Ravut kärsivät elävältä keittämisestä

yököttäääää

Rapujen elävänä keittäminen on eläimelle tuskainen kokemus, sanoo Helsingin eläinsuojeluyhdistys.

HESY ry:n mukaan ravun kärsimykset pitkittyvät etenkin silloin, jos kattilassa keitetään useita rapuja yhtä aikaa.

Jo viiden ravun keittäminen yhtä aikaa jäähdyttää veden ja pitkittää ravun kuolemaa. Kuolemaa hidastavat myös liian vähäinen keittovesi ja veden riittämätön kuumennus.

HESY ry:n puheenjohtaja Hannele Luukkainen rapujen tuskien taivalta lisää myös niiden väärin kuljettaminen ja säilyttäminen.

http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/ravut-kärsivät-elävältä-keittämisestä/688420

Miksi rapua ei sitten tapeta ennen keittämistä?

50

3362

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • raakkuna1

      On totta että yleinen käytäntö ravustamisessa, ja rapujen valmistamisessa on keittää ravut elävältä. Ja tämä käytäntö perustuu tosiasia tietoon että ravun kuuluisa liha on maukkaampi tällä tavalla valmistettavessa.

      Niin syyllistyykö ihmiskunta eläinten rääkkäykseen, niin vastaus on kyllä. Niin jatkaaksemme asian käsittelyä, tulee esittää seuraava kysymys, joka kuuluu tällä tavalla, onko rapujen elävältä keittäminen vahingollista karmallista toimintaa ihmiselle? Niin vastaus on kielteinen.

      Ravun elämänpiiri päättyy useinkin keitettäväksi kattilassa. Ja se on noin 6 minuutin helvetti.

      • raakkuna1

        Tuo tähtimerkitty boikotointi sanalle, on milestäni kohtuuton säätö Operaattoreilta. Ja ilmaisen sen nyt sanalla 6 minuutin kiirastuli, eli Gehenna.


      • raakkuna1 kirjoitti:

        Tuo tähtimerkitty boikotointi sanalle, on milestäni kohtuuton säätö Operaattoreilta. Ja ilmaisen sen nyt sanalla 6 minuutin kiirastuli, eli Gehenna.

        Ja Gehenna'han ei ole mikään kiirastuli vaan kaatopaikka Jerusalemin laidalle, jonne ristiinnaulitutkin heitettiin.

        Koittakaa nyt ihmiskunta helvetti sentään jo nousta henkisesti tasoa ylemmäs. Pitää ravut keittää elävältä jotta maistuu suukissa vähän paremmalta.

        Kuten alkuperäisamerikkalaiset sanovat, jos ei ole yhteydessä luontoonsa, ei pääse pitkälle.


      • Kivimonossa

        Kertokaapa miten se rapu sitten tapetaan.
        Voipi olle että ei vähemmän kipua tuottavaa menetelmää löydy.
        Rapu kun tiputetaan kiehuvaan veteen se kuolee sekunneissa, jos joku väittää että menee kituessa 6 minuuttia ravulla, täytyy olla kyllä täysi houru päästään.
        Varmaan juu, jos heittää ravun kylmään veteen ja pistää lieden vasta sitten päälle.


    • Niin-niin-..

      Sama on trooli- ja verkkokalastuksessa - silakat tukehtuvat hittaaasti kuoliaaksi.

      :)

      • Nxnfnxlfkf

        Jos nyt ihan alettaisiin pilkkua nussimaan, niin silakat pitäisi lopettaa joko kaasulla tai päähän ampumalla.


    • Oikealla asialla

      Maailma on täynnä kärsimystä. Miksi ravut pitää keittää elävältä? Nautiskelijat tulevat kärsimään...

      • Ajat sitten on

        tutkittu juttua ja tultu siihen tulokseen, että ravun hermosto on niin kehittymätön ettei se ehdi tuntea mitään kipua ennen kuolemaa, jos tiputetaan kiehuvaan veteen.

        Mikäli vesi ei ole tarpeeksi kuumaa, on asia tietysti toisin...


      • aartsii
        Ajat sitten on kirjoitti:

        tutkittu juttua ja tultu siihen tulokseen, että ravun hermosto on niin kehittymätön ettei se ehdi tuntea mitään kipua ennen kuolemaa, jos tiputetaan kiehuvaan veteen.

        Mikäli vesi ei ole tarpeeksi kuumaa, on asia tietysti toisin...

        ...ja miten se sitten on tutkittu niin, että se on varmasti totta? Oliko joku edellisessä elämässään rapuan?


    • ei rapuja lautaseen

      En syö rapuja,joten asia ei kuulu mulle.

    • VAIN IDIOOTIT

      SYÖVÄT RAPUJA, LÄSKIT JA NAAMANSA AURINGOSSA POLTTANEET,
      MUKA FIKSUT JA RIKKAAT TEKEVÄT NIIN >:(

      • jygtfubytgikh

        Olen hoikka ja niin nörtti, etten koskaan edes näe aurinkoa. Lisäksi olen kirjoitushetkellä melko vähävarainen, mutta ravut ovat silti hyviä ja syön niitä mielelläni.

        Niin, enkä ole edes suomenruotsalainen... ;P


      • ihan sama
        jygtfubytgikh kirjoitti:

        Olen hoikka ja niin nörtti, etten koskaan edes näe aurinkoa. Lisäksi olen kirjoitushetkellä melko vähävarainen, mutta ravut ovat silti hyviä ja syön niitä mielelläni.

        Niin, enkä ole edes suomenruotsalainen... ;P

        Sit oot sukupuolineutraali!


      • aartsii
        jygtfubytgikh kirjoitti:

        Olen hoikka ja niin nörtti, etten koskaan edes näe aurinkoa. Lisäksi olen kirjoitushetkellä melko vähävarainen, mutta ravut ovat silti hyviä ja syön niitä mielelläni.

        Niin, enkä ole edes suomenruotsalainen... ;P

        Ravustaminen on mukavaa puuhaa ja niiden omaan käyttöön valmistaminen on ymmärrettävää.

        Oman statuksen korostaminen ravintolassa on sieltä, mihin ei aurinko paista


      • Adios amigo!

        Siinähän se tuli!


    • Siksi että silloin

      sen väri ei muutu punaiseksi ja yleisesti kyseessä on silloin pilaantunut rapu.

    • asia esiin

      Miksei käytäntöjä muuteta. Ravut eivät saa kärsiä tai simpukat ym. elävät.

      • Ei Kidutukselle

        Osterit kuuluu syödä eläviltään ..


    • anonyymi.

      Eräässä kokkiohjelmassa ravut laitettiin pakastimeen, jolloin ne vaipuivat horrokseen ja sen jälkeen tapettiin jollain jääpiikin tapaisella esineellä.. Vain nopea isku pään läpi.

      Sinänsä se olisi mielestäni parempi vaihtoehto, ainakaan niitä ei elävältä tarvitsisi keittää, koska en tiedä kauanko ne ravut elävät siinä kattilassa. Tosin tässäkin asiassa voisi ruveta saivartelemaan, että onko inhimillistä laittaa ravut kylmään pakastimeen. Ja sekin, jos joku taitamaton rupeaisi tätä koettamaan.

      Vähän niin kuin no-win situation, kummassakin tavassa on aina jotain sanomista. No mutta en itse ainakaan syö rapuja.

    • hohhoijaa...

      Taitaa ne sikaloiden porsaat kärsiä hiukan enemmän kuin ravut. Alottaisitte ensin vaikka siitä ettette söisi porsaanlihaa. Maailmalla on jos jonkinlaista ruokakulttuuria joissa syödään ihan eläimiä jopa elävältä!!

      • Joo, ei kannata

        syödä mitään. Ei, sika, nautaa, kalaa, kanaa eikä muitakaan öttiäisiä. Nehän kuolee vielä ennen syöntiä ja kärsii. Parempi että ihminen kituu kuoliaaksi nälissään tai syö vaan vihanneksia. Ai mutta porkkanahan voi vaikka kärsiä kun sitä kuoritaan, ei siis syödä sitäkään eikä muitakaan vihanneksia. Eletään kaikki pyhällä hengellä, aamen.


      • idioottienvastustaja

        Olen seurannut ihmisten kommentointia tähän aiheeseen ja pakko sanoa että tämänkaltaiset kommentit ovat kyllä yksinkertaisimmasta päästä...


    • kunnon vanukas

      Tubessa oli amatööri lomailijan filmi kun vieruspöydän raharikkaat tilasi ja söivät elävän apinan aivoja. Eläimellä oli metallipanta päässä kiini ruuvattuna jonka varassa tuo roikkui pöydän kannessa olevassa reijässä. Sitten tarjoili sahasi kallon yläosan pois ja herrat rupesi lusikoimaan.

    • Näin.

      Lihan ystävänä minua ei juurikaan jaksa kiinnostaa,kärsivätkö ravut keittämisestä?

    • sillä lailla

      Se on niille oikein.

    • von pummi

      ravut voisi puuduttaa puolikkaalla pullolla diapamia ennen keittämistä. sitten alkaisin itsekin syömään rapuja.

    • norse

      kärsivätkö ravut kun joku merenelävä ravintoketjussa niiden yläpuolella syövät niitä ? kyllä.
      onko kyse siitä että kenenkään tai minkään ei tulisi kärsiä ja siksi myös kenenkään tai minkään ei kuuluisi syödä ketään tai mitään koska saalista sattuu ja se kuolee.
      eikö kyse ole elämän kiertokulusta?

      voi elämä.

      • Hölöpötpöö

        Ihminen ymmärtää, että eläimet kärsivät. Ihmisellä on vastuu siitä, ettei aiheuta ylimääräistä kärsimystä, koska hän ymmärtää ja tietää, että kiduttaminen sattuu.

        En näe kuolemassa mitään vikaa - kaikki kuolevat joskus, toisen ruuantarpeen tyydyttämiseksi tai jotenkin muuten (jolloin kuitenkin joutuu vähintään erinäisten pikkueliöiden syömäksi). Koska kuitenkin tiedän ja ymmärrän, että eläinkin kokee tuskaa, pyrin pitämään tuskan määrän mahdollisimman vähäisenä ennen eläimen kuolemaa (esim. tapan kalan heti nostettuani sen veneeseen). Minä tiedän, minulla on siis vastuu. En itsekään haluaisi kitua viimeisiä hetkiäni, edes kuutta minuuttia ennen kuin kuolema korjaa.


      • ölkjhgfds

        Tällä logiikalla sinua ei siis haittaisi jos joku terroristi raiskaisi, kiduttaisi ja murhaisi vaimosi/miehesi ja lapsesi? Ei välttämättä tuossa järjestyksessä.


    • Voi voi

      Sydämeni särkyy!

    • Minusta on aina

      yhtä huvittavaa nähdä joku aamuisin kananmunia turpaansa mättävä tai 100g siivun possunlihaa päivässä syövä marisemassa rapujen oikeuksista.

    • Turha tyyppi

      Ravut ovat murhaajia ja raadonsyöjiä. Niille kuuluu kuolemanrangaistus tavattaessa.

      Hannele voi mennä järven pohjaan valistamaan vaikka petokaloja.

    • Rapunen

      Kuinka moni täällä loppujen lopuks voi oikeesti sanoa että ei ikinä ikinä ikinä oo katkarapua eksynyt esim pizzan päälle? Luultavammin aika harva..

    • ötököidenhyvinv

      On kyllä hyvä jos ei ole parempaa tekemistä, niin pitää huolehtia joidenkin ötököiden hyvinvoinnista...

    • hassu-1

      Matkapurjehtijoiden kikka kalojen tainnuttamiseen pätee rapuihinkin ja on todella inhimillinen, sekä nopea.
      Vahvat valtamerikalat taintuvat sekunneissa kun niille antaa pikku hörpyn viinaa ja ovat sen jälkeen muissa maailmoissa.
      Ravut voisi pikamarinoida viinatilkassa, juuri ennen keittämistä, ainakin olisi onnellinen loppu ja tuskin siitä voisi alkoholismia kehittyä, johon joku tarpeeton seuraavaksi vetoaa kuitenkin.

      Veikkaan sille ravintolalle, joka ensimmäisenä seuraa tätä ohjetta, suurta menestystä. Yksityisetkin saattavat kertoa pippaloporukalle käyttävänsä maailman inhimillisintä nukutusta, eli rommiin hukutusta.

      • ostamarinoituja rapu

        Viinietikan puuttuessa voi käyttää tarkoitukseen myös virtsaa. mieluimmin 4 vrk käynyttä, tulee pikantti makuelämys, oon muuten kokeillut ja suosittelen.

        Hinnoittelisin tunne 20 euron tuntumaan per/kpl.


    • neiti aurinkoinen

      No kyllähän se voipi olla niin että on jokaisen oma asia mitä syö ja miten sen tekee, jokainen joka tapauksessa jossain vaiheessa tulee huomaamaan minkälaista tämä elämä on ja onko mikä moraalisesti oikein. Minun oma mielipiteeni on että eikö me kaikki olla sitä samaa yhteisöä ja meidän pitää vain omalla esimerkillä, ei tuomitsemalla tai syyttelemällä toisia, tukea toisia., Ja uskon myös että ei meitkä kukan ole puhdas pulmunen, jokaisella varmasti on omatunnossa jotain, mutta että sen huomaa tai viitsii edes välittää, se on sitten toinen juttu. Joka tapauksessa ravut keitetään elävältä, ja jos siihen haluaa vaikuttaa, on sitten niitä syömättä. Mikä minä olen muita tuomitsemaan kun omassakin elämässä on paljon korjattavaa!!!?

    • KeittoKattila

      Ihmisyöjät syö ihmisiäkin ?

      • yrkkiboy

        Katainen jopa pikkulapsia pahinpaan ahneuteensa.


      • kaiseonniin

        Sama ihmissyöjä syö toki ihmisiäkin. onhan minut ainakin suomen valtion toimesta opetettu tappamaan vihollinen, miksi se johto sen millonkin määritteleekin. Jos minua uhataan, niin puolustaudun tarpeellisisn keinoin.


    • r1stiriita

      Jos keität kissan, joudut oikeuteen. Miksi rapuja saa keittää? Eihän homoja ja heteroita, mustia ja valkoisia saa erotella ja käsitellä eri tavalla.

    • kysynpähän vaan

      Anakin HK:n makkaroita voi nauttia hyvällä omallatunnolla, lihapitoisuus 0%., Kuinkahan kasvi kärsii elävältäkeitettäessä ?

      Jos tapat julkisella paikalla hyttysen, ei kukaan reagoi, kokeileppa samaa hevosella, mistä ero?

    • Olen samaa mieltä nimimerkin "neiti aurinkoinen" kanssa. Ihmisten jatkuva toistensa syyllistäminen asioista alkaa hajottaa. Asioita voi tuoda julki ilman, että syyttää niistä ketään. Mielipiteensä voi tehdä selväksi myös omilla valinnoillaan, jolloin sanojakaan ei tarvita. Jokainen meistä on vaikuttaja asioidessaan päivittäistavarakaupassa ja valitessaan ostaako sieltä sitä elävältä keitettyä rapua vai ei.

      Miettinyt olen myös sellaista, että söisikö pienempi määrä nykyihmisiä lihaa, jos he joutuisivat kasvattamaan ja teurastamaan lihakarjansa itse? Olisimmeko luonteeltamme "kovempia", lähempänä menneiden aikojen ihmisiä, jotka näin tekivät? Vai olisimmeko nykyään "pehmeämpiä", kun tieto asioista on lisääntynyt ja osaamme eläytyä enemmän eläinten tuntemuksiin? Lihakin tuotetaan nykyään ns. piilossa valtaväestön katseilta, eivätkä lapsetkaan tunnu aina ihan tarkkaan tietävän, mistä se pihvi on siihen lautaselle päätynyt.

      Ravuista vielä sen verran, että ne ovat minunkin herkkuani... Vaan silti harvemmin ostan niitä kaupasta eli syön vain kun tarjotaan. Pidellessäni pakasterapupussia kädessäni, punnitsen omaa nautintoani rapujen tuntemaan kärsimykseen. Ideaalisinta olisi pyydystää ravut itse, kuljettaa ne kotiin ja tappaa mahdollisimman kivuttomasti joko iskulla päähän tai yksitellen keittämällä, jolloin vedenlämpötila ei laske riittämättömäksi. Vaan eipä minusta ole rapuja listimään tai moiseen näkemään vaivaa. Näin ollen parempi olisi jättää ne pakasteravutkin rauhaan...

      • 638

        Sinulle kiitos hyvästä ulostulosta,mutta, mistä tulee se lihaton HK:n kevytlenkki, onko se tehnyt jonkun ilmavoltin, vaimikä, no tiedähän minä tuomiojat, tillaanko lannoitekuorman pihaan ? on talossa haulikkin,.Tuletko KALMANKURKI testaamaan vai odotatko toista kalmankurkea VIRTANEN, ? Jyrkille näin tiedoksi.


    • 10+8

      mulla on tapana laittaa kalat elävänä uuniin. liha jää todella maukkaaksi.

      • Urealasti?

        Japanilaisissa parhaissa ruokapaikoissa tuodaan pöytään puoliksigratinoitu kala. Siltappaa.


    • 5+11

      minä en ainakaan suostu syömään mitään joka on ollut kuolleena yli 2 minuuttia.

    • ravustelija

      Tunteeko rapu tuskaa ?

      Kipu voidaan mieltää epämiellyttäväksi aistimukseksi, johon liittyy jonkin asteinen kudosvaurio. Kivun aistiminen, siihen reagointi ja sen kautta tapahtuva oppiminen riippuvat siitä, mihin eläinryhmään yksilökuuluu.

      Kivun mittaamiseen selkärangattomilta eläimiltä ei ole luetettavaa menetelmää. Selkärankaisten hermostoon verrattuna ravun tikapuuhermosto on alkeellinen. Se koostuu kahdesta vatsapuolen hermorungosta ja siihen liittyvistä yhteen kasvaneista parillisista hermosolmuista (ganglioista), joita on yksi pari jokaisesta ruumiinjaoketta kohti.

      Ensimmäinen gangliopari muodostaa ravun aivot. Ganglioista lähtee kolme hermosäieparia lihaksistoon, raajoihin ja muihin elimiin. Keskushermoston rakenteen takia ravun tainnuttaminen päähän iskemällä tai pään leikkaaminen ei estä impulssien kulkeutumista muualle ruumiiseen ja reagoimista siihen esim. saksia tai jalkoja liikuttamalla.

      Fysiologisesti ravulla on kaikki valmiudet aistia ympäristön signaaleja, erityisesti erilaisia kemiallisia aineita. Todennäköisesti rapu tuntee jotakin sitä keitettäessä. Sitä emme kuitenkaan tiedä, millaisena rapu kivun aistii.

      Elintoimintojen kannalta välttämättömät proteiinit koaguloituvat eli hyytyvät peruuttamattomasti n. 42 °C lämpötilassa. Paljon nestettä sisältävinä eläiminä rapujen alkeelliset aivot, jossa mahdollisen kivun aistimuksen olettaisi tapahtuvan, saavuttavat tämän lämpötilan välittömästi. Lisäksi mahdollinen lämpöshokki tekee eläimen tunnottomaksi.

      Keitettäessä rapu siis kuolee hyvin nopeasti, muutamassa sekunnissa ja se on kivuttomin tapa lopettaa rapu.

      Kiehuvassa vedessä rapu saattaa nytkähtää kerran, mutta sitten sen pyrstö käpertyy ja väri alkaa muuttua punaiseksi. Värin muutos johtuu kuoren sinisten, vihreiden ja ruskeiden väriaineiden hajoamisesta keittäessä. Punaiset ja keltaiset väriaineet eivät hajoa ja siksi rapu saa kauniin punaoranssin värinsä.

      Keittämisessä on tärkeää, ettei kiehuvaan veteen panna liian monta rapua kerrallaan. Jos rapuja lisätään liikaa, keittoveden lämpötila laskee, eivätkä ravut kuole välittömästi. Keitettävien rapujen on oltava ehdottomasti eläviä. Kuolleena keitetystä ravusta voi saada ruokamyrkytyksen.

      • uuppissta

        Svenskit rakastaa rapujuhlia, pieni snapsilaulu tai puhe parantaa ruokahalua.


    • sghzstjudkgtul

      Myös nisäkkäät kärsivät halal teurastuksesta.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      79
      1553
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      69
      1253
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1198
    4. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      177
      991
    5. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      55
      984
    6. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      148
      978
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      862
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      59
      834
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      806
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      94
      764
    Aihe