Opiskelumotivaatio on hukassa! Minun opintoni ovat tähän asti edenneet ok, mutta nyt ei vaan nappaa. Kaikki tuttavat ja sukulaiset ovat jo töissä tai pyörittävät omaa firmaa, hankkivat taloja, autoja... Itse olin työelämässä nelisen vuotta ennen opiskelemaan lähtöä, ja nyt ahdistaa ihmisten kyselyt "kauanko olet vielä koulussa" ja vastaus on: Ainakin kolme vuotta.
Vaikka rakastankin alaani, yhteiskuntatieteitä, todella paljon, niin tuntuu, ettei sukuni alaa arvosta. Ja tosiasiassa olen itsekin alkanut epäillä työllistymistä sekä palkkausta vähän, vaikka toisaalta tiedänkin että tämän koulun haluan käydä loppuun ja saada paperit sekä työllistyä.
Miten saisin taas itseni arvostamaan itseäni ja opintojani, ja tarttumaan kirjoihin?
Motivaatio hukassa, vaellan murheen alhossa
6
504
Vastaukset
- Uskokaa vanhaa
Olet heräämässä siihen tosiasiaan, ettei YTM/VTM - tutkinnolla tee mitään. Vaihda äkkiä alaa, kun vielä voit. Järkevämmän tutkinnon suorittaminen myöhemmin on hankalaa ja käy kalliiksi.
- HR-manageri2008
Itse valmistuin muutama vuosi sitten HM:ksi juuri tuolta lapista, ja nyt olen keskisuuren yrityksen henkilöstöpäällikkönä. Koulutus antoi kohtuulliset valmiudet työhön, mutta tärkeintä on oppia oikeanlainen ajattelutapa ja poimia kursseista ne tärkeimmät pointit: Erilaiset teoriat ja teoreetikot eivät ole niin tärkeitä.
Kyllä yhteiskuntatieteiden tiedekunnasta on myös hyödyllisiä tutkintoja, Lapissa hyödylliseksi osoittautui juurikin tuo hallintotieteet, samaten sosiaalipuolen tutkinto sekä myös soveltava psykologia ovat kuulemani perusteella olleet hyviä työmarkkinoilla. Ongelmissa on, jos opiskelee politiikkatieteitä tai julkisoikeutta, niillä tutkinnoilla ei valitettavasti ole juurikaan työelämärelevanssia.
Tsemppiä, tutkinnon lisäksi muu cv on todella tärkeä, samaten oma motivaatio ja henkilökohtaiset ominaisuudet. Mutta pääainetta kannattaa vaihtaa ytk:n sisällä, jos tarvetta on. Suosittelen vahvasti noita kolmea edellämainitsemaani tutkintoa. - Uskokaa vanhaa
Niin, siis tarkoitin nimenomaan varsinaisia yhteiskuntatieteitä, niitä joista valmistuu YTM/VTM - tutkinnolla. Jos näitä on erehtynyt lukemaan, kannattaa ehdottomasti vaihtaa alaa, esim. juuri hallintotieteeseen. Olen kuvitellut, että myös julkisoikeudesta työllistyttäisiin ihan hyvin, mutta tiedä häntä.
Poikkeuksen yhteiskuntatieteisiin muodostaa sosiaalityö, joka kaiketi on aika hyvin työllistävä. - julkkarit
Vieläkö julkisoikeutta jossain opetetaan? HUH HUH! Kyseessä on kyllä menneen maailman tutkinto.
- Uskokaa vanhaa
Miten niin? Ei valtionhallinto mitään oleellista supistumista ole toistaiseksi osoittanut.
- oikeust-yo
Valitettavasti opetetaan, itse sain onneksi vaihdettua pääainetta hieman järkevämpään. Julkisoikeus on ikävä väliinputoaja oikeustieteen ja yhteiskuntatieteen välissä, jolla työelämärelevanssi on lähellä nollaa ja valitettavasti opinnot ovat paitsi raskaita, myös pitkälti haukionkala-opiskelua, jossa opitut asiat vanhentuvat nopeasti. Ei ihme, että julkisoikeutta on päässyt opiskelemaan lapissakin varasijalta 25.
Myös lapista ollaan tätä pääainetta onneksi nyt ampumassa alas, eräs ystäväni on ollut suurissa vaikeuksissa työmarkkinoilla tutkintonsa takia. Tosin sivuaineet (politiikkatiede) olisi voinut valita paremminkin...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272870Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332525- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542239Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241860Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3901696Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041642- 3091548
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446