+todistuksistasi,+että+sinä+olet+ne+perustanut+iäti+pysyviksi."+(Ps.+119:152)"Minä+en+riko+liittoani+enkä+muuta+sitä,+mikä+on+huuliltani+lähtenyt."+(Ps.89:34)"Sinun+sanasi+on+kokonaan+totuus,+ja+kaikki+sinun+vanhurskaat+päätöksesi+pysyvät+ikuisesti."(Ps.+119:160)"Mutta+Herran+päätökset+pysyvät+iäti,+hänen+ajatuksensa+polvesta+polveen."+(Ps.+33:11)"Iankaikkisesti+pysyy+sinun+sanasi,+Herra,+vahvana+taivaissa."+(Ps.+119:89)"Ruoho+kuivuu,+kukkanen+lakastuu,+mutta+meidän+Jumalamme+sana+pysyy+iankaikkisesti."+(Jes.+40:8)Kerrotko+kiitos,+missä+kohtaa+profeetat+sanovat,+että+lopun+aikoina+on+voimassa+jokin+toinen+laki,+Kristuksen+eli+Messiaan+laki?+Missä+kohtaa+Jumala+sanoo,+että+nämä+ovat+tällaisia+väliaikaisia+säädöksiä?+Missä+kohtaa+Jumala+sanoo,+että+nämä+käskyt+tulevat+muuttumaan?Sen+sijaan+Jumala+itse+sanoo,+että+tämä+on+ikuinen+säädös,+että+tähän+lakiin+ei+tule+mitään+muutosta.+Selittäkää+kiitos+tämä+asia,+te,+jotka+uskotte,+että+lopun+aikoina+on+voimassa+jokin+toinen+laki,+Kristuksen+laki.
  2. Kerrotko+missä+kohtaa+Uutta+testamenttia+sanotaan,+että+sunnuntai+on+nyt+pyhäpäivä,+sapatti+on+kumottu?+Missä+kohtaa+sanotaan,+että+nyt+saa+syödä+saastaista?+Missä+kohtaa+sanotaan,+että+Mooseksen+laki+on+nyt+kumottu?Jeesus+itse+sanoo:"Älkää+luulko,+että+minä+olen+tullut+lakia+tai+profeettoja+kumoamaan;+en+minä+ole+tullut+kumoamaan,+vaan+täyttämään.+Sillä+totisesti+minä+sanon+teille:+kunnes+taivas+ja+maa+katoavat,+ei+laista+katoa+pieninkään+kirjain,+ei+ainoakaan+piirto,+ennenkuin+kaikki+on+tapahtunut.+Sentähden,+joka+purkaa+yhdenkään+näistä+pienimmistä+käskyistä+ja+sillä+tavalla+opettaa+ihmisiä,+se+pitää+pienimmäksi+taivasten+valtakunnassa+kutsuttaman;+mutta+joka+niitä+noudattaa+ja+niin+opettaa,+se+pitää+kutsuttaman+suureksi+taivasten+valtakunnassa."+(Mt.+5:17-19)Ei+ihan+kuulosta+siltä,+että+Mooseksen+laki+on+nyt+kumottu+ja+kuopattu.Paavali+kirjoittaa:"Teemmekö+siis+Tooran+mitättömäksi+uskon+kautta?+Pois+se!+Vaan+me+vahvistamme+Tooran."+(Room.+3:31)Ei+ihan+kuulosta+siltä,+että+Toora+on+nyt+kumottu.Joten+mitä+sun+mielestä+Uudessa+testamentissa+sanotaan?