Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Kristitty.net
profiilit
Kristitty.net
Kristitty.net
Vapaa kuvaus
http://kristitty.net
Aloituksia
129
Kommenttia
16899
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Näyttää+sinua+sapatinmatka+kiinnostavan.+Pidät+täysin+oikeana+sitä+miten+juutalaiset+määrittelevät+sapatinmatkan,+vaikka+heillä+on+siitä+lukuisia+eri+tulkintoja!+Osoitat+että+et+tiedä+paljoakaan+juutalaisuudesta.+Se+että+juutalaiset+traditiot+kiinnostavat+ei+ole+paha+asia,+mutta+emme+saa+ottaa+niitä+meille+hengelliseksi+ohjeeksi.+Sapatin+viettomme+tulee+perustua+yksin+Jumalan+sanaan,+ei+fariseusten+perinnäissääntöihin.
28.04.2017 21:26
Tiedän+varsin+hyvin+että+olen+syntinen+ja+pelastun+ainoastaan+Jeesuksen+ristinuhrin+ansiosta.+Miten+se+liittyy+sapattikäskyn+noudattamiseen?+Onko+sapattikäsky+kumottu,+koska+emme+kuitenkaan+pystyy+noudattamaan+lakia?+Saako+valehdella,+varastaa+ja+tappaa,+koska+ei+kuitenkaan+pysty+noudattamaan+lakia?
28.04.2017 21:22
Jesajan+mukaan+sapatti+on+muukalaisia+varten:
”Ja+MUUKALAISET,+jotka+ovat+liittyneet+Herraan,+palvellakseen+häntä+ja+rakastaakseen+Herran+nimeä,+ollakseen+hänen+palvelijoitansa,+kaikki,+jotka+pitävät+sapatin+eivätkä+sitä+riko+ja+pysyvät+minun+liitossani,+ne+minä+tuon+pyhälle+vuorelleni+ja+ilahutan+heitä+rukoushuoneessani,+ja+heidän+polttouhrinsa+ja+teurasuhrinsa+ovat+otolliset+minun+alttarillani,+sillä+minun+huoneeni+on+kutsuttava+kaikkien+kansojen+rukoushuoneeksi.”+(Jes.+56:6-7)
Sapatti+on+voimassa+tuhatvuotisessa+valtakunnassa+ja+kaikki+liha,+siis+myös+pakanat+tulevat+viettämään+sapattia:
"Niinkuin+uudet+taivaat+ja+uusi+maa,+jotka+minä+teen,+pysyvät+minun+kasvojeni+edessä,+sanoo+Herra,+niin+pysyy+teidän+siemenenne+ja+teidän+nimenne.+Joka+kuukausi+uudenkuun+päivänä+ja+joka+viikko+sapattina+tulee+kaikki+liha+kumartaen+rukoilemaan+minua,+sanoo+Herra."+(Jes.+66:22,23)
Jeesuksen+mukaan+sapatti+on+ihmistä,+eli+siis+koko+ihmiskuntaa+varten,+ei+ainoastaan+juutalaisia+varten:
”Sapatti+on+asetettu+ihmistä+varten+eikä+ihminen+sapattia+varten.”+(Mk.+2:27)
Oletko+sinä+ihminen?+Jos+olet,+sinun+tulee+viettää+sapattia.+Onko+kymmenen+käskyä+annettu+vain+juutalaisille?+Oletko+vakavasti+sitä+mieltä,+että+kymmenen+käskyä+ei+koske+meitä+pakanoita?
>>+Miksi+Jeesus,+Paavali+tai+kukaan+apostoleista+ei+kehoittanut+pakanoita+viettämään+sapattia?+<<
Jeesushan+vahvistaa+sapatin+nimen+omaan+myös+pakanoille+todetessaan+että+sapatti+on+ihmistä+varten.+Miksi+Jeesuksen+tai+Paavalin+olisi+pitänyt+toistaa+käsky+joka+on+selvästi+jo+Mooseksen+laissa+annettu?+Miksi+Jeesus+tai+Paavali+ei+kerro+meille+että+sapattikäsky+on+kumottu?+Missä+kohtaa+Raamattua+tuo+käsky+kumotaan?+Jeesuksen+mukaan+laista+ei+katoa+pieninkään+piirto.+Paavali+toteaa+että+me+vahvistamme+lain.+Sapatin+rikkomisesta+oli+määrätty+kuolemanrangaistus,+luulisi+että+näin+vakavan+käskyn+kumoamisesta+kerrottaisiin+meille+selkeästi+Raamatussa,+mutta+kun+ei+kerrota.
28.04.2017 21:18
Sinua+jostain+syystä+kiinnostaa+sapatinmatka+hirvittävästi+ja+ilmeisesti+olet+kovin+huolissasi+siitä+mitä+juuri+minä+teen+sapattina.+Jokaisen+tulisi+tuijottaa+omaa+napaansa.+Ja+todellakaan+kaikki+uskovat+juutalaiset+eivät+asu+sapatinmatkan+päässä+synagogasta,+vaan+heillä+on+lukuisia+eri+käsityksiä+sapatinmatkasta.+Yleisin+tulkinta+nykyään+lienee+että+saa+vapaasti+kulkea+oman+asuinpaikkakuntansa+rajojen+sisällä.+Olet+siis+täysin+hakoteillä.
Juutalaisten+traditiot+eivät+kiinnosta+meitä,+vaan+Jumalan+sana.+Ja+Jumalan+sana+sanoo+selvästi+kaikille+pakanoille+neljännessä+käskyssä+"Muista+pyhittää+sapatinpäivä".+Sapatin+viettämisellä+ei+ole+mitään+tekemistä+juutalaisten+traditioiden+noudattamisen+kanssa.+Se+perustuu+suoraan+Jumalan+sanaan.
28.04.2017 21:08
Olen+useassa+kohtaa+tällä+foorumilla+tuonut+esiin+että+sapatti+on+myös+pakanoita+varten.+Viestini+poistetaan+flodaamisen+vuoksi,+joten+tässä+lyhyt+versio.+Sapattikäsky+on+kymmenestä+käskystä+neljäs+"Muista+pyhittää+sapatinpäivä".+Alkukielessä+ei+puhuta+lepopäivästä+vaan+sapatista.+Kymmenen+käskyä+ei+ole+pelkästään+juutalaisille+vaan+koko+maailmalle.+Sapatti+annettiin+jo+luomisessa,+ennen+kuin+maailmassa+oli+ainuttakaan+juutalaista.+Jesajan+mukaan+sapatti+on+muukalaisille+ja+pakanat+viettävät+sapattia+tuhatvuotisessa+valtakunnassa.+2.+Moos.+20:10+mukaan+sapatti+on+myös+muukalaisille+eli+pakanoille.+Jeesuksen+mukaan+sapatti+on+ihmistä+(anthropos)+varten,+eli+koko+ihmiskuntaa+varten,+ei+siis+ainoastaan+juutalaisille.
28.04.2017 21:03
Saammeko+siis+tehdä+mielin+määrin+syntiä?+Saammeko+rikkoa+sapattikäskyä?+Vai+mikä+on+sinun+pointtisi?
28.04.2017 20:59
Se+miten+juutalaiset+määrittelevät+sapatinmatkan+ei+liikuta+minua.+Emmehän+me+seuraa+juutalaisten+määritelmää+Messiaastakaan.+Minua+kiinnostaa+vain+mitä+Raamattu+sanoo+asiasta.+Meidän+tulee+olla+hyvin+varovaisia,+että+emme+lankea+seuraamaan+rabbiinisten+fariseusten+perinnäissääntöjä+ja+harhaoppeja.+Ja+todellakaan+kaikki+Helsingin+juutalaiset+eivät+asu+sapatinmatkan+päässä+synagogasta,+heillä+on+sapatinmatkasta+runsaasta+eriäviä+mielipiteitä.
28.04.2017 20:56
Anteeksi+vain+mutta+olet+pahasti+väärässä,+juutalaiset+New+Yorkissa+aloittavat+sapatin+silloin+kuin+aurinko+laskee+New+Yorkissa.+Ja+tietysti+sapattikäsky+koskee+meitä+kaikkia,+vai+väitätkö+sinä+että+kymmenen+käskyä+koskee+vain+juutalaisia?
28.04.2017 20:53
En+tietenkään+ole+pystynyt+noudattamaan+kymmentä+käskyä+täydellisesti.+Olen+muun+muassa+varastanut+ja+valehdellut+melko+reippaasti.+Tarkoittaako+se+että+kymmenen+käskyä+ei+ole+voimassa?+Saammeko+rikkoa+sapattikäskyä,+koska+emme+kuitenkaan+pysty+täyttämään+kymmentä+käskyä?
28.04.2017 20:51
Jos+olen+väärässä,+näytä+minulle+luku+ja+jae+jossa+sapatinmatka+määritellään.+Minun+suhtautuminen+Raamattuun+ei+ole+ateistinen,+minä+uskon+että+se+on+kokonaan+Jumalan+sanaa.+Uskon+myös+että+Raamatun+tulee+olla+ainut+ohje+hengelliseen+elämään,+perinnäissäännöillä,+traditioilla+ja+legendoilla+ei+ole+mitään+virkaa.+Sapatinmatka+n.+1100m+on+juutalaisten+rabbiinisten+fariseusten+omaa+legendaa,+jolle+ei+tule+antaa+mitään+arvovaltaa.
28.04.2017 20:48
Sapatti+ei+todellakaan+ala+silloin+kun+se+Israelissa+alkaa.+Tietysti+auringonlasku+katsotaan+kunkin+oman+paikkakunnan+mukaan.
28.04.2017 20:42
Voi+hyvää+päivää+sentään,+sapatti+alkaa+auringonlaskusta,+ja+aurinko+ei+todellakaan+Suomessa+laske+tähän+aikaan+vuodesta+kello+18:00.+Voit+todentaa+tämän+helposti+katsomalla+ikkunasta+ulos,+siellähän+tuo+aurinko+paistaa+vielä+kirkkaasti.
28.04.2017 20:40
Fakta+on+että+Jumalan+sanassa+eli+Raamatussa+ei+määritellä+sapatinmatkaa.+Näytäpä+minulle+luku+ja+jae+jossa+sapatinmatka+on+määritelty?+Koska+Raamatussa+ei+anneta+mitään+sapatinmatkaa,+se+on+jokaisen+oma+asia+kuinka+pitkälle+kulkee.+Juutalaisilla+on+eri+lahkoilla+tästä+poikkeavia+näkemyksiä,+niin+kuin+on+kristityilläkin.
28.04.2017 20:38
Anteeksi+vain,+aurinko+ei+ole+vielä+laskenut,+sapatti+alkaa+missä+minä+asun+20:56.+Varmaan+kuvittelet+että+minä+kipa+päässä+sytyttelen+sapattikynttilöitä?+En+seuraa+mitään+fariseusten+perinnäissääntöjä+sapatin+suhteen.+Hiljennyn+rukoillen+ja+luen+Jumalan+sanaa+kyllä.+Miksi+viet+keskustelun+henkilökohtaisuuksiin?+Sehän+on+jokaisen+oma+asia+mitä+tekee+sapattina.+Asiat+tappelevat,+ihmiset+eivät.
28.04.2017 20:35
Juutalainen+kansa+on+tuhansien+vuosien+ajan+viettänyt+lauantaita+sapattina,+kuolemanrangaistuksen+uhalla,+viikon+seitsemäntenä+päivänä.+Ei+ole+mahdollista+että+miljoonapäinen+kansa+olisi+jossakin+vaiheessa+historiaa+kollektiivisesti+mokannut+ja+viettänyt+sapattia+vahingossa+vääränä+päivänä.+Tästä+saamme+varman+tiedon,+että+lauantai+on+viikon+seitsemäs+päivä+ja+sapatti,+ollut+sitä+luomisesta+asti.+Jeesus+vahvisti+sapatin+olevan+juurikin+lauantai+viettämällä+tapansa+mukaan+sapatin+synagoogassa.
28.04.2017 20:29
Viikon+seitsemäs+päivä+on+kylläkin+Raamatussa+lauantai,+ei+todellakaan+sunnuntai.+Neljännen+käskyn+mukaan+seitsemäs+päivä+eli+sapatinpäivä+tulee+pyhittää.+Pitääkö+vääntää+asia+rautalangasta?+Jeesus+lepäsi+sapatin+haudassa,+opetuslapset+lepäsivät+sapatin+ja+tulivat+haudalle+viikon+ensimmäisenä+päivänä,+sunnuntaina.
On+myös+merkittävää,+että+sunnuntaita+kutsutaan+Raamatussa+aina+viikon+ensimmäiseksi+päiväksi,+sitä+ei+missään+kohtaa+kutsuta+lepopäiväksi,+pyhäpäiväksi+tai+muuksi+vastaavaksi.
28.04.2017 20:26
Voi+hyvää+päivää+sentään,+nuo+Raamatun+takaosan+mitat+yms+eivät+todellakaan+ole+kanoonista+tekstiä,+tarkoittaen+että+ne+eivät+ole+Jumalan+sanaa.+Missään+kohtaa+Mooseksen+lakia+Jumala+ei+määrittele+matkaa+jonka+sapattina+saa+kulkea.+Noin+1100m+on+juutalaisten+omaa+Raamatun+ulkopuolista+traditiota,+se+on+toisin+sanoen+perinnäissääntö,+eikä+perustu+mitenkään+Jumalan+sanaan.
28.04.2017 20:21
Hyvä+että+meillä+on+foorumilla+kielipoliisi,+oli+todella+harkitsematonta+minulta+kutsua+apostoli+Guillermo+Maldonadoa+täydelliseksi+pelleksi.+Onneksi+en+kutsunut+häntä+hölmöksi+tai+hulluksi.
28.04.2017 20:17
Tietysti+noudatan+sapattia+sapattisäädösten+mukaisesti,+en+esimerkiksi+tee+tulta+sapattina,+osta+tai+myy+mitään,+kanna+kuormia+tai+matkusta.+Mutta+tässä+tulee+juutalaisten+perinnäissäännöt+erottaa+Raamatun+sanasta,+sapatinmatkaa+ei+määritellä+Raamatussa,+sähkölaitteiden+käyttöä+ei+Raamattu+kiellä+eikä+missään+kohtaa+Raamattua+käsketä+sytyttää+sapattikynttilöitä.
28.04.2017 20:15
Missä+kohtaa+Raamattua+määritellään+sapatinmatkan+pituus?+Ei+missään,+kyse+on+juutalaisten+perinnäissäännöstä.+Sapatti+ei+ole+pelkästään+juutalaisille,+olen+kirjoittanut+aiheesta+yllä+laajemmin,+mutta+todettakoon+lyhyesti,+että+sapattikäsky+on+kymmenestä+käskystä+neljäs,+ja+kymmenen+käskyä+on+annettu+koko+maailmalle,+ei+ainoastaan+juutalaisille.+Tästä+ovat+kaikki+kristityt+yksimielisiä.+Sapatti+annettiin+jo+luomisessa,+ennen+kuin+maailmassa+oli+ainuttakaan+juutalaista.+Jesajan+mukaan+sapatti+on+myös+muukalaisille+samoin+kuin+2.+Moos.+20:10+mukaan.+Jesajan+mukaan+pakanat+tulevat+tuhatvuotisessa+valtakunnassa+viettämään+sapattia.
28.04.2017 20:12
815 / 845