Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Hurja myrsky Ruotsin laivoilla!

Myrskyävä meri

http://www.youtube.com/watch?v=cC0k69q3AWQ

Hei! Onkohan Itämerellä laivat koskaan ollut noin sairaan näköisessä tilanteessa? Tarkotan just näitä Viking Linen tai Silja Linen isoja Ruotsin laivoja.Oiskohan videota missään noista myrskyävällä merellä joka olisi poikkeuksellisen voimakas myrsky?.Paljonkohan tuossakin on keskimäärin aallonkorkeus?

51

9200

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Neuvoja.

      No ei tuo nyt niin kauhea ollut. Itämerellä aallokko on hieman toista, lyhyempää ja terävämpää. Tuntuu laivassa enemmän tärinänä ja kuuluu paukkeena, ei niin paljon kallisteluna.

      Minusta turha lietsoa turhaa kauhua.

    • petwe

      Aloittaja ota se huomioon, että nämä paljonpuhutut ruotsin"laivat" ovat lauttoja ja kaiken lisäksi ne ovat suht pieniä verrattuna esim Color Linesin lauttoihin puhumattakaan isoista laivoista. Ja jos sairaita tilanteita haet niin muistuuko mieleen vuoden 1994 Estonian muka haaksirikko?

      • Läheltä piti

        Tai juhannuksen alla läheltä piti eräällä lautalla.


      • å-lander

        "... ruotsin"laivat" ovat lauttoja ja kaiken lisäksi ne ovat suht pieniä verrattuna esim Color Linesin ..."

        Aha, vai niin, miten tämä liittyy alkuperäiseen kysymykseen ??

        Esim. Silja Serenade on suurempi alus kuin tuo videolla seikkaileva risteilijä.


      • Mariella pelottaa
        å-lander kirjoitti:

        "... ruotsin"laivat" ovat lauttoja ja kaiken lisäksi ne ovat suht pieniä verrattuna esim Color Linesin ..."

        Aha, vai niin, miten tämä liittyy alkuperäiseen kysymykseen ??

        Esim. Silja Serenade on suurempi alus kuin tuo videolla seikkaileva risteilijä.

        jopa ikivanha Mariellakin on tosiaan lyhyempi kuin videon laiva, joten kyllä siinä voi Mairllalle käydä huonosti jos tuuleen joutuu.


      • sivusta seurannut ..
        Mariella pelottaa kirjoitti:

        jopa ikivanha Mariellakin on tosiaan lyhyempi kuin videon laiva, joten kyllä siinä voi Mairllalle käydä huonosti jos tuuleen joutuu.

        Teeppä joskus matka Mariellalla, niin pääset turhista ennakkoluuloistasi eroon.
        Ota itsestäsi niskasta kiinni ja lopeta tuo onneton narinasi


      • Just joo
        Mariella pelottaa kirjoitti:

        jopa ikivanha Mariellakin on tosiaan lyhyempi kuin videon laiva, joten kyllä siinä voi Mairllalle käydä huonosti jos tuuleen joutuu.

        Siis sun mielestäsi pelastusveneet ovat täysin hyödyttömiä, koska ne ovat niin lyhyitä.

        Tonnistoltaan Mariella on Grand Voyageria puolet isompi.

        Jos pituutta katsot, menisit kaiketi myrskyyn hävittäjäaluksella, sellaisella kun on pituutta Meriellaa enemmän. Ne kapeat sotalaivat vasta kiikkujia ovatkin!


      • karveliapina
        Just joo kirjoitti:

        Siis sun mielestäsi pelastusveneet ovat täysin hyödyttömiä, koska ne ovat niin lyhyitä.

        Tonnistoltaan Mariella on Grand Voyageria puolet isompi.

        Jos pituutta katsot, menisit kaiketi myrskyyn hävittäjäaluksella, sellaisella kun on pituutta Meriellaa enemmän. Ne kapeat sotalaivat vasta kiikkujia ovatkin!

        Erään kipparin suusta kuultuna, kun puhuttiin uudisrakennuksen varustelusta; "Pelastusveneitä tarvitaan niin harvoin että ne voisi jättää pois"
        Ja oli ukko ihan tosissaan:))

        "Tonnistoltaan Mariella on Grand Voyageria puolet isompi."

        No ei ihan. Mariella on n.3000 tonninen, Grand Voyager n.2500 tonninen.


      • asiaa puhuva
        Mariella pelottaa kirjoitti:

        jopa ikivanha Mariellakin on tosiaan lyhyempi kuin videon laiva, joten kyllä siinä voi Mairllalle käydä huonosti jos tuuleen joutuu.

        Kuules nyt pelle! Mariella ei ole ainoa, jolle voi käydä huonosti myrskyssä, sitä paitsi mariellalla on visiirin takana ajorammpi ja ns kolmannet ovet, joten mariella on yhtä turvallinen, kuin muut itämeren lautat! Joten ota niskasta kiinni ja mene mariellalle, jotta huomaat puhuvasi fiktiota!!


    • Miksi?

      Miksiköhän tuollainen kanootti on lähtenyt merelle myrskyyn? Laivahan on Helsingin Tukholman lauttoja pienempi.

      • silja hullu

        En tiiä


    • Myrskyävä meri

      Muistan kyllä Estonia turman harvinaisen hyvin ja tutkinut paljon sitä tapahtumaketjua muunmuassa internetistä.Silllonhan oli kyllä hurja merenkäynti kun esimerkiksi Viking Linen M/S Mariella saapui turmapaikalle.Jossain videossa näkyi,kuinka paljon heitti Mariella aaltojen päällä.En muista harmi sitä videota.Pakko yrittää ehtiä se video.

      • bbboat

      • bboat

      • silja hullu

        Estonian tapatuma oli todellaa paha kakskyt vuotta jo siitä upomiseta


    • Estonia videos M
      • mainio oli juu

        olipas se hassu ja mainio juttu se Estonia..........


    • Estonias Tragedy
    • Matti Lappalainen

      Itämeren pohjoisosassa väitetään mitatun 14 m korkea aalto. 6-7 metrin aalto on mitattu mittauspoijulla useita kertoja. Asuin Uudessa-Seelannissa lähes 2 v. Yhdessä talvimyrskyssä Dawn Princess (70.000 ton, 3000 matkustajaa ja miehistön jäsentä) oli palaamassa tropiikista Vanuatulta. !000 km Aucklandista se joutui myrskyyn ja 7 m aallokkoon. Kun laivan gyro eli heilahtelun tasaajahyrrä kytkeytyi päälle, laiva heilahti rajusti pari kertaa, jolloin ihmiset kaatuilivat ja huonekalut ja ruokailuvälineet lentelivät. Veri virtasi ja luita murtui, mutta kukaan ei kuollut. Laivalla ei ollut varsinaisesti hätää ja se lähti seuraavalle risteilylle aikataulun mukaisesti. Väitettiin, että peruutuksia ei juuri ollut. Uusseelantilaiset ovat reipasta väkeä. www.snoopy.fi

    • saDDDDD

      Mitä pitempi laiva sen parempi.

      Olin kerran Rosellalla, aallot oli sitä 25ms, tyyppit hoiperteli käytävillä.
      Sitten kerran Serenadella Oli kanssa aika kova joku 22ms syksyllä eikä tuntunut missään.

      • Tietämättömälle:

        "mitä pitempi laiva sen parempi"

        Ei nyt sentään ihan noin, keinuuhan laiva enemmän ilman vakaajia, paljonkohan serenade keikkuisi jos otettaisiin vakaajat pois käytöstä,
        teeppä uusi vertailu alusten kesken kun ovat tasavertaisia vakaajien käytön suhteen.
        Kahta erillaista alusta on vaikeaa vertailla aaltojen suhteen!


      • Mitä selität???

        Sanot että kerran oli aallot 25 millisekuntia (ms), toisen kerran 22 millisekuntia (ms).

        Minen ymmärrä sitten pätkääkään tuommoisista horinoista.

        Aallot mitataan metereissä (m). Tuulen nopeuden yleinen mittaustapa on metriä sekunnissa (m/s). Aikaisemmin myös yleisesti beauforteissa (numeroissa 0-10 beaufort).


    • myrskyssä

      Aikoinaan, olikohan vuosi -78-79, kuitenkin ennen silloista Puolan sotatilaa. Oltiin lähdössä reissuun. Laiva oli 95 metrinen Gryf. Laiva oli myöhässä 10 tuntia, kun oli niin kova myrsky. Lähtökin viivästyi, kun rekkoja oli kaatunut. Sitten sinne merelle lähdettiin. Matka kesti silloin aika kauan. Ikkunoita oli mennyt tullessa myrskyssä säröille ja menokin oli aika heiumista. Sauna oli yläkerroksessa. Kyllähän heilutti, eikä vesi lattialta vetäny mihinkään. Lähtö oli viivästyksen takia ihan iltamyöhään ja meni se toinenkin ilta siinä matkatessa. Matkustajia laivalla oli yli 200 mutta vain joku muutama siellä käveli. Pääosa matkustajista makasivat hyteissä merisairaina ja purserin toimistosta sai olla hakemassa "seasick-pills. Itsellä merenkäynti ei haitannu, tosin maihin astuessa tuntui edelleen, että maakin keinui. Takaisintulo sitten sujuikin tyynemmissä vesissä. Silloin Helsinkiin saapuessaan, meitä hakemaan, sanottiin että laiva oli ollut 12 beaufortin myrskyssä.

      • Scania Express

        Niin eihän nämä nykyiset "porauslautat" eli Ruotsinlaivat paljon keinahda edes
        syysmyrskyssä toista se oli vielä 1970-80 luvulla kun paatit olivat puolet pienem-
        piä eteenkin Merenkurkun liikenteessä Vaasan-Uumajan ja Sundsvallin välillä.

        Kaikki mikä oli yli 10 beauforttia oli jo suurta seikkailua, kyllä väki konttasi kal-
        peana ja joku jopa hilpeänä.


    • Merimies ulapalla

      Kyllähän joskus on ollut Itämerelläkin harvinaisen voimakasta ja kovaa myrskyä.Muistan kun Viking Linen Mariellan henkilökuntakin mainitsi asiasta.Oli kuulemma ollut tosi hurjan tuntusta menoa.Taisi olla vielä joskus tuossa Joulun alla joku vuosi sellanen oikein harvinainen.

    • Jokunen vuosi sitten joutuivat Mariellalla tai Gabriellalla sulkemaan ravintolat kun pullotkin putoilivat hyllyiltä. Että joskus sentään Itämerelläkin myrskyää niin paljon, että isotkin laivat keinahtelevat. :)

    • GraniteChief

      Tuo ekan linkin laiva taisi olla hädässä kun toinen kone oli sammunut ja yhdellä koneella ei riittänyt potku tuohon keliin. Tämä hämärästä ulkomuistista.

      • Anonyymi

        Se yksikin toimiva moottori kyllä antaa tehoa myrskyssä ajamiseen, myrskyssä ajetaan hiljaa, ei suurella koneteholla!
        Mutta jos kahdesta pääkoneesta toinen on mennyt epäkuntoon, seuraa kysymys siitä mistä on kysymys ja voiko olla jokin vika joka saattaisi pysäyttää toisenkin koneen...jne.


    • Esmeralda.

      Muutaman kerran vuodessa ruotsinlaivoilla (varsinkin helsinki-tukholma ja helsinki -tallinna) vedetään tuorekelmua taxfreehyllyjen ympärille ja kiinnitetään kärryjä, saaveja ym. "irtotavaraa" kiinteisiin kalusteisiin...Mutta siis hyvin harvoin.

      • Jytinää...

        Joo Tallinnasta tultu kerran ja kelmut oli, baarissa kaljalasipinot kaatuilivat ja keulavisiiri paukkui kivasti.


    • 200900

      2009 Tallinna-Helsinki ja tuulta noin 23m/s niin m/s star oli kyllä hetkittäin helvetinmoisisessa kulmassa ja aallot löi kyllä vettä ihan takakannelle asti, laitojen yli, itsellä tämä videolla. Tax-freessä vieläkun sinne pääsi niin tippui kartsat ja viinapullot jalkoihin ja tämän jälkeen sitten henkilökunta pisti kaikki liikkeet kiinni...

    • Laivailija M

      Kyllä tuon ekan linkin laivat näyttää kyllä aika kammottavan sairaan näköseltä tilanteelta. Tämä siis oma mielipiteeni.

    • Merimursu-

      Täällä kun on nyt paljon juttua ja tuli tässä mieleeni kun
      näitä myrskysäitäkin on tässä ollut, niin millaiset kelit on yleensä reissaa tähän
      aikaan vuodesta laivalla?
      Olen lähdössä loppukuusta laivalle ja hirvittää että keinuuko nyt sitten
      ihan kunnolla?

      • dorbure

        ...ja hirvittää että keinuuko nyt sitten ihan kunnolla? "

        Tuskinpa ja jos keinuu, ota vain toiselle jalalle:)


    • Jo on!

      Vau. Merellä laineita. Ja laiva keinuu. Jo on melkoinen uutinen. Jausaa!

      Kuka ois voinu koskaan uskoa moista!

    • merikarhunen

      Vastaus; Viking Linen tai SIlja Linen laivat eivät tietääkseni ole olleet viimeisen 20 vuoden aikana "noin sairaalta" näyttävässä tilanteessa johtuen siitä että linkin laiva (Grand VOyager) on kyseisessä filmissä ohjailukyvytön. En muista johtuiko ohjailukyvyttömyys siitä että aalto hajoitti laivan komentisillan ikkunat ja laitteet menivät epäkuntoon vai moottoriviasta mutta kuvattu tilanne ei ole normaali tilanne.

      Toisekseen kyseenomainen laiva on aika pieni. Laivan pituus ei kerro kaikkea. Esim. Silja Europa on yli 200 metriä pitkä joka ei itseasiassa ole matkustajalaivalle kovin paljon, mutta leveyttä ruotsinlaivoilla riittää - Europallakin 32 metriä. Kansia on yli 13:sta laskutavasta riippuen. Esim, Silja Europa on todellakin paljon isompi laiva kuin tuo Grand Voyager.

      Viikon sisään keskimääräinen aallonkorkeus aaltopoijulla (Helsnki-Tukholma linjan lähellä) on noussut muutamaankin otteeseen yli 5 metrin - tarkoittaa että korkeimmat yksittäiset aallot ovat ollee n. 9 metriä korkeita. Tämä on keli joka otettava huomioon, mutta erityisen poikkeuksellinen se ei ruotsinlaivoille ole. Matkustajien mukavuutta sekä myös turvallisuutta lisätään mm. hiljentämällä nopeutta, käyttämällä mahdollisuuksien mukaan vakaajia sekä mahdollisesti jättämällä Maarianhaminan käynti/Långnäs väliin - isoille autolautoille vaikein tilanne myrskyllä on satamaan tulo ja sieltä lähtö, jos tuuli on puuskittainen ja käy vaikeasta suunnasta. Tällöin aluksella on vaarana menettää ohjailtavuutensa ja painautua laituria vasten hallitsemattomasti.

      Normaalitilanteessa iso matkustajalaiva/autolautta kyntää merenkäyntiä näin...

      http://www.youtube.com/watch?v=SJn-YcZUhx0

      http://www.youtube.com/watch?v=-lWoMyE8wdQ&feature=related

      http://www.youtube.com/watch?v=mmnPLwRynIA&feature=related

      http://www.youtube.com/watch?v=yAR8i2eSHiE

      Kuva ei toki kerro kaikkea siitä miltä isojen laivojen pitkät liikkeet matkustajasta tuntuvat mutta iso matkustajalaiva/autolautta jolla on leveyttä jonkin verran ja edustaa uudempaa suunnittelua kulkee kohtalaisessa merenkäynnissäkin aika vakaasti. Pienemmät ja vanhemmat laivat voivat olla aika kieputtimia. Ääriolosuhteet ovat sitten ääriolosuhteita - se mikä millekin laivalle on "ääriolosuhde" - riippuu paljon kyseenomaisesta laivasta.

      By the way; Itämerellä tuulen nopeutta lähes yhtä tärkeä asia on se mistä suunnasta tuuli puhaltaa ja millä reitillä kun pohdintaan merimatkan epämukavuutta.

    • villiä linjaa

      On hupaisaa kuinka näillä Itämeren pikkuvesillä puhutaan"myrskyistä",heh...(siis voi hellanlettas sentään..)

    • Laineikossa

      Kaipa tuo vähän keinutti.

    • gabriella1

      Olin kerran Gabriellalla,14 m/s tuuli ja heittelehti jonkin verran. Maarianhaminasta oltiin oltu lähdetty...

    • RisteilijäN

      Olikohan vuosi 2010 vai 2011 kun oli Mariella Helsingissä n. klo :17.30 (norm. n. Klo:10.10 ) kun eli hiukka myöhässä, ei käyty Maarianhaminassa, ja jos oikein muistan niin Tukholmastakin oli vaikeuksia lähteä satamasta. Mutta kaikesta huolimatta oli palvelu hyvää laivalla =)

    • Semmonen video löyty
    • kapteeni viljo

      monta kertaa

      • kapteeni viljo

        stena line


    • kapteeni viljo

      se olla kiva naida ko konnon myrsky

    • silja hullu

      Tamä ei liity estoniiaan paitsi se myrsky

    • Anonyymi

      Onhan siellä myrskyjä harvase syksy ja talvi. Tukholma-Tallinna reitillä piti yhden Tallinkin kääntyä takaisin päin, kun myrsky heitti keulalla olleet antennit ikkunasta laivan sisään.

      • Anonyymi

        Jahas, taasen on vakiohäirikkömme syönyt pilleripurkkinsa tyhjäksi ja demonit ovat alkaneet riivata. Eikä saanut käyttää umpeutunutta alennuskuponkia matkan ostoon. Kostoksi nostelee ikivanhoja ketjuja.


    • Anonyymi

      Joko myrsky on laantunut?

      • Anonyymi

        Ei ole. On nykyisin aurinko- eli koronatuuli.

        Ihan pikkasen sua fiksumpi osais työntää nenän ulos ikkunasta.


    • Anonyymi

      Ainaki 4-7 METRIN AALLOKKO

      • Anonyymi

        No voi voi sentään. Mahtais olla sulle kauheaa. Siksi et kai laivalle ole uskaltautunut.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1975
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1614
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1356
    5. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1262
    6. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1254
    7. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      50
      1253
    8. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1246
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1212
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1191
    Aihe