Vapaa kuvaus

Profiilikuva viittaa tänne: http://keskustelu.suomi24.fi/t/14754705/nakotesti-rotille

Aloituksia

79

Kommenttia

4196

1. Mitä+uskoa?+Sinähän+et+kykene+edes+määrittelemään+mitä+uskosi+tarkoittaa.+Mitä+hylättävää+sinulla+edes+olisi?+Olet+käytännössä+itse+jo+hylännyt+uskosi+argumentaatiossasi.Kun+et+kykene+myöntämään+uskosi+tarkoittavan+jonkun+totena+tai+edes+todennäköisenä+pitämistä,+miksi+edes+käytät+sellaista+sanaa,+kun+se+vain+johtaa+muita+harhaan?Alunperin+luulin+että+sinä+olisit+palstalla+se+todennäköisin,+joka+voisi+kyetä+uskomustensa+rationaaliseen+käsittelyyn.+Mutta+muutin+mieleni,+kun+huomasin,+että+leikit+täällä+vain+sanaleikkejä,+etkä+edes+välitä+mielikuvituksesi+tuotteiden+totuusarvoista,+et+ainakaan+esittämäsi+perusteella.Olet+sinänsä+pelaillut+täällä+onnistuneesti,+että+moni+ei+ole+tainnut+huomata+miten+pelaat+(vähintään)+kaksin+kortein,+ja+olet+sillä+saanut+hyväksyntää.+Mutta+samalla+olet+tehnyt+hokemasi+uskostasi+täysin+merkityksettömiksi,+ja+ajautunut+tilanteeseen,+jossa+joudut+pakoilemaan+jatkuvasti+käyttämiesi+sanojen+määrittelyjä.
  2. Aika+esittää+vertaus+ehkä+hieman+yllättävään+suuntaan:+Gordon+Ramsayn+Kitchen+Nightmares/Kurjat+kuppilat+sarjaan.+Tuo+havainnollistaa+hienosti+asiaan+liittyvää+psykologiaa.+(Ja+se+havainnollistaa+yleistä+asiaa+riippumatta+siitä+miten+käsikirjoitettuna+sarjaa+pidetään.)Jos+olette+katselleet+tuota,+olette+varmaan+huomanneet,+että+hyvin+usein+siinä+toistuu+osapuilleen+seuraava+kaava:1.+Omistaja+esittää+aluksi+ruuan+olevan+hyvää+mutta+ongelma+on+vain+siinä+ettei+asiakkaita+ole+tarpeeksi+tms.2.+Ramsay+haukkuu+sen+suorin+sanoin+syömäkelvottomaksi.3.+Omistaja+inttää+vastaan+ja+syyttelee+Ramsayta+mistä+nyt+keksiikään.4.+Ramsay+seuraa+paikanpäällä+yhden+kattauksen+miten+keittiö+on+kaaoksessa+ja+asiakkaat+palauttelevat+annoksia+keittiöön.5.+Muut+työntekijät+vahvistavat+että+tuo+on+siellä+normaalia.6.+Ramsay+toteaa+omistajan+muhivan+denialismissaan+ja+tekee+selväksi+ettei+lafkaa+pelasta+mikään+niin+kauan+kuin+tilanne+on+tuo.7.+Ramsay+toteaa+tulleensa+auttamaan+ja+uhkaa+häipyä,+jos+apu+ei+kelpaa.8.+Omistaja+pelästyy+että+viimeinen+oljenkorsi+on+lähdössä,+ja+myöntää+tosiasiat,+ainakin+jossain+määrin.9.+Sen+jälkeen+aletaan+selvittelemään+missä+oikeasti+mennään,+mitkä+ovat+oikeat+korjaavat+toimenpiteet+jne.10.+Lopusssa+omistaja+kiittää+Ramsayta,+toteaa+olleensa+väärässä,+ja+Ramsayn+tehneen+ihmeitä.Kretuilussa+tilanne+on+pitkälti+sama+ja+siksi+pyrin+ihan+tarkoituksellakin+vastaavaan+kaavaan.Jos+asiaa+ei+ole+itse+kokenut,+on+vaikea+ymmärtää+miten+noissakin+omistaja+voi+muhia+denialismissaan+tarjonnan+laadusta,+vaikka+joka+päivä+asiakkaat+kertoisivat+muuta.+Mutta+niinhän+denialismi+toimii.+Kaikkeen+turtuu,+ja+siitä+tulee+normaalia,+ja+tarvittaessa+voi+aina+keksiä+jotain+muuta+mitä+syytellä.+Kuten+että+asiakkaat+ovat+aina+väärässä,+silloinkin+kun+sinne+keittiöön+palautuu+verinen+kana.Samanmielisten+seuraan+hakeutuminen+vain+syventää+denialismia,+ja+eriävistä+mielipiteistäkään+ei+ole+apua,+jos+niitä+ei+uskalleta+esittää+riittävän+suoraan+(esim.+oma+työpaikka+vaarassa).+Jos+oma+tahto+ja+rohkeus+ei+riitä+tosiasioiden+kohtaamiseen,+tarvitaan+joku+ulkopuolinen,+joka+pakottaa+sen+tekemään.Olen+aiemminkin+todennut,+että+kretujen+tapauksessakin+tuon+on+tapahduttava+ensin.+Niin+kauan+kun+se+pää+on+täynnä+Jeesusta+ja+Raamattua,+sinne+on+jokseenkin+toivoton+yrittää+takoa+muuta+(kuten+evoluutiota).+Vastaavasti+kuin+olisi+turha+uudistaa+ravintolan+sisustusta,+jos+kelvottomalle+ruualle+ei+tehdä+ensin+mitään.+Samaa+paskaa+siinä+lautasella+olisi+edelleen,+vaikka+puitteet+olisivatkin+hienommat.Kretuthan+kuvittelevat+ja+yrittävät+esittää+asian+kuin+tässä+olisi+vastakkain+kaksi+jotenkin+samanarvoista+maailmankuvaa,+ja+asiaa+pitäisi+keskustella+kohteliaasti+toista+ymmärtäen,+ikäänkuin+tässä+käytäisiin+jotain+vakavaa+filosofista+keskustelua.+Hölynpölyä.+Tässä+on+vastakkain+reaalitodellisuus+ja+naurettava+epärehellinen+denialismi.+Nuo+kretukuvitelmat+pitää+romuttaa,+sellaisten+kulissien+ylläpito+ei+ole+oikein+ketään+kohtaan,+ne+ovat+suuri+osa+ongelmaa.+Se+pitää+tehdä+riittävän+suoraan+ja+selvästi,+ja+siten+että+ongelmat+ovat+kretunkin+todennettavissa+silloin+kun+ovat+valmiita+kohtaamaan+tosiasioita.+Denialisti+tietysti+syyttelee+mieluummin+viestintuojaa+kuin+itseään,+joka+kuuluu+prosessiin,+eikä+sillä+ole+niin+väliä,+kunhan+edelleen+tekee+selväksi+missä+todelliset+ongelmat+ovat.Tämä+ketju+viittaa+siihen,+että+nyt+ollaan+kohtien+6-8+tietämillä,+eli+tilanne+on+tehty+selväksi,+ja+eletään+ratkaisevia+hetkiä.+Epiphaniuksen+syyttelyt+muiden+pelkuruudesta+jne.+ovat+muuttuneet+aiempaa+absurdimmiksi,+ja+Epiphanius+tulee+huomaamaan+sen+itsekin,+kunhan+hieman+miettii+asioita.+Minä+en+ole+pelkuri,+pelaan+nyt+hyvin+avoimin+kortein,+seison+sanomani+takana,+ja+osoitan+tarpeen+mukaan+noiden+syytösten+virheet+niin+moneen+kertaan+kuin+tarve+on,+jotta+saisin+tehtyä+riittävän+selväksi+missä+todelliset+ongelmat+ovat,+ja+ettei+tämä+ratkaiseva+hetki+lipsahda+sivuraiteille.Olen+jo+pitkään+pitänyt+Epiphaniusta+täällä+todennäköisimpänä+tuon+pisteen+saavuttajana+ja+samalla+todennäköisimpänä+joka+pystyisi+siitä+myös+etenemään.+Pidän+tätä+ketjua+merkkinä+merkittävästä+edistysaskeleesta+ja+indikaationa+tuosta.Tässä+kriittisessä+kohdassa+on+nyt+kuitenkin+se+ratkaiseva+ero+tuohon+verrokkiin,+että+pelissä+ei+ole+kaatuvaa+ravintolaa,+jonka+tilanne+pakottaisi+ratkaisuihin.+Kaikki+on+nyt+kiinni+siitä+haluaako+Epiphanius+olla+rehellinen+itselleen,+ja+siihen+muut+eivät+voi+pakottaa.+OTF+on+hyvä+keino+osoittaa,+että+usko+on+tyhjän+päällä+ja+sitä+puolustellaan+kaksinaismoralismilla+ja+itsepetoksella,+vieläpä+siten+että+uskova+joutuu+kohtaamaan+tuon+käytännössä+argumentoimalla+itse+omaa+uskoaan+kumoon.+Mutta+siihen+on+vaikeampi+vaikuttaa+ulkopuolelta+syttyykö+silloin+lamppu+vai+syveneekö+denialismi.+Kasikohdasta+on+edettävä+itse,+ysissä+muut+voivat+taas+auttaa,+ja+paljon.+Been+there,+done+that.
  3. Ristin+käytöstä+ei+ole+todisteita,+ja+Raamatussa+käytetyt+sanatkin+ovat+monitulkintaisia:https://en.wikipedia.org/wiki/Instrument_of_Jesus'_crucifixionSe+että+uskonnon+itselleen+omaksuma+symbolikin+voi+olla+pelkkä+harhaluulo+on+siinä+määrin+herkullinen+yksityiskohta,+että+siitä+pitää+aina+välillä+muistutella+;).Tässä+malliksi+yhden+kristityn+tutkijan+näkemys+aiheesta:"He+claims+the+Bible+has+been+misinterpreted+as+there+are+no+explicit+references+the+use+of+nails+or+to+crucifixion+-+only+that+Jesus+bore+a+"staurus"+towards+Calvary+which+is+not+necessarily+a+cross+but+can+also+mean+a+"pole"."..."The+ancient+Greek,+Latin+and+Hebrew+literature+from+Homer+to+the+first+century+AD+describe+an+arsenal+of+suspension+punishments+but+none+mention+"crosses"+or+"crucifixion.""..."And+what's+even+more+challenging+is+the+same+can+be+concluded+about+the+accounts+of+the+crucifixion+of+Jesus.+The+New+Testament+doesn't+say+as+much+as+we'd+like+to+believe."..."Mr+Samuelsson,+a+committed+Christian+himself,+admitted+his+claims+are+so+close+to+the+heart+of+his+faith+that+it+is+easy+to+react+emotionally+instead+of+logically."..."If+you+are+looking+for+texts+that+depict+the+act+of+nailing+persons+to+a+cross+you+will+not+find+any+beside+the+Gospels."http://www.telegraph.co.uk/news/religion/7849852/Jesus-did-not-die-on-cross-says-scholar.htmlEhkä+muinaishihhulien+piti+valita+tuohon+taiteellinen+näkemys,+koska+pelkkä+paalu+kirkon+katolla+olisi+näyttänyt+liikaa+savupiipulta+tai+ilmastointihormilta+;).
  4. "Väität+siis+että+ateistinen+maailmankatsomuksesi+ei+ole+uskoa?"Ei+se+ole+sellaista+uskoa+mitä+itselläsi+on,+ei+vaikka+kuinka+yrität+saivarrella+sanoilla,+kuten+Epäjumalienkieltäjä+alla+totesi.+Käytännössä+syyllistyt+tähän+argumentaatiovirheeseen+yrittäessäsi+rinnastaa+uskonnollista+uskoa+sanan+muihin+merkityksiin:http://rationalwiki.org/wiki/EquivocationJa+edelleenkään+ateismiin+itseensä+ei+liity+uskoa.+Vai+miten+paljon+vaaditaan+uskoa+siihen+ettei+ole+uskoa?"Miksi+sitten+yrität+todistella+että+Jumalaa+ei+ole?"Ennemminkin+osoitan+että+joulupukista+sanomasi+pätee+jumalaasikin,+ja+tarve+osoittaa+se+sinulle+johtuu+siitä+että+sinä+et+sitä+hahmota."Ihminen+on+perustavanlaatuisesti+subjektiivinen,+ja+tämän+kieltämisen+yritys+on+epärehellisyyttä."Tuota+subjektiivisuuttannehan+te+th:n+kanssa+kokoajan+hoette,+ja+OTF+osoittaa+miten+kaksinaismoralistista+se+on.+Minulla+ei+ole+sitä+ongelmaa,+hyväksyn+ne+samat+tieteellisen+kriteerit+kaikilta.+Ja+ne+kriteerit+perustuvat+juurikin+subjektiivisuuden+minimointiin."Pata+kattilaa+soimaa"Kattilassasi+soi+vain+virheellinen+rinnastuksesi."Et+siis+pidä+tämän+professorin+ja+yhden+arvostetuimmista+usnkopuolustajista+väittämiä+kommentoinnin+arvoisena?""Arvostetuimmatkin+uskonpuolustajat"+ovat+osoittaneet+olevansa+yhtä+toivottomia+tyhjänpuhujia+ja+vääristelijöitä+kuin+normikretut+täällä,+ja+tässäkin+tapauksessa+Lennox+horisee+juuri+niitä+ihan+samoja+virheitä+mitä+itse+juuri+esittelet,+joten+kumoamalla+ne+sinun+sanomanasi+kumoan+ne+samalla+Lennoxilta.Loftuksen+sanoin:"Are+Christian+defenders+this+bad?+What+I've+seen+over+the+years+is+that+Christians+should+not+trust+their+own+apologists+to+tell+them+the+truth."..."It's+just+that+educated+Christian+apologists+are+more,+not+less+deluded.""Sinä+siis+rehellisesti+pilkkaat+niitä,+jotka+uskovat+johonkin+mitä+sinä+pidät+naurettavana?"Kyllä.+Se+on+rehellistä+kaikkia+kohtaan,+koska+kretujen+itsensä+on+syytä+ymmärtää,+että+niissä+uskomuksissa+ei+ole+mitään+vakavasti+otettavaa+tai+kunnioitettavaa,+vaan+ne+ovat+harhaista+naurettavaa+denialismia.+Päänsilittelyllä+kretut+eivät+ainakaan+koskaan+sitä+tajua."Arvostaisitko+ihmistä+joka+rehellisesti+vetäisi+turpaan+kaikkia+joita+hän+pitäisi+naurettavana?+Henkinen+väkivalta+on+myös+väkivaltaa."Onnistuit+sitten+vetämään+homman+vielä+överimmäksi+kuin+th,+joka+kitisee+uskonvapautensa+polkemisesta+kohdatessaan+vasta-argumentteja."Osoitapa+nyt+missä+esimerkisi+minä+olen+valehdellut?"Kommentti+koski+kretuja+yleisesti,+mutta+tämäkin+ketju+kyllä+osoittaa+miten+epärehellistä+toimintasi+on.+Syyttelet+muita+vaikka+mistä+kieroonväännetyillä+määritelmilläsi,+vaikka+samalla+osoitat+tietäväsi+mitkä+virheet+teet."Tai+missä+kohtaa+sinä+olet+osoittanut+virheelliseksi+minun+kuvitelmani?"http://keskustelu.suomi24.fi/t/14628408/outsider-test-for-faith-(otf)Näetkö+tuolla+uskoasi+tukevia+perusteita,+jotka+olisit+itse+hyväksynyt+muilta?"Yritin+jo+osoittaa+miksi+tuo+testi+ei+ole+pätevä."Yritykseksi+jäi."Ensinnäkään+muilla+uskoilla+ei+ole+samoja+perusteita+kuin+kristinuskolla,+tai+jos+on,+niin+ne+ei+ole+argumentti+minkään+yksittäisen+uskon+puolesta.+Minun+perustelujani+et+varmasti+hyväksy."Siinä+ei+puhuta+samoista+vaan+vastaavista+perusteista.+Et+ole+edelleenkään+esittänyt+yhtään+perustetta+jossa+olisi+päästy+edes+siihen+asti,+että+olisi+voitu+arvioida+vastaavuuksia.+Et+ole+päässyt+tuohon+asti,+koska+sinä+itse+et+ole+ollut+valmis+hyväksymään+niitä+muilta.+Jo+keskustelu+Heaven's+Gatesta+osoitti+sen."Tuossa+yhden+ateistin+perustelut+miksi+hän+ei+pidä+tuota+testiä+pätevänä"Ja+täällä+Loftuksen+vastaus:http://debunkingchristianity.blogspot.fi/2011/01/on-so-called-failure-of-outsider-test.htmlTämäkin+ketju+osoittaa+hyvin,+että+tuo+testi+tekee+juuri+sen+mitä+sen+pitääkin."Minun+uskoni+ei+ole+tyhjän+päällä"On+se.+Sinulla+ei+ole+sille+mitään+puoltavia+todisteita+tai+perusteita+jotka+itse+hyväksyisit+muilta.+Raamattusi,+johon+uskosi+lopulta+pohjautuu,+on+osoitettu+sekalaiseksi+kirjoitusten+kokoelmaksi,+jonka+sisällöistä+uskovat+eivät+keskenäänkään+löydä+yksimielisyyttä,+eivätkä+kykene+uskomaan+sisältöihin+joita+siellä+oikeasti+on.+Olet+tyhjän+päällä."eikä+sinun+länkyttämisesi+ole+vaikuttanut+uskooni+millään+tavalla."Tämä+ketju+kertoo+muusta."Minun+purkaukseni+johtuu+turhautumisesta+sinun+kaltaistesi+ylimielisiin+ja+jästipäisiin+syytöksiin,+joihin+itse+olette+syypäitä."Syyttelet+muita+epärehellisyydestä,+pelkuruudesta,+koulukiusaamisesta,+henkisestä+väkivallasta+jne.+Samaan+aikaan+käsiteltävän+asian+ydin+on+selvästi+siinä,+etteivät+perusteesi+mene+läpi,+eivät+itsellesikään+tuon+testin+mukaisesti.+Se+kertoo+paljon+turhautumisesi+alkusyystä.
  5. "Jos+ateismi+ei+ole+väite,+että+Jumalaa+ei+ole+olemassa,+niin+silloin+teismikään+ei+ole+väite+että+Jumala+on+olemassa."Miten+moneen+kertaan+nämä+yksinkertaiset+asiat+pitää+selittää?Teismi=Jumalusko,+se+että+uskotaan+jumalaan.A-Teismi=Ei-teismi(ä)=Ei+jumaluskoa.Se+että+jotain+ei+ole,+ei+ole+jonkun+olemisen+tyyppi.+Juuri+eilen+jollekin+selitin,+että+se+ettei+omista+autoa+ei+tarkoita+että+omistaa+auton+merkkiä+ei+autoa.+Ei+tuon+nyt+pitäisi+olla+niin+vaikea+ymmärrettävä.Jos+teistejä+ei+olisi,+ateismi+olisi+tarpeeton+sana.+Aivan+kuin+a-tonttu-uskoinen+tai+a-keiju-uskoinen+ovat+nyt.Muutoinkin+jumala+jonain+geneerisenä+käsitteenä+on+niin+määrittelemätön,+että+määrittelemättömän+olemattomuutta+olisi+aika+turha+todeta.
  6. "Ensinnäkin+on+epärehellistä+ja+raukkamaista+väittää,+että+ateistin+oma+maailmankuva+ei+perustuisi+uskomuksiin."Ei+perustukaan,+koska:"se,+että+ei+usko,+ei+ole+uskoa"Tosiasian+toteaminen+ei+ole+epärehellisyyttä."Joskus+harvoin+joku+saattaa+vahingossa+myöntää+(kuten+utti+th:lle+taannoin)+että+se+että+ei+usko+Jumalaan+on+käytännössä+sama+asia,+kuin+uskoo+että+Jumalaa+ei+ole."Sopii+esittää+linkki+tai+lainaus,+niin+voimme+katsoa+mitä+yrität+väännellä+joksikin+mitä+se+ei+tarkoittanut."Lisäksi+ateistit+väittävät+että+uskovilla+ei+ole+mitään+perusteita+uskollensa.+Että+kaikki+on+vain+sokeaa+uskoa."Jonka+tämäkin+osoittaa+todeksi:http://keskustelu.suomi24.fi/t/14628408/outsider-test-for-faith-(otf)"Älyllisesti+epärehellinen+ja+ylimielinen+väite."Kannattaisi+ennemmin+osoittaa+väite+vääräksi+kuin+syytellä+toisia+epärehellisyydestä+siksi+ettei+siihen+kykene.+"Niinkuin+joku+lainasi+taannoin+jossain+ketjussa+John+Lennoxia(lainaus+muuten+sivuutettiin+kaikkien+ateistien+toimesta)"Mitä+kommentoinnin+arvoista+siinä+oli?+Lennox+jaarittelee+perinteisiä+uskisprojisointeja+ja+seassa+ilmoittaa+lainaavansa+Hitchensiltä+fraasin+"mielen+salamurhaajia"+kontekstistaan+irrotettuna.+So?+Saman+tason+päätöntä+ja+perusteetonta+paasausta+mitä+kretut+puskevat+tänne+päivästä+toiseen."He+eivät+edes+häpeä+myöntää+tätä,+vaan+kuten+esimerkiksi+utti+tänään+totesi+"siinä+sivussa+me+pidämme+uskovia+pilkkanamme"Niin,+olen+tuossakin+rehellinen,+kuten+moni+muukin:+kretuilu+on+naurettavaa."Tuo+toiminta+on+täysin+verrattavissa+koulukiusaamiseen+missä+"vahvat"+pitävät+"heikkoja"+pilkkanansa."Kretut+ovat+täällä+valehtelemassa+omasta+tahdostaan,+ja+tekevät+itsensä+naurunalaiseksi+moneen+kertaan+virheellisiksi+osoitetuilla+kuvitelmilla,+ja+ilmeisenä+tavoitteena+on+levitellä+tuollaista+aiheuttavaa+kulttuurivirusta.+Mitäs+silloin+pitäisi+tehdä?+Taputtaa+selkään+että+hyvin+osaat+toistaa+samat+valheet+mitkä+juuri+eilenkin+kumottiin?"Vaikka+yleensähän+asia+on+juuri+päinvastoin"Selvästikään+ei+täällä+argumenteissa."Tässä+kohtaa+epäilemättä+ateisti+ottaa+esille+uskovien+verisen+historian,+ja+sen+kuinka+paljon+uskovat+ovat+saaneet+ja+saavat+pahaa+aikaan+maailmassa"Miksei,+kun+siitä+kiistatta+on+seurannut+paljon+pahaa+(myös+omakohtaisesti).+"Sitten+jos+otetaan+esille+ateistien+veristä+historiaa+ja+pahuutta,+niin+taas+kipitellään+raukkamaisesti+piiloon,+koska+eihän+ateismi+johda+mihinkään,+se+on+vain+jumaluskon+puutetta,+ja+mikään+paha+mitä+tapahtuu+ei+johdu+siitä."Mistä+lähtien+faktan+kertominen+on+raukkamaista?+Uskonnossa+on+uskomuksia+ja+oppeja+jotka+johtavat+toimintaan.+Ateismissa+ei+ole+kumpiakaan,+joten+mistä+sinä+siinä+kuvittelet+repiväsi+syyn+johonkin?"Niinpä+niin,+sitten+jaksetaan+jauhaa+uskovien+kaksinaimoralismista,+valehtelusta+tms."Koska+te+todistetusti+teette+niitä+jatkuvasti.+Sinä+sen+sijaan+et+edelleenkään+ole+osoittanut+samaa+syytöstesi+kohteista."Tulkaa+alas+niistä+kuvitelluista+torneistanne+huutelemasta+ja+olkaa+miehiä."Kiukuttelusi+menee+lapselliseksi.+Kuka+tässä+on+mies,+se+joka+esittää+argumentit+joita+et+pysty+kumoamaan,+vai+se+joka+pakenee+niitä+ja+sen+sijaan+syyttelee+muita+pelkureiksi,+epärehellisiksi+ja+vaikka+miksi,+ilman+että+pystyy+antamaan+millekään+syytökselle+perusteluja?"Oma+mittani+alkaa+olemaan+täynnä.+Siitä+osoituksena+tämä+viesti."Eikö+olekin+jännä,+että+mittasi+täyttyi+sen+jälkeen,+kun+kohtasit+argumentin,+joka+osoitti+ettet+itse+kykene+hyväksymään+omia+perusteitasi?Tämä+nolo+purkauksesi+on+ilmiselvästi+defenssimekanismi+sille,+että+jouduit+kohtaamaan+ikävät+tosiasiat.+Et+pysty+esittämään+uskollesi+perusteita,+joita+pystyisit+itsekään+hyväksymään+muilta.+Uskosi+on+tyhjän+päällä.+Ja+tämä+viestisi+paljastaa,+että+se+viesti+on+nyt+mennyt+perille.+Tämän+se+vaatii.Nyt+kannattaisi+pohtia+tuota+ongelmaa,+sen+sijaan+että+yrität+syytellä+sen+paljastajaa.+Tiedän+omakohtaisesti+miten+vaikeaa+se+on,+kun+uskomuksilta+alkaa+pudota+pohja+pois.+Siinä+kohtaa+defenssit+yrittävät+lyödä+päälle.+Silloin+on+helpompi+syytellä+muita+ja+vedota+johonkin+viimeisiin+epätoivoisiin+"maailmalle+hulluutta"+-"perusteisiin".+Mutta+ei+se+toimi.+Jossain+vaiheessa+on+pakko+ryhtyä+rehelliseksi+itseään+kohtaan+ja+käsitellä+ne+asiat,+tai+muuten+ajautuu+sellaiseen+tilaan+mitä+tietyt+kretut+täällä+edustavat.Kulutin+itse+aikanaan+kuukausia+tutkien+ja+lukien+kaikenlaista+yömyöhään+selvitelläkseni+mihin+voisin+vielä+uskoa+ja+mikä+oli+valetta,+ja+myös+löytyisikö+muiden+uskontojen+puolelta+jotain+todisteita+edes+jostain+yliluonnollisesta+tms.+Prosessi+oli+kaikkea+muuta+kuin+helppo,+ja+lopulta+jouduin+toteamaan,+ettei+uskomuksistani+jäänyt+jäljelle+mitään.+Samalla+tuli+hyvinkin+selväksi,+että+todellisuus+oli+käänteinen+suhteessa+kuvitelmiini+siitä+ketkä+olivat+rehellisiä+ja+ketkä+eivät.+Olin+ollut+kertakaikkisen+väärässä,+hyvin+monessa+asiassa,+perusteetta.+Tuo+oli+se+oikea+"uudelleensyntyminen",+ei+se+hihhulointi.
  7. 153 / 210