Merlin oli lännen paras lentokonemoottori
"Sodan loppupuolella Merlin oli jo selvästi pienempi kuin monet muut moottorit. Esimerkiksi Bf 109:n viimeisissä malleissa käytetty DB 605 oli 36 litran kokoinen eli 33% Merliniä suurempi. Pienestä koostaan huolimatta Merlin ei tehossa hävinnyt merkittävästi kilpailijoilleen."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Rolls-Royce_Merlin
Tosiasiassa ww2 kuitenkiin taisteltiin Euroopassa 4/5 osaa itärintamalla
ja yak-3 oli sen stara
http://fi.wikipedia.org/wiki/Jakovlev_Jak-3
"Koneita alettiin saada etulinjan yksiköihin kesällä 1944. Ensimmäisenä niitä sai käyttöönsä toisen ilma-armeijan 91 IAP. Kesä-heinäkuussa 1944 rykmentin tehtävänä oli saada ilmaherruus. 431 tehtävän aikana ammuttiin alas 20 luftwaffen hävittäjää ja kolme Junkers Ju 87-syöksypommittajaa.[4] Suurin taistelu kehittyi 16. päivänä kesäkuuta, kun 18 Jakia otti yhteen 24 saksalaiskoneen kanssa. 15 saksalaiskonetta ammuttiin alas, omien tappioiden jäädessä yhteen tuhoutuneeseen ja yhteen vaurioituneeseen ."
Welho Merlin, Messerchmitt 109:n voittaja
22
416
Vastaukset
- Nix über alles
"Sodan loppupuolella Merlin oli jo selvästi pienempi kuin monet muut moottorit. Esimerkiksi Bf 109:n viimeisissä malleissa käytetty DB 605 oli 36 litran kokoinen eli 33% Merliniä suurempi. Pienestä koostaan huolimatta Merlin ei tehossa hävinnyt merkittävästi kilpailijoilleen."
Kyse oli pelkästään puristussuhteen valinnasta. Saksalaisten käyttämä bensiini oli oktaaniluvultaan huomattavasti pienemää ja siksi lirtatehot jäivät selvästi pienemmäksi. Amerikkalaiset hallitsivat iso-oktaanin käytön ja valmistuksen paremmin ja suuremmassa mittakaavassa. Toki lyijyn käyttö hallittiin jo tuolloin.
http://tieku.fi/kysy-meilta/oktaaniluku-kertoo-puristuskestavyyden
http://fi.wikipedia.org/wiki/Oktaaniluku
http://fi.wikipedia.org/wiki/2,2,4-trimetyylipentaani- Iso-oktaani
Keksijät saivat lähinnä vain taskurahat...
22.5.2003, 6:51 Tulevaisuuden bensiini toi insinöörityöpalkinnon
Iso-oktaanin valmistusprosessin kehittäminen toi Insinöörityöpalkinnon työryhmälle professori Juhani Aittamaa(vas.), DI Juhani Rintala, TkL Antti Pyhälahti, professori Outi Krause ja DI Juha Jakkula.
Uuden prosessin kehitystyö vietiin läpi ennätysajassa
Tämän vuoden Suomalainen insinöörityöpalkinto jaettiin kehitystyöstä, joka mahdollistaa bensiinin lisäainetta metyylitertbutyylieetteriä eli mtbe:tä tuottavan tehtaan muuttamisen toisen lisäaineen, iso-oktaanin tuotantoon.
http://www.tekniikkatalous.fi/tk/tulevaisuuden bensiini toi insinoorityopalkinnon/a32969 - Nörtti?
Tarkemmin kyse oli maksimi ahtopaineesta jota voitiin käyttää. Saatava teho menee käsi kädessä koneeseen syötettävän ilman massavirran kanssa. Parempi bensa salli suuremman ahtopaineen ja teki välijäähdytyksen mielekkääksi jolloin saatiin paljon ilmaa pienen koneen lävitse.
DB60x::n ahdin oli automaattisesti säätyvä. - urpo turpo
Nörtti? kirjoitti:
Tarkemmin kyse oli maksimi ahtopaineesta jota voitiin käyttää. Saatava teho menee käsi kädessä koneeseen syötettävän ilman massavirran kanssa. Parempi bensa salli suuremman ahtopaineen ja teki välijäähdytyksen mielekkääksi jolloin saatiin paljon ilmaa pienen koneen lävitse.
DB60x::n ahdin oli automaattisesti säätyvä.Kyllä kait se ahtaminen asettaa käytetylle bensiinille omat vaatimuksensa eli korkeaoktaanista olla pitää. Jos puristussuhde on alhainen, niin ahtaminen tavallaan "nostaa" sitä, koska kasaan puristettavan seoksen paine on jo valmiiksi koholla ahtopaineen verran ja itsesyttymisen kynnys alenee puristamisen myötä.
Välijäähdytys tiettävästi alentaa ahdetun ilman läpötilaa ja siten sen happipitoisuus on vastaavasti korkeampi kuin tulikuuman (esim. turbossa kuumenneen) ilman.
- Mol ja Rol
>> - Ilmasodan kannalta ehkä tärkein asia oli USA:ssa vuonna 1935 keksitty menetelmä iso-oktaanin valmistamiseksi (oktaaniluku 100, ROL ja MOL). Tämän vuoksi esim. pommikoneella lakikorkeus oli 3 km suurempi ja toimintasäde noin 2 500 km pitempi kuin ennen. Hävittäjiin saatiin sama teho noin 28 litran moottorista kuin saksalaiset saivat 40-litraisista.
- Mol ja Rol
Oktaaneista juttua sivulla 17
http://www.nesteoil.fi/binary.asp?GUID=C82BA035-3C6C-4A5D-8C20-C7BA5994718B
Puristussuhde määrääkin hyvin pitkälle moottorin tehon tilavuuteen verrattuna. Ero voi olla hyvinkin 30% luokkaa - propelli
No ehkä ei Merlin kuitenkaan jos lähdetään taas tälle paras ja paras linjalle. Toki Merlin oli erinomainen moottori. Kuitenkin Rolls Royce valmisti myös Griffon moottoria joka oli kooltaan 37 litraa. kehityskaari oli pitkä ja vaikea, eikä luotettavuusongelmista päästy vielä kokonaan eroon sodan aikanakaan. Siitä huolimatta Griffon-moottoriset Spitfiret olivat erittäin kyvykkäitä laitteita. Kannattaa myös mainita jenkkien Pratt & Whitney R-2800 Double Wasp moottori. Kyseinen moottori antoi vauhtia monille koneille, mainittakoon vaikka P-47, F4U, F6F ja B-26.
Saksalaisten ongelmana oli tosiaan yllä monesti mainittu korkeaoktaanisen polttoaineen pula. Myös DB 605:stä oli korkeapuristeinen versio ja sitä käytettiinkin, mutta vähäisissä määrin koska koneilla oli monesti taipumus jäädä kentälle polttoainepulan vuoksi. Tämä pakotti saksalaisten kehittelemään erilaisia tehonlisäyssysteemejä kun MW-50 vesimetanoliruiskutus ja GM-1 ilokaasuvehkeitä joka tunnettiin paremmin lentäjien keskuudessa nimellä "haha-Gerät". Näillä saatiin tarvittaessa lisää tehoa mutta moottorin kestoon niillä oli negatiivinen vaikutus.
Mutta vaikka DB 605 oli suurempi ja painavampi kuin samantehoinen Merlin, oli sillä silti hyviä puolia joita ei oikeastaan koskaan tule mainituksi. Nimittäin vääntö. Vaikka koneen suorituskyky on monien tekijöiden summa, ei voi vähätellä DB 605:n osuutta asioissa missä Bf 109 nimenomaan oli erittäin hyvä; nousukyvyssä ja kiihtyvyydessä. Daimlerin mahtava vääntö oli iso tekijä näissä ominaisuuksissa. Osansa oli myös saksalaisten "kommandogerät" järjestelmällä. Se oli mekaaninen "tietokone" joka sääti seosta, lapakulmia, ahdinta ja magneeton ajoitusta automaattisesti, vähentäen lentäjän työmäärää merkittävästi. Tämä laite oli FW 190 prototyypissä.- DB605 Ju211
>>Daimlerin mahtava vääntö oli iso tekijä näissä ominaisuuksissa.
- Jumo-211
DB605 Ju211 kirjoitti:
>>Daimlerin mahtava vääntö oli iso tekijä näissä ominaisuuksissa.
2-asteisen mekaanisen ahtimen suoritusarvoja voi katsella vaikkapa tuosta Ju-211 datalehdestä:
http://www.enginehistory.org/German/Jumo 211/jtf1.jpg
http://www.enginehistory.org/German/junkers.shtml
Taitaapa siinä näkyä käytetyt polttoaineen syöttömäärätkin.
Tuossa on saksalaisen "supermoottorin" tiedot, joista käy ilmi olematon puristussuhde ja käytetyt oktaanimäärät:
http://www.enginehistory.org/German/Jumo222.shtml
General Description
24-cylinder, liquid-cooled "parallel radial", consisting of six blocks of four cylinders arranged equidistantly around the crankcase. Two inlet and one exhaust valve per cylinder operated by single overhand camshafts through the normal Junkers-type rocker gear. Single-stage, two-speed centrifugal supercharger. Two magnetos. Pressure cooling (max. coolant temp. 120°C). Fuel B4 (87 octane) or C3 (100 octane) in emergency.
Swept volume:
46.6 liters
(2,844 in³)
Compression ratio:
6.5:1
http://fi.wikipedia.org/wiki/Puristussuhde - propelli
DB605 Ju211 kirjoitti:
>>Daimlerin mahtava vääntö oli iso tekijä näissä ominaisuuksissa.
"Tuo ominaisuus johtui pelkästään saksalaisten käytämästä mekaanisesta polttoaineen suihkutuksesta ja mekaanisesta ahtimesta, joka oli ns. 2 asteinen. Englantilaiset käyttivät lähinnä turboahtimia ja aluksi polttoainejärjestelmät olivat perinteisiä kaasutinmallisia, josta johtuen koneilla ei voinut lentää ylösalaisin tai moottori sammui."
Myös Merlineissä oli mekaaniset ahtimet. Merlin 61 oli jo 2-vaiheinen ja 2-nopeuksinen ahdin välijäähdyttimellä. Siinä oli myös jo polttoaineen suihkutus. Näitä asennettiin Spitfire V:n runkoon ja kone sai tyypikseen IV.
Turbo-supercharger virityksiä käytettiin myöhäisemmissä P-47 Thunderbolteissa ja se oli erinomaisen suorituskykyinen korkealla. Sama moottori oli taas F4U ja F6F koneissa mekaanisesti ahdettuna ja ne olivat erinomaisia keskikorkeuksissa.
Mutta kuten vanha jenkkisanonta kuuluu: "kun puhutaan käytännön suorituskyvystä, mikään ei korvaa kuutiotuumia." Eli suuresta iskutilavuudesta oli hyötyä hyvän ja laajan väännön muodossa. Bf 109 nousukyky oli hyvä kautta linjan, varmasti ahtimilla oli merkitystä, kuten varmasti myös Kommandogerät järjestelmällä. - AzzHH
propelli kirjoitti:
"Tuo ominaisuus johtui pelkästään saksalaisten käytämästä mekaanisesta polttoaineen suihkutuksesta ja mekaanisesta ahtimesta, joka oli ns. 2 asteinen. Englantilaiset käyttivät lähinnä turboahtimia ja aluksi polttoainejärjestelmät olivat perinteisiä kaasutinmallisia, josta johtuen koneilla ei voinut lentää ylösalaisin tai moottori sammui."
Myös Merlineissä oli mekaaniset ahtimet. Merlin 61 oli jo 2-vaiheinen ja 2-nopeuksinen ahdin välijäähdyttimellä. Siinä oli myös jo polttoaineen suihkutus. Näitä asennettiin Spitfire V:n runkoon ja kone sai tyypikseen IV.
Turbo-supercharger virityksiä käytettiin myöhäisemmissä P-47 Thunderbolteissa ja se oli erinomaisen suorituskykyinen korkealla. Sama moottori oli taas F4U ja F6F koneissa mekaanisesti ahdettuna ja ne olivat erinomaisia keskikorkeuksissa.
Mutta kuten vanha jenkkisanonta kuuluu: "kun puhutaan käytännön suorituskyvystä, mikään ei korvaa kuutiotuumia." Eli suuresta iskutilavuudesta oli hyötyä hyvän ja laajan väännön muodossa. Bf 109 nousukyky oli hyvä kautta linjan, varmasti ahtimilla oli merkitystä, kuten varmasti myös Kommandogerät järjestelmällä."Näitä asennettiin Spitfire V:n runkoon ja kone sai tyypikseen IV."
Tarkoitit tässä varmaan, että kone sai tyypikseen IX? - propelli
AzzHH kirjoitti:
"Näitä asennettiin Spitfire V:n runkoon ja kone sai tyypikseen IV."
Tarkoitit tässä varmaan, että kone sai tyypikseen IX?joo, niin juttiin.
- propelli
"Tosiasiassa ww2 kuitenkiin taisteltiin Euroopassa 4/5 osaa itärintamalla
ja yak-3 oli sen stara
http://fi.wikipedia.org/wiki/Jakovlev_Jak-3"
Aika erikoinen väite. Saksalaisten ilmavoimien pääosa oli tietenkin idässä 41-42. Lännessä oli vain pieni etuvartio ja Afrikassakin vain vähän. Hävittäjävoimia kiidätettiin ympäri eurooppaa palokunnan lailla, aina missä sattui pahin roihu olemaan.
Mutta vuoden -42 syksyllä saapuivat amerikkalaiset, ja vaikka he aluksi lensivät vain lyhyen matkaa mannereurooppaan oli saksalaisten reagoitava ja vahvistettava länsirintaman ja kotimaan puolustusta, itärintaman kustannuksella tietenkin. 1943 loppukesällä alettiin lentämään jo Saksaan ilman hävittäjäsaattoa. Schweinfurtin katastrofin jälkeen tämä loppui vähäksi aikaa, kunnes alkoi uudestaan voimalla 1944 alussa, kun Mustangit ja uudemmat mallit Thunderbolteista ja Lightningeista saapuivat. Tästä eteenpäin Saksan lähes koko ilmavoimat olivat kotimaan puolustuksessa, itään jäi vain muutama hävittäjärykmentti ja jokunen maataistelurykmentti.
Yöllistä ilmasotaa käytiin lähes taukoamatta -41 lopulta sodan loppuun saakka. Ei voi vähätellä tämänkään ilmasodan merkitystä.
Jos vuosi -40 taisteltiin lännessä, -41-42 pääasiassa idässä, -43 ehkä tasan ja -44-45 lähes yksinomaan lännessä, niin sanoisinpa että lännen puolelle kallistuu.
Itärintaman starasta taas sanoisin että se oli Bf 109. tämä käy ilmi jo pelkästään JG 52 tilastoja vilkaisemalla. Kolmella parhaalla yksistään oli jo yli 900 pudotusta. Yak-3 sinänsä oli erinomainen kaartotaistelija matalilla korkeuksilla, mutta eivät sen saavutukset olleet yhtään mitään verrattuna Bf 109:ään edes kesästä 1944 eteenpäin. Saattoi toki tietysti lentäjien tasokin vaikuttaa.- niih alons stel
Eikös ryssä selittänyt korkeat tappioluvut ilmavoimissaan Stalinin puhdistuksilla. Ettei muka parikymppisiä nulikoita osattu kunnolla kouluttaa. Toinen selitys jonka olen kuullut on se että koneissa esiintyi paljon vikoja koska ne rakennettiin orjatyövoimalla ja lapsityövoimalla.
Joka tapauksessa saksalaisten isot pudotusluvut Idässä johtuivat juuri "ruummisarkuilla lentävien" osaamattomuudesta. Esimerkiksi jos RAF olisi kärsinyt samanlaisia tappioita suhteutettuna konemääriin niin se olisi ollut Englannin loppu.
Yhdysvallat taas oli turvallisesti kaukana ja Japanin hävittyä Midwayn amerikansaksalaisen Chester Nimitzin ansiosta on ihan turha edes kuvitella että akselivallat ja eteenkään Italia olisivat pystyneet "Lännen jättiläistä" lyömään. - propelli
niih alons stel kirjoitti:
Eikös ryssä selittänyt korkeat tappioluvut ilmavoimissaan Stalinin puhdistuksilla. Ettei muka parikymppisiä nulikoita osattu kunnolla kouluttaa. Toinen selitys jonka olen kuullut on se että koneissa esiintyi paljon vikoja koska ne rakennettiin orjatyövoimalla ja lapsityövoimalla.
Joka tapauksessa saksalaisten isot pudotusluvut Idässä johtuivat juuri "ruummisarkuilla lentävien" osaamattomuudesta. Esimerkiksi jos RAF olisi kärsinyt samanlaisia tappioita suhteutettuna konemääriin niin se olisi ollut Englannin loppu.
Yhdysvallat taas oli turvallisesti kaukana ja Japanin hävittyä Midwayn amerikansaksalaisen Chester Nimitzin ansiosta on ihan turha edes kuvitella että akselivallat ja eteenkään Italia olisivat pystyneet "Lännen jättiläistä" lyömään.Molemmat selitykset pitävät varmasti paikkansa. Koulutus oli huonoa ja etenkin taktinen osaaminen oli juuttunut ekan maailmansodan tasolle. Hätäistä oli koulutus sakuillakin, mutta varsinkin hävittäjätaktiikassa he olivat paljon edellä.
Koneet itsessään saattoivat olla paperilla ihan hyviä, mutta käytännössä monesti niin huonosti tehtyjä että esitetyistä suoritusarvoista jäätiin uusillakin koneilla monesti reilusti.
Tuskin minkään muun maan ilmavoimat olisivat kestäneet tuollaisia tappiolukemia. Mutta venäjällä henki oli halpaa ja tavaraa saatin ulos niin tappioista ei tarvinnut välittää.
- Ei ihan noinkaan?
"Saksalaisten ilmavoimien pääosa oli tietenkin idässä 41-42. Lännessä oli vain pieni etuvartio ja Afrikassakin vain vähän. Hävittäjävoimia kiidätettiin ympäri eurooppaa palokunnan lailla, aina missä sattui pahin roihu olemaan."
Eddy Bauerin mukaan idässä oli noin 2 500 konetta kesällä -41 ja lännessä ynnä Välimerellä noin 1 500. Siis idässä oli noin reilu 60 % Luftwaffesta.- propelli
Eikös se ole silloin pääosa :)
No, joo. Barbarossa alussa Mike Spickin mukaan oli 2/3 taistelukelposesta Luftwaffesta idässä. tuon jälkeen yleispätevien konemäärien ilmoittaminen on hankalaa, koska siirtoja tapahtui paljon, etenkin hävittäjien suhteen. Joka tapauksessa Barbarossan alussa hävittäjävoimista Kanaalilla oli vain kaksi rykmenttiä JG 26 ja JG 2. Välimerellä oli ainoastaan yksi Gruppe I/JG 27. - Pääosa tietenkin
propelli kirjoitti:
Eikös se ole silloin pääosa :)
No, joo. Barbarossa alussa Mike Spickin mukaan oli 2/3 taistelukelposesta Luftwaffesta idässä. tuon jälkeen yleispätevien konemäärien ilmoittaminen on hankalaa, koska siirtoja tapahtui paljon, etenkin hävittäjien suhteen. Joka tapauksessa Barbarossan alussa hävittäjävoimista Kanaalilla oli vain kaksi rykmenttiä JG 26 ja JG 2. Välimerellä oli ainoastaan yksi Gruppe I/JG 27."Lännessä oli vain pieni etuvartio ja Afrikassakin vain vähän"
Tuohon nimenomaan puutuin. Välimerellä oli ainakin jo syksyllä -42 kaksi ilma-armeijakuntaa. Varmaan hävittäjiäkin oli enemmän kuin yksi laivue. - propelli
Pääosa tietenkin kirjoitti:
"Lännessä oli vain pieni etuvartio ja Afrikassakin vain vähän"
Tuohon nimenomaan puutuin. Välimerellä oli ainakin jo syksyllä -42 kaksi ilma-armeijakuntaa. Varmaan hävittäjiäkin oli enemmän kuin yksi laivue.Kysymys olikin Barbarossan alusta. Toki, myönnetään huono sanavalinta ja epämääräinen ilmaisu. Kuten todettua varsinkin hävittäjien määrä vaihteli runsaasti. Ensimmäisiä vahvistuksia idästä kiidätettiin paikalle jo joulukuussa -41 Sisiliaan. Syksyllä -42 liittoutuneiden hyökkäyksen ja maihinnousun vuoksi hävittäjävoimia välimerelle. tällöin konemäärä välimerellä oli suurimmillaan. Huomattavaa on että välimerellä ei tuolloinkaan tainnut toimia kuin yksi ainoa kokonainen Jagdgeschwader JG 77. Muut olivat yksittöisiä Gruppeja muista osastoista. Vahvuudet vaihtelivat suuresti mutta kokonaisuudessaan ei Afrikassa tuolloinkaan ollut kuin ehkä reilu 2 rykmentin hävittäjävahvuus. Kuljetuskoneita alueella oli runsaasti, luonnollisesti.
Yhtä kaikki tarkoitushan oli osoittaa avaajalle ,että 4/5 euroopan ilmasidasta ei käyty idässä. - Ihan samaa mieltä
propelli kirjoitti:
Kysymys olikin Barbarossan alusta. Toki, myönnetään huono sanavalinta ja epämääräinen ilmaisu. Kuten todettua varsinkin hävittäjien määrä vaihteli runsaasti. Ensimmäisiä vahvistuksia idästä kiidätettiin paikalle jo joulukuussa -41 Sisiliaan. Syksyllä -42 liittoutuneiden hyökkäyksen ja maihinnousun vuoksi hävittäjävoimia välimerelle. tällöin konemäärä välimerellä oli suurimmillaan. Huomattavaa on että välimerellä ei tuolloinkaan tainnut toimia kuin yksi ainoa kokonainen Jagdgeschwader JG 77. Muut olivat yksittöisiä Gruppeja muista osastoista. Vahvuudet vaihtelivat suuresti mutta kokonaisuudessaan ei Afrikassa tuolloinkaan ollut kuin ehkä reilu 2 rykmentin hävittäjävahvuus. Kuljetuskoneita alueella oli runsaasti, luonnollisesti.
Yhtä kaikki tarkoitushan oli osoittaa avaajalle ,että 4/5 euroopan ilmasidasta ei käyty idässä."Yhtä kaikki tarkoitushan oli osoittaa avaajalle ,että 4/5 euroopan ilmasidasta ei käyty idässä.!"
Noissa vahvuuksissa olet varmaan oikeassa. Lufwaffehan jäi täysin alakynteen jenkkien tultua. Voimasuhteet Sisiliassa olivat jotain 10:1, ellei vielä kehnommat. - propelli
Ihan samaa mieltä kirjoitti:
"Yhtä kaikki tarkoitushan oli osoittaa avaajalle ,että 4/5 euroopan ilmasidasta ei käyty idässä.!"
Noissa vahvuuksissa olet varmaan oikeassa. Lufwaffehan jäi täysin alakynteen jenkkien tultua. Voimasuhteet Sisiliassa olivat jotain 10:1, ellei vielä kehnommat.Luftwaffen hävittäjäyksikköjen vahvuudet vaihtelivat tuolloin niin suuresti että yleispätevien vahvuuksien laskeminen on tosi hankalaa. Jos paikalla oli 1 Gruppe niin sen vahvuus ei todellakaan tarkoittanut että se olisi ollut 40 konetta, muuta kuin ehkä saapumispäivänään. Tappiot, onnettomuudet ja karut olosuhteet pudottivat taisteluvahvuuden monesti jopa 15 koneeseen vaikka uusia koneita tuotiin paikalle koko ajan. Huolto pelasi huonommin kuin surkeasti niin että täyttä vahvuutta ei ollut käytettävissä milloinkaan. Hävittäjävoimissa saksa oli tappiolla reilusti yli 10:1 ja tosiaan kun jenkit saapuivat pommikoneineen niin työmäärä vain kasvoi. Realistisesti ajatellen Luftwaffelle ei jäänyt muuta kuin kiusanteon rooli. Mihinkään hyökkäyksien torjuntaan siitä ei ollut.
- Jumo-211
Tuskinpa Jumo-211 oli huono kun sitä valmistettiin liki 70 000 kappaletta ei versioina.
Twelve Cylinder, 60 degree V-form, Petrol engine, four stroke, liquide cooled, 68248 built, developed by Dr. Neugebauer and Kurt Erfurth
http://hugojunkers.pytalhost.com/ju_jumo211_a1.htm
The Jumo 211A, B, D, G and H differed in gear ratios and r.p.m. The Jumo 211F and J got a strengthened crankshaft, a fully shrouded supercharger impeller, boost control, injection pump control and a pressurised coolant system Jumo 211N and P were similar to the F/J series with increased r.p.m. and a boost pressure, while the Q-series got a turbo supercharger.
http://hugojunkers.pytalhost.com/ju_eng.htm
http://www.junkers.de.vu/
Jumo-210 oli 1. bensiisiruiskutusmoottori alallaan ja taisipa olla tuon 211 sarjan prototyyppiaste. Alennusvaihde portkurinakselilla mahdollisti moottorin läpi ampuvan tykin tai KK:n sijoittamisen keskelle potkurinakselia ja lisäksi se mahdollisti suuremman potkurin käytön. Potkurin lavathan ei saaneet ylittää äänennopeutta (kehänopeudessa), sillä se taas aiheutti muita vakavia ongelmia kuten potkurin hajoamisen yms.
http://hugojunkers.pytalhost.com/ju_jumo210_a1.htm
The Jumo 210G was theworld's first engine with an automatic mixture control unit and a fuel injection system, developed by Dr. Lichte, instead of classical compression. Jumo 210Ga had another loader drive ratio. The airscrew drive was 0,57. It became the most built subtype of the Jumo 210 and was used on the Bf109/110 and the Ju87.
http://en.wikipedia.org/wiki/Junkers_Jumo_211
Vertailun vuoksi DB-600 sarjan moottorit
http://en.wikipedia.org/wiki/Daimler-Benz_DB_600
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_aircraft_engines_of_Germany_during_World_War_II
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 873582
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi153241Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa6712992Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313512826- 532580
- 452446
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne312231- 1462169
- 1702098
- 311885