Kahvikuppineuroosi piinaa

Hei,

25-vuotias mies kyselee neuvoja, että mitenkä tulla paremmin toimeen tämän vaivan kanssa. Ilmenee ainoastaan silloin, kun pitää syödä toisten seurassa kodin ulkopuolella. Sydän alkaa hakkaamaan, päässä sumenee ja kädet alkavat tahattomasti vapista, jolloin syöminen vaikeutuu ja välillä on jopa muuttunut mahdottomaksi. Muuten olen sosiaalinen, positiivinen ja paljon ystäviä omaava nuori mies, mutta tämä ongelma joissain määrin eristää. Onneksi Propral 10 mg pelastaa tilanteen yleensä ja samoin Rivatril 0,25 mg. Säännöllisessä käytössä on Venlafaxin 50 mg, koska aiemmin kärsin myös yleisestä ahdistuneisuudesta.

Miten te olette selvinneet näistä tilanteista - onko mitään hyviä vinkkejä? Olen käynyt juttelemassa psykologilla asiasta taannoin ja nyt myös työpaikkani puolesta, mutta kun tämä tuntuu jo olevan osana luonnettani. Onko kellään auttanut se, että olette kertoneet asiasta avoimesti? Minä kerroin joillekin sukulaisilleni, mutta siitä huolimatta vaiva ei oikein ole heidän seurassaan parantunut. Hypnoosiakin kokeilin aikoinaan - tuloksetta. Suvussa on jonkin verran taipumusta essentiaaliseen vapinaan, mutta lepovapinaa minulla ei ole vielä. Niin ja mitä lääkitystä olette käyttäneet? Onko teho heikentynyt pitkäaikaisessa käytössä?
2134
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 2

Vanhimmat

Hei! Minulla Neurologi totesi essentiaalisen vapinan & sain siihen gabapentiini lääkityksen. Teho on kyllä alkanut jo heikentymään..
Yritä olla ajattelematta vapinaa. Itse saan voimaa rukoilusta.

Äänestä

Harjoittelemalla tilanteita sitkeästi, oireet alkavat hellittää pala palalta. niin minulle kävi, vaikken uskonut, en voinut pahimmassa tapauksessa syödä/juoda kenenkään seurassa. sain lääkityksen ja sisukkaasti vain mukaan kaikkiin kahvitteluihin, eikä pötkitä karkuun. Mulla meni tässä varmaan 10 vuotta, ja jännitän edelleen ruokailutilanteita, muttei ne enää tunnu mahdottomilta.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


HeikkiSt. kirjoitti:

Hei,

25-vuotias mies kyselee neuvoja, että mitenkä tulla paremmin toimeen tämän vaivan kanssa. Ilmenee ainoastaan silloin, kun pitää syödä toisten seurassa kodin ulkopuolella. Sydän alkaa hakkaamaan, päässä sumenee ja kädet alkavat tahattomasti vapista, jolloin syöminen vaikeutuu ja välillä on jopa muuttunut mahdottomaksi. Muuten olen sosiaalinen, positiivinen ja paljon ystäviä omaava nuori mies, mutta tämä ongelma joissain määrin eristää. Onneksi Propral 10 mg pelastaa tilanteen yleensä ja samoin Rivatril 0,25 mg. Säännöllisessä käytössä on Venlafaxin 50 mg, koska aiemmin kärsin myös yleisestä ahdistuneisuudesta.

Miten te olette selvinneet näistä tilanteista - onko mitään hyviä vinkkejä? Olen käynyt juttelemassa psykologilla asiasta taannoin ja nyt myös työpaikkani puolesta, mutta kun tämä tuntuu jo olevan osana luonnettani. Onko kellään auttanut se, että olette kertoneet asiasta avoimesti? Minä kerroin joillekin sukulaisilleni, mutta siitä huolimatta vaiva ei oikein ole heidän seurassaan parantunut. Hypnoosiakin kokeilin aikoinaan - tuloksetta. Suvussa on jonkin verran taipumusta essentiaaliseen vapinaan, mutta lepovapinaa minulla ei ole vielä. Niin ja mitä lääkitystä olette käyttäneet? Onko teho heikentynyt pitkäaikaisessa käytössä?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu