Opiskelumotivaatio on hukassa! Minun opintoni ovat tähän asti edenneet ok, mutta nyt ei vaan nappaa. Kaikki tuttavat ja sukulaiset ovat jo töissä tai pyörittävät omaa firmaa, hankkivat taloja, autoja... Itse olin työelämässä nelisen vuotta ennen opiskelemaan lähtöä, ja nyt ahdistaa ihmisten kyselyt "kauanko olet vielä koulussa" ja vastaus on: Ainakin kolme vuotta.
Vaikka rakastankin alaani, yhteiskuntatieteitä, todella paljon, niin tuntuu, ettei sukuni alaa arvosta. Ja tosiasiassa olen itsekin alkanut epäillä työllistymistä sekä palkkausta vähän, vaikka toisaalta tiedänkin että tämän koulun haluan käydä loppuun ja saada paperit sekä työllistyä.
Miten saisin taas itseni arvostamaan itseäni ja opintojani, ja tarttumaan kirjoihin?
Motivaatio hukassa, vaellan murheen alhossa
6
510
Vastaukset
- Uskokaa vanhaa
Olet heräämässä siihen tosiasiaan, ettei YTM/VTM - tutkinnolla tee mitään. Vaihda äkkiä alaa, kun vielä voit. Järkevämmän tutkinnon suorittaminen myöhemmin on hankalaa ja käy kalliiksi.
- HR-manageri2008
Itse valmistuin muutama vuosi sitten HM:ksi juuri tuolta lapista, ja nyt olen keskisuuren yrityksen henkilöstöpäällikkönä. Koulutus antoi kohtuulliset valmiudet työhön, mutta tärkeintä on oppia oikeanlainen ajattelutapa ja poimia kursseista ne tärkeimmät pointit: Erilaiset teoriat ja teoreetikot eivät ole niin tärkeitä.
Kyllä yhteiskuntatieteiden tiedekunnasta on myös hyödyllisiä tutkintoja, Lapissa hyödylliseksi osoittautui juurikin tuo hallintotieteet, samaten sosiaalipuolen tutkinto sekä myös soveltava psykologia ovat kuulemani perusteella olleet hyviä työmarkkinoilla. Ongelmissa on, jos opiskelee politiikkatieteitä tai julkisoikeutta, niillä tutkinnoilla ei valitettavasti ole juurikaan työelämärelevanssia.
Tsemppiä, tutkinnon lisäksi muu cv on todella tärkeä, samaten oma motivaatio ja henkilökohtaiset ominaisuudet. Mutta pääainetta kannattaa vaihtaa ytk:n sisällä, jos tarvetta on. Suosittelen vahvasti noita kolmea edellämainitsemaani tutkintoa. - Uskokaa vanhaa
Niin, siis tarkoitin nimenomaan varsinaisia yhteiskuntatieteitä, niitä joista valmistuu YTM/VTM - tutkinnolla. Jos näitä on erehtynyt lukemaan, kannattaa ehdottomasti vaihtaa alaa, esim. juuri hallintotieteeseen. Olen kuvitellut, että myös julkisoikeudesta työllistyttäisiin ihan hyvin, mutta tiedä häntä.
Poikkeuksen yhteiskuntatieteisiin muodostaa sosiaalityö, joka kaiketi on aika hyvin työllistävä. - julkkarit
Vieläkö julkisoikeutta jossain opetetaan? HUH HUH! Kyseessä on kyllä menneen maailman tutkinto.
- Uskokaa vanhaa
Miten niin? Ei valtionhallinto mitään oleellista supistumista ole toistaiseksi osoittanut.
- oikeust-yo
Valitettavasti opetetaan, itse sain onneksi vaihdettua pääainetta hieman järkevämpään. Julkisoikeus on ikävä väliinputoaja oikeustieteen ja yhteiskuntatieteen välissä, jolla työelämärelevanssi on lähellä nollaa ja valitettavasti opinnot ovat paitsi raskaita, myös pitkälti haukionkala-opiskelua, jossa opitut asiat vanhentuvat nopeasti. Ei ihme, että julkisoikeutta on päässyt opiskelemaan lapissakin varasijalta 25.
Myös lapista ollaan tätä pääainetta onneksi nyt ampumassa alas, eräs ystäväni on ollut suurissa vaikeuksissa työmarkkinoilla tutkintonsa takia. Tosin sivuaineet (politiikkatiede) olisi voinut valita paremminkin...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3207600Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1761853
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161382- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91251Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701231RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j561181Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019