Kun asennatte tai otatte tehdasasennettua konetta käyttöön, niin miten yleensä valitsette "Käyttäjänimen ja Tietokoneen nimen", joka näkyy tuossa kohdassa 8 ?
Käyttäjänimen vaihtaminen halutessaan jälkikäteen on varsin vaikea toimenpide ja siitä ei ole mitään mainintaa tai opastetta sitä luotaessa, eikä siihen muutenkaan tahdo helposti ohjeita löytyä. 'Tietokoneen nimen' vaihtaminen puolestaan on simppeli toimenpide.
http://keskustelu.hardware.fi/t.cfm/f-257/opas_windows_7_kayttojarjestelman_asennus_suomenkielinen_windows-878453/
.
W7 : Käyttäjänimi ja Tietokoneen nimi
23
4473
Vastaukset
- 20+4
Jos kyse on koneesta, jolla on vain muutama käyttäjä, luon käyttäjätunnukset näiden omien toiveiden mukaan, tai käyttämällä etunimi sukunimen ensimmäinen kirjain yhdistelmää.
Jos käyttäjiä on taas useita (vaikka yli 100), niin silloin esimerkiksi tunnus voi olla muotoa etunimi syntymävuosi(kaksi numeroa) sukunimen kolme ensimmäistä kirjainta.
Tietokoneen nimi voi olla joko se, mitä kone itse ehdottaa asennuksessa, jos kone on esim. perheen käytössä
Yrityskäytössä olen käyttänyt yleensä koneen nimenä merkkiä järjestysnumeroa(eli kuinka mones kone joka otetaan käyttöön). Tai huoneen perusteella, esim huoneen numero tai nimi(jossa kone on) merkki tai järjestysnumero. Tuo siksi, että verkosta on helpompi löytää yksittäinen kone kun nimestä näkee mikä kone on kyseessä- 20+4
käyttäjätunnuksesta unohdin mainita että tuo monimutkaisempi muoto siksi, että ei sekoita se jos on saman nimisiä henkilöitä ja toiseksi, jos jollakin käyttäjällä tulee ongelma (esim. salasana unohtuu) niin se helpottaa kun on tietyllä logiikalla kaikki tunnukset tehty. Silloin riittää että se jolla on ongelmia kertoo nimensä.
Tietokoneen nimeksi nyt voi antaa melkein mitä vain, ainoa merkitys sillä on jos kone on liitettynä kotiverkkoon tai domainiin (w7 PRO) Jolla tunnistetaan verkossa olevat koneet.
Käyttäjänimeksi joko oma nimi tai jokin muu nimi mikä miellyttää, itsellä oman koneen KONENIMI on -PC ja käyttäjänimenä erään pelaajayhteisön avatarini nimi.- W7
""Koneen nimi on jo valittu mielenkiinnon kohteiden perusteella, mutta tuo vaikeasti jälkeenpäin vaihdettavissa oleva "käyttäjänimi" hieman harkituttaa.
- head user
W7 kirjoitti:
""Koneen nimi on jo valittu mielenkiinnon kohteiden perusteella, mutta tuo vaikeasti jälkeenpäin vaihdettavissa oleva "käyttäjänimi" hieman harkituttaa.
Eihän tuolla mitään väliä ole kotikäytössä, eka käyttäjä on aina pääkäyttäjä eikä sillä käyttäjätilillä tehdä kuin ylläpitohommia. Varsinaisen tilin jota käytetään normaalisti sitten joutuu funtsimaan jos sillä jotain merkitystä minkään suhteen on. Monesti itse ekan tilin olen laittanut esim. "peekeytteje" "administi" tjsp pöljää
- W7
head user kirjoitti:
Eihän tuolla mitään väliä ole kotikäytössä, eka käyttäjä on aina pääkäyttäjä eikä sillä käyttäjätilillä tehdä kuin ylläpitohommia. Varsinaisen tilin jota käytetään normaalisti sitten joutuu funtsimaan jos sillä jotain merkitystä minkään suhteen on. Monesti itse ekan tilin olen laittanut esim. "peekeytteje" "administi" tjsp pöljää
"head user" Puhumme kahdesta aivan eri asiasta, vaikka termit toki toisiaan muistuttavat. Avauksessa ei ole kyse käyttötileistä : admi & rajoitettu.
Vilkaise avauksen linkin kohtaa 8. W7 kirjoitti:
"head user" Puhumme kahdesta aivan eri asiasta, vaikka termit toki toisiaan muistuttavat. Avauksessa ei ole kyse käyttötileistä : admi & rajoitettu.
Vilkaise avauksen linkin kohtaa 8.Windowsin OMISTAJA olisi ehkä se termi mitä kannattaisi käyttää tuosta?
Olen sen tempun tuolla neuvonutkin miten se tehdään ja SE oli mitä nyt haluttiin muuttaa. Myönnän itsekin hämääntyneeni mutta asia selvisi muutamalla oikein asetellulla kysymyksellä jolloin ratkaisukin löytyi.- W7
Moonis kirjoitti:
Windowsin OMISTAJA olisi ehkä se termi mitä kannattaisi käyttää tuosta?
Olen sen tempun tuolla neuvonutkin miten se tehdään ja SE oli mitä nyt haluttiin muuttaa. Myönnän itsekin hämääntyneeni mutta asia selvisi muutamalla oikein asetellulla kysymyksellä jolloin ratkaisukin löytyi.Samaa ajatellut ja samaa mieltä. Tuon Windowsin käyttämän "Käyttäjänimi" termin todellinen rooli vastaa varsin tarkasti tuota "Omistaja" - "Omistajan Nimi" tai "The Big Boss".
Toisaalta Windowsin logiikassa käyttiksen omistaa Mickey ja se kenen koneella lisenssi on, on vain lisenssin käyttäjä.
Toisaalta edellen voitaisiin sanoa, että taasen lisenssin käyttäjän logiikassa hän "omistaa" lisenssin käyttöoikeuden ;D
Oletan että kysessää ihan tavallisen kotikäyttöön tuleva PC, mainitsit että TEHDASASENNETTU?
- W7
Yes, kyseessä uusi kannettava, joka tulee henkilökohtaiseen käyttöön. Tehdasasennetulla tarkoitin käyttistä 64b W7 Pro, joka on jo kovolla valmiina. Aiemmin olen asentanut kasaamaani koneeseen OEM-XP Pro:n, mutta nämä merkkikoneet ovat uusi tuttavuus.
- W7
Yep, aloituksesta jäikin täsmentämättä yhden henkilön yksityiskäyttöön otettavasta koneesta, kun noita tilanteita on erilaisia. Mutta tulipa kiinnostava tiivistelmä eri tilanteista.
Lähinnä tuo "käytäjänimi" on hieman kinkkinen koska sen muuttaminen halutessaan jälkikäteen ei ole aivan peruskäyttäjän ulottuvilla.
Itse olen ottamassa käyttöön tehdasasennettua konetta ja hämäsi myös se ettei eri etappeja voi kelata etukäteen nähdäkseen mitä kysytään, jotta voisi mahdollisia epäselvyyksiä selvittää jo etukäteen, vaan pitää joka kohdassa "täyttää tehtävä".
Sen veran näin, että kohdan "2) valitse asennettava kieli", jälkeen menee suoraan tuohon kohtaan 8 jossa nuo nimet tulee valita. Saako tehdasasennetun W7:n käyttövalmiiksi "asennettua" ilman, että menee sitä ennen nettiin päivityksiä hakemaan asennuksen aikana?
Ajutuksena olisi ottaa W7 käyttöön / saada se käyttövalmiiksi ja heti sen jälkeen polttaa palautuslevyt ja tämän jälkeen asentaa IS-ohjelmani.
Vasta tämän jälkeen mennä nettiin hakemaan IS-päivitykset ja sen jälkeen kaikki muut päivitykset tai päinvastoin jos välttämätöntä.
"13) valitse tietokoneen sijainti" :
Jäi epäselväksi mistä verkkoasetuksista tuossa kohdassa on kyse ja miten nuo valinnasta riippuen W:n luomat asetukset vaikuttavat koneen käyttöön. Oma koneeni tulee aluksi kotona piuhalla kiinni ADSL-modeemiin ja myöhemmin sitä tullaan käyttämään Wlan-verkossa reissussa ja ystävien luona.Ja kotikoneen verkkoasetukset olen ainakin itse antanut olla windowsin omilla oletuksilla, toimii loistavasti.
Se käytettävä verkkotyyppi on siis KOTIVERKKO.
Wlan viittaisi että kyseessä olisi läppäri? Koska tuskin alat pöytärohjoa mukana kuljettelemaan.. korjaa toki jos olen väärässä.- W7
Moonis kirjoitti:
Ja kotikoneen verkkoasetukset olen ainakin itse antanut olla windowsin omilla oletuksilla, toimii loistavasti.
Se käytettävä verkkotyyppi on siis KOTIVERKKO.
Wlan viittaisi että kyseessä olisi läppäri? Koska tuskin alat pöytärohjoa mukana kuljettelemaan.. korjaa toki jos olen väärässä.Hämärän muistini mukaan pöytäkoneen OEM-käyttistä aikoinaan asentaessani kysyi verkkosta, jolloin valitsin kotisellaisen.
Joskin tuossa avauksen linkin kohdassa 13 kotiverkko viittaa luotettavaan verkkoon ja siksi heräsi kysymys miten W7 tämän perusteella verkkoasetukset säätää.
Jos taas valitsee "julkinen verkko" niin ilmeisesti säätää oletusasetukset jotenkin tiukemmalle?
Yes, läppäri on.
se käyttäjän nimen vaihtaminen menee siis näin:
kopioitu windowsin omasta ohjeesta:
Käyttäjätilin uudelleennimeäminen
Jos työskentelet suuressa organisaatiossa tai käytät tietokonetta, jota joku muu hallitsee, voit saada käyttäjänimen, jossa ei ole kannaltasi mitään järkeä, jota ei ole helppo tunnistaa tai josta vain et yksinkertaisesti pidä. Seuraavien ohjeiden avulla voit luoda itsellesi kutsumanimen. Kutsumanimi näkyy Tervetuloa-näytössä ja Käynnistä-valikossa.
Avaa Käyttäjätilit napsauttamalla.
Valitse Tilin nimen vaihtaminen. Jos sinua pyydetään antamaan järjestelmänvalvojan salasana tai vahvistus, kirjoita salasana tai anna vahvistus.
Kirjoita uusi nimi ja valitse sitten Muuta nimi.
Huomautuksia
Vieras-tilin nimeä ei voi muuttaa.
Käyttäjänimi ei voi olla yli 20 merkkiä pitkä, se ei voi koostua pelkästään pisteistä tai välilyönneistä eikä se voi sisältää mitään seuraavista merkeistä: \ / " [ ] : | < > = ; , ? * @- W7
Jep, tuohon samaan tekstiin osuin kun haeskelin tietoja, mutta jäi vaikutelma kuin tuossa neuvottaisiin vain käyttäjätilin nimeäminen, joka voi olla admi tai rajoitettu.
Tästä huolimatta käyttiksen asennuksen yhteydessä laadittu "käyttäjänimi" nähdäkseni jää paikoilleen kuin tatti (?), nimi joka näkyy taulukossa "tietokoneen perustiedot" tai mitä se nyt suomeksi mahtaa olla.
Senkin saa muutettua mutta taitaa käsittääkseni olla rekisteriin menevä muokkaus eli en suosittele.
Ja eihän sitä nimeä nyt joka päivä tarvitsekaan katsoa vaan sitä käyttäjätunnuksen nimeä :P- W7
Jep, juuri näin olen sen mieltänyt, rekisterikeikka , joka ei ole aivan peruskäyttäjän arkea.
Jossakin oli puhetta siitä, että missä tilanteissa se voi näkyä ulospäin verkossa - netissä, IP-tiedoissa jne. Yksityisyyden kannalta silloin on parempi laittaa "käyttäjänimeksi" jokin joka ei linkitä henkilöön itseensä.
Vaikka kuuraketin rekisterinumero...niin saa kaukaa hakea henkilöä ;-)
>> Ja eihän sitä nimeä nyt joka päivä tarvitsekaan katsoa vaan sitä käyttäjätunnuksen nimeä :P
Yes, siihen vaikkapa 007 seikkailuissaan ;-) - Normaalikäyttäjä1
W7 kirjoitti:
Jep, juuri näin olen sen mieltänyt, rekisterikeikka , joka ei ole aivan peruskäyttäjän arkea.
Jossakin oli puhetta siitä, että missä tilanteissa se voi näkyä ulospäin verkossa - netissä, IP-tiedoissa jne. Yksityisyyden kannalta silloin on parempi laittaa "käyttäjänimeksi" jokin joka ei linkitä henkilöön itseensä.
Vaikka kuuraketin rekisterinumero...niin saa kaukaa hakea henkilöä ;-)
>> Ja eihän sitä nimeä nyt joka päivä tarvitsekaan katsoa vaan sitä käyttäjätunnuksen nimeä :P
Yes, siihen vaikkapa 007 seikkailuissaan ;-)Se asennuksessa luotava tili on admin-tili.
Koneeseen on suositeltavaa luoda normaalitili (ilman admin-oikeuksia), millä sitä yleensä käytetään. Täällä ohje miten tämä tehdään (itse asiassa tässä luodaan uusi admin-tili ja muutetaan vanha admin normaalikäyttäjäksi)
http://neko.kapsi.fi/ohje/Windows_7-vinkit/normaali_kayttajatili.html
Kirjoita salasanat ylös johonkin, ettet unohda! - W7
Normaalikäyttäjä1 kirjoitti:
Se asennuksessa luotava tili on admin-tili.
Koneeseen on suositeltavaa luoda normaalitili (ilman admin-oikeuksia), millä sitä yleensä käytetään. Täällä ohje miten tämä tehdään (itse asiassa tässä luodaan uusi admin-tili ja muutetaan vanha admin normaalikäyttäjäksi)
http://neko.kapsi.fi/ohje/Windows_7-vinkit/normaali_kayttajatili.html
Kirjoita salasanat ylös johonkin, ettet unohda!Jos katsot avauksen linkin niin huomaat, että siinä oli kyse kahdesta aivan eri asiasta, eli "Käyttäjänimi" ja "Tietokoneen nimi", jotka määritellään käyttistä asennettaessa tai tehdasasennettua käyttöön otettaessa. Termistö toisin muistuttaa.
Nuo käyttötilit / profiilit ovat sitten aivan toinen asia ja jotka kannattaa luodan sitten kun käyttis on asennettu. Itse menen nettiin vain rajoitetun tilin kautta ja käytän admin oikeusia / tiliä vain silloin kun se on välttämätöntä. Monet haittaohjelmat eivät asennu ja aktivoidu ilman admin oikeuksia ja siksi tuo rajoitettun tilin käyttö netissä tuo lisäturvaa.
siihen nimen muuuttamiseen löytyi ohjekin kun sitä etsin.. rekisterieditointitemppuhan se on mutta...
TEET TÄMÄN OMALLA VASTUULLASI!!!
Vaihda Windowsin omistajan tietoja
os olet Windowsia asentaessasi tehnyt kirjoitusvirheen tai haluat muuttaa omistajan tietoja jostain muusta syystä, temppu onnistuu seuraavalla tavalla ainakin Windows 2000 ja XP:ssä ja myös WIN 7:ssa (tarkistin tuon kyseisen avaimen ja se on edelleen siellä)
1. Aukaise Windowsin rekisterieditori ja suuntaa osoitteeseen:
HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion.
2. Napsauta hiiren oikealla nappulalla kohtaa RegisteredOwner ja valitse Modify.
3. Kirjoita ""Value data:"" -kenttään haluamasi omistajan nimi.
4. Napsauta hiiren oikealla nappulalla kohtaa RegisteredOrganization ja valitse Modify.
5. Kirjoita ""Value data:"" -kenttään haluamasi yrityksen tai järjestön nimi.
Nyt Windowsin omistajan tiedot ovat haluamassasi muodossa.
Muistathan, että muokatessa Windowsin rekisteriä käsin on aina syytä olla tarkkana, sillä väärän tietueen muokkaus voi pahimmillaan rikkoa koko käyttöjärjestelmän.- W7
Kiitos, juuri tuosta oli kyse. Laitan prosessin talteen mahdollista tulevaa tarvetta varten ...hmmm...itse asiassa XP:n ollut ajatus tehdä tuo muutos. Skarppina tulee olla noiden rekisterimuutoksien kanssa.
Tässä muun toimen ohessa olen suunnittelemassa minkä planeetan koodin laitan tuohon "käyttäjänimeksi" kun huomena ajatus laittaa tuo uusi W7 läppäri käyttökuntoon. - huoh..
sukulaiseni hommasi mulle koneen ja laittoi käyttäjänimeksi oman etu-ja sukunimeni.. paskamainen temppu, jos jotkut internet evästeet tallentaa koneen nimen itseensä, niin siinä onkin sitten henkilöllisyys tiedossa millä sivuilla kävit...tietenkään ei tosta vaan pysty vaihtamaan nimeä..
se käyttäjän nimen vaihtaminen menee siis näin:
kopioitu windowsin omasta ohjeesta:
Käyttäjätilin uudelleennimeäminen
Jos työskentelet suuressa organisaatiossa tai käytät tietokonetta, jota joku muu hallitsee, voit saada käyttäjänimen, jossa ei ole kannaltasi mitään järkeä, jota ei ole helppo tunnistaa tai josta vain et yksinkertaisesti pidä. Seuraavien ohjeiden avulla voit luoda itsellesi kutsumanimen. Kutsumanimi näkyy Tervetuloa-näytössä ja Käynnistä-valikossa.
Avaa Käyttäjätilit napsauttamalla.
Valitse Tilin nimen vaihtaminen. Jos sinua pyydetään antamaan järjestelmänvalvojan salasana tai vahvistus, kirjoita salasana tai anna vahvistus.
Kirjoita uusi nimi ja valitse sitten Muuta nimi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991578Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43974Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44812Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760