Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Kristitty.net
profiilit
Kristitty.net
Kristitty.net
Vapaa kuvaus
http://kristitty.net
Aloituksia
129
Kommenttia
16899
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Amen.+Tuo+"sen+tähden+kaikki+mitä+HÄN+sanoo+teille"+löytyy+Shem+Tovin+Matteuksen+versiosta,+mutta+olin+väärässä:
http://www.torahresource.com/EnglishArticles/Matt23.3Gordon.pdf
Shem+Tovin+Matteus+ei+ole+"alkuperäisempi"+kuin+kreikka,+tässä+on+taas+hyvä+esimerkki+harhaopista,+joka+salakavalasti+hiipii+oppineenkin+sydämeen.
14.03.2017 02:00
Mielenkiintoinen+teoria,+että+Paavali+olisi+ollut+pakotettu+seuraamaan+"juutalaisten+säädöksiä".+Valitettavasti+tälle+ei+löydy+yhtään+tukea+Raamatusta,+missään+kohtaa+ei+sanota+että+pakanoiden+seurassa+Paavali+ei+olisi+noudattanut+juutalaisten+lakia.+Mitä+tulee+Mooseksen+istuimeen,+kyseessä+on+todennäköisesti+käännösvirhe.+Mt.+23:3+"Sentähden,+kaikki,+mitä+HE+sanovat+teille,+se+tehkää+ja+pitäkää"+olisi+alunperin+ollut+"Sentähden,+kaikki,+mitä+HÄN+(Mooses)+sanoo+teille,+se+tehkää+ja+pitäkää"+Voin+etsiä+lähteen+tähän,+jos+jotakuta+kiinnostaa.+Voimme+olla+varmoja,+ettei+Jeesus+tarkoittanut,+että+noudattakaa+kaikkea+fariseusten+opetusta,+mistä+esimerkkinä+se,+että+Jeesus+opetuslapsineen+ei+noudattanut+fariseusten+tapaa+pestä+kädet+ennen+ateriointia+Mt.+15.
13.03.2017 23:03
Ihmettelen+suuresti+kaikkia+ihmisiä,+jotka+käyttävät+kipaa.+Mihin+Raamatun+käskyyn+se+perustuu?+Aivan,+ei+yhtään+mihinkään.
13.03.2017 22:55
Vaikka+Joonatan+ja+Daavid+olisivatkin+harrastaneet+homoseksiä+(mitä+he+eivät+tehneet),+ei+Raamattu+missään+kohtaa+siunaa+heidän+liittoaan.+Daavid+oli+syntinen,+mistä+osoituksena+aviorikos+Batseban+kanssa+ja+Urian+murha.
13.03.2017 22:46
Amen.+Oman+kokemukseni+mukaan+jos+kehtaa+kyseenalaistaa+reaalipreesenssiä+niin+tuomitaan+Jumalan+pilkkaajaksi+aika+nopeasti+luterilaisissa+piireissä.+Sanoohan+Jeesus+"tämä+on+minun+ruumiini"+-+valehtelisiko+Jeesus?
13.03.2017 22:36
Tämän+minäkin+haluaisin+tietää.
13.03.2017 22:29
Diggaan+suuresti+siitä,+että+Mauno+Mattila+niin+selvästi+opettaa+äärikarismaattisuutta+vastaan,+mutta+miksi+hän+itse+videoidensa+lopuksi+rukoillessaan+puhuu+kielillä?+Jeesus+opetti+että+meidän+ei+tule+rukoilla+oudolla+mongerruksella,+mitä+kukaan+ei+voi+ymmärtää:+"Ja+kun+rukoilette,+niin+älkää+tyhjiä+hokeko+niinkuin+pakanat,+jotka+luulevat,+että+heitä+heidän+monisanaisuutensa+tähden+kuullaan."+Mt.+6:7
13.03.2017 18:48
Voin+itse+tunnustaa+eksyneeni+aikanaan+juurikin+tuohon+heprean+numero+ja+kirjain+mystiikkaan.+Raamatussa+ei+kerrota,+että+alef+olisi+yksi,+bet+kaksi+ja+tav+400,+tai+että+alef+tarkoittaisi+härkää,+bet+taloa+ja+shin+hammasta.+YHWH+ei+tarkoita+"Käsi+katso!+Naula+katso!"+Ymmärrän+hyvin+että+se+on+erittäin+houkutteleva+harhaoppi,+mutta+valitettavasti+täyttä+tuubaa.
13.03.2017 18:45
Katsoin+tuon+videon+ja+täytyy+myöntää,+että+siinä+oli+monta+hyvää+pointtia,+vaikka+luenkin+itseni+tuohon+Yeshua/Toora+porukkaan.+Ensinnäkin,+jos+joku+luulee+että+"Yeshuan"+nimessä+rukoileminen+avaa+portit+taivaaseen,+tämä+on+ehdottomasti+väärin.+Itse+käytän+näillä+foorumeilla+aina+nimitystä+"Jeesus",+jotta+ihmiset+ymmärtäisivät+mistä+puhutaan.+Yeshua+ei+ole+mikään+taikasana,+joka+saa+ihmeitä+aikaan,+vaikka+se+onkin+Jeesuksen+alkuperäinen+hepreankielinen+nimi.+
Toinen+pointti+on+heprean+nostaminen+pyhän+kielen+asemaan.+Jos+joku+luulee+että+hepreaksi+rukoileminen+on+jotenkin+Jumalalle+otollisempaa,+on+tämä+ehdottomasti+väärin.+Jumala+ymmärtää+kyllä+kaikkia+kieliä.
Kolmas+hyvä+pointti+tuolta+videolta,+on+Talmudin+ja+rabbiinisen+kirjallisuuden+nostaminen+yli+Raamatun.+Mikäli+joku+tällaista+harrastaa,+hän+tekee+ehdottomasti+väärin.+Jeesus+oli+jyrkästi+fariseusten+perinnäissäädöksiä+vastaan,+siksi+esim.+käsiä+ei+tule+rituaalisesti+pestä+ennen+ateriointia,+eikä+muitakaan+juutalaisten+nykypäivän+traditioita+seurata.+Yksi+tällainen+traditio+on+Jumalan+nimen+lyhentäminen+muotoon+JLA.+Pahin+harha+jota+seurata+on+lähteä+mukaan+kabbalaan+ja+juutalaiseen+mystiikkaaan,+jossa+sanojen+lukuarvoilla+ja+heprean+aakkosilla+kikkaillaan.
Neljäs+pointti,+väitetään+että+aramean+ja+hepreankieliset+Uuden+testamentin+käsikirjoitukset+olisivat+alkuperäisiä+ja+auktoritaarisia.+Tämä+on+täyttä+soopaa,+vanhimmat+ja+luetettavimmat+UT:n+käsikirjoitukset+ovat+kreikankielisiä.
Viides+pointti,+kolmiyhteyden+tai+Jeesuksen+jumaluuden+kieltäminen.+Jos+joku+messiaaninen+pitää+Jeesusta+vain+profeettana+tai+suurena+rabbina,+eikä+tunnusta+Jeesusta+Herraksi+ja+Jumalan+pojaksi,+hän+on+täysin+eksynyt+harhaopin+poluille.+Itse+en+kuitenkaan+ole+tällaiseen+harhaoppiin+törmännyt+niissä+messiaanisissa+porukoissa+joissa+olen+pyörinyt,+tai+niissä+lähteissä+joita+olen+tutkinut.
Kuudes+pointti+on+UT:n+tai+Paavalin+kirjeiden+asettaminen+VT:tä+alempaan+asemaan.+Jos+joku+tällaista+harrastaa,+saisi+hävetä.
Se+mistä+itse+pidän+kuitenkin+kiinni,+on+Tooran+asema+Jumalan+ikuisena+säädöksenä.+Kristittyjen+tulee+mielestäni+noudattaa+Tooraa+eli+Mooseksen+lakia,+sapattia,+ruokasäädöksiä+ja+Herran+asettamia+juhlapyhiä,+koska+Jeesus+opettaa:+
”Älkää+luulko,+että+minä+olen+tullut+lakia+tai+profeettoja+kumoamaan;+en+minä+ole+tullut+kumoamaan,+vaan+täyttämään.+Sillä+totisesti+minä+sanon+teille:+kunnes+taivas+ja+maa+katoavat,+ei+laista+katoa+pieninkään+kirjain,+ei+ainoakaan+piirto,+ennenkuin+kaikki+on+tapahtunut.+Sentähden,+joka+purkaa+yhdenkään+näistä+pienimmistä+käskyistä+ja+sillä+tavalla+opettaa+ihmisiä,+se+pitää+pienimmäksi+taivasten+valtakunnassa+kutsuttaman;+mutta+joka+niitä+noudattaa+ja+niin+opettaa,+se+pitää+kutsuttaman+suureksi+taivasten+valtakunnassa.”+(Mt.+5:17-19)
Jos+joku+tästä+syystä+pitää+minua+harhaoppisena,+niin+olkoon+niin.+Suosittelisin+kaikille+arvostelijoille+kuitenkin+jäitä+hattuun,+ei+kannata+uskoa+kaikkea+mitää+kuulee+messiaanisista/judaisteista+eikä+rakennella+olkiukkoja+ja+stereotyyppejä.+Myönnän+että+messiaaninen+kenttä+on+varsin+laaja+ja+monessa+kohtaa+arvostelu+on+täysin+paikallaan.
13.03.2017 17:07
Olen+samaa+mieltä+kanssasi+VT/UT+dilemmasta+ja+VT:n+viimeisestä+sivusta,+että+järjestys+on+toora,+profeetat+ja+kirjoitukset.+Kuitenkin+kristittyjen+käyttämissä+Raamatuissa+Malakia+on+viimeinen,+siksi+onkin+mielenkiintoista+että+tuo+muistutus+pitää+Mooseksen+laki+löytyy+juuri+siltä+kohtaa.
11.03.2017 23:39
Sapatin+rikkomisesta+oli+tosiaan+määrätty+kuolemanrangaistus.+Luulisi+että+näin+vakavan+lain+kumoamisesta+kerrottaisiin+meille+selkeästi+Raamatussa.+Luulisi+että+Jeesus+tai+Paavali+mainitsisivat+asiasta,+mutta+Raamatusta+sitä+vastoin+ei+löydy+ainuttakaan+vihjettä+siihen+suuntaan,+että+sapatti+olisi+kumottu.+Mitä+tulee+tappamiseen,+Jeesuksen+opetus+on+sama+kuin+aviorikoksesta+tuomitulle+naiselle:+hän+joka+on+synnitön+heittäköön+ensimmäisen+kiven.+Montako+avionrikkojaa+sinä+olet+tappanut?+Aviorikosta+koskevaa+säädöstä+kun+käsittääkseni+kristittyjen+mielestä+ei+ole+kumottu,+sanoohan+kymmenen+käskyä+selvästi+"älä+tee+huorin".
11.03.2017 23:26
Eikä+Paavali+koskaan+rikkonut+ainuttakaan+lain+käskyä:
”Ota+ne+luoksesi+ja+puhdista+itsesi+heidän+kanssansa+ja+maksa+kulut+heidän+puolestaan,+että+he+saisivat+leikkauttaa+tukkansa;+siitä+kaikki+huomaavat,+ettei+ole+mitään+perää+siinä,+mitä+heille+on+kerrottu+sinusta,+vaan+että+sinäkin+vaellat+lain+mukaan+ja+noudatat+sitä.”+(Apt.+21:24)
”Mutta+sen+minä+sinulle+tunnustan,+että+minä+sitä+tietä+vaeltaen,+jota+he+lahkoksi+sanovat,+niin+palvelen+isieni+Jumalaa,+että+minä+uskon+kaiken,+mitä+on+kirjoitettuna+laissa+ja+profeetoissa,+”+(Apt.+24:14)
”Minä+en+ole+mitään+rikkonut+juutalaisten+lakia+enkä+pyhäkköä+enkä+keisaria+vastaan”+(Apt.+25:8)
”Miehet,+veljet!+Vaikka+en+ole+mitään+tehnyt+kansaamme+tai+isiemme+tapoja+vastaan,+annettiin+minut+kuitenkin+Jerusalemista+vankina+roomalaisten+käsiin”+(Apt.+28:17)
11.03.2017 23:14
Mooseksen+laista+löytyy+paljon+käskyjä,+joihin+kristityt+mielellään+viittaavat,+kuten+käsky+rakastaa+lähimmäistä+niin+kuin+itseä,+tai+käsky+olla+makaamatta+miehen+kanssa,+niin+kuin+naisen+kanssa+maataan.+Vaikuttaa+vahvasti+siltä,+että+kristityt+poimivat+kirsikoita+kakusta+lukiessaan+Mooseksen+kirjoja.+Mutta+mihin+perustuu+ajatus+siitä,+että+Jeesus+on+kumonnut+lain?+Jeesus+itse+sanoo,+että+hän+ei+tullut+kumoamaan+lakia:
”Älkää+luulko,+että+minä+olen+tullut+lakia+tai+profeettoja+kumoamaan;+en+minä+ole+tullut+kumoamaan,+vaan+täyttämään.+Sillä+totisesti+minä+sanon+teille:+kunnes+taivas+ja+maa+katoavat,+ei+laista+katoa+pieninkään+kirjain,+ei+ainoakaan+piirto,+ennenkuin+kaikki+on+tapahtunut.+Sentähden,+joka+purkaa+yhdenkään+näistä+pienimmistä+käskyistä+ja+sillä+tavalla+opettaa+ihmisiä,+se+pitää+pienimmäksi+taivasten+valtakunnassa+kutsuttaman;+mutta+joka+niitä+noudattaa+ja+niin+opettaa,+se+pitää+kutsuttaman+suureksi+taivasten+valtakunnassa.”+(Mt.+5:17-19)
Raamatusta+ei+kuitenkaan+löydy+ensimmäistäkään+jaetta,+jonka+mukaan+laki+olisi+kumottu,+tai+että+se+ei+enää+velvoittaisi+meitä.+Meitä+judaisteja+tällainen+lakivastaisuus,+suoraan+sanottuna+antinomismi,+kummastuttaa.+Juutalaisille+laki+on+evankeliumi.+Laki+ei+ole+raskas+taakka,+eikä+sitä+ole+vaikea+noudattaa:
++++”Sillä+tämä+käsky,+jonka+minä+tänä+päivänä+sinulle+annan,+ei+ole+sinulle+vaikea+täyttää+eikä+liian+kaukana.+Se+ei+ole+taivaassa,+eikä+sinun+tarvitse+sanoa:+‘Kuka+nousisi+meidän+puolestamme+taivaaseen+noutamaan+sen+meille+ja+julistaisi+sen+meille,+että+me+sen+täyttäisimme?’+Se+ei+ole+meren+takana,+eikä+sinun+tarvitse+sanoa:+‘Kuka+menisi+meidän+puolestamme+meren+taakse+noutamaan+sen+meille+ja+julistaisi+sen+meille,+että+me+sen+täyttäisimme?’”+(5.+Moos.+30:11-13)
++++”Sillä+rakkaus+Jumalaan+on+se,+että+pidämme+hänen+käskynsä.+Ja+hänen+käskynsä+eivät+ole+raskaat”+(1.+Joh.+5:3)
Vanhan+testamentin+mukaan+laki+on+ikuinen+säädös,+johon+ei+saa+lisätä+mitään,+eikä+siitä+saa+ottaa+mitään+pois:
++++”Älkää+lisätkö+mitään+siihen,+mitä+minä+teille+määrään,+älkääkä+ottako+siitä+mitään+pois,+vaan+noudattakaa+Herran,+teidän+Jumalanne,+käskyjä,+jotka+minä+teille+annan.”+(5.+Moos.+4:2)
Jos+Jumalan+tarkoitus+oli,+että+laki+on+voimassa+vain+Jeesukseen+asti,+miksi+Vanhassa+testamentissa+ei+varoiteta+tästä+tulevasta+muutoksesta?+Miksi+Uudessa+testamentissa+ei+suoraan+kerrota+lain+päättyneen+Kristuksen+ylösnousemukseen?+Vanhan+testamentin+viimeinen+sivu+ennen+Uutta+testamenttia+sitä+vastoin+muistuttaa+meitä:
++++”Muistakaa+minun+palvelijani+Mooseksen+laki,+säädökset+ja+oikeudet,+jotka+annoin+hänen+kauttaan+Hoorebilla+koko+Israelille”+(Mal.+3:22)
Kristityt+puhuvat+jatkuvasti+siitä,+kuinka+uudessa+liitossa+laki+ei+enää+ole+voimassa.+Kuulemma+uudessa+liitossa+eletään+Hengen,+ei+kirjaimen+alla.+Mutta+Vanhan+testamentin+profetiat+uudesta+liitosta+kuvaavat+kuitenkin+liittoa,+jossa+laki+on+edelleen+voimassa:
++++”Vaan+tämä+on+se+liitto,+jonka+minä+teen+Israelin+heimon+kanssa+niiden+päivien+tultua,+sanoo+Herra:+Minä+panen+LAKINI+heidän+sisimpäänsä+ja+kirjoitan+sen+heidän+sydämiinsä;+ja+niin+minä+olen+heidän+Jumalansa,+ja+he+ovat+minun+kansani.”+(Jer.+31:33)
++++”Ja+minä+annan+heille+yhden+sydämen,+ja+uuden+hengen+minä+annan+teidän+sisimpäänne,+ja+minä+poistan+kivisydämen+heidän+ruumiistansa+ja+annan+heille+lihasydämen,+niin+että+he+vaeltavat+minun+LAKIENI+mukaan+ja+noudattavat+minun+säädöksiäni+ja+toimivat+niiden+mukaan+ja+he+ovat+minun+kansani,+ja+minä+olen+heidän+Jumalansa.”+(Hes.+11:19-20)
++++Paavalin+mukaan+laki+on+pyhä,+vanhurskas+ja+hyvä:
++++”Niin,+laki+on+kuitenkin+pyhä+ja+käskysana+pyhä,+vanhurskas+ja+hyvä.”+(Room.+7:12)
Johanneksen+mukaan+meidän+tulee+pitää+käskyt+ja+vaeltaa+kuten+Jeesus+vaelsi:
++++”Ja+siitä+me+tiedämme+hänet+tuntevamme,+että+pidämme+hänen+käskynsä.+Joka+sanoo:+“Minä+tunnen+hänet”,+eikä+pidä+hänen+käskyjänsä,+se+on+valhettelija,+ja+totuus+ei+ole+hänessä.+Mutta+joka+pitää+hänen+sanansa,+hänessä+on+Jumalan+rakkaus+totisesti+täydelliseksi+tullut.+Siitä+me+tiedämme,+että+me+hänessä+olemme.+Joka+sanoo+hänessä+pysyvänsä,+on+velvollinen+vaeltamaan,+niinkuin+hän+vaelsi.”+(1.+Joh.+2:3-6)
Miten+Jeesus+vaelsi?+Hän+ei+rikkonut+ainuttakaan+Mooseksen+lain+käskyä.+Meiltä+odotetaan+samaa.+Usein+väitetään,+että+Mooseksen+laki+oli+annettu+ainoastaan+juutalaisille.+Kuitenkin+Raamatun+mukaan+laki+on+sama+niin+muukalaisille+kuin+juutalaisillekin:
++++”Seurakunnassa+olkoon+laki+sama+teillä+kuin+muukalaisellakin,+joka+asuu+teidän+luonanne.+Tämä+olkoon+teille+ikuinen+säädös+sukupolvesta+sukupolveen.+Se,+mikä+koskee+teitä,+koskekoon+myös+muukalaista+Herran+edessä.”+(4.+Moos.+15:15)
Lain+noudattamisella+ei+ole+mitään+tekemistä+pelastuksen+kanssa.+Me+judaistit+uskomme+että+ihminen+pelastuu+yksin+uskosta+ilman+lain+tekoja,+mutta+lakia+tulee+silti+Jeesuksen+käskyn+mukaan+noudattaa.
11.03.2017 23:10
"Kuten+näet+tekstistä,+opetuslapset+puhuivat+eri+olemassa+olevilla+kielillä,+mutta+kielillä,+joita+he+eivät+hallinneet+itse."+Tämä+on+aito+raamatullinen+kielillä+puhumisen+lahja.+Siitä+toisesta+lahjasta,+jossa+puhutaan+outoa+suhinaa+ja+mutinaa,+Jeesus+sanoo:+"Ja+kun+rukoilette,+niin+älkää+tyhjiä+hokeko+niinkuin+pakanat,+jotka+luulevat,+että+heitä+heidän+monisanaisuutensa+tähden+kuullaan."+Mt.+6:7
09.03.2017 20:55
"Evankeliumin+kannalta+he+kyllä+ovat+vihollisia+teidän+tähtenne,+mutta+valinnan+kannalta+he+ovat+rakastettuja+isien+tähden."+Room+11:28
09.03.2017 15:35
Juutalaisen+Jeesuksen+teksteistä+on+aika+pitkä+matka+Lutherin+antisemitismiin.
08.03.2017 23:07
Kyllä+esimerkiksi+luterilaisessa+natsi-Saksassa+aika+rankasti+vainottiin+juutalaisia.
08.03.2017 23:06
"Ap.+t.+20:7
Sapatin+mentyä,+viikon+ensimmäisenä+päivänä,+kokoonnuimme+murtamaan+leipää.+Paavali,+jonka+seuraavana+päivänä+oli+määrä+jatkaa+matkaansa,+puhui+koolla+oleville,+ja+puhe+pitkittyi+puoleenyöhön+saakka."
Tuossa+on+yksi+jae+Raamatussa,+jossa+alkuseurakunnan+kerrotaan+olleen+kokoontuneen+viikon+ensimmäisenä+päivänä.+Entä+sapatti?+Laitetaan+kertauksen+vuoksi:
”Ja+hän+(Jeesus)+saapui+Nasaretiin,+jossa+hänet+oli+kasvatettu,+ja+meni+tapansa+mukaan+sapatinpäivänä+synagoogaan+ja+nousi+lukemaan;+”+(Lk.+4:16)
”Ja+hän+(Jeesus)+meni+alas+Kapernaumiin,+Galilean+kaupunkiin,+ja+opetti+kansaa+sapattina.”+(Lk.+4:31)
”Ja+toisena+sapattina+hän+(Jeesus)+meni+synagoogaan+ja+opetti;”+(Lk.+6:6)
”Ja+hän+(Jeesus)+oli+opettamassa+eräässä+synagoogassa+sapattina.”+(Lk.+13:10)
”Ja+palattuaan+kotiinsa+he+(opetuslapset)+valmistivat+hyvänhajuisia+yrttejä+ja+voiteita;+mutta+sapatin+he+viettivät+hiljaisuudessa+lain+käskyn+mukaan.”+(Lk.+23:56)
”Mutta+he+(Paavali+seuralaisineen)+vaelsivat+Pergestä+eteenpäin+ja+saapuivat+Pisidian+Antiokiaan;+ja+he+menivät+synagoogaan+sapatinpäivänä+ja+istuutuivat.”+(Apt.+13:14)
”Kun+he+(Paavali+ja+Barnabas)+lähtivät+ulos,+pyydettiin+heitä+puhumaan+näitä+asioita+tulevanakin+sapattina.+Seuraavana+sapattina+kokoontui+lähes+koko+kaupunki+kuulemaan+Jumalan+sanaa.”+(Apt.+13:42,44)
”Ja+sapatinpäivänä+me+(Paavali,+Timoteus+ja+Luukas)+menimme+kaupungin+portin+ulkopuolelle,+joen+rannalle,+jossa+arvelimme+olevan+rukouspaikan,+ja+istuimme+sinne+ja+puhuimme+kokoontuneille+naisille.”+(Apt.+16:13)
”Ja+tapansa+mukaan+Paavali+meni+sisälle+heidän+luoksensa+ja+keskusteli+kolmena+sapattina+heidän+kanssansa,+lähtien+kirjoituksista,”+(Apt.+17:2)
”Ja+hän+(Paavali)+keskusteli+synagoogassa+jokaisena+sapattina+ja+sai+sekä+juutalaisia+että+kreikkalaisia+uskomaan.”+(Apt.+18:4)
08.03.2017 21:09
Tässä+täytyy+erottaa+raamatullinen+kielillä+puhuminen+mongerruksesta.+Paavali+todennäköisesti+puhui+kielillä+selvästi+ymmärrettävää+vierasta+kieltä.
08.03.2017 15:13
Miksi+Jeesus+sitten+sanoo+"Ja+kun+rukoilette,+niin+älkää+tyhjiä+hokeko+niinkuin+pakanat,+jotka+luulevat,+että+heitä+heidän+monisanaisuutensa+tähden+kuullaan."+(Mt.+6:7)?+Paavali+näyttäisi+olevan+sitä+mieltä,+että+kielillä+puhuminen+ei+rakenna+seurakuntaa+"Kielillä+puhuva+rakentaa+itseään,+mutta+profetoiva+rakentaa+seurakuntaa.”+(1.+Kor.+14:4)+En+millään+jaksa+uskoa+että+Paavali+tarkoittaisi+itsensä+rakentamisen+olevan+mikään+hyvä+asia.
07.03.2017 20:51
844 / 845