Vapaa kuvaus

http://kristitty.net

Aloituksia

129

Kommenttia

16899

1. Jesajan+mukaan+sapatti+on+muukalaisia+varten:”Ja+MUUKALAISET,+jotka+ovat+liittyneet+Herraan,+palvellakseen+häntä+ja+rakastaakseen+Herran+nimeä,+ollakseen+hänen+palvelijoitansa,+kaikki,+jotka+pitävät+sapatin+eivätkä+sitä+riko+ja+pysyvät+minun+liitossani,+ne+minä+tuon+pyhälle+vuorelleni+ja+ilahutan+heitä+rukoushuoneessani,+ja+heidän+polttouhrinsa+ja+teurasuhrinsa+ovat+otolliset+minun+alttarillani,+sillä+minun+huoneeni+on+kutsuttava+kaikkien+kansojen+rukoushuoneeksi.”+(Jes.+56:6-7)Sapatti+on+voimassa+tuhatvuotisessa+valtakunnassa+ja+kaikki+liha,+siis+myös+pakanat+tulevat+viettämään+sapattia:"Niinkuin+uudet+taivaat+ja+uusi+maa,+jotka+minä+teen,+pysyvät+minun+kasvojeni+edessä,+sanoo+Herra,+niin+pysyy+teidän+siemenenne+ja+teidän+nimenne.+Joka+kuukausi+uudenkuun+päivänä+ja+joka+viikko+sapattina+tulee+kaikki+liha+kumartaen+rukoilemaan+minua,+sanoo+Herra."+(Jes.+66:22,23)Jeesuksen+mukaan+sapatti+on+ihmistä,+eli+siis+koko+ihmiskuntaa+varten,+ei+ainoastaan+juutalaisia+varten:”Sapatti+on+asetettu+ihmistä+varten+eikä+ihminen+sapattia+varten.”+(Mk.+2:27)Oletko+sinä+ihminen?+Jos+olet,+sinun+tulee+viettää+sapattia.+Onko+kymmenen+käskyä+annettu+vain+juutalaisille?+Oletko+vakavasti+sitä+mieltä,+että+kymmenen+käskyä+ei+koske+meitä+pakanoita?>>+Miksi+Jeesus,+Paavali+tai+kukaan+apostoleista+ei+kehoittanut+pakanoita+viettämään+sapattia?+<<Jeesushan+vahvistaa+sapatin+nimen+omaan+myös+pakanoille+todetessaan+että+sapatti+on+ihmistä+varten.+Miksi+Jeesuksen+tai+Paavalin+olisi+pitänyt+toistaa+käsky+joka+on+selvästi+jo+Mooseksen+laissa+annettu?+Miksi+Jeesus+tai+Paavali+ei+kerro+meille+että+sapattikäsky+on+kumottu?+Missä+kohtaa+Raamattua+tuo+käsky+kumotaan?+Jeesuksen+mukaan+laista+ei+katoa+pieninkään+piirto.+Paavali+toteaa+että+me+vahvistamme+lain.+Sapatin+rikkomisesta+oli+määrätty+kuolemanrangaistus,+luulisi+että+näin+vakavan+käskyn+kumoamisesta+kerrottaisiin+meille+selkeästi+Raamatussa,+mutta+kun+ei+kerrota.
  2. Tietysti+noudatan+sapattia+sapattisäädösten+mukaisesti,+en+esimerkiksi+tee+tulta+sapattina,+osta+tai+myy+mitään,+kanna+kuormia+tai+matkusta.+Mutta+tässä+tulee+juutalaisten+perinnäissäännöt+erottaa+Raamatun+sanasta,+sapatinmatkaa+ei+määritellä+Raamatussa,+sähkölaitteiden+käyttöä+ei+Raamattu+kiellä+eikä+missään+kohtaa+Raamattua+käsketä+sytyttää+sapattikynttilöitä.