Manuaali aurinkopaneeli

Joskus illalla menee pitkäksi TV.n katselun kanssa ja sitten aamulla kun avaan läppärin, niin ledi vilkkuu punaista.
Onko kukaan tehnyt käsin säädettävää systeemiä paneelille? Meinaan vois suunnata sen aamuaurinkoon ja saada virtaa, myös iltasella jo kiertynyt liiaksi poispäin.
Varmaan oltava aika tukevarakenteinen, ettei tuuli pudota paneelia alas, eikä väänny mutkalle.
Onko kellään kokemusta, kiitos.

20

738

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Käännettävä paneeli

Minä laitoin paneelin kiinni tv-antenniputkeen ja putken kiinni seinälle niin että alapää on silmän korkeudella. Sitten vaan putkeen reikä ja reikään kierretangon pätkä josta kääntelen paneelia kuin sukellusveneen periskooppia aina auringon mukaan. Seinäkiinnikkeitä on 3 kpl ja räystäällä vielä 1 kiinnike. Kaikki kiinnikkeet sen varran löysällä että saa käännetyksi. "Vapaata" putkea katolla noin 3 metriä ja jonkun verran huojuu tuulessa. 2 vuotta on tämä viritys nyt kestänyt joten en ole kovinkaan huolissani siitä puolesta.

• OK, hyvältä tuntuu konstruktiosi. Jotain tällaista olen ajatellut koko sen ajan, 10v. kun minulla on tämä systeemi ollut. Nyt minulla kiinteästi suunnattuna katolla n. klo 1pm aurinkoon ja paneelin kulma n. 45 astetta, eli "näihin aikoihin" kohtisuoraan aurinkoon.
      Voitko sormituntumalla sanoa putken halkaisijan/ainevahvuuden ja kuinka suuri on paneelisi, tietysti paikkakin vaikuttaa (tuulet). Hitsasitko, vai pulteilla paneelin teline kiinni antenniputkeen? Onko sinulla mitään lukitusta, ettei tuuli kääntele sitä, thanks.

• Käännettävä paneeli

Ihan tavallinen tv-antenniputki, jonka halkaisija n. 45-50 mm. Ainevahvuudesta en osaa sanoa. Ostettu alan liikkeestä. Pituus 6 metriä. Panelin mittoja en muista mutta se on Napsin 85 wattinen. Ensin paneeli mukana tulleeseen telineeseen kiinni ja sitten koko systeemi isoilla pakoputkiklemmareilla kiinni tankoon. Paikka on sisämaassa pienen järven rannalla eli ei erityisen tuulinen. Tuuli sitä ei kääntele, sen verran kireällä ne seinäkiinnikeiden ruuvit pidän. Tosin siten että pystyy kääntyy löysäilemättä välillä. Lukitusta ei siis ole eikä tarvita ainakaan tässä mallissa.

• Pellepeloton.....

Uskomattoman hyvä idea, ja halpa toteuttaa. Antennitolppia kun saa joka puolelta, ja edullisesti. Ja kestää kelit ja tuulet, myrskyistä en ihan varma ole....

Tarpeeksi monta tukipistettä matkalle, ja itse paneelia ei kannata ihan huvikseen niin korkealle kuin mahdollista nostaa... tervettä järkeä vaan asennukseen, niin hyvä tulee.

Tuossa on tasan yksi mutta, se vaatii jonkun sitä kääntämään. Tosin silloin kun sitä latausta enemmän tarvitsee, lienee käyttäjä/kääntäjäkin paikalla...

Kukas tollaiseen keksii halvan ja toimivan TeeSeItse kääntöautomatiikan ?
      Sithän se olisikin jo liki täydellinen !

Nostan hattua jo nyt moisellekäyttökelpoiselle innovaatiolle !

• Joo -o saa virtaa kun sitä tarvitsee. Selasin nettiä ja siellä kerrottiin, että 30% suuremman tuoton saa, kun on optimaalinen suuntaus verrattuna kiinteään.
      Minulla on paikkana saari merellä, jossa aina tuulee ja välistä lujaakin, mutta pidän aurinkopaneelin kuitenkin luotettavimpana energianlähteenä (uusiutuvat). Eikä pilvistäkään ole juuri haittaa, kun vasta kerran on tänä kesänä kunnolla satanut (23.7).
      Kuten sanoit; on tärkeää että virta piisaa, kun mökillä ollaan ja silloin on myös manuaalin käyttäjiä. Muuna aikana taas riittää kiinteä suuntaus, puoli yhdeltä pm ja nousukulma 40 astetta. Paneelin hyötysuhde myös paranee, kun se siirretään pois kuumalta peltikatolta 1-2 metrin korkeuteen harjasta talon päätyyn.

• Pellepeloton.....

Tykkään näistä asiallisista ja todella toimivista vinkeistä !

Aurinkosähkö kun on monelle edelleen se järkevin ja kiinnostavin vaihtoehto, kesämökin pienempään käyttöön.

Hyviä ja helposti toteutettavia vinkkejä vaan lisää tänne !

• Ierikka
    • oikea syy

Perusvika on että yhdistelmä paneeli / akku ei vastaa käyttötarvetta vaan ainakin akku on liian pieni. Jos kerrankin tyhjennät akun niin se menee uusimiskuntoon eikä enää pidä latausta. Ei sitä korjata panelia kääntämällä.

Hanki isompi paneli tai useampia paneleja sekä isompi akku.

• SS-Nord.

"Oikea syy". Tämä paneelin kääntö on hyvä ja toimiva idea kun virtaa tulee täpärästi liian vähän, ja paneelin kääntelyllä saadaan tuo puuttuva sähkö. Myöskään tuo että akun "tyhjäys" rikkoisi sen romukuntoon ei pidä paikkaansa. Systeemi sulkee virrankulun paljon ennen kun akku on oikeasti tyhjä. Sun ei kannata kirjoitella tänne yhtään mitään.

• akku piloilla

• ssnord
        akku piloilla kirjoitti:

SS-Nord voisi kertoa toisessa keskustelussa että aloittajan kerrralla pilattu akku on ihan kunnossa.

http://keskustelu.suomi24.fi/node/10075238

Jaa, vai niin, no kyllä autojen akkuja menee tyhjäksi vähänväliä kun jää päälle joku laite ja akku aamulla typötyhjä, ja sitten käynnistys kaapeleilla ja ajoa perään, ja kohta on akku täynnä sähköä ja toimii vuosia tapahtuman jälkeen. Mutta jos akku täysin tyhjä ja tässä tilassa viikkoja ja ehkä pakkastakin, sitten toinen juttu.

• akku piloilla
        ssnord kirjoitti:

Jaa, vai niin, no kyllä autojen akkuja menee tyhjäksi vähänväliä kun jää päälle joku laite ja akku aamulla typötyhjä, ja sitten käynnistys kaapeleilla ja ajoa perään, ja kohta on akku täynnä sähköä ja toimii vuosia tapahtuman jälkeen. Mutta jos akku täysin tyhjä ja tässä tilassa viikkoja ja ehkä pakkastakin, sitten toinen juttu.

ssnord voisi ehkä kertoa nuo tärkeät tiedot akkujen varauksen purkamisesta maailman akkuvalmistajille kun niillä tietämättömillä ei sitä ole.

• kääntyy

mee romukauppaa ja osta kulmavaihde ja tuulisinpyyhkijänmoottori niistä saa hyvän paneelikääntäjän katolle oon itte yehny jo 12 vuotta sitten teho kasvaa 70 %

• Ehkäpä näin aluksi teen vain käsikäyttöisen mallin. Viime lauantainakin kun satoi ja sitten puoli neljältä taivas aukeni, niin se oli jo lähes out minun paneelistani, ehkä vähäsen, mutta jos olisin voinut suunnata sen silloin suoraan päin olisi läppäri ja TV illalla toiminut pitkään, mut kiitosta kaikille ja nyt tuumasta toimeen!

• sun san....
      • Just tommosta olen kans suunnutellut mökille, sisäputki vielä hakusessa. Kunka olet toteuttanut sen vertikaalisen säädön (kesä/talvi) ? Meetkö tikkaita katolle, vai onko siinä joku nivelsystem apuna. Minulla vaan kesäkäytössä, joten kiinteä 40 astetta voisi olla keskimääräinen optimi, kun loppu-kevät ja alku-syksy tärkein.

• huu haa

Ihan simppeli jopa yksinkertainen toteuttaa....

• sun san......

Tuo säätö on vivulla toteutettu, 2 asentoinen ja sen saa maasta "pitkällä hellakoukulla" nostettua ja laskettua, systeemi on hiukan keskeneräinen. En myöskään aio kesäisin säädellä vertikaalia, vaan ajattelin lähinnä talveksi pudottaa kulmaa lumen ja miksei auringonkin takia. Tuo kesäkulma on minulla laitettu niin että juhannuksena aurinko on kohti paneelia 3 tuntia ennen eteläpositiota ja taas 3 tuntia jälkeen eteläposition. Mikähän tuo kulma olisi optimi kääntyvälle paneelille, koko vuotta ajatellen, jos kuitenkin otetaan huomioon ettei talvella mökillä käydä, kuten minä? Mittailin paneelien tuottoa maassa, mittarit kiinni ja kääntelin molempia paneeleita poispäin auringosta ja aika vinossa tulee vielä sähköä mutta sitten lisää käännettäessä tulee äkkipudotus. TK

• hoi ja hei...
    • Vapaa-aikavarakas

Kyllä aurinkopaneelit on ihan ok, varsinkin jos niitä voi säätää mutta saaristossa tuulee melkein aina jolloin tuuligeneraattori on ylivoimmainen vaihtoehto. Ja se kääntyy aina tuulen mukaan, täällä meillä vallitsevat tuulen suunnat ovat lounaan ja pohjoisen välillä. Käytössä on Ampair 100 joka antaa 0-10A tuulen voimakkuudesta riippuen ja kun lisäksi on aurinkopaneelit niin virta ei lopu silloinkaan harvoin kun sattuu olemaan tyyni.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2761
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1529
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      976
    5. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      974
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      934
    7. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      898
    8. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      78
      889
    9. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      888
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      829
    Aihe