http://www.ortodoksi.net/tietopankki/henkilot/pyhat/uuden_testamentin_pyhat/apostolit/apostoli_paavali.htm
"Nykyinen Raamatun tutkimus kiistelee useiden kirjeiden autenttisuudesta. Kirjeestä hebrealaisille kiistellään erityisesti ja siitä on kiistelty jo alkukirkon ajoista asti. Se ei ilmeisesti ole apostoli Paavalin kirjoittama. Kuinka tahansa, kirkon Raamatun kohtia sisältävä luettelo esittelee nämä kaikki Paavalin kirjeinä. Tähdellä merkittyjä kirjeitä pidetään todennäköisesti Paavalin seuraajien kirjoittamina."
Kirje roomalaisille
Ensimmäinen kirje korinttilaisille
Toinen kirje korinttilaisille
Kirje galatalaisille
Kirje efesolaisille *
Kirje filippiläisille
Kirje kolossalaisille *
Ensimmäinen kirje tessalonikalasille
Toinen kirje tessalonikalasille *
Ensimmäinen kirje Timoteukselle *
Toinen kirje Timoteukselle *
Kirje Titukselle *
Kirje Filemonille
Kirje hebrealaisille *
paavilaisen ovat valehtelevia piruja:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10835053#comment-57305312
"teuta
8.8.2012 00:24
Kyllä minä ja paavi sen tiedämme , pitäisikö kysyä Jumalalta vielä ."
------
http://fi.wikipedia.org/wiki/Paavalin_kirjeet
"Apostoli Paavali oli ensimmäisen kristillisen sukupolven merkittävin uskonoppinut. Hän julisti evankeliumia ja perusti seurakuntia kolmen vuosikymmenen ajan Rooman valtakunnan itäosiin."
1.Korinttolaiskirje:
15:9 Sillä minä olen apostoleista halvin enkä ole sen arvoinen, että minua apostoliksi kutsutaan, koska olen vainonnut Jumalan seurakuntaa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Pyhä_Stefanos
kristityt tappoivat myös kristillisen Pietarin.
Eikä Jeesusta Häntä seuranneet kristilliset tappaneen.
"meitä kristittyjä on aina vainottu..."
totuus on; että rikollisuuden kristityt ovat aina vainonneet, joka omia uskovaisia, lapsia tappamalla!
2 Korinttolaiskirje 12:
7 Ja etten niin erinomaisten ilmestysten tähden ylpeilisi, on minulle annettu lihaani pistin, saatanan enkeli, rusikoimaan minua, etten ylpeilisi.
8 Tämän tähden olen kolmesti rukoillut Herraa, että se erkanisi minusta.
Paavali ei raamatun mukaan saanut eroa saatanasta ja se sama saatana on pääpiru edelleen kristittyjen yli 3500 lahkossa maailmalla kuten historia todistaa.
Mikä tekee Paavalista niin tärkeän kristityille?
30
245
Vastaukset
- kiitos.paavalista
[Gal. 1:1-] Paavali, apostoli, virkani saanut, en ihmisiltä enkä kenenkään ihmisen välityksellä. Minut on asettanut apostoliksi Jeesus Kristus ja Isä Jumala, joka herätti hänet kuolleista.
- wqQQ
Jumala ja Jeesus ei ole asettanut rikollisuuden virkaan saatanaa palvellutta Paavalia. Järkiinny älä usko rikollisuuden herraa ja sen herra jumalia!
Jeesus ei ole rikollisen kristinuskon seurakuntien perustaja vaikka niin uskotaan/väitetään.
"Apostoli Paavali oli ensimmäisen kristillisen sukupolven merkittävin uskonoppinut. Hän julisti evankeliumia ja perusti seurakuntia kolmen vuosikymmenen ajan Rooman valtakunnan itäosiin."
1.Korinttolaiskirje:
15:9 Sillä minä olen apostoleista halvin enkä ole sen arvoinen, että minua apostoliksi kutsutaan, koska olen vainonnut Jumalan seurakuntaa.
totuus on; että rikollisuuden kristityt ovat aina vainonneet, joka omia uskovaisia, lapsia tappamalla!
2 Korinttolaiskirje 12:
7 Ja etten niin erinomaisten ilmestysten tähden ylpeilisi, on minulle annettu lihaani pistin, saatanan enkeli, rusikoimaan minua, etten ylpeilisi.
Paavali ei raamatun mukaan saanut eroa saatanasta ja se sama saatana on pääpiru edelleen kristittyjen yli 3500 lahkossa maailmalla kuten historia todistaa. - saviseutulainen
wqQQ kirjoitti:
Jumala ja Jeesus ei ole asettanut rikollisuuden virkaan saatanaa palvellutta Paavalia. Järkiinny älä usko rikollisuuden herraa ja sen herra jumalia!
Jeesus ei ole rikollisen kristinuskon seurakuntien perustaja vaikka niin uskotaan/väitetään.
1.Korinttolaiskirje:
2 Korinttolaiskirje 12:
Paavali ei raamatun mukaan saanut eroa saatanasta ja se sama saatana on pääpiru edelleen kristittyjen yli 3500 lahkossa maailmalla kuten historia todistaa.Olet sinä sitkeä sissi halveeraamaan Paavalia.
Mistä perkeleen syövereistä sinä ammennat houreitasi?
Tai, sieltäpä juuri; sieltä ne nousevat.
SINÄ VÄÄRISTELET JA VÄÄNTELET KIEROON JUMALAN SUORAT TIET!
Apt.9
10. Ja Damaskossa oli eräs opetuslapsi, nimeltään Ananias. Hänelle Herra sanoi näyssä: "Ananias!" Hän vastasi: "Katso, tässä olen, Herra".
11. Niin Herra sanoi hänelle: "Nouse ja mene sille kadulle, jota sanotaan Suoraksi kaduksi, ja kysy Juudaan talosta Saulus nimistä tarsolaista miestä. Sillä katso, hän rukoilee;
12. ja hän on nähnyt näyssä miehen, Ananias nimisen, tulevan sisälle ja panevan kätensä hänen päällensä, että hän saisi näkönsä jälleen."
13. Mutta Ananias vastasi: "Herra, minä olen monelta kuullut siitä miehestä, kuinka paljon pahaa hän on tehnyt sinun pyhillesi Jerusalemissa;
14. ja täälläkin hänellä on ylipapeilta valta vangita kaikki, jotka sinun nimeäsi avuksi huutavat".
15. Mutta Herra sanoi hänelle: "Mene; sillä hän on minulle valittu ase, kantamaan minun nimeäni pakanain ja kuningasten ja Israelin lasten eteen.
16. Sillä minä tahdon näyttää hänelle, kuinka paljon hänen pitää kärsimän minun nimeni tähden."
- Aaaameeeen
1. Kor. 7:40
Mutta hän on onnellisempi, jos pysyy entisellään; se on minun mielipiteeni, ja minä luulen, että minullakin on Jumalan Henki.
Paavalilla oli Jeesuksen lähettämä Pyhä Henki, joka ohjasi hänen toimiaan ja varsinkin kirjoituksiaan.- exexexe
Paavalin jumalan henki selviää kyllä yllevasta ttekstistä, jossa Paavali rukoilee eroa saatanasta, koskaan sitä saamatta...
- örghörgh
exexexe kirjoitti:
Paavalin jumalan henki selviää kyllä yllevasta ttekstistä, jossa Paavali rukoilee eroa saatanasta, koskaan sitä saamatta...
Kukaan ei pääse eroon saatanasta tässä ajassa. Mutta Jeesus on voittaja!
- torre11
örghörgh kirjoitti:
Kukaan ei pääse eroon saatanasta tässä ajassa. Mutta Jeesus on voittaja!
Uskovat pitävät Paavalista varmaan siksi, koska sanoo että "parempi on olla naiseen ryhtymättä".
- pakkojankutta
torre11 kirjoitti:
Uskovat pitävät Paavalista varmaan siksi, koska sanoo että "parempi on olla naiseen ryhtymättä".
Mene tutkituttamaan pääsi!
pakkojankutta kirjoitti:
Mene tutkituttamaan pääsi!
Ai ettekö pidäkään kaikesta mitä Paavali ehdottaa? Teette valintaa.
- homojankuttaa
torre12 kirjoitti:
Ai ettekö pidäkään kaikesta mitä Paavali ehdottaa? Teette valintaa.
Mene sinä vain sinne päätohtorille vielä kun pystyt!
Paavalin mukaan teoilla ei ole mitään merkitystä ja se tekee hänestä suositun Jeesukseen verrattuna sillä Jeesuksella oli vaatimuksia tekojenkin suhteen, ja nehän, koska ne koskevat moraalia, eivät sovi itsekkäälle ihmiselle. Ei vallankaan tiukasti oikeistolaisesti ajatteleville.
- saankoRaamatunkohdan
Missä Paavali sanoo, ettei teoilla ole mitään merkitystä?
Missä Paavali sanoi että teoilla olisi pelastustapahtumassa merkitystä? J.Nasaretilainen sanoi sen monesti.
- aassaaa
Jep, Paavali ei tehnyt pahaa, vaan synti, joka hänessa asui teki pahaa.
- bgcvxewzw
kristittyjen omavanhurskaus oppi, niin kuin rippikin
No, Paavali on varhaisin UT:n kirjoittajista, ainakin meille asti säilyneiden tekstien kirjoittajista. Paavalin vastuulla lienee Jeesus-liikkeen muotoutuminen kristinuskoksi, jos ei yksistään hänen niin hyvin pitkälti kuitenkin. Paavali oli se joka vaivasi päätään Jeesuksen teloituksella, sen merkityksellä ja seurauksilla jne. Paavalilta ovat lähtöisin ainakin meille luterilaisille niin tärkeät vanhurskauttamiset ja armot ym. kristinuskon käsitteet.
Jeesuksesta emme tiedä oikeastaan mitän, Paavalista varsin paljon. Voimme lukea hänen itsensä kirjoittamia (tai sanelemia) kirjeitä. Evankeliumit ovat (ainakin synoptiset) läpeensä paavalilaisen teologian muokkaamia, joten Jeesus nähdään syntiemme puolesta kuolevana ja ylösnousevana vapahtajana. Jeesuksen kuolema on tragedia niin Jeesukselle itselleen kuin hänen opetuslapsilleen. Ylösnousemus paljastaa mistä tuossa kuolemassa oli kysymys.
Johanneksen evankeliumin Jeesus voidaan nähdä paavalilaisen teologian rinnakkaistulkintana tai, ehkä, siitä johdettuna "paranneltuna" versiona. On perusteltua olettaa että Johannes tarkoituksella hylkää paavalilaisen näkemyksen Jeesuksesta antaen kuitenkin pienen tunnustuksen Paavalille tradition alkuunpanijana. Natanaelin hahmo voidaan nähdä eräänlaisena Paavalin alter egona, jolle annetaan pieni tunnustus, mutta samalla annetaan ymmärtää että hän on nähnyt ja ymmärtänyt vasta varsin vähän.
Paavali, synoptikot ja Johannes olivat juutalaisia kaikki, ja juutalainen oli heidän kirjoitustensa kohderyhmäkin. Kun kristinuskon opinkappaleiden muokkaaminen jäi lopulta pakanoiden harteille, menivät niin Paavali kuin evankelistatkin iloiseksi sekamelskaksi ja surimmalle osalle kristikansaa jäi epäselväksi tekstien todellinen luonne ja sanoma. UT:iin päätyneistä kertomuksista muotoutui kristittyjen päässä yksi Jeesus-kuva ja tarina. Paavali olisi hyvä nostaa useammin framille nimenomaan varhaisimpana lähteenämme ja ymmärtää kuinka erilainen on hänen Jeesus-kuvansa siitä Jeesuksesta josta tuli kristinuskon Jeesus.
Paavalin tekstien käyttäminen nykyajan yhteiskunnan ilmiöiden puolustamiseksi tai, ennenkaikkea, vastustamiseksi olisi huomattavasti laajemman keskustelun aihe kuin se nykyään on juupas-eipäs jankkauksen muodossa. Paavalin persoonasta ja ajattelusta sekä motiiveista on mahdollista vetää varsin mielenkiintoisia ja avartavia johtopäätöksiä, kunhan hänen tekstejään uskaltaa lukea avoimin mielin. Samalla tulee muistaa, että Paavalin mielenkiinnon kohteena olivat hyvin eri asiat kuin meillä tällä hetkellä.
Itselleni Paavali ei ole merkityksellinen ajattelunsa ja teologiansa puolesta. Minun mielenkiintoni Paavaliin liittyy lähinnä siihen mitä hän EI sano Jeesuksesta. Juuri nuo Paavalin kirjoituksista puuttuvat näkemykset ovat mielestäni avain, jolla voimme raottaa ovea ja kurkista pienen pienestä raosta Jeesus Nasaretilaista, todellista historian miestä krisinuskon hölynpölyoppine takana.Tuohon voi lisätä sen, että Paavali vastoin Raamatun oppia ylensi itsensä apostoliksi, vaikka oikeasti apostolit piti olla Jeesuksen nimittämiä opetuslapsia ja lukumäärä 12.
- PekunValemyllylle
Älä valehtele. Jeesuken lähinpiä opetuslapsia oli 12. Mutta heitä oli ainakin 72 Raamatun mukaan.
- saviseutulainen
Apt.9
15. Mutta Herra sanoi hänelle: "Mene; sillä hän on minulle valittu ase, kantamaan minun nimeäni pakanain ja kuningasten ja Israelin lasten eteen.
16. Sillä minä tahdon näyttää hänelle, kuinka paljon hänen pitää kärsimän minun nimeni tähden."
Paavali oli Jeesuksen Kristuksen valitsema APOSTOLI! - TiedämpäVaan
Paavali on yksi suurimmista eksyttäjistä tässä maailmassa.
- höpsistäsulle
TiedämpäVaan kirjoitti:
Paavali on yksi suurimmista eksyttäjistä tässä maailmassa.
Sinä se olet!
Pe.kun kanssa samaa mieltä. Lapsuuteni lestadiolaisessa ympäristössä ei puhuttu muusta kuin Paavalista ja se ympäristö oli ahdistava ja traumaattinen.
- ymmärrän.kyllä
sage8 kirjoitti:
Pe.kun kanssa samaa mieltä. Lapsuuteni lestadiolaisessa ympäristössä ei puhuttu muusta kuin Paavalista ja se ympäristö oli ahdistava ja traumaattinen.
Varmasti sinua ahdistaa moni muukin asia.
ymmärrän.kyllä kirjoitti:
Varmasti sinua ahdistaa moni muukin asia.
Ei ahdista eikä ole ahdistanut sen jälkeen kun tein selvän pesäeron henkisesti kimppuun käyvistä uskovista.
- ymmärrän.kyllä
sage8 kirjoitti:
Ei ahdista eikä ole ahdistanut sen jälkeen kun tein selvän pesäeron henkisesti kimppuun käyvistä uskovista.
Sinun kirjoituksesi täällä kuitenkin ovat pelkkää ahdistusta ja jankutusta.
Miksi muuten yleensä täällä jankutat koska sinulla ei koskaan ole mitään sanottavaa? ymmärrän.kyllä kirjoitti:
Sinun kirjoituksesi täällä kuitenkin ovat pelkkää ahdistusta ja jankutusta.
Miksi muuten yleensä täällä jankutat koska sinulla ei koskaan ole mitään sanottavaa?Onko sulla nyt maanis-depressiivinen vaihe menossa koska sekoilet ja olet kertonut kärsiväsi aiemmin tästä vaivasta?
Mielisairaushan ei sinällään ole häpeä mutta jos harhaisia ajatuksia levittää sen seurauksenä niin niitä pitää oikoa.- ymmärrän.kyllä
sage8 kirjoitti:
Onko sulla nyt maanis-depressiivinen vaihe menossa koska sekoilet ja olet kertonut kärsiväsi aiemmin tästä vaivasta?
Mielisairaushan ei sinällään ole häpeä mutta jos harhaisia ajatuksia levittää sen seurauksenä niin niitä pitää oikoa.Hyvä, ettet häpeä mielisairauttasi.
Olisi kuitenkin kiva jos et hieroisi sitä täällä meidän naamamme!
Paavalin kutsui itse Jeesus Damaskon tiellä. Paavalia on sanottu pakanain apostoliksi. Siis hänet on kutsuttu julistamaan evankeliumia muille kuin juutalaisille. Siksi sitä on tärkeää tuoda myös meille, koska harvempi meistä kuitenkaan kuuluu juutalaiseen sukukuntaan kun Jumala halusi, että kaikki kansat pelastuisivat.
Aivan, juutalainen uskonto ei käynyt muille ja kristityt alkoivat saarnata evankeliumia kaikille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 841592
Nainen, huomasitko kun muutin sinua?
Niin lyhyessä ajassa niin paljon. Mutta jotain muuttui minussakin. :/88868- 8832
IS Viikonloppu 12.-13.7.2025
Viikonlopun ratoksi Skyttä ja Kärkkäinen ovat taiteilleet 3.0 arvoisen ristisanatehtävän ratkottavaksi. Kenenkään ratko56829- 53812
Tämä kesä ei ollut vielä meidän
Olisihan se ihana viettää kesäiltoja kanssasi ulkona. Ei kai ollut vielä oikea aika. Ehkä kohtaamme vielä sattumalta jos58763Poliisi losautti puukkohemmon hengiltä
Mitäs läks, heilumaan puukon kanssa eikä totellut käskytystä. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011361763.html189749Mitä jos vaan tapaisit sen jota mietit
Jos se yksi henkilö on sinun mielessäsi niin entäs jos vaan menisit tapaamaan sitä, heti, samantien, miettimättä mitään.80705Teet tämän niin
Helpoksi, mutta silti niin vaikeaksi. Vihaan omaa saamattomuuttani, vaikka kaikki olisi saatavilla. 🩷🌸41700Sofiaa ei kelpuutettu Martinan kaveriporukkaan
Ibizalla lomailee Martinan kanssa ihan muut naiset.172680