miksi elämänhalu vain katoaa?

niannnna

olen nätti ja viittä vaille maisterin tutkinnon suorittanut 25v. nainen. en ole edes yksinäinen ja ulkoisten puitteiden valossa mulla pitäisi mennä hyvin.

jo neljäs masiskausi alkamassa, ja tiedän varsin hyvin mitä on tulossa, en jaksaisi kärsiä tätä enää läpi, tiedän mitä on tulossa.. en jaksa enää rämpiä tästä ylös. kynnys tehdä lopullinen ratkaisu tuntuu vuosi vuoden jälkeen houkuttelevammalta. en jaksa elää tätä elämää tälläisten kausien pelossa.

mikä hel***ti siinä on, että kaiken olessa periaatteessa hyvin, elämänhalu vaan katoaa? miksi se elämänhalu katoaa, suunnaton ahdistus tulee ja pakokauhu tulee? miksi olen näin hullu? miksi murrun aina, kun luulin saaneeni asiat paremmiksi.

masennusjaksot on niin rankkoja, että parin tälläisen jälkeen olen todennäköisesti jo aivokuollut muutenkin.

35

8355

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • montakertaa kuollut

      mitäpä jos hankkisit ystävän jonka kanssa jutteleisit jokapäivä,itsekin ujonsorttinen..puhelias silti puhelimessa.terv.mies -39v

    • 0,.

      Ei muuta kun terapiaan vai joko käyt? Jos maailmaa katsoo itse omasta kapeasta näkökulmasta niin ongelmat tuntuu juuri tuolta. Ota vastuuta omasta elämästä ja hae apua. Jos et ole käynyt psykiatrilla hakemassa lääkitystä tai jutteluapua terapeutilta niin äkkiä hakemaan apua.

    • olen läski

      En tiedä miksi sun elämänhalu katoaa mutta tiedän miksi mun elämänhalu on jo kadonnut. Olen ja viisikyppinen, en ole ikinä valmistunut miksikään lahjoja ois ollu vaan ei pitkäjännitteisyyttä ja alkoholi oli usein kuvioissa ja sotki kaiken, enään en juo enkä polta ei kyllä oo mitään sosiaalista elämääkään kaikki ystävät on kadonnut raitistumisen myötä. Olen fyysisesti monisairas ja ihan vitun lihava läski, naama on kuin jostain hirviöleffasta kauheet silmäpussit ja buldoggileuka. Olen myös ihan helvetin köyhä ei oo varaa ostaa ikinä vaatteita, kuljen tosi kulahtaneissa ryysyissä, ei oo kun yhet rintsikat jotka on hiestä värjäytyny. Lisäksi kärsin virtsanpidätysongelmista ja joudun käyttään tenasiteitä. Seksi ei oo kiinnostanu enään vuosiin, koska oon niin läski ja ruma paska, että oksetan itteeni. Mut mun vaan on pakko olla tässä paskassa kehossa en pääse karkuun, kun oon niin luuseri että en uskalla itteeni tappaakaan. Jep, täs näitä syitä noin alkajaisiksi siihen miksi mä oon menettäny elämänhaluni. Koita nyt miettii miksi sä oot sen menettäny.

      • en voi auttaa

        No sul on kyl todel syytä masikseen.


      • Anonyymi

        Ruma paska ulkopuoli ei merkkaa mitään sellaselle, joka viehättyy yhteydestä ja "sielusta". Mee vaikka johki naturistileirille ja hae yhteyttä sun kroppaan, tee diili sen kanssa "tämä elämä, myötä- ja vastamäessä", ne pussit ja leuat on sun ainokaisen rakkaan kehon ilmentymiä. Anna niiden raukkojen olla rauhassa ja elä, koska sisältä sä elät ja sussa on tulta ja voimaa, sen näkee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruma paska ulkopuoli ei merkkaa mitään sellaselle, joka viehättyy yhteydestä ja "sielusta". Mee vaikka johki naturistileirille ja hae yhteyttä sun kroppaan, tee diili sen kanssa "tämä elämä, myötä- ja vastamäessä", ne pussit ja leuat on sun ainokaisen rakkaan kehon ilmentymiä. Anna niiden raukkojen olla rauhassa ja elä, koska sisältä sä elät ja sussa on tulta ja voimaa, sen näkee.

        tuo nyt on sellaista paskaa ettei toista, ei kukaan siitä kauniista sielusta mene viehättymään jos ulkopuoli on rempallaan, kun ei vaan saa mahdollisuutta, elämä on biologiaa ja ulkopuolella on parin muodostuksessa iso rooli


    • älä ole

      tylsä. Ehkä typerät maisterin paperit ei ole sinun juttu eikä tartte olla. Minuakaan ..... vähempää voisi kiinnostaa paahtaa koulussa tylsien juttujen parissa, kamalalla kilpailulla tai inhottavalla työ-/opiskeluporukalla.

    • Oma kokemus

      Hei, kerronpa omasta elämästäni.

      Mulla on melko toimiva parisuhde ja meillä on kiva koira, jonka kanssa tykkään leikkiä ja lenkkeillä.Siltikin koen epätoivoa joka välillä pimentää arvostelukyvyn.

      Itse suoritin maisterintutkinnon 2001 ja jäin sen jälkeen työttömäksi, kun ei koulutusta vastaavia töitä ollut tarjolla, mihinkään en kelvannut ja yhdestä firmasta sanottiin että et sä meillä viihtyisi. Koulutuksen aikana yliopiston henkilökunta jaksoi vielä hehkuttaa että kaikille tällä alalla löytyy töitä tai jatkopaikkoja.

      Tohtorintutkintoa varten yritin jatkopaikkoja saada viiden vuoden ajan, mutta hakijoita oli enemmän kuin paikkoja, ja nyt on turha lukea enää lisää, kun tohtoreitakin on työttömänä pilvin pimein. Akateeminen meriitti ei edes kiinnosta enää, vituttaa että lähdin tuollaista paskaa tavoittelemaan.

      Minulla maailmantalouden kriisi ja sen myötä oma visioton tulevaisuus ahdistavat. En minä todellakaan halua olla työtön lopun ikääni. En myöskään halua tehdä ihan mitä tahansa työtä. Fyysisesti kuormittava työ ei käy mulle, enkä pysty puhelintyötä tekemään. Pari kuukautta yritin ajanvaraushommia ja olin hyvä siinä, mutta jotenkin kävi nyppimään se touhu.

      Alunperin menin opiskelemaan siinä toivossa että saisin kunnon työn ja kunnon palkkatason. Todellisuus on aivan toinen, alle 2000e/kk paskaduuneja joutuu tekemään kun ei muuta ole tarjolla.

      Kai tässä on kyse siitä että tietää mistä sen oman paikan maailmassa pitää löytyä, mutta se oikea ovi ei vaan aukene. Jotenkin tuntuu että kun on tiettyä hommaa varten tehty niin ei vaan tunnu oikealta kovin moni muu homma.

    • vinksinvonksin vm.70

      Oon 41 v. nainen, jolla ulkoisesti asiat mallillaan. Sisällä kaikki päin helvettiä. Elämänhalu kadoksissa. Tää toistuu, toistuu ja toistuu. On kokeiltu terapiat ja lääkkeet. Oon ihan hukassa. En jaksa.

    • Sellaista

      Syyt on syvemmällä. Pääasiassa lapsuudessa.

      Kunnon psykoterapialla voi päästä kiinni, vaati sopivan sortitsta terapiaa ja hyvän henkilökemian terapeutin kanssa. Terapeutin oikea pätevyys on myös tärkeää, muodollinen pätevyys ei riitä.

      Toivottavasti myös ymmärrätte mikä ero on ns. keskusteluavulla ja psykoterapialla.

      Ja oletteko ihan oikeasti sitä mieltä, että asiat ovat oikeasti hyvin? Sitä voi olla tosi vaikeaa havaita esimerkiksi henkistä väkivaltaa ihmissuhteissa, jos on jo lapsesta saakka "tottunut" siihen....Torjunta on aika voimakasta ikävissä asioissa.

      Olen itse ollut henkisen väkivallan kohteena sekä lapsuudenkodissa että parisuhteessa ja minulla kesti 40 vuotta tajuta se.

      • Anonyymi

        syy on siellä mitä opetettu lapsuudessa tai peruskoulussa. ne muokkaavat ihmise aivot ja määrittää mitä on aikuisuudessa.


    • hullu8

      olen mies, 20v. enkä tunne elämääni millään tavalla "iloiseksi" asiaksi.. olen ollut masentunut jo 13v. saakka ja kaikki terapiat, psykiatrit, lääkehoidot ja AA-kerhot jo käyty läpi. oon aina pitäny koko elämää täysin turhana koska loppujen lopuksi mitään ei jää jäljelle, ei mitään. siihen on moniakin syitä miksi elämä mielestäni on turhaa..itse tiedän elämän tarkoituksen joita on vain kaksi... elämän jatkuminen ja nautinto. koska jos esim seuraa mitä eläimet tekee elämällänsä.. ei ne tee muuta kuin syö, juo ja lisääntyy että elämä jatkuisi.. ihminen on taas sen verta kehittynyt että osaa nauttia elämästä.. mitä jos ei nauti elämästänsä vaikka kuinka on yrittänyt? ei mitään, kitkutellaan elämässä niin kauan kunnes luonto korjaa ja lapset jatkaa saman toistoa uudestaan.. mielestäni olisi ollut paljon helpompi elämä jos olisi oikeasti syntynyt niin tyhmänä että osaa nauttia elämän suomista iloista.. miksi elämä on turhaa? koska jos elämä ei olisi turhaa, se jatkuisi ikuisesti meidän osalta ja me kaikki voitaisiin nauttia elämästä jatkuvasti.. mutta niin ei ole, joten mielestäni me ollaan kaikki tuomittuja.. jos ihminen jollain ihmeen kaupalla pystyisi selviämään ns. maailman loppuun asti, niin sekin on turhaa koska loppujen lopuksi joko maapallo antaa periksi tai meidän aurinkokuntamme aurinko... kenestäkään ei siis jää mitään jäljelle.. jos jollain sattumalla meidän jäännöksistä osa leviäisi kivimöhkäleen mukana toiselle planeetalle ja aloittaisi elämän siellä niin toimii.. turhaa se silti osaltani olisi.. tottakai kuitenkin yritän nauttia elämästäni niin kauan kuin vain elämä elinaikaa antaa, mutta loppujen lopuksi kaikki tuhoutuu.. siksi olen niin masentunut ollutkin jo 7v... pahempi juttu on se etten osaa nauttia elämästäni ellen käytä päihteitä ja unohda nkyhetkeä.. huomenna taas kun selviää, tajuaa ettei elämällä ole kuitenkaa mitään tarjottavaa ja taas masentaa... olisko jotain päihdettä tai lääkettä joka sais unohtamaan tän kaiken.... olisikin.. söisin heti enkä tajuaisi jatkossakaan sitä että elämä loppuu aikanaan..

      • elämällä tarkoitus

        Siinä jälleen tämän nykyajan ateismin ja evoluution uhri: En yhtään epäile, jso fiilis on tuollainen, koet olevasi vain hieman kehittyneempi eläin.
        Kun on löytänyt yheyden Jumalaan niin teitää, että tämä ajallinen on kyllä kulua välillä pimeässä laaksossa, mutta kerran koittaa se iankaikkinen todellinen Elämä.
        Mikäli olet ateisti niin eipä minulla ole sinulle sitten muuta sanottavaa tässä se ongelmasi on.


      • nsrthurt
        elämällä tarkoitus kirjoitti:

        Siinä jälleen tämän nykyajan ateismin ja evoluution uhri: En yhtään epäile, jso fiilis on tuollainen, koet olevasi vain hieman kehittyneempi eläin.
        Kun on löytänyt yheyden Jumalaan niin teitää, että tämä ajallinen on kyllä kulua välillä pimeässä laaksossa, mutta kerran koittaa se iankaikkinen todellinen Elämä.
        Mikäli olet ateisti niin eipä minulla ole sinulle sitten muuta sanottavaa tässä se ongelmasi on.

        Antakaa muiden elää rauhassa kun ette siihen itse kykene. Heikko olet kun tarvitset olemattoman ihmisen käskyjä miten elää elämäsi, vai onkohan sulla edes omaa elämää kun elät sen vain jumalalle... Ällöttävää.


      • Anonyymi
        nsrthurt kirjoitti:

        Antakaa muiden elää rauhassa kun ette siihen itse kykene. Heikko olet kun tarvitset olemattoman ihmisen käskyjä miten elää elämäsi, vai onkohan sulla edes omaa elämää kun elät sen vain jumalalle... Ällöttävää.

        Kuulostaa ihan mahtavalta iäisyydeltä! Ikuisesti, loppumattomasti ylistää Herraa ja Jeesusta enkelikuoron kanssa! Tämä on siis ironiaa jos joku luuli että olen tosissani. Joo, ei kiitos.


    • warhammer

      Ainut mihin me saadaan itse vaikuttaa on se,että onko lasisi puoliksi tyhjä vai puoliksi täynnä? Sun valintas..Omani on tyhjä.
      Täytä tyhjä tyhjennä täysi..Elämä on välillä kovaa.

      • fgyhuj

        Juuri näin. Meidän kaikkien on keksittävä mielekäs tekemisemme mistä saamme hyvää oloa. Tänään kävin lenkillä ja heti lenkiltä tultuani olisin halunnut lähteä uudestaan lenkille, niin hyvä olo minulla oli ja helppo hengittää kosteassa ilmanalassa. Jokainen päivä vaatii uuden keksimisensä. Ahdistus on huono kaveri joka yrittää sotkea tämän hyvän olon tunteeni, sen voittamiseksi tarvitsen apuja. Keskustelu/terapia/lääkkeet mutta toivoa en ole menettänyt ja yritän pitää mielikuvitukseni rikkaana.


    • hullu8

      jos pystyisin uskomaan jumalaan ja raamatun luomaan epäloogisuuteen niin en luultavasti olisi näin loppu elämääni, mutta koska en pysty uskomaan yliluonnollisuuteen, kuten jumalaan niin vaikuttaa silti aika turhalta.. sitä meinasinki tyhmällä syntymisellä että uskoisi johonkin mikä
      1. ei ole todistettavissa
      2. olisi vaikuttanut elämääni tietämättäni
      3. tekisi pahaa lapsille, jotka on vain syntynyt maihin, joissa kuolee nälkään, vaikka jumalaan uskoisikin.

      jopa "paholainen" olisi parempi tyyppi kuin "God" sen takia et se vain raamatun mukaan "koettelee" ihmisiä.. "God" tappaa.. siinä sulle loogisuutta raamatun puolelta

      • Anonyymi

        Kohta 1 . Että Jumala ei ole "todistettavissa" Ei pidä paikkaansa. "jeesus sanoi: "Joka tahtoo tehdä Hänen tahtonsa, tulee TUNTEMAAN onko tämä oppi Jumalasta, vai puhunko minä omiani."


    • Keissa

      Ei ole Jumalan vika: juuri syntiinlankeemusken vuoksi tämä maanpäällinen elämä tuli meille tässä kärsimyksen ja kuoleman muodossa.
      Kyllä Jumala on hän antaa voimaa elää tämä pimeyden laaksokin läpi. Rukoile Jumalaa ja Jeesusta, vaikka näin: jos olet todella olemassa niin tässä olis avuntarvitsija.

      Muistan teitä montussa olevia jos ette nyt itse jaksakkaan uskoa.

    • koettu on

      "jo neljäs masiskausi alkamassa, ja tiedän varsin hyvin mitä on tulossa, en jaksaisi kärsiä tätä enää läpi"

      Jos et kestä sitä samaa, sinun on tehtävä iso muutos elämässäsi, päästävä irti kaikesta johon olet ehtinyt tottua Suomessa.. Muuta puoleksi vuodeksi vaikka Sisiliaan, täysin erilaisen kulttuurin sekaan.

      Vain kulttuurishokki ja tutusta irroittautuminen pelastaa tuolta kuviolta.

    • 10+5

      Jos vedät aineita (aka "mielialalääkkeitä") siinä on sinulle syy. Jos et, on vaikeampi sanoa, kun en sinua tunne.

    • Anonyymi

      Ootteko hengissä tähän ketjuun kirjoittaneet? Taistelen nyt itse elämänhaluni kanssa. Nelikymppinen. Koko elämä vietiin. Ei jaksais taistelua. Nähty koko yksinäisyyden kirjo. Vanhukset vasta yksinäisiä onkin. Jaksaako sinne asti? Katselen ihmisiä asemilla ja junissa. Kaikilla kova tohina mennä. On rakkauksia. Mulla ei kun hyvin lyhyitä. Haluaisin elämän kyllä mutta erilaisen. Ja ei ei niitä ystäviä noin vain hankita.

    • Anonyymi

      Mä oon viiskymppinen ukko,pari kuukautta sitten sain aivoinfarktin.lidäksi mulla todettin als. Eli varma kuolema. Olen niin masentunut tiedosta ettäe elän viimeiset vuotemi koneiden varassa tai tapan itseni kun siihen vielä pystyn. Sulla menee muhun verrattuna loistavasti. Tsemppiä.

    • Anonyymi

      mene psykiatrille. Hän kirjoittaa sinulle mielialaa nostavaa lääkettä. se nostavuus ei koe heti tunnetasolla. Se on syvempää. Minä olen minta kymmentä vuotta syönyt Pertritylia, mutta se on lopetettu. Lääkäri kokosi samat aineosat minulle.
      Sitten, vielä tärkeämpi: Anna elämäsi Jeesukselle. Voi olla, että sinä et sitten enää tarvi edes lääkkeitä.

      • Anonyymi

        Vie se Jeesus sinne minne ei päivä paista. Todella fiksua tarjota yhtä ongelmaa toisen tilalle. HV.


    • Jos kertoisin vastauksen ilmiantaisit minut rikollisille.

    • Anonyymi

      pitäisi aloittaa opiskelut yliopistolla syksyllä, en vaan tiedä mistä saan voimia siihen, itsemurha päivittäin mielessä, tuntuu ettei ole vaihtoehtoja. ahdistaa jatkuvasti uupunut olo, ahdistaa aloittaa opiskelutkin, kun tietää että pahaolo tulee näkymään naamasta ja olemuksesta. ja sitten taas minua kartetaan, kuten minua on koko elämäni ajan kartettu, haluaisin antaa elämälle vielä kyhyen mahdollisuuden, mutta en tiedä jaksanko

      • Anonyymi

        voi jumaliste, ryhtiä! itse opiskelin maisterinpaperit 3,5 vuodessa ja en nyyhkinyt vaan tein töitä, sen jälkeen työelämään ja välissä lamavuosina työttömyyttä, en tehnyt itsaria vaikka vaikeaa oli, ja edelleen elossa!


    • Anonyymi

      Nyyh! Vittu nykynuoret olette lellittyjä liian helppoon eloon tottuneita. Ja somella olette pilanneet elämäänne. Somet kiinni ja ulos ulkoilemaan, pois epärealismi ja täydellisyydentavoittelu. Siitä se lähtee!

    • Anonyymi

      Totta tuossa on se täydellisyyden tavoittelu, mikä ei sinänsä ole kyllä lainkaan hyvä asia.
      Jotkut myös saattavat pitää itseään rumina, vaikka eivät oikeasti olekaan.
      Se liittyy itsetuntoon, sekä siihen täydellisyyden tavoitteluun.
      Täydellisyyttä ja täydellistä ei ole olemassakaan. Jos olisi, niin kyllähän joku olisi sen jo saavuttanut, ei tarvitsisi enää tavoitella.
      Kukaan ei ole täydellinen, eikä kenenkään edes tarvitse olla.

    • Anonyymi

      Vaikea neuvoa sinua kun itse olen jo 68 vuotias ja mietin miksei ole elämänhalua. Mielestäni vielä tässäkin iässä pitäisi olla toivoa. Jospa et pyrkisi liian korkealle. Lähde luontoon ja vaikka patikoimaan. Kaikkea hyvää sinulle!

    • Anonyymi

      Jossai kohtaa kävin psygiatriselli sairaanhoitajalla, noin 20€/käynti.. työttömänä,petettetynä ja jätettynä. Kaikki mitä sain, "on sulla nii kova kohtalo, ettei kellekkää toivo"
      Eli ihan turhaa paskanjauhantaa .. Ei kaiklla ole hyvä karma...

    • Anonyymi

      Se elämänhaku kun katoaa, niin se ei kysy aikaa eikä paikkaa. Itselle se tapahtui pikku hiljaa kunnes tuli se itkuparku päivä Siitä nyt koetan nousta minä 50v perheenisä, jolla puitteet kunnossa ja status kohtalainen.

    • Anonyymi

      Minulla kaikki menny aina pieleen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      54
      4306
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2199
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1714
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1468
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      23
      1390
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1268
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      8
      1194
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      994
    Aihe