Vapaa kuvaus

http://kristitty.net

Aloituksia

129

Kommenttia

16899

1. Jälleen+vain+lainaat+Raamatun+tekstiä+selittelemättä,+joten+joudun+arvaamaan+mitä+ajat+takaa.+Usein+väitetään+että+Jeesus+rikkoi+sapattia+ja+siten+kumosi+sapatin.+Tämä+ei+pidä+paikkaansa.+Parantaminen+sapattina+ei+ole+Mooseksen+laissa+kielletty,+joten+Jeesus+ei+rikkonut+sapattia.+Juutalaiset+kyllä+syyttivät+Jeesusta+sapatin+rikkomisesta,+mutta+todellisuudessa+Jeesus+ei+rikkonut+sapattia.+Jos+Jeesus+olisi+rikkonut+sapattia,+hän+olisi+tehnyt+syntiä,+eikä+olisi+voinut+olla+synnitön+uhri+ja+virheetön+karitsa+meidän+puolestamme.
  2. Jeesus+noudatti+Mooseksen+lakia.+Mooseksen+laissa+käsketään+laittaa+tupsut+viitan+kulmiin.+Jeesuksen+mukaan+Mooseksen+laista+ei+katoa+pieninkään+kirjain:”Älkää+luulko,+että+minä+olen+tullut+lakia+tai+profeettoja+kumoamaan;+en+minä+ole+tullut+kumoamaan,+vaan+täyttämään.+Sillä+totisesti+minä+sanon+teille:+kunnes+taivas+ja+maa+katoavat,+ei+laista+katoa+pieninkään+kirjain,+ei+ainoakaan+piirto,+ennenkuin+kaikki+on+tapahtunut.+Sentähden,+joka+purkaa+yhdenkään+näistä+pienimmistä+käskyistä+ja+sillä+tavalla+opettaa+ihmisiä,+se+pitää+pienimmäksi+taivasten+valtakunnassa+kutsuttaman;+mutta+joka+niitä+noudattaa+ja+niin+opettaa,+se+pitää+kutsuttaman+suureksi+taivasten+valtakunnassa.”+(Mt.+5:17-19)Mooseksen+laki+on+siis+edelleen+voimassa,+ja+Mooseksen+lain+mukaan+meidän+tulee+käyttää+tupsuja.+Ei+ole+ollenkaan+huono+asia+seurata+Jeesuksen+esimerkkiä+tässä+asiassa.Kyse+ei+ole+mistään+roolileikistä.>>+Ja+väitetään+esim.+tuolla+sivustolla,+että+Jeesuksen+olisi+pitänyt+ennen+ylösnousemustaan+alkaa+viettää+sunnuntaita+pyhänä?+Mitä+sinulla+on+sitten+sitä+vastaan+että+jotkut+menevät+nykypäivän+"synagoogaan"+l.+kirkkoon+sunnuntaina?Oletko+sinä+ressukka+ymmärtänyt+ollenkaan+itse+asiaa?+<<Jeesus+vietti+sapattia,+samoin+opetuslapset+ja+apostolit.+Raamatussa+ei+ole+ainuttakaan+esimerkkiä+kenestäkään,+joka+olisi+viettänyt+sunnuntaita+pyhäpäivänä.+Ei+tietenkään+Jeesus+olisi+viettänyt+sunnuntaita+ennen+ylösnousemustaan,+mutta+hän+ei+edes+vihjaa+että+sunnuntai+tulee+korvaamaan+sapatin.+Jumala+pyhitti+sapatinpäivän,+siksi+sapatti+on+pyhäpäivä.+Sunnuntaita+ei+ole+Jumala+milloinkaan+pyhittänyt,+siksi+sunnuntai+ei+ole+pyhäpäivä.+Raamatussa+ei+sunnuntaita+kutsuta+kertaakaan+pyhäpäiväksi.Tietysti+saa+mennä+kirkkoon+sunnuntaina,+jos+siltä+tuntuu.+Mutta+pyhäpäivä+sunnuntai+ei+ole.+Raamatun+käsky+on+pyhittää+sapatinpäivä,+Raamatussa+ei+ole+mitään+käskyä+viettää+lepopäivää+jonakin+toisena+päivänä.
  3. >>+ei-etnisesti+juutalaisen+pitäisi+alkaa+omaksumaan+juutalaisia+tradioita,+juhlia+ja+tapoja.+<<En+ole+missään+opettanut,+että+kristittyjen+pitäisi+omaksua+juutalaisia+traditioita+ja+tapoja.+Meidän+ei+tule+olla+missään+tekemisissä+juutalaisten+perinnäissääntöjen+kanssa.+Sapatti+ei+ole+juutalainen+traditio,+vaan+Jumalan+käsky.+Samoin+Toora+ei+ole+mikään+juutalaisten+traditio,+vaan+se+on+Jumalan+sanaa,+siksi+sitä+tulee+noudattaa.+En+ole+opettanut+että+meidän+tulisi+olla+juutalaisia.>>+Pietarille+näytettiin+näky,+jossa+mikään+ruoka+ei+ole+saastaista.+<<Olet+ymmärtänyt+Pietarin+näyn+täydellisesti+väärin.+Mikäli+Jeesus+todella+opetti,+että+kaikki+ruoka+on+puhdasta,+Pietari+ei+saanut+sitä+memoa,+sillä+Apostolien+tekojen+kymmenennessä+luvussa+Pietari+toteaa+“En+suinkaan,+Herra;+sillä+en+minä+ole+ikinä+syönyt+mitään+epäpyhää+enkä+saastaista.”+Olisi+merkillistä,+jos+Jeesuksen+opetuslapsi+ei+olisi+ymmärtänyt+mestarinsa+opetusta+tässä+asiassa.+Näyssä+Pietarin+eteen+lasketaan+taivaasta+vaate,+jolla+on+kaikenlaisia+eläimiä,+puhtaita+ja+epäpuhtaita.+Näky+toistuu+kolme+kertaa,+eikä+Pietari+ymmärrä+sitä.+Näyn+kirjaimellinen+tulkinta,+että+kaikki+elävä+ravinto+kelpaa+syötäväksi,+on+Pietarin+mielessä+siis+mahdoton.+Vasta+Korneliuksen+ovella+Pietari+ymmärtää+näyn+vertauskuvallisen+merkityksen:+“mutta+minulle+Jumala+on+osoittanut,+etten+saa+sanoa+ketään+ihmistä+epäpyhäksi+enkä+saastaiseksi.”+(Apt+10:28)>>++Nyt+alkaa+taas+ilmeisesti+tämä+sama+veivaus,+ettei+saa+Jeesuksen+Kristuksen+ylösnousemus+-päivänä+l.+sunnuntaina+viettää+pyhäpäivää.+<<Mikä+se+sallainen+pyhäpäivä+on,+jota+Jumala+ei+ole+pyhittänyt?+Jumala+pyhitti+sapatinpäivän,+hän+ei+milloinkaan+pyhittänyt+sunnuntaita.
  4. Jälkimmäinen+nikki+tässä+hei.+En+ole+väittänyt+että+"Jeesus+näki+vuorelta+kaikki+valtakunnat",+mistä+olet+tuon+lainauksen+repinyt?+Minä+väitin+että+tuossa+kohdassa+ei+sanota+että+Jeesus+näki+kaikki+maailman+valtakunnat+vuorelta,+ainoastaan+että+paholainen+näytti.+On+äärimmäisen+kirjaimellinen+tulkinta+väittää+tämän+pohjalta,+että+Raamatun+mukaan+maapallo+on+litteä.+Raamatussa+ei+missään+kohtaa+väitetä+että+maa+on+litteä.+Kyse+on+Raamatulle+tyypillisestä+liioittelusta,+paholainen+näytti+kaikki+maailman+valtakunnat+ei+tarkoita+kirjaimellisesti+jokaikistä+maapallon+valtiota.Toisin+on+homouden+laita.+Raamatun+mukaan+täysin+yksiselitteisesti+homoseksi+on+syntiä:"Älä+makaa+miehenpuolen+kanssa,+niinkuin+naisen+kanssa+maataan;+se+on+kauhistus."+(3.+Moos.+18:22)"Jos+joku+makaa+miehenpuolen+kanssa,+niinkuin+naisen+kanssa+maataan,+tekevät+he+molemmat+kauhistuksen;+heidät+rangaistakoon+kuolemalla,+he+ovat+verivelan+alaiset."+(3.+Moos.+20:13)"Sentähden+Jumala+on+hyljännyt+heidät+häpeällisiin+himoihin;+sillä+heidän+naispuolensa+ovat+vaihtaneet+luonnollisen+yhteyden+luonnonvastaiseen;+samoin+miespuoletkin,+luopuen+luonnollisesta+yhteydestä+naispuolen+kanssa,+ovat+kiimoissaan+syttyneet+toisiinsa+ja+harjoittaneet,+miespuolet+miespuolten+kanssa,+riettautta+ja+villiintymisestään+saaneet+itseensä+sen+palkan,+mikä+saada+piti."+(Room.+1:26,27)Tässä+ei+ole+mitään+tulkinnanvaraista,+Raamatun+mukaan+homoseksuaalisuus+on+syntiä+ja+sillä+siisti.