Lyönti kurkkuun

Jere

Pohdiskelin tässä semmoista asiaa, että lyönti kurkun alueelle kuuluu liikevalikoimaan monessa itsepuolustuslajissa, mutta herää vain kysymys, että miten "turvallinen" tuo lyönti loppujenlopuksi on? Meinaan vaan tässä sitä, että ei liene oman edun mukaista aiheuttaa vakavaa hengenvaaraa hyökkääjälle näin suomen lainsäädännön alla. Pitäisikö siis kyseisiä tekniikoita harjoitella tehokkaana itsepuolustustekniikkana vai ennemminkin "viimeisinä puolustuksen keinoina"?

46

11216

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muay

      Saman kysymyksen voisi yhtä hyvin esittää esim. nenäluun lyömisestä aivoihin. Olisko järkevää käyttää nakkarilla vai ei? :)

      Silti käyttäisin tollaista ennemmin kuin kuolisin sen takia etten käyttänyt. Mutta ei mahda tulla ikinä totakaan valintaa eteen...

      • Sensei

        Ensinnäkin nenäluuta ei voi lyödä aivoihin: Nenä on miltei kokonaan rustoa eikä sitä saa aivoihin asti. Sorry, tuo on urbaani legenda.

        Kurkku on tehokas kohde. Se on silmien ohella niitä harvoja paikkoja, joka takaa jonkinlaisen vaikutuksen vastustajaan. Kyse onkin siitä, että kuinka kovaa lyöt sinne. Voit tönäistä sormenpäillä, voit lyödä kohtalaisen kovaa peukalonhangalla tai voit vetää täysiä nyrkillä/kyynärpäällä. Ymmärtänet, että jokaisella on erilainen efekti? Se mitä teet riippuu täysin tilanteesta. Kuten aina: Tee mitä sinun pitää siinä tilanteessa tehdä. Älä ammu omenavarasta.
        BTW valtaosa kuolemista tappeluissa tapahtuu (aseita lukuunottamatta) siitä, kun kaveri kaatuu ja lyö päänsä.


      • Muay
        Sensei kirjoitti:

        Ensinnäkin nenäluuta ei voi lyödä aivoihin: Nenä on miltei kokonaan rustoa eikä sitä saa aivoihin asti. Sorry, tuo on urbaani legenda.

        Kurkku on tehokas kohde. Se on silmien ohella niitä harvoja paikkoja, joka takaa jonkinlaisen vaikutuksen vastustajaan. Kyse onkin siitä, että kuinka kovaa lyöt sinne. Voit tönäistä sormenpäillä, voit lyödä kohtalaisen kovaa peukalonhangalla tai voit vetää täysiä nyrkillä/kyynärpäällä. Ymmärtänet, että jokaisella on erilainen efekti? Se mitä teet riippuu täysin tilanteesta. Kuten aina: Tee mitä sinun pitää siinä tilanteessa tehdä. Älä ammu omenavarasta.
        BTW valtaosa kuolemista tappeluissa tapahtuu (aseita lukuunottamatta) siitä, kun kaveri kaatuu ja lyö päänsä.

        "Ensinnäkin nenäluuta ei voi lyödä aivoihin: Nenä on miltei kokonaan rustoa eikä sitä saa aivoihin asti. Sorry, tuo on urbaani legenda."

        Hmm... Kyllä tota liikettä on useampikin laji opettanut taekwondosta lähtien. Ehkä se sitten kuitenkin on urbaani legenda... :)

        Ja noista lyöntitavoista yms... saa olla aika taitava jos meinaa katutilanteessa kurkkulyöntejä alkaa vetämään. Se on hyvä selitellä sitten tuomarille ettei yrittänyt lyödä niin kovaa... Ja jos seuraamuksista puhutaan, niin tollaisista tekniikoista (jos ei mennä hätävarjelun puolelle) saa helposti syytteen törkeästä pahoinpitelystä tai parhaassa tapauksessa tapon yrityksestä. Sama juttu kuristusten kanssa. Ja sen takia minusta kannattaa jättää tällainen ääritilanteeseen. Tai tietysti voi aina pelata venäläistä rulettia ja kokeilla taitojaan, mutta enpä rohkaisisi ketään siihen. Jos jokin voi mennä vikaan, se menee vikaan. :)


      • kung fu miäs
        Muay kirjoitti:

        "Ensinnäkin nenäluuta ei voi lyödä aivoihin: Nenä on miltei kokonaan rustoa eikä sitä saa aivoihin asti. Sorry, tuo on urbaani legenda."

        Hmm... Kyllä tota liikettä on useampikin laji opettanut taekwondosta lähtien. Ehkä se sitten kuitenkin on urbaani legenda... :)

        Ja noista lyöntitavoista yms... saa olla aika taitava jos meinaa katutilanteessa kurkkulyöntejä alkaa vetämään. Se on hyvä selitellä sitten tuomarille ettei yrittänyt lyödä niin kovaa... Ja jos seuraamuksista puhutaan, niin tollaisista tekniikoista (jos ei mennä hätävarjelun puolelle) saa helposti syytteen törkeästä pahoinpitelystä tai parhaassa tapauksessa tapon yrityksestä. Sama juttu kuristusten kanssa. Ja sen takia minusta kannattaa jättää tällainen ääritilanteeseen. Tai tietysti voi aina pelata venäläistä rulettia ja kokeilla taitojaan, mutta enpä rohkaisisi ketään siihen. Jos jokin voi mennä vikaan, se menee vikaan. :)

        se on todella suosittu legenda. Sen on kyllä ihan lääkärit todistanut vääräksi. Henkilökohtaisesti en oikeen tiedä mitä sanoa koska tiedän thaimaalaisia ihmisiä (Lau kansaa) jotka syntyvät ilman jotain luuta tai rustoa nenässä ja heillä on sillai litteä nenä. Monet näistä thaimaalaisista sitten tekevät sellaisen operaation että sinne lisätään sellanen liuska niin heillä näyttää olevan normaali nenä. Että kyllä sielä on joku osa joka antaa nenälle muotonsa, en ole sitten tutustunut lähemmin että mikä se nyt oikeastaan on.


      • Sensei
        Muay kirjoitti:

        "Ensinnäkin nenäluuta ei voi lyödä aivoihin: Nenä on miltei kokonaan rustoa eikä sitä saa aivoihin asti. Sorry, tuo on urbaani legenda."

        Hmm... Kyllä tota liikettä on useampikin laji opettanut taekwondosta lähtien. Ehkä se sitten kuitenkin on urbaani legenda... :)

        Ja noista lyöntitavoista yms... saa olla aika taitava jos meinaa katutilanteessa kurkkulyöntejä alkaa vetämään. Se on hyvä selitellä sitten tuomarille ettei yrittänyt lyödä niin kovaa... Ja jos seuraamuksista puhutaan, niin tollaisista tekniikoista (jos ei mennä hätävarjelun puolelle) saa helposti syytteen törkeästä pahoinpitelystä tai parhaassa tapauksessa tapon yrityksestä. Sama juttu kuristusten kanssa. Ja sen takia minusta kannattaa jättää tällainen ääritilanteeseen. Tai tietysti voi aina pelata venäläistä rulettia ja kokeilla taitojaan, mutta enpä rohkaisisi ketään siihen. Jos jokin voi mennä vikaan, se menee vikaan. :)

        AINA kun lyöt ihmistä on kyse ääritilanteesta, vai mitä?


      • Anonyymi

        Huomaa ettet osaa tapella tai oot joku buumeri. Kyllä sitä jos kurkkuun pitää lyödä tai silmiin tökkiä mitä ikinä täytyy olla ihan vitullinen luuseri. Ihan oikeasti OIKEAT nyrkkeilijät ja mma ja ihmiset jotka osaa tapella eikä edes tarvi osata tapella kukaan ei vittu satuta toista sillee et henki voi mennä, jos tappelussa kolauttaa pään ja kuolee se on eri asia mutta jumalauta että suututtaa sun laiset luuserit. Tietäspä vaa kuka oot niin voitas frendin kaa tulla tinttasee rautaputkella kurkkuu vitun pöhlö.....


      • Anonyymi
        Sensei kirjoitti:

        AINA kun lyöt ihmistä on kyse ääritilanteesta, vai mitä?

        Kyllä sitä jos kurkkuun pitää lyödä tai silmiin tökkiä mitä ikinä täytyy olla ihan vitullinen luuseri. Ihan oikeasti OIKEAT nyrkkeilijät ja mma ja ihmiset jotka osaa tapella eikä edes tarvi osata tapella kukaan ei vittu satuta toista sillee et henki voi mennä, jos tappelussa kolauttaa pään ja kuolee se on eri asia mutta jumalauta että suututtaa sun laiset luuserit. Toivottavasti kituvat hengiltä jokainen tämmöne paska joka kusettaa tappeluissa, ja aivan turha tulla puhuu jostai "katutappelut" soopaa kaikki me tiietää riskit mut jos jokane ajattelee et joo paskotaa vastustaja täysin niin mitä vittua :D tän takia kannanki yleensä asetta mukana että en ainakaa lähe yksin jos mua alkaa puukottaa tai lyömää kurkkuu.


    • kung fu miäs

      jos tilanne menee niin pitkälle että pitää heittää minkäänlaista lyöntiä niin mieluiten kannattaa lyödä paikkaan missä se aiheuttaa maximaalista vahinkoa, koska jos et saa vastustajaa alas niin hän tulee tuplasti vihaisempana päälle.

      • ehkä...

        eikö ennemmin kannattais täräyttää lujaa leukaan... polvet valahtaa silloin väkisin veltoiksi ja (tietääkseni) kuolemanvaaraa ei synny.. Kurkkuun lyöminen kannattaa jättää kokonaan pois... ellei sitä siis täydellisesti hallitse


      • kung fu miäs
        ehkä... kirjoitti:

        eikö ennemmin kannattais täräyttää lujaa leukaan... polvet valahtaa silloin väkisin veltoiksi ja (tietääkseni) kuolemanvaaraa ei synny.. Kurkkuun lyöminen kannattaa jättää kokonaan pois... ellei sitä siis täydellisesti hallitse

        leukaan löynti ei ole mikään varma isku, vastustajalla voi olla vahvat niskalihakset tai muuten vaan et saa haluamaasi effektiä. Kurkkuun löynti tuottaa aina jonkinlaisen vaikutuksen. Se että kurkkuunlyönti tappaisi jonkun on pieni mahdollisuus.


      • Häh?
        kung fu miäs kirjoitti:

        leukaan löynti ei ole mikään varma isku, vastustajalla voi olla vahvat niskalihakset tai muuten vaan et saa haluamaasi effektiä. Kurkkuun löynti tuottaa aina jonkinlaisen vaikutuksen. Se että kurkkuunlyönti tappaisi jonkun on pieni mahdollisuus.

        "Se että kurkkuunlyönti tappaisi jonkun on pieni mahdollisuus."

        Anteeks mitä?!?!?!?!?!?! Olen täysin erimieltä tuosta. Se että kurkkuunlyönti tappaisi jonkun on SUURI mahdollisuus.


      • Sensei
        Häh? kirjoitti:

        "Se että kurkkuunlyönti tappaisi jonkun on pieni mahdollisuus."

        Anteeks mitä?!?!?!?!?!?! Olen täysin erimieltä tuosta. Se että kurkkuunlyönti tappaisi jonkun on SUURI mahdollisuus.

        Määrittele suuri?
        Riippuu täysin siitä millainen isku on ja kuinka kova se on.
        Lääkärin mukaan mahdollisuus, että yksi isku olisi tappava on vain muutama prosentti. Onko se sitten suuri? Lisäksi pitää muistaa, että kuolema ei ole välitön vaan johtuu kurkunpään umpeen turpoamisesta. Tämä ja siitä johtuva tukehtuminen kestää useita minuutteja. Eli aikaa on antaa ensiapua/soittaa apua.
        Eli itse en pidä kuoleman mahdollisuutta suurena, tosin on se isompi kuin lyönnissä palleaan:-)


      • kung fu miäs
        Häh? kirjoitti:

        "Se että kurkkuunlyönti tappaisi jonkun on pieni mahdollisuus."

        Anteeks mitä?!?!?!?!?!?! Olen täysin erimieltä tuosta. Se että kurkkuunlyönti tappaisi jonkun on SUURI mahdollisuus.

        no tässä puhuu sitten minun kokemus vain, voit olla eri mieltä jos sinulla on muunlaisia kokemuksia. Olen saanut ja olen antanu monta kovaa iskua kurkkuun elämäni aikana eikä kukaan ole kuollut.


      • fff
        kung fu miäs kirjoitti:

        no tässä puhuu sitten minun kokemus vain, voit olla eri mieltä jos sinulla on muunlaisia kokemuksia. Olen saanut ja olen antanu monta kovaa iskua kurkkuun elämäni aikana eikä kukaan ole kuollut.

        Tunnen ja olen kuullut.Ennyt rupea tekniikkaa tässä selostamaan joku pian koittaa.Uhri ei kuole välittömästi ,vaan kituu tunteja.


      • joo
        ehkä... kirjoitti:

        eikö ennemmin kannattais täräyttää lujaa leukaan... polvet valahtaa silloin väkisin veltoiksi ja (tietääkseni) kuolemanvaaraa ei synny.. Kurkkuun lyöminen kannattaa jättää kokonaan pois... ellei sitä siis täydellisesti hallitse

        Leuka vaan on myös aika herkkä murtumaan. Ja joudut aina maksamaan tämän jälkeen. Ja vähän enemmänkin, kun kaveri syö pari viikkoa pillillä ruokaa..


      • Anonyymi
        kung fu miäs kirjoitti:

        no tässä puhuu sitten minun kokemus vain, voit olla eri mieltä jos sinulla on muunlaisia kokemuksia. Olen saanut ja olen antanu monta kovaa iskua kurkkuun elämäni aikana eikä kukaan ole kuollut.

        Huomaa ettet osaa tapella tai oot joku buumeri. Kyllä sitä jos kurkkuun pitää lyödä tai silmiin tökkiä mitä ikinä täytyy olla ihan vitullinen luuseri. Ihan oikeasti OIKEAT nyrkkeilijät ja mma ja ihmiset jotka osaa tapella eikä edes tarvi osata tapella kukaan ei vittu satuta toista sillee et henki voi mennä, jos tappelussa kolauttaa pään ja kuolee se on eri asia mutta jumalauta että suututtaa sun laiset luuserit. Tietäspä vaa kuka oot niin voitas frendin kaa tulla tinttasee rautaputkella kurkkuu vitun pöhlö..


      • Anonyymi
        kung fu miäs kirjoitti:

        no tässä puhuu sitten minun kokemus vain, voit olla eri mieltä jos sinulla on muunlaisia kokemuksia. Olen saanut ja olen antanu monta kovaa iskua kurkkuun elämäni aikana eikä kukaan ole kuollut.

        Kyllä sitä jos kurkkuun pitää lyödä tai silmiin tökkiä mitä ikinä täytyy olla ihan vitullinen luuseri. Ihan oikeasti OIKEAT nyrkkeilijät ja mma ja ihmiset jotka osaa tapella eikä edes tarvi osata tapella kukaan ei vittu satuta toista sillee et henki voi mennä, jos tappelussa kolauttaa pään ja kuolee se on eri asia mutta jumalauta että suututtaa sun laiset luuserit. Toivottavasti kituvat hengiltä jokainen tämmöne paska joka kusettaa tappeluissa, ja aivan turha tulla puhuu jostai "katutappelut" soopaa kaikki me tiietää riskit mut jos jokane ajattelee et joo paskotaa vastustaja täysin niin mitä vittua :D tän takia kannanki yleensä asetta mukana että en ainakaa lähe yksin jos mua alkaa puukottaa tai lyömää kurkkuu.


    • Paraiba

      Pitäkäähän leuka rinnassa! Ja niskalihat kunnossa.

    • R-A

      Mistä tietää mitä päällekarkaajalla on mielessä? Haluaako rahat,hengen,terveyden vaiko vain nöyryyttää ja päteä? Mielestäni sillä ei ole väliä koska jokainen lyönti taikka potku ym.. on vaarallinen. Minusta ainakin näin pitää ajatella ja silloin ei minusta ole niin väliä miten vastapuolen käy. Tappaa tai vahingoittaa en halua mutta jos niin kävisi enpä hirveästi katuisi.Väkivaltaisia paikkoja ja henkilöitä sekä tilanteita pyrin ja haluan vältää. Silloin kun joku tästä huolimatta päättää minulle väkivaltaa yrittää ja pois ei pääse. silloin kyseinen/kyseiset henkilöt ja otukset menettävät mielessäni oikeuden koskemattomuuteen ja pyrin lopettamaan tilanteen lyhyeen taikka mahdollisesti paikan tullessa vetäytymään tilanteesta. Oma vasta tekniikka pitää alusta asti olla mahdollisimman shokeeraava sekä tehokas.Jos rupeaa liikaa jonkun hullun terveyttä varjelemaan niin huonosti voi käydä itsellensä ellei todella osaa kunnolla "ystävällisiä" tapoja.

      • Anonyymi

        Huomaa ettet osaa tapella tai oot joku buumeri. Kyllä sitä jos kurkkuun pitää lyödä tai silmiin tökkiä mitä ikinä täytyy olla ihan vitullinen luuseri. Ihan oikeasti OIKEAT nyrkkeilijät ja mma ja ihmiset jotka osaa tapella eikä edes tarvi osata tapella kukaan ei vittu satuta toista sillee et henki voi mennä, jos tappelussa kolauttaa pään ja kuolee se on eri asia mutta jumalauta että suututtaa sun laiset luuserit. Tietäspä vaa kuka oot niin voitas frendin kaa tulla tinttasee rautaputkella kurkkuu vitun pöhlö.


    • jujutsuka

      aivan helvetin vaarallisia hommia. Itse olen pikku päissään demostroinut yhdelle sukulaiselle, miten irrotaudutaan salaman nopesti, jos on joku kurkussa kiinni kahdella kädellä. Vedin sormet kurkkuun (piti kyllä pysäyttää pintaan) ja samalla vedin kaverin lukkoon ja ns. makuuasentoon pääalaspäin. Kaveri sokeutui muutamaksi tunniksi toisesta silmästä, mutta onneksi näkö palautui. Vituttaa vieläkin. En suosittele kenellekkään. Jos olisin vahingossa vetänyt vielä lujenpaa, niin ei tiedä miten olisi käynyt ja saattaisin asua nykyään Sörkän suunnalla.

    • tumppu

      ...kaulan sivuun ts. verisuoniin antaa ihan riittävän sokkiefektin vastustajalle, jotta ehtii karkuun.

      Kokeilkaa kavereidenne kanssa jollette usko, ei tarvita edes voimakasta iskua.

      Eikä taatusti ole niin vaarallinen kuin kurkkulyönti.

      -T

      • Yongi

        Se on kieltämättä ihan kiva lyönti. Innostuttiin kerran treeneissä testaileen voiko se pitää muka paikkaansa. Kaveri kiskas mua kerran ja tipahdin maahan ennen kuin kerkesin asiaa edes sen pahemmin tiedostaan. Vähän aikaa siinä tähtiä näki.
        Yritin kiskoa treenikavereita, mutta en löytänyt millään oikeaa kohtaa. Taitaa riippua myös kaverista, miten sillä hermotukset kaulan tai niskan alueella menee.


      • Anonyymi
        Yongi kirjoitti:

        Se on kieltämättä ihan kiva lyönti. Innostuttiin kerran treeneissä testaileen voiko se pitää muka paikkaansa. Kaveri kiskas mua kerran ja tipahdin maahan ennen kuin kerkesin asiaa edes sen pahemmin tiedostaan. Vähän aikaa siinä tähtiä näki.
        Yritin kiskoa treenikavereita, mutta en löytänyt millään oikeaa kohtaa. Taitaa riippua myös kaverista, miten sillä hermotukset kaulan tai niskan alueella menee.

        Kyllä sitä jos kurkkuun pitää lyödä tai silmiin tökkiä mitä ikinä täytyy olla ihan vitullinen luuseri. Ihan oikeasti OIKEAT nyrkkeilijät ja mma ja ihmiset jotka osaa tapella eikä edes tarvi osata tapella kukaan ei vittu satuta toista sillee et henki voi mennä, jos tappelussa kolauttaa pään ja kuolee se on eri asia mutta jumalauta että suututtaa sun laiset luuserit. Toivottavasti kituvat hengiltä jokainen tämmöne paska joka kusettaa tappeluissa, ja aivan turha tulla puhuu jostai "katutappelut" soopaa kaikki me tiietää riskit mut jos jokane ajattelee et joo paskotaa vastustaja täysin niin mitä vittua :D tän takia kannanki yleensä asetta mukana että en ainakaa lähe yksin jos mua alkaa puukottaa tai lyömää kurkkuu.


    • Andy

      Muutama viikko sitten kaveri täräytti nyrkillä kurkkuun matsissa. Lyönti tuli koukkuna etuviistosta ja melko lujaa, vaikkei täysillä. En kuollut, enkä tipahtanut, mutta kipeää se kävi ja tuntui vielä seuraavana päivänä.

    • Miksi aina

      Älkää heti päähän lyökö jo yksikin lyönti voi tappaa. Hyvä hämäys ja kunnon niitti pakkiin tai haaroihin niin johan tippuu isompikin mies.

      • Sensei

        Lupaatko?
        Annatko takuun?

        Oletko aivan varma, että yksi "kunnon niitti" pakkiin tai haaroihin pudottaa ihmisen. Neuvotko samalla tavalla pikkusiskoaasi toimimaan raiskaajaa vastaan: "Älä missään nimessä lyö kurkkuun, lyö pakkiin!"?

        Eli taas kerran: Tilanne sanelee sen mitä tekniikkaa sinun tulee käyttää. Vaikuttavia tekijöitä ovat: Etäisyys, taktinen tilanne, voimankäytön tarve, muut ihmiset, esineet ja kymmenet muut tekijät.
        Kurkkulyönti on joskus hyvä ratkaisu. Joskus se voi olla tuo lyönti pakkiin.


      • Miksi aina
        Sensei kirjoitti:

        Lupaatko?
        Annatko takuun?

        Oletko aivan varma, että yksi "kunnon niitti" pakkiin tai haaroihin pudottaa ihmisen. Neuvotko samalla tavalla pikkusiskoaasi toimimaan raiskaajaa vastaan: "Älä missään nimessä lyö kurkkuun, lyö pakkiin!"?

        Eli taas kerran: Tilanne sanelee sen mitä tekniikkaa sinun tulee käyttää. Vaikuttavia tekijöitä ovat: Etäisyys, taktinen tilanne, voimankäytön tarve, muut ihmiset, esineet ja kymmenet muut tekijät.
        Kurkkulyönti on joskus hyvä ratkaisu. Joskus se voi olla tuo lyönti pakkiin.

        Pikkusiskoni voimilla ainut mikä tehoaisi on potku haarojen väliin. Aina silloin tällöin saa lukea kun jotain oli lyöty päähän ja oli siihen kuollut, viimeistään niin kuin aikaisemmin oli mainittu eli kaaduttuaan. Kunnon potku munille niin ei mene kuin isyys.

        En toki väitä etteikö kaikki keinot olisivat sallittuja kun tosi paikka tulee eteen.


      • Sensei
        Miksi aina kirjoitti:

        Pikkusiskoni voimilla ainut mikä tehoaisi on potku haarojen väliin. Aina silloin tällöin saa lukea kun jotain oli lyöty päähän ja oli siihen kuollut, viimeistään niin kuin aikaisemmin oli mainittu eli kaaduttuaan. Kunnon potku munille niin ei mene kuin isyys.

        En toki väitä etteikö kaikki keinot olisivat sallittuja kun tosi paikka tulee eteen.

        ...minuakin on potkaistu haaroihin. Ei osunut. Miehillä alapään suojelu kun tulee aikalailla itsestään. Ei tarvitse paljoa liikuttaa reisiä kun potku osuu sisäreisien lihaksiin eikä sinne minne pitäisi. Tämä siis vaikka en olisi reenannut mitään. Potku on niin sähköttävä liike, että siihen ehtii reagoida.
        En sano, etteikö sillä olisi paikkaansa itsepuolustustilanteissa. Aivan kuten kurkkulyönnillä.
        Tiedän myös tapauksia joissa potku haaroihin on osunut napakymppinä eikä efektiä pahemmin ollut. Eli mitään takuita et voi siskollesi antaa. Valitettavasti.
        Kurkkuun suunnattu lyönti ei vaadi juurikaan voimaa joten uskon, että siskollesi sekin voi olla käyttökelpoinen työkalu. Minä näet voin antaa vakuuden siitä, että jos siskosi osuu ihmistä kurkkuun lyönnillä on jonkinlainen efekti. Vaikka vastustaja alkaisi vain yskimään saa siskosi sen tilaisuuden juosta karkuun.
        Silmien ja kurkkujen lisäksi takuita ei valitettavasti näet voi antaa.


      • fff
        Sensei kirjoitti:

        ...minuakin on potkaistu haaroihin. Ei osunut. Miehillä alapään suojelu kun tulee aikalailla itsestään. Ei tarvitse paljoa liikuttaa reisiä kun potku osuu sisäreisien lihaksiin eikä sinne minne pitäisi. Tämä siis vaikka en olisi reenannut mitään. Potku on niin sähköttävä liike, että siihen ehtii reagoida.
        En sano, etteikö sillä olisi paikkaansa itsepuolustustilanteissa. Aivan kuten kurkkulyönnillä.
        Tiedän myös tapauksia joissa potku haaroihin on osunut napakymppinä eikä efektiä pahemmin ollut. Eli mitään takuita et voi siskollesi antaa. Valitettavasti.
        Kurkkuun suunnattu lyönti ei vaadi juurikaan voimaa joten uskon, että siskollesi sekin voi olla käyttökelpoinen työkalu. Minä näet voin antaa vakuuden siitä, että jos siskosi osuu ihmistä kurkkuun lyönnillä on jonkinlainen efekti. Vaikka vastustaja alkaisi vain yskimään saa siskosi sen tilaisuuden juosta karkuun.
        Silmien ja kurkkujen lisäksi takuita ei valitettavasti näet voi antaa.

        Munillekkin voi vetää monella tapaa ja jätkä kuin jätkä itkee ja huutaa kuin sika.Tietynlainen potku tappaa ukon varmasti.


      • kung fu miäs
        fff kirjoitti:

        Munillekkin voi vetää monella tapaa ja jätkä kuin jätkä itkee ja huutaa kuin sika.Tietynlainen potku tappaa ukon varmasti.

        sensei kyllä puhu asiaa tuossa. Monilla tämä munille potku ei tee paljon mitään. Itse olen ainakin joskus aikanaan pystynyt ottamaan vastaan jonkinlaisia potkuja munille, kyllä ne sattuu pirusti mutta kuitenkin pystyi vielä tappelemaan tehokkaasti.


      • Andy
        fff kirjoitti:

        Munillekkin voi vetää monella tapaa ja jätkä kuin jätkä itkee ja huutaa kuin sika.Tietynlainen potku tappaa ukon varmasti.

        "Tietynlainen potku tappaa ukon varmasti."

        oletko kokeillut? Tunnetko jonkun, joka on?


      • Miksi aina
        Sensei kirjoitti:

        ...minuakin on potkaistu haaroihin. Ei osunut. Miehillä alapään suojelu kun tulee aikalailla itsestään. Ei tarvitse paljoa liikuttaa reisiä kun potku osuu sisäreisien lihaksiin eikä sinne minne pitäisi. Tämä siis vaikka en olisi reenannut mitään. Potku on niin sähköttävä liike, että siihen ehtii reagoida.
        En sano, etteikö sillä olisi paikkaansa itsepuolustustilanteissa. Aivan kuten kurkkulyönnillä.
        Tiedän myös tapauksia joissa potku haaroihin on osunut napakymppinä eikä efektiä pahemmin ollut. Eli mitään takuita et voi siskollesi antaa. Valitettavasti.
        Kurkkuun suunnattu lyönti ei vaadi juurikaan voimaa joten uskon, että siskollesi sekin voi olla käyttökelpoinen työkalu. Minä näet voin antaa vakuuden siitä, että jos siskosi osuu ihmistä kurkkuun lyönnillä on jonkinlainen efekti. Vaikka vastustaja alkaisi vain yskimään saa siskosi sen tilaisuuden juosta karkuun.
        Silmien ja kurkkujen lisäksi takuita ei valitettavasti näet voi antaa.

        Raiskaustilanteessa varmasti auttaa myös, että puree hyökkääjää käteen urakalla. Tällä tavalla tuttuni selvisi tilanteesta mutta kannattaa tietysti ensin yrittää sinne munille, silmiin ja kaulaan iskeä koska jos on hepatiittinen/aidsinen hyökkääjä nii lupputuos silti huono.


      • Sensei
        Miksi aina kirjoitti:

        Raiskaustilanteessa varmasti auttaa myös, että puree hyökkääjää käteen urakalla. Tällä tavalla tuttuni selvisi tilanteesta mutta kannattaa tietysti ensin yrittää sinne munille, silmiin ja kaulaan iskeä koska jos on hepatiittinen/aidsinen hyökkääjä nii lupputuos silti huono.

        Pureminen on myös erittäin hyvä työkalu. Veritartunnan mahdollisuus on HIV:n kanssa muuten vain 2%, hepatiitti onkin huomattavasti suurempi. Tuskin sitä riskiä kannattaa kuitenkaan ottaa eli älkää purko verikontaktiin asti.
        Pureminen lähettää myös aika vahvan psykologisen viestin ja kuten ystävälesi ilmeisesti kävi tämä saattaa avata tilaisuuksia pakoon juoksulle tai muille hyökkäyksille. Valitettavasti sellaisenaan pureminen ei kuitenkaan lopeta hyökkäjään toimintaa ellet järsi kurkkua auki ja se on aikaavievää ja sottasta hommaa...=) (Ei, en ole kokeillut mutta oletan niin...)


      • Miksi aina
        Sensei kirjoitti:

        Pureminen on myös erittäin hyvä työkalu. Veritartunnan mahdollisuus on HIV:n kanssa muuten vain 2%, hepatiitti onkin huomattavasti suurempi. Tuskin sitä riskiä kannattaa kuitenkaan ottaa eli älkää purko verikontaktiin asti.
        Pureminen lähettää myös aika vahvan psykologisen viestin ja kuten ystävälesi ilmeisesti kävi tämä saattaa avata tilaisuuksia pakoon juoksulle tai muille hyökkäyksille. Valitettavasti sellaisenaan pureminen ei kuitenkaan lopeta hyökkäjään toimintaa ellet järsi kurkkua auki ja se on aikaavievää ja sottasta hommaa...=) (Ei, en ole kokeillut mutta oletan niin...)

        Kyllä oli kuulemma aika tuskissaan huutanut eikä perään enään lähtenyt, jäänyt vaan kättä pitelemään.


      • masa
        Sensei kirjoitti:

        ...minuakin on potkaistu haaroihin. Ei osunut. Miehillä alapään suojelu kun tulee aikalailla itsestään. Ei tarvitse paljoa liikuttaa reisiä kun potku osuu sisäreisien lihaksiin eikä sinne minne pitäisi. Tämä siis vaikka en olisi reenannut mitään. Potku on niin sähköttävä liike, että siihen ehtii reagoida.
        En sano, etteikö sillä olisi paikkaansa itsepuolustustilanteissa. Aivan kuten kurkkulyönnillä.
        Tiedän myös tapauksia joissa potku haaroihin on osunut napakymppinä eikä efektiä pahemmin ollut. Eli mitään takuita et voi siskollesi antaa. Valitettavasti.
        Kurkkuun suunnattu lyönti ei vaadi juurikaan voimaa joten uskon, että siskollesi sekin voi olla käyttökelpoinen työkalu. Minä näet voin antaa vakuuden siitä, että jos siskosi osuu ihmistä kurkkuun lyönnillä on jonkinlainen efekti. Vaikka vastustaja alkaisi vain yskimään saa siskosi sen tilaisuuden juosta karkuun.
        Silmien ja kurkkujen lisäksi takuita ei valitettavasti näet voi antaa.

        Eli mitä mieltä olette avokämmeniskusta korvaan? isku ei vaadi voimaa/tekniikkaa ja sen ei välttämättä tarvitse aivan täysin osua tehotakseen. isku rikkoo todennäköisesti hyökkääjän tärykalvot ja sekoittaa korvassa olevat tasapainoelimet. hyökkääjä ei luultavasti jatka hyökkäystään... kertokaa mitä olette mieltä.....


      • joo
        masa kirjoitti:

        Eli mitä mieltä olette avokämmeniskusta korvaan? isku ei vaadi voimaa/tekniikkaa ja sen ei välttämättä tarvitse aivan täysin osua tehotakseen. isku rikkoo todennäköisesti hyökkääjän tärykalvot ja sekoittaa korvassa olevat tasapainoelimet. hyökkääjä ei luultavasti jatka hyökkäystään... kertokaa mitä olette mieltä.....

        Erittäin tehokas ,eikä ollut mikään kova veto ,mutta kalvo meni kyl täysin paskaksi.


      • Seppo
        masa kirjoitti:

        Eli mitä mieltä olette avokämmeniskusta korvaan? isku ei vaadi voimaa/tekniikkaa ja sen ei välttämättä tarvitse aivan täysin osua tehotakseen. isku rikkoo todennäköisesti hyökkääjän tärykalvot ja sekoittaa korvassa olevat tasapainoelimet. hyökkääjä ei luultavasti jatka hyökkäystään... kertokaa mitä olette mieltä.....

        tuollaista kiertävällä liikkeellä tulevaa iskua saada osumaan juuri tarkasti korvaan. Suorat liikeet huomattavasti vaikeampia huomata. Mutta jos osuu niin toimii.

        Eiköhän paras liike olis tuollainen Damme-tyylinen helikopteri hyppykierrepotku, se ei osu kuin kaatokänniseen eikä haittaa vaikka menisi ohi koska hirveä ilmavirta, joka potkusta ja käsien pyörinnästä seuraa varmasti kaataa vastustajan.


    • Lost Goal

      Tämä viesti kuulostaa taas ihan Lost Soulin lähettämältä...

    • Yongi

      Sain kerran matsissa potkun kurkkuuni. mutta.. olin silloin jotain 11v.. vastustaja oli hivenen isompi kuin minä.
      Muistan sen tapauksen aina. Heti alotuksesta lähti sivupotku suoraan kurkunpäähäni. Aluksi ei meinannu henki kulkee millään, mutta kyllä se siitä palautu kun alku shokista selvis.
      Eipä siinä sen kummempaa, vähän oli kurkku kipeenä ja ottelu jatku. Sen alun jälkeen alkoi vastustaja vähän pelottamaan pikku ninjaa.
      En kyl muista yhtää kui kovaa potku tuli.

    • Mestari

      saa kätevästi ketsuppia, kotitekoista nääs.

    • Archibof

      No ei se turvallinen tapa ole kyllä, ei ehkä kannata nakki kiskalla mennä heti sinulle tullutta juoppoa kurkkuun hakkaamaan. Olen kuullut yhdenkin jutun että eräissä karate harjoituksissa oli jätkällä tullut isku kurkulle ja koska yleensäkin huonolla tuurilla kurkun "vastapuolet" ikäänkuin liimautuvat toisiinsa josta johtuukin hapen saannin ongelma. No kaverin harjoittelu kaveri oli sanonut senseille, että tuohan kaveri tukehtuu kohta, tai jotain sen tyylistä, jolloin sensei oli työntänyt harjoittelu puukon kaverille kurkkuun ja avannut hengitystiet. Toivottavasti esimerkistä oppii jotain.heh. Tietäähän sen itsekkin että esim kuristuksien teon jälkeen on kurkun seutu kipeä, joten voi vain kuvitella kun isku/potku tulee kipu potenssiin 100 niin voihan se pistää vähän haukkkomaan. Joten käyttäkää vain viimeisenä keinona!

      • K.T.

        Henkitorven ja sen ympärillä olevan kudoksen joustavuus on yksilöllistä. Toiselle samanvoimakkuuden omaava lyönti voi aiheuttaa pientä yskimistä, mutta toiselle henkitorven murskaantumisen ja sitä kautta uhrin hapen saanti loppuu (tukehtuminen omaan vereensä). Hengittämättähän ihminen voi olla minuutteja, mutta siitä aiheutuva sydämen pysähtyminen on lopullinen jo 5-10 min. jälkeen (vakava aivovaurio).

        Jos olette pitkälle edenneitä harrastajia/ammattilaisia, niin ymmärtänette sen että toista voi lyödä erilaisilla iskuilla ja myös eri voimakkuuksilla. Tälläiseen keskusteluun menee turhaan energiaa monelta. Hyvää kesää!


      • sun ice
        K.T. kirjoitti:

        Henkitorven ja sen ympärillä olevan kudoksen joustavuus on yksilöllistä. Toiselle samanvoimakkuuden omaava lyönti voi aiheuttaa pientä yskimistä, mutta toiselle henkitorven murskaantumisen ja sitä kautta uhrin hapen saanti loppuu (tukehtuminen omaan vereensä). Hengittämättähän ihminen voi olla minuutteja, mutta siitä aiheutuva sydämen pysähtyminen on lopullinen jo 5-10 min. jälkeen (vakava aivovaurio).

        Jos olette pitkälle edenneitä harrastajia/ammattilaisia, niin ymmärtänette sen että toista voi lyödä erilaisilla iskuilla ja myös eri voimakkuuksilla. Tälläiseen keskusteluun menee turhaan energiaa monelta. Hyvää kesää!

        Jos kurkku on turpoamassa umpeen,niin jäätelö on hyvä ensiapu.


    • rkbare

      Jos pelkää / epäilee että joutuu vastaavaan tilanteeseen ja ei ole luottavainen itsepuolustustaidoistaan, teiseri tai sumute käyttöön. teiseri iuseimmiten säikäyttää hyökkäävän harkitsemaan ainakin kaksi kertaa asiaa uudestaan. Jos pelkäät satuttavasi liikaa hyökkäävää osapuolta, hakeudu hoitoon tai pysy kotona

    • Anonyymi

      Kyllä sitä jos kurkkuun pitää lyödä tai silmiin tökkiä mitä ikinä täytyy olla ihan vitullinen luuseri. Ihan oikeasti OIKEAT nyrkkeilijät ja mma ja ihmiset jotka osaa tapella eikä edes tarvi osata tapella kukaan ei vittu satuta toista sillee et henki voi mennä, jos tappelussa kolauttaa pään ja kuolee se on eri asia mutta jumalauta että suututtaa sun laiset luuserit. Toivottavasti kituvat hengiltä jokainen tämmöne paska joka kusettaa tappeluissa, ja aivan turha tulla puhuu jostai "katutappelut" soopaa kaikki me tiietää riskit mut jos jokane ajattelee et joo paskotaa vastustaja täysin niin mitä vittua :D tän takia kannanki yleensä asetta mukana että en ainakaa lähe yksin jos mua alkaa puukottaa tai lyömää kurkkuu.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3397
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      153
      2045
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      197
      1698
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      131
      1613
    5. 80
      1145
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1094
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      266
      1006
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      123
      948
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      909
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      865
    Aihe