Olen ajatellut ostaa lapselleni asunnon. Rahaa hän tarvitsisi noin 80000 ja loput olen säästänyt hänelle vuosien mittaan.
Ajattelin lainata hänelle kyseisen summan ja hän maksaisi kuukausittain lainaa pois. Tämän jälkeen lahjoitan hänelle ruokaa ja muut elämiseen tarvittavat, joten hän pystyisi lyhentämään lainaa todella paljon. Kulutustavaraahan saa lahjoittaa ilman veroseuraamuksia? Näin siis palauttaisin hänen velan lyhennykset takaisin.
Olenko keksinyt vedenpitävän suunnitelman, vai näkeekö verottaja punaista?
Asunnon osto lapselle ilman veroseuraamuksia!
7
2153
Vastaukset
- Ei onnistu
Verottaja näkee punaista.
Jossain vaiheessa verottaja rupeaa kyselemään lapseltasi, miten hän asunnon/elämisen on rahoittanut.
Asunto kun näkyy hanen verotustiedoissaan, ja kun verottaja huomaa epäsuhdan hänen tuloissaan versus tuo asunnon hankinta, niin selvityspyyntö tulee.
Miksi et ostaisi asuntoa omiin nimiin, ja teette sitten vain vuokrasopimuksen käyvällä vuokralla keskenänne? Tuohon ei verottaja puutu.- 14+18
Lapsi maksaisi asuntoa omilla palkkatuloillaan ja minä maksaisin lapsen laskuja ja ruuat. Ruokaa saa ostaa ja lapsen laskuja maksaa, ilman että siitä määrätään perintöveroa maksettavaksi. Lapsihan voi silloin sanoa verottajalle, että muut ovat maksaneet ruuat ja hän on lyhentänyt asuntoa.
Yritän siirtää omaisuuttani lapsilleni ilman, että he joutuisivat maksamaan suuria veroja ja tämän vuoksi minun ostamallani asunto ei auta tässä asiassa. - Varmuus_Väline_?
14+18 kirjoitti:
Lapsi maksaisi asuntoa omilla palkkatuloillaan ja minä maksaisin lapsen laskuja ja ruuat. Ruokaa saa ostaa ja lapsen laskuja maksaa, ilman että siitä määrätään perintöveroa maksettavaksi. Lapsihan voi silloin sanoa verottajalle, että muut ovat maksaneet ruuat ja hän on lyhentänyt asuntoa.
Yritän siirtää omaisuuttani lapsilleni ilman, että he joutuisivat maksamaan suuria veroja ja tämän vuoksi minun ostamallani asunto ei auta tässä asiassa.Kannattaa sitten säilyttää kaikki tuohon projektiin liittyvät kuitit.
Ihan siltä varalta, että verottaja alkaakin ahdistelemaan? - 5+5
Höpöhöpö, ei näe punaista koska ruuan ostaminen lapsen jääkaappiin ja vakuutus-, ym laskujen maksaminen on nimenomaan määrätty lahjaverosta vapaaksi. Suunnitelma on täysin toimiva.
Toinen vaihtoehto olisi että aloittaja ostaa asunnon itselleen ja antaa lapsen asua ilmaiseksi. Hyöty nt heti olisi suurempi mutta tulevaisuudessa lapsi joutuisi aikanaan maksamaan perintöveron asunnosta
- >z
http://www.aurator.com/index.php?id=12&news=2
"Kasvatus, koulutus ja elatus
Lahja, joka on käytetty tai annettu käytettäväksi lahjansaajan kasvatukseen, koulutukseen tai elatukseen, on säädetty lahjaverosta vapaaksi. Soveltaminen rajoittuu tapauksiin, joissa on kysymys siinä mainittuihin tarkoituksiin kertasuoritteena annetusta tavanomaista suuremmasta rahamäärästä henkilölle, johon antajalla ei ole huolto- tai elatusvelvollisuutta. Tällaisia voivat olla esimerkiksi antajan täysi-ikäinen lapsi tai avopuoliso.
Lahjansaajalla ei tule olla mahdollisuutta käyttää varoja muuhun kuin koulutuksensa, kasvatuksensa tai elatuksensa rahoittamiseen. Siten esimerkiksi pelkkä lahjakirjan lausuma, että lahjoitetut varat tulee käyttää lahjansaajan koulutukseen ei ole riittävä, koska sen ei ole verotuksessa katsottu riittävästi sitovan varojen käyttöä koulutuksen rahoittamiseen.
Sen sijaan koulutuksen rahoittamiseen käytetyn opintolainan tai esimerkiksi oppilaitoksen kurssimaksujen maksaminen lapsen puolesta on yleensä katsottu täyttävän lainkohdan soveltamiskriteerit. Verovapaalle lahjalle ei ole tältä osin asetettu euromääräistä rajaa. Siten esimerkiksi 25 000 euron ulkomaisen tutkinnon lukukausimaksun suorittaminen ei johda lahjaveroseuraamuksiin."- >z
Sama löytyy myös perintö- ja lahjaverolain 19 §:stä.
- Omaisuuden siirto
Tehkää velasta velkakirja ehtoineen, korko% ja lyhennyssuunnitelma. Ilmoita vuosittain omassa ilmoituksessasi saaminen lapseltasi per 31.12. varallisuudessasi ja mahdollinen lapsesi verovuonna maksama lainan korko pääomatulonasi. Näin velkasuhde voidaan pitää aitona ja lapsesi saa maksamistaan koroista vielä verovähennyksen.
Jos lapsellasi on kerran tuloja riittävästi, joilla hän pystyy osoittamaan rahoittaneensa asunnon ja elämisen, ei pitäisi olla ongelmaa. Vain, jos tulorahoitus ei näytä riittävän, voi tulla kyselyjä näistä lähipiirijärjestelyistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli642618Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet
Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.272594Kemijärven festarit 2025
Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️151694- 1021407
Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!
Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h1271406- 1011359
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?241173Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411106Kalateltta ja Siipiteltta
Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la141083Jännä tunne kun ekaa kertaa elämässään tuntuu siltä
Että on tarkoitettu jollekin. Saattaahan tuo olla että on sekaisin kuin seinäkello, mutta silti tunne yhteenkuuluvuudest59995