pureminen

Hei eli ostin tuossa jokin aika sitten fretin joka on väriltään cinnamon. onko niitä paljonkin olemassa? en löydä paljon kuvia saman värisistä.

Niin ja kunhan tuo tuosta kasvaa niin voiko sille ostaa myöhemminkin kaverin? tulevatko fretit kuinka toimeen keskenään kun tutustuttaa ne noin vuoden iässä?

Tytölläni on pienoinen ongelma puremisen kanssa.. kovasti on kiinnostunut varpaista. Olisiko hyviä neuvoja mitkä teillä on toimineet? Jos hommaan tytölle kaveriksi toisen tytön jota minulle on tarjottu jolla myös on pieni ongelma puremisen kanssa niin saattaisiko pureminen vähentyä kun ovat saaneet seuraa? haluaisin kumminkin tytölle ystävän kun olen koulussa päivät tai töissä niin ei tulisi aika pitkäksi kun ne seuraeläimiä ovat.

8

329

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • freeett

      Meillä myös on fretti joka muutti meille kodinvaihtajana ja oli meille tullessaan 2v.oli kova puremaan, entistä perhettä myös puri. Hyökkäsi paljaisiin jalkoihin heti kun ne näki. Entisessä perheessä olivat vaan pitäneet sukkia jaloissa välttääkseen tämän. Pitivät häkissä kun oli vieraita, ettei pure vieraita. Meillä heti ekanan riisuin omat sukat pois, aina kun sain hampaista sähisin takaisin ja pistin kantoboxiin jäähylle.. ja sit myöhemmin päästin pois, jos tämä puri uudestaan niin sähisin kunnolla ja takaisin kantoboxiin miettimään..Jos on purrut todella kovin, niin sitten olen ottanut niskasta kiinni, laittanut sen maahan makaamaan niskasta kiinni pitämällä sähissyt ja sit viel laittanu kantoboxiin. Jotkut jopa purevat frettiä niskasta! Meillä ollaan näin päästy alle kuukaudessa puremisesta eroon ja kaikki perheenjäsenet voivat olla kotona jo ilman sukkia eikä enää saada hampaista..!! Vieraita meilläkin käy vähän harvemmin mutta yritän kovin tutustuttaa häntä uusiin ihmisiin ja näyttää että KETÄÄN ei purra. Onko frettisi vielä pentu? Pennuille on normaalia että kokeilevat hampaita, näytät vaan ettei se ole sallittua!!

    • joo tuota samaa olen omalleni tehnyt tai puhaltanut sieraimiin ja laittanut häkkiin miettimään.
      Omani on nyt vuoden ja ostin sen tosiaan toisesta perheestä elämänmuutoksen vuoksi pois.
      Puree ylensä aina kun on vapaana ja innostuu niin käy näykkäsemässä. mielelläni vain näyttäisin sen siskollenikin joka on 3 vuotta mutta en ole vielä raaskinut päästää käymään jos puree niin jää vielä kammo tuommoisia eläimiä kohtaan.

    • freeett

      Okei, meilläkin on siis häkki..mutta enemmän tommoisena nukkumapaikkana, siellä on leluja sun muuta.. itse katon että meidän häkki on liian "viihtyisä" noiden lelujensa sun muiden kanssa joten kantoboxi on paikka jossai ei oo virikettä joten tuntuu karummalta paikalta.. luulis ettei siellä tahdo hirveesti viettää aikaa, kamalalta kuullostaa mutta eipä meilläkään enää käydä kantoboxissa arestissa..hyvin hyvin harvoin. Meilläkin kuuluu perheeseen noin 3v tyttö, täyttää syksyllä 3. Otti kyllä valitettavasti ekoina päivinä sormista kiinni, mutta nyt he voivat olla samassa tilassa ja leikkiäkkin yhdessä..meidän tyttö jopa pitää frettiä sylissäkin, käy ihan itse sen nätisti nostamassa syliin. Noin kuukausi sitten en olisi antanut koska fretti puri VARMASTI.. kuukausi meni tota koulutusta ja nyt sanon että oon jo aika ylpee kun on niin nopeesti kiltiksi muuttunut. Vieraisiin viellä on kouluttamista, mutta varmasti sekin ajallaan paranee. Meilläkin kyllä viellä innostuessaan käy näykkimässä, mutta sekin on vähentynyt..oon laittanut tosta liiallisesta riehaantumisesta-->( näykkii) myös arestiin. Asutteko te siskosi kanssa saman katon alla? Miu vinkki olisi että antaisit fretin nähdä/tutustua kaikkiin perheenjäseniin..siis otat vaikka näädän syliin ja näytät näädälle vähän muitakin jäseniä jos se on siulla omassa huoneessa..Jos mahdollista, jos nyt teil on joskus se häkissä kun olet koulussa tai jotai ni häkki olisi sellaisessa paikassa mistä näätä pystyy seuraamaan perhettä..toki varoa kannattaa ettei se siskosi sormia pääse laittaa häkkii..jos toi ei onnistu ni sit vaan tutustutat näädälle perhettä sillee sylistä, meil kävi myös haistelee alkuun..en antanu muiden sillee silittää että olisi päässy purasee sormista..vaan otin näädän sylii ja kävi sylistäni tutustuu sit muihin perheessä oleviin..pikkuhiljaa sit annoin haistella jostain kohtaa paitaa esim ( ei sormia mielellää ku niistä ne vissii tykkää enempi maistella ) sit pikkuhiljaa ku ne tottuu muihin ihmisiin ja hajuihin ni vähitellen kun luottamusta molemmin puolin tulee ni antaa tehdä paremmin tuttavuutta. Mie koulutin mei fretin omilla varpaillani,sormillani.. en siis ottanut tytöltä sukkia pois eikä fretti häntä jaloista purrutkaan..ite otin omat sukat pois, jos puri ni häkki heilahti.. sitku just huomasin et ei enää pure..uskalsin ottaa meidän tytön sukat pois eikä kertaakaan ole purrut..alkuun olin tietenkin kokoajan vahtimassa, nyt ei enää ees tarvii pelätä.. Meikin tyttö alkuun pelkäs näätää, varsinkin kun se on sitä kerran sormesta ottanut..mut nyt ei toi mei tyttö oo enää moksiskaan, enne juos karkuu jos fretti näytti lähestyvän..nyt nää riehuu yhdessä eikä tyttö edes välitä vaikka fretti näykkisikin.. Mutta sit noista fretin leluista varotan, sitä meillä kyllä sattuu ihan kun leikkivät jollai lelulla yhdessä..fretti repii/puree yrittää saada sen lelun tytön kädestä ja siinä samassa sählingissä kun fretti ei tajua ni saattaa vahingossa ottaa sormesta kiinni..Sitähän sattuu myös koirillekkin. Näin meillä on käynyt myös viimeeksi tänään, sehän ei siis oo fretin vika mistä ei kyllä joudu arestiin..vahinkohan se on siinä leikkiessä väärästä kohtaa purasta..Tyttölle kyl oon yrittäny sanoa ettei leiki tommosia, palloa saa heittää jne. Mut eipä toi oo hirveen moksiskaan, pieni itku ja eiku taas leikkimään. Ei siis tonkaan takia pelkää leikkiä fretin kanssa. Kauan siulla on fretti ollu? frettihän voi purra myös esim senkin takia että on täysin uudessa paikassa, ventovieraiden ihmisten kanssa ja pelkää.. kunhan tota luottamusta tulee ni eiköhän se tosta parane. näytät fretille ettei oo syytä pelätä, annat sormesta nutriplussaa..meet johokki huoneeseen istut lattialla ja annat fretin tulla tutustumaan itse sinuun, annat sormesta nutriplussaa..silittelet.. niin se luottamus kasvaa :) Kannattaa myös jutella fretille, juttelet sille rauhallisella äänellä. Ja siis voi olla että fretti tulee toisen fretin kanssa toimeen, mutta voi myös olla ettei tule.. ja vaikka ei ihan heti tulisikaan toimeen ni voi viedä KUUKAUSIA aikaa ennesku tulevat toimeen..

      • freett

        ja sit viellä, kannattaa tuolta vs-foorumilta lukea noita puremiseen liittyviä aiheita. Kyseiseltä sivulta löytää melko varmasti jokaiseen askarruttavaan kysymykseen vastaus!! Ja jos ei löydykkään ni rohkeesti vaan kysyy apua..sinne kun rekisteröityy ni kirjautuneena siellä on semmonen haku palkki mihin kirjottaa sit jonku sanan..esim pureminen. ni se antaa niitä viestejä.Jos ei siis muuten löydä. kannattaa kyl ekana kattoa onko etsimästäsi aiheesta siellä jo keskustelua ennenku aloittaa uuden :) linkki sivulle jos et viellä sivua tiennyt :) --> http://www.vs-fretit.fi/bb/


      • ei asuta sama katon alla ihan omassa kämpässä olen pitkään jo asustellut mutta sisko kun niin kovasti tahtoisi tulla käymään.
        Febe on ollut minulla vasta noin viikon kun edeltävä omistaja joutui siitä harmikseen eroamaan :/ olenkin ajatellut että pureminen saattaa johtua jo pelkästään siitäkin että testaa mun hermoja ja on muutenkin outoa oll auudessa paikassa :) mutta hyvin meidän yhteiselo on lähtenyt käyntiin :) niin pitkään leikitään sellaisella kissan höyhen pallolla että tyttö jo kömpii itse takaisin häkkiin ja menee nukkumaan :D Olen ottanut käyttöön sähisemisen joka on tuntunut auttavan. sähisen aina kun se tuleekin sen näköisenä varpaitani kohti tai muita kohti eikä ole enää pahemmin purrut :)


    • joo kiitos :) eiköhän luulisi löytyvän tietoa aiheesta kuin aiheesta tuolta :)

    • Ismotsajajaja

      Ihan pienenä vinkkinä, ei kannata käyttää kuljetusboksia rangaistuspaikkana, koska silloin fretti yhdistää sen negatiiviseen, samoin kuin matkustamisen.

      • tätä myös mietinkin etten viitsisi sitä käyttää rangaistus keinona. laitan sen ennemmin omaan häkkiinsä rauhoittumaan :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      413
      1706
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1348
    3. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      171
      1317
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      117
      1275
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      1017
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      936
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      880
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      871
    9. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      856
    10. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      108
      821
    Aihe