Vapaa kuvaus

http://kristitty.net

Aloituksia

129

Kommenttia

16899

1. >>+Se+on+rikkomusten+tähden+jäljestäpäin+lisätty+olemaan+siihen+asti,+kunnes+oli+tuleva+se+siemen+(Jeesus),+jolle+lupaus+oli+annettu;+ja+se+säädettiin+enkelien+kautta,+välimiehen+kädellä.+<<Alkukielessä+ei+ole+sanaa+"jäljestäpäin".+"Kunnes"+ei+tarkoita+että+laki+ei+enää+sen+jälkeen+olisi+voimassa.+Vertaa+psalmi+110:1+"Herra+sanoi+minun+herralleni:+"Istu+minun+oikealle+puolelleni,+kunnes+minä+panen+sinun+vihollisesi+sinun+jalkojesi+astinlaudaksi"."+Istuuko+Jeesus+edelleen+Isän+oikealla+puolella?+Istuu,+vaikka+tuossa+sanotaankin+"kunnes...".+Uudessa+liitossa+laki+eli+alkukielellä+Toora+kirjoitetaan+meidän+sydämiimme:”Vaan+tämä+on+se+liitto,+jonka+minä+teen+Israelin+heimon+kanssa+niiden+päivien+tultua,+sanoo+Herra:+Minä+panen+lakini+(Tooran)+heidän+sisimpäänsä+ja+kirjoitan+sen+heidän+sydämiinsä;+ja+niin+minä+olen+heidän+Jumalansa,+ja+he+ovat+minun+kansani.”+(Jer.+31:33)”Ja+minä+annan+heille+yhden+sydämen,+ja+uuden+hengen+minä+annan+teidän+sisimpäänne,+ja+minä+poistan+kivisydämen+heidän+ruumiistansa+ja+annan+heille+lihasydämen,+niin+että+he+vaeltavat+minun+lakieni+mukaan+ja+noudattavat+minun+säädöksiäni+ja+toimivat+niiden+mukaan+ja+he+ovat+minun+kansani,+ja+minä+olen+heidän+Jumalansa.”+(Hes.+11:19-20)
  2. >>+Ei+sapatti+eikä+edes+Mooses+voi+ketään+pelastaa.++<<Kukaan+ei+ole+väittänyt+että+sapatti+tai+Mooses+pelastaa.+Mutta+uudessa+liitossa+ei+ole+lupa+rikkoa+lakia+eli+tehdä+syntiä.+Laki+on+siis+edelleen+voimassa,+armon+allakin.