lepsu kirjanpitäjä

65h456

Vaihdoin taannoin kirjanpitäjää kun edellinen ison firman kautta hoidettu kirjanpito tuli melko kalliiksi. Tuolloin totuin että kirjanpitäjäni kyseli heti perään jos joku kuitti oli hieman "epäselvä" esim. olisi voinut olla yksityisosto tms. Muutenkin tuli torua jos ostin firmalle jotain hänen mielestään semmoista mitä verottaja ei välttämättä hyvällä katsoisi. En kyllä ikinä tietoisesti ole edes yrittänyt mitään vilunkipeliä. No ostin hieman tyyriimmän puvun edustusasuksi ja tottahan toki käytän sitä myös joskus "siviilissä" hienommissa tilaisuuksissa. Tästäkin marisi että ei tuommoisia sitten parane ostella kerran vuodessa.

Nyt kirjanpito on pienellä yksityisellä ja kaikki tuntuu menevän läpi tuosta noin vaan. Ei tule mitään kommenttia oikein mihinkään suuntaan. Raportit ja alvit maksettavaksi kyllä ajallaan. Onkohan tuo hyvä vai huono juttu? Mietin vaan että voiko tuossa liki huomaamattaan mokata jotenkin kun ei ole takapirua vahtimassa :D

26

2771

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinä itse =)

"Onkohan tuo hyvä vai huono juttu?"

mieti itse....=) sinähän olet vastuussa kaikesta yritystoiminnasta. EI kirjanpitäjä. Kirjanpitäjähän vaan kasaa kuitit ja teke ilmotukset eteenpäin. sulla on tarkastusvelvollisuus ja vastuu koko asiassa. JOs tulee verotarkastus niin sinä vastaat kaikesta mitä olet kirjanpitäjälle laitellu....ei kirjanpitäjä.

jos tarviit takapirun vahtimaan niin pyydä ihmeessä äiti mukaan yritykseen =)
      itse kyllä tykkäisin siitä ettei kirjanpitäjä soittelisi kaikesta t-paidan ostamisista yritykselle. kyllhän sitä ite sen verran pitää ottaa vastuuta

• Kasvuyrittäjä

Itselläni on vähän sama ongelma nykyisen kirjanpitäjän kanssa, eli sieltä päin otetaan yhteyttä vain ja ainoastaan silloin kun on ihan pakko, eikä aina silloinkaan (esim. puuttuvan aineiston muistuttelu).

Juuri tuollaista aluksi kuvattua huolenpitoa nimenomaan kaipaisin kirjanpitäjältä itse - olen ihan suoraan sanonutkin nykyiselle että olen palkannut kirjanpitäjän siksi että asiat tulisi hoidettua koska tiedän etten itse saisi kaikkea aikaiseksi, ja sen vuoksi edellytän kirjanpitäjältä aktiivisuutta, hänet on palkattu sitä varten että kirjanpito kokonaisuudessaan tulisi tehtyä ajallaan, eikä vain hoitamaan pakollisia asioita joita en itse osaa.

• K p

Ja kaikki pitäs saada 50 € /kk. ?

Hyvä kirjanpitäjä maksaa !

• 65h456
        K p kirjoitti:

Ja kaikki pitäs saada 50 € /kk. ?

Hyvä kirjanpitäjä maksaa !

Kyse ei ole siitä, vaan nykyisin maksan sitä suuruusluokkaa jota tämänkokoisella liikevaihdolla ja tositemäärillä on järkevää maksaa. 100-150€, kun aiemmin 250-400€.

Siitä onko tämä hyvä kirjanpitäjä en vielä osaa sanoa.

• Oppiaikäkaikki

Juuri tälläinen lepsu yksityinen kirjanpitäjä Vantaalta oli ajaa koko yritykseni nurin tässä viime vuonna!

Toiminimi siis kyseessä ja itse en ymmärrä kirjanpidosta juuri mitään ja yrityksen kanssa oli sen verran kiireistä, että päivittäinen asioiden hoito vei kaikki ajan ja voimat.

Luotin tähän kirjanpitäjään ja siihen että hän hoitaa hommansa, välillä pienellä viiveellä, mutta hoisi yleensä kyllä. (Kirjanpitoa hoiti siis nimellisesti toiminimen haltija eli vaimo, jolla päätyö talouspäällikönä isossa firmassa ja käytännössä minun kirjanpitoani hoiti ilmeisestikin tämän vaimon mies, tämä selvisi minulle vasta kovin myöhäisessä vaiheessa...)

Tämä samainen kirjanpitäjä oli siis hoitanut kirjanpitoani jo useamman vuoden ajan. Koko ajan pienellä viiveellä, mutta hoitanut kyllä. Senpä takia en ihan heti osannutkaan huolestua.

Ok, Sitten alkoi pikku hiljaa asioiden hoito viivästyä tavanomaista enemmän, lopulta huolestuttavissa määrin. Viime syksynä, kun olin ehtinyt lähettää hänelle muutaman kuukauden kirjapitoaineiston, niin mitään ei oltu tehty/ilmoitettu eteenpäin...

Verotoimisto alkoi kysellä puuttuvien kuukausi-ilmoitusten perään ja kun kirjanpitäjää kovistelin asian suhteen, niin aina hänellä oli joku "este" tai hidaste, miksi asioita ei oltu hoidettu ajallaan.

Kun asiassa ei päästy eteenpäin niin ilmoitin, että tulen hakemaan paperit häneltä pois ja siirrän kirjanpidon toiseen paikkaan. Ja siitähän se riemu repesikin!! "ei hätää, saan kirjanpidon tänä iltana valmiiksi, en saakkaan koska kovalevy rikkoutui, tuon paperit itse huomenna, ylihuomenna, ensi viikolla, en ole juuri nyt kotona, olen lomalla, olen sairaalassa, sukulaiseni on kuollut, lapsi on kipeänä, vaimolla on burnout,..."
      Uskomatonta valehtelua äärimmäisyyteen saakka!! Lopulta soitin hänelle ja sanoin että olen NYT tulossa hakemaan papereita hänen kotoaan ja tulen istumaan autossa niin kauan että hän saapuu kotiin mistä lie koiranulkoilutuslenkiltä, ja haluan kaikki kuluneen 5 vuoden kirjanpitoaineiston saman tien mukaani.

Mitä kertoi tämä miekkonen?? Hän kertoi vieneensä paperit juuri samana iltana lähikauppansa postin toimipisteeseen ja lähettäneensä ne minulle!! Kun kysyin postin seurantakoodia tälläiselle valtavalle lähetykselle (5 vuoden kirjanpitoaineisto!!!), niiin ei kuulemma ollut saanut!!! Sanoi menevänsä takaisin kauppaan sitä hakemaan ja kun sitten soitin hänelle uudelleen, niin hän väitti että posti on seurantakoodin hukannut!!!

Siinä vaiheessa hälytyskellot soivat jo melkoisesti, soitin saman tien ko. postiin ja he osasivat kertoa että ko.henkilö oli heille tuttu, eikä ollut käynyt postissa pitkiin aikoihin!!
      Tarkoituksena oli siis todennäköisesti väittää postin hukanneen koko 5 vuoden kirjanpitoaineistoni!! JUMALISTE!!
      Kävin siellä sitten mesoamassa herran kotioven ulkopuolella iltamyöhään ilman tulosta tai aukenevaa ovea. Liero oli lähtenyt vaimoineen kävelylle ja jättänyt lapsensa kotiin verhojen taakse kurkkimaan! Lähetti vain teksitviestin että kohta kutsuu poliisin, jos en poistu hänen tontiltaan!!

Voitte varmasti arvella miten voimaton olo tuollaisessa tilanteessa on kun tiedät että kirjanpitovastuu on sinulla itselläsi ja sitten tälläinen patologinen valehtelija mulkkersson säätää ihan omiaanm, eikä suostu luovuttamaan kirjanpitoaineistoa pois!!!

Tarina päätyi sitten silla lailla, että otin puhelimen ja soitin tämän vaimon työpaikalle. Vaimo on siis henkilö, jonka nimissä tämä kirjanpitoa harjoittava toiminimi on ja hän on päätyökseen talouspäällikkönä isossa yrityksessä.
      En saanut tätä naikkosta kiinni, mutta ilmeisesti yritykseen jättämäni soittopyyntö pelästytti tämän pariskunnan sen verran pahasti että seuraavanan päivänä koko 5 vuoden kirjanpitoaineisto oli minulla!!!

Tässä siis pieni stoori opetuksena kaikille, jotka harkitsevat halpaa kirjanpitoa...

Itse siirsin kirjanpitoni "oikeaa" kirjanpitotomistoon. Kk- maksu ei ole juurikaan suurempi, mutta asiat hoituvat täsmällisesti, ajallaan, ammattitaitoisesti ja saan paljon käytännön vinkkejä ja opastusta jne. eikä ole pelkoa, että kirjanpitoaineisto "häviää".

• Asiakkaan ku?ettajat

"Voitte varmasti arvella miten voimaton olo tuollaisessa tilanteessa on kun tiedät että kirjanpitovastuu on sinulla itselläsi ja sitten tälläinen patologinen valehtelija mulkkersson säätää ihan omiaanm, eikä suostu luovuttamaan kirjanpitoaineistoa pois!!! "

Patologinen valehtelija on ikävä heppu, törmää häneen sitten omissa sukulaisissa, naapureissa, työkaverina tai missä tahansa. Valehteleminen ja uudet tekosyyt syntyvät ihan solkenaa. Jatkuvasti, vaivatta ja sekunnissa.

"Tässä siis pieni stoori opetuksena kaikille, jotka harkitsevat halpaa kirjanpitoa... "

Kuitenkin aika suuri osa PK-yrittäjistä kuitenkin hoidattaa kirjanpitojaan pienillä tilitoimistoilla, joissa on usein luokkaa 1..3 henkeä töissä. Pienet toimistot tekevät hommaansa reilusti halvemmalla kuin peililasikonttoreissa majailevat isommat toimistot. Pahalaatuisia ku?ettajia lienee sen verran harvassa kuitenkin.

Isommat toimistot taas ku?ettavat sillä että ne sumeilematta laskuttavat olemattomista palveluista ja töistä. Joka saamarin A4-paperin lähettämisellä ja tilitoimiston atk-ohjelmapäivityksesta tulee asiakkaalle oma ylimääräinen laskunsa.

• Hohhoijakkaata

VAi oikein viiden vuoden kirjanpitoaineisto kirjanpitäjällä. Hohohoija.. Minä ainakin säilytän kotonani edellisten vuosien kirjanpitoaineistoa.

• Varauksella lukee

> VAi oikein viiden vuoden kirjanpitoaineisto kirjanpitäjällä. Hohohoija.

Pohjana stoorille on saattanut olla joku tositapahtumakin. Mutta tarinan liika mehevöittävä värittäminen alkaa usein paistaa läpi.

On toki saattanut oikeasti noin tapahtuakin, mutta kirjoittajana saattoi myös olla joku sellaisen "kalliimman" tilitoimiston osakas.
        Meillä kirjanpito hoidetaan ihan itse.

• Oppiaikäkaikki
        Varauksella lukee kirjoitti:

> VAi oikein viiden vuoden kirjanpitoaineisto kirjanpitäjällä. Hohohoija.

Pohjana stoorille on saattanut olla joku tositapahtumakin. Mutta tarinan liika mehevöittävä värittäminen alkaa usein paistaa läpi.

On toki saattanut oikeasti noin tapahtuakin, mutta kirjoittajana saattoi myös olla joku sellaisen "kalliimman" tilitoimiston osakas.
        Meillä kirjanpito hoidetaan ihan itse.

Kyllä, ihan oikeasti 5 VUODEN KIRJANPITOAINEISTO oli tällä nimenomaisella kirjanpitäjällä "säilössä". Näin hän sanoi asioiden menevän. Hän säilyttää kirjapidon omassa kotitoimistossaan, enkä ehkä tyhmyyttäni osannut asiaa epäillä tuolloin. Nyt kun olen uudessa tilitoimistossa, niin saan kyllä tehdyn kirjanpidon itselleni säilytettäväkseni.

Koko stoori on niin totta kuin tosi vaan voi olla!! Ja juuri näillä käänteillä kuin mitä tuossa aiemmin kerroin. Jätin jopa osaa jutusta pois, kun olisivat käänteet menneet liian pitkiksi, mutta juuri näin siis asioiden kulku meni . Pahoittelen jos omaan liian värikkään sanankäytön, mutta uskomattomalta nuo tarinan käänteet todellisuudessakin tuntuivat!! Sanoinkin läheisilleni, että ihan kuin olisin mukana jossain elokuvassa =).

Kaikki kävi siis juuri näin ja jos kehtaisin, niin voisin laittaa tähän vielä ko. vantaalaisen kirjanpitäjän nimenkin, mutta en sitä tee. Kuten en myöskään uuden kirjanpitäjäni nimeä.

• kirjanpitäjänä

Pieni kysymys, kun tilitoimisto, iso tai pieni, ei soittele kuittien perään tarkoittaako se heti sitä ettei asiat ole kunnossa?

Oletteko tarkistaneet mihin nuo "epäselvät" kuitit on kirjattu. Yrityksen kuluiksi vaiko automaattisesti yksityisotoiksi. Nimittäin jos kirjanpitäjä soittaa ja tarkistaa niin voi olla kysymyksessä myös sellainen kuitti jota EI SAA oikeasti kirjata yrityksen kuluiksi. Koska kaikesta huolimatta vastuu on yrittäjän tarkistaa kirjanpitäjä vain yrittäjältä asian ja kirjaa sen kuluiksi "koska yrittäjä näin haluaa".

Toinen kirjanpitäjä vain tyynesti kirjaa kuitin yksityisottoihin kyselemettä asiasta sen enempää--- ihan vain siksi että se laillisesti on oikein....

• 65h456

Aloitin ketjun ja omasta puolestani voin vastata että nimenomaan hieman tätä kyselin mahtaako olla tarvetta huolestua. Tottakai voi olla että kaikki on ihan hyvin. Sitä varten käytän tilitoimistoa että itse en hirveästi siitä puolesta ymmärrä. Kunhan toimitan materiaalit sinne päähän.

Sattui vain tottumaan tietynlaiseen kirjanpitäjän toimintamalliin ja nyt lienee tottuminen uudenlaiseen.

• heko leko

niin no, jos käyt ostamassa 4 rullaa talouspyyhettä. kolme pakettia kahvia ja pullon astianpesuainetta ja viledaa paketin ja...

Tekeekö se kirjanpitäjästä hyvän että hän soittaa perään ja kysyy, että kait kaikki talouspaperi tulee varmasti yrityksen käyttöön, kun edellisestä rullaostosta on kolme kuukautta aikaa ja 4 rullan pitäisi kestää puoli vuotta.

Vai saako kirjanpitäjä olettaa, että kun ollaan käyty läpi, että kirjanpitoon saa toimittaa vain toimintaan liittyviä ostoa niin yrittäjä ei lähtökohtaisesti yritä saada kirjanpitoon sinne kuulumattomia kuluja. Ja näin ollen ei soittele kaikkien perään. No esimerkkini oli aikas kärjistetty.

Tietenkin jos on jotain outoa, esim polttoainelaskuissa on dieselin lisäksi pieniä bensakuitteja -> Jos on rakentajareiska niin on varmaankin pienkoneita, jotka käyvät bensalla -> pyytää esim saatekirjeessä tulevaisuudessa merkkaamaan kuitteihin, että ovat peinkoneita varten.

Tietenkin toisaalta nämä soittelut voitaisiin nähdä olevan markkinointia tilitomistolle, luokkaa olemme tarkka ja asiakkaan ...., mutta toisaalta se voi olla myös akilleen kantapää vähän kuin, eikö ne taaskaan siellä tajua... vastahan minä niille kuukausi sitten selitin tämänkin asian... ilmankos laskut vaan kasvaa kun kyselevät selviä asioita...

Eli kolikolla kaksi puolta.

Mutta alkuperäiseen kysymykseesi, ei se ettei toimistosta tule kyselyjä tarkoita, että pitäisi olla huolissaan. Tosin en nyt tiedä mitä millaisia ns vaaramomentissa olevia olet aiemman kirjanpitäjän aikaan ostellut.

• Sniiduilijat

Montako peräänsoittopuhelua meinasit 100 eurolla saada?

• fuikuhilio

"Onkohan tuo hyvä vai huono juttu? "

Toisen mielestä hyvä on toisen mielestä huono.
      Toiset tykkää että vahditaan kuin haukka ja toiset ei vältä edes käydä koko toimistossa. Näitä yleensä oikein vituttaa jos kysellään asioista.

"ostin hieman tyyriimmän puvun edustusasuksi"

Tästä voin heti kärkeen sanoa että ei ole vähennyskelpoinen miltään osie, ei edes edustuspukuna koska sellaista ei käytännöt tunne lainkaan. Vaatteista on vähennyskelpoisia suoja-asut ja sellaiset vaatteet jotka laki määrittää, kuten poliisi, kapiainen, konduktööri, taksi jne jne. Dresmanin puku ei ole vähennyskelpoinen vaikka miten edustat.

Varsinkin toiminimen kohdalla moni kirjanpitäjä kirjaa epäselvät tai tositteettomat tapahtumat yksityisotoiksi sen enempää kyselemättä. Yleensä yrityksen tilillä pyörii saman kaltaiset tapahtumat koko ajan ja jos selkeitä poikkeuksia normaaliin tapahtuu eikä niille ole selitystä niin silloin tietenkin kysellään mistä on kysymys, tai jos on joku tutun näköinen tapahtuma tilillä mutta tosite puuttuu niin tottakai silloin soitellaan perään.

• Yrittäjänainen

"Tästä voin heti kärkeen sanoa että ei ole vähennyskelpoinen miltään osie, ei edes edustuspukuna koska sellaista ei käytännöt tunne lainkaan. Vaatteista on vähennyskelpoisia suoja-asut ja sellaiset vaatteet jotka laki määrittää, kuten poliisi, kapiainen, konduktööri, taksi jne jne. Dresmanin puku ei ole vähennyskelpoinen vaikka miten edustat."

Itse en ole konduktööri, en aja taksia enkä ole poliisi. Tarvitsen silti työssäni työvaatteet, mm. jakkupukuja, kotelomekkoja ja muita siistejä vaatteita (sentään iltappuvulle ei vielä ole ollut tarvetta!). Yritys on ollut pystyssä vasta reilut puolitoista vuotta, eli ensimmäinen verotus ei ole vielä varmistunut. Ostin kuitenkin jakkupuvun hame/liivi -yhdistelmän viime vuodelta, kirjanpitäjän mukaan ne menevät mukisematta verottajalla läpi työvaatteina.

Niin, ja jos joku nyt vielä haluaa tietää, mitä oikein työkseni teen: olen tulkki. Olen siis töissä esim. kun kaupungissamme vierailee EU-tason vieraita, vieraan valtion valtuuskuntia, järjestetään erilaisia juhlia ja tapahtumia, sekä tietysti oikeudessa. Nämä kaikki tehtävät vaativat tiettyä ulkonäköä, joten puvut, kengät ja laukut olen ostanut firman piikkiin.

• sryujryu

Kirjanpitoon voi työntää vaikka mummovainaan villasukat ja kaikki menee läpi siihen asti kun tulee verotarkastus.

Työvaatteiden vähennyskelpoisuudesta on ihan oikeuden päätöksiä ja esimerkkejä on alan kirjallisuudessa useitakin.

Yksi esimerkkitapaus on mm pankkivirkailijoiden jakkupuvut. Vähän vanhemmat varmaan muistavatkin että vielä 80-90 lukujen taitteessa pankkivirkailijoilla oli samamlaiset työnantajan kustantamat jakkupuvut joissa oli rintapielessä pankin logo. Ei ole enää vaan käyttävät kukin omia vaatteitaan.

Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä että verottaja katoi vaatteiden(logosta huolimatta) olevan sellaiset että niitä voi käyttää myös vapaa-ajalla ja eväsi vähennysoikeuden.

Verottaja katsoo että sellaiset vaatteet joita voidaan kohtuudella ajatella käytettäväksi myös vapaa-ajalla on aina vähennyskelvottomia. Jonkun kauppaliikkeen yhtenäinen vaatetus voi olla vähennyskelpoinen siinä tapaiksessa että vaatteet on selkeästi työnantajan omaisuutta, niitä säilytetään työnantajan tiloissa ja työntekijä on velvollinen palauttamaan vaatteet työnantajalleen työsyhteen päätyttyä.
        Virkapuvut on vähennyskelpoisia.

Nämä asiat on varmasti aika helppo kunkin tarkistaa joko googlettanalla, tai sos siten ei löydy niin verottajan sivoilta pitäisi tietoa löytyä jos ei alan kirjallisuutta halua hankkia.

• Yrittäjänainen
        sryujryu kirjoitti:

Kirjanpitoon voi työntää vaikka mummovainaan villasukat ja kaikki menee läpi siihen asti kun tulee verotarkastus.

Työvaatteiden vähennyskelpoisuudesta on ihan oikeuden päätöksiä ja esimerkkejä on alan kirjallisuudessa useitakin.

Yksi esimerkkitapaus on mm pankkivirkailijoiden jakkupuvut. Vähän vanhemmat varmaan muistavatkin että vielä 80-90 lukujen taitteessa pankkivirkailijoilla oli samamlaiset työnantajan kustantamat jakkupuvut joissa oli rintapielessä pankin logo. Ei ole enää vaan käyttävät kukin omia vaatteitaan.

Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä että verottaja katoi vaatteiden(logosta huolimatta) olevan sellaiset että niitä voi käyttää myös vapaa-ajalla ja eväsi vähennysoikeuden.

Verottaja katsoo että sellaiset vaatteet joita voidaan kohtuudella ajatella käytettäväksi myös vapaa-ajalla on aina vähennyskelvottomia. Jonkun kauppaliikkeen yhtenäinen vaatetus voi olla vähennyskelpoinen siinä tapaiksessa että vaatteet on selkeästi työnantajan omaisuutta, niitä säilytetään työnantajan tiloissa ja työntekijä on velvollinen palauttamaan vaatteet työnantajalleen työsyhteen päätyttyä.

Nämä asiat on varmasti aika helppo kunkin tarkistaa joko googlettanalla, tai sos siten ei löydy niin verottajan sivoilta pitäisi tietoa löytyä jos ei alan kirjallisuutta halua hankkia.

Aloin vielä eilen illalla miettimään noiden työvaatteiden "kohtaloa". Ne on nimittäin ostettu firman kortilla, mutta en tiedä onko kirjanpitäjäni laittanut ne verovähennettäviksi kuluiksi. Voiko firma ostaa vaatteita (tai muita työssä käytettäviä esineitä) ilman, että niistä saisi verovähennyksiä?

Olen tällä viikolla menossa tapaamaan kirjanpitäjääni, joten aion kysyä tästä vielä silloin. Olen itse ottanut selvää asioista sitä mukaan, kun ne ovat tulleet vastaan. Itseasiassa yksi ensimmäisistä kysymyksistäni kirjanpitäjälle oli juuri jakkupuvun ja laukun hankkiminen firman piikkiin. Itse olen tosiaan päättänyt keskittyä yritykseni ydinosaamiseen, olen ulkoistanut kaiken muun. Luotan siis kirjanpitäjäni neuvoihin, ja myös siihen, että hän osaa kertoa, jos teen jotain väärin.

Katselin pikaisesti verottajan sivuja, mutta äkkiseltään ei osunut liikkeenharjoittajille suunnatuista ohjeista työvaatteet silmiin. Mutta eiköhän niitä ohjeita löydy sieltäkin. En vain ole toistaiseksi nähnyt syytä epäillä kirjanpitäjäni neuvoja, joten ostin nuo työvaatteetkin firman nimissä. Hän itseasiassa kertoi, että verottajan käytännön linjan mukaan vaatteita saa hankkia "kohtuullisella" määrällä liikevaihtoon nähden. Joten sen mukaan etenin.

• dtyjfyuk
        Yrittäjänainen kirjoitti:

Aloin vielä eilen illalla miettimään noiden työvaatteiden "kohtaloa". Ne on nimittäin ostettu firman kortilla, mutta en tiedä onko kirjanpitäjäni laittanut ne verovähennettäviksi kuluiksi. Voiko firma ostaa vaatteita (tai muita työssä käytettäviä esineitä) ilman, että niistä saisi verovähennyksiä?

Olen tällä viikolla menossa tapaamaan kirjanpitäjääni, joten aion kysyä tästä vielä silloin. Olen itse ottanut selvää asioista sitä mukaan, kun ne ovat tulleet vastaan. Itseasiassa yksi ensimmäisistä kysymyksistäni kirjanpitäjälle oli juuri jakkupuvun ja laukun hankkiminen firman piikkiin. Itse olen tosiaan päättänyt keskittyä yritykseni ydinosaamiseen, olen ulkoistanut kaiken muun. Luotan siis kirjanpitäjäni neuvoihin, ja myös siihen, että hän osaa kertoa, jos teen jotain väärin.

Katselin pikaisesti verottajan sivuja, mutta äkkiseltään ei osunut liikkeenharjoittajille suunnatuista ohjeista työvaatteet silmiin. Mutta eiköhän niitä ohjeita löydy sieltäkin. En vain ole toistaiseksi nähnyt syytä epäillä kirjanpitäjäni neuvoja, joten ostin nuo työvaatteetkin firman nimissä. Hän itseasiassa kertoi, että verottajan käytännön linjan mukaan vaatteita saa hankkia "kohtuullisella" määrällä liikevaihtoon nähden. Joten sen mukaan etenin.

Firman piikkiin voi osta myös sellaista tavaraa joka ei ole vähennyskelpoista, silloin ne kirjataan vähennyskelvottomiin menoihin. Jos kyseessä on tmi niin helpoin tapa on kirjata ne yksityisotoksi.

Pari esimerkkiä vähennyskelvottomista menoista:

Sähköasentaja tai huoltomies joutuu parkkeeraamaan autonsa sakkopaikalle jotta pystyisi tekemään työnsä. Lappuliisat ei selityksiä kuuntele vaan antaa pysäköintisakon. Asentaja kiikuttaa sakon pomolleen ja pomo hoitaa sen firman tililtä.
        Sakko ei kuitenkaan koskaan ole vähennyskelpoinen joten sakko kirjataan vähennyskelvottomiin menoihin.

Toinen esimerkki on verojen korotukset ja viivästyskorot. Vaikka muuten viivästyskorot ovat vähennyskelpoisia niin veroista maksettavat korot on kelvottomia.

Kolmas esimerkki on arvonimet. Yritys voi hakea vaikkapa pitkäaikaiselle toimitusjohtajalleen vuorineuvoksen titteliä joka kai tänä päivänä maksaa satatonnia. Se ei ole vähennyskelpoinen.

• dippadaa dappadaa
        sryujryu kirjoitti:

"Kirjanpitoon voi työntää vaikka mummovainaan villasukat ja kaikki menee läpi siihen asti kun tulee verotarkastus."

Verotarkastus on niin harvinaista herkkua että kannattaa vaan tunkea kaikki työvaatteet ihan suosiolla vähennyksiin. Jos tarkastaja, joka vierailee kerran viidessäkymmenessä vuodessa, alkaa mutisemaan, niin mutiskoot. sitten korjataan verotusta.

Todennäköistä on että 10 työvaatteet kjuluu jo puhki ennenkuin tarkastaja lompsii ovesta sisään.

• 65h456

>>Tästä voin heti kärkeen sanoa että ei ole vähennyskelpoinen miltään osie, ei edes edustuspukuna koska sellaista ei käytännöt tunne lainkaan. Vaatteista on vähennyskelpoisia suoja-asut ja sellaiset vaatteet jotka laki määrittää, kuten poliisi, kapiainen, konduktööri, taksi jne jne. Dresmanin puku ei ole vähennyskelpoinen vaikka miten edustat.

• sdtjfyu

• debet/kredit

Suurinosa kirjanpitäjistä noudattanee periaatetta, että jos yrittäjä kerran vuoteen ostaa jotain "erityistä" mutta kuitenkin sallittavan rajoissa olevaa, sen voi mennä kuluksi mikäli sen arvo ei ole huomattava. Jos kirjanpidossa on paljon näitä ns. erikoisuuksia, puuttutaan ja kysytään niistä herkemmin koska niiden yhteismäärä vuodessa saattaisi muuten muodostua huomattavaksi. Ajatuksena on yrittäjän etu (vaikka yrittäjä ei sitä ymmärräkään): Verottaja ei pieniin yksittäisiin asioihin todennäköisesti puutu (vaikka huomaisikin), mutta jos niitä on paljon, niihin puututaan ja niiden kustannuksen yrittäjälle tulee huomattavaksi korkoineen.

Jos henkilökemiat eivät toimi kirjanpitäjän kanssa, aina voit kysyä voisiko joku toinen toimiston sisällä tehdä kirjanpidon. Toimiston vaihto on aina suuri ja kallis prosessi - myös pienillä toiminimillä! Mahdollisen siirron riittävän aikainen suunnittelu ja oikea ajoitus (heti tilinpäätöksen jälkeen) on myös ensiarvoisen tärkeätä.

• Tilitoimistoyrittäjä

Voisitko selittää, mikä tilitoimiston vaihtamisesta tekee suuren ja kalliin prosessin? Ja miten kesken tilitkauden tapahtuva toimiston vaihto eroaa tilikauden vaihteessa tehdystä?

• tyreuye
        Tilitoimistoyrittäjä kirjoitti:

Voisitko selittää, mikä tilitoimiston vaihtamisesta tekee suuren ja kalliin prosessin? Ja miten kesken tilitkauden tapahtuva toimiston vaihto eroaa tilikauden vaihteessa tehdystä?

Googleen vain tilitoimiston vaihtaminen, niin tulee tietoa kuinka helppoa se on

http://www.google.fi/search?q=tilitoimiston vaihtaminen

• eeeeeeeeeeeeeeeeeeer

"viiden vuoden kirjanpitoaineisto kirjanpitäjällä".

Ohhoh, kyllä yrittäjä itse säilyttää omat kirjanpitoaineistonsa.

• .yrittäjä.

"Nyt kirjanpito on pienellä yksityisellä ja kaikki tuntuu menevän läpi tuosta noin vaan. Ei tule mitään kommenttia oikein mihinkään suuntaan. Raportit ja alvit maksettavaksi kyllä ajallaan. Onkohan tuo hyvä vai huono juttu?"

Jos ei ole tapana kusettaa verottajaa, niin hyvähän tuo vain on.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      89
      2618
    2. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      203
      1658
    3. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      116
      1590
    4. Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!

Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois
      Suomalaiset julkkikset
      41
      1461
    5. Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla

Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v
      Ikävä
      64
      1212
    6. Juhannusterveiset kaivatulle

Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻
      Ikävä
      75
      995
    7. Kaupunki osti Absin

Nyt vaan yrittäjiä kaivataan
      Haapavesi
      56
      969
    8. Sä oot kyllä

Aika erikoinen nainen
      Ikävä
      45