uusiutuva reuma?

elikkäs minulla todettiin kolmevuotiaana lasten reuma, joka alkoi varpaiden ja sormien nivelistä, sairaus aiheutti minulle suurta kipua ja jatkui toiseen luokkaan asti ala-asteella. Lääkitystä en muista, mutta sairaala kammoni alkoi tuona aikana, sekä ikuinen veri- ja piikkikammo. Kävin nuorena noin neljän kuukauden välein lastenklinikalla otattamassa kortisoni-pistoksen nilkkaani, jonka seurauksena jouduin "opettelemaan" uudestaan kävelemään. Toisen luokan jälkeen reumalääkitys lopetettiin, sillä oireet olivat pysyneet poissa vuoden verran. Sain vihdoin ja viimein "normaalin" elämän, kunnes... yläasteen kahdeksannella luokalla leukaniveleni alkoivat paukahdella todella ikävästi, ja syöminen sattui. Tuona aikana aloitin unissani myös hampaiden narskutuksen. Menin lääkäriin omalle terveyskeskukselle josta minut johdatettiin suoraan kirurgiseen sairaalaan. Otettiin röntgenkuvia ja erilaisia testejä. Muutama kuukausi oireiden alkmisen jälkeen sain tulokset ja reuma oli levinnyt päänalueen leukaniveliin. Tuon aikainen lääkärini sanoi, että ala-asteella oli huomattu jo joitakin muutoksia leukanivelissäni, mutta hammaslääkärit eivät tohtineet puuttua asiaan. Tämän turhautumisen ja lääkäreiden "laiskuuden" takia olen menettänyt sivuprofiilini lähes kokonaan. alaleukani on vetäytynyt taaksepäin, ja oli lähellä ettei leukaniveleni poksahtanut lopullisesti. Reuma oli uusiutunut. Nyt vuonna 2009 oxiklorin- lääkitys päätettiin lopettaa sillä reuma oli jälleen ollut oireettomana vuoden päivät. Hihkuin innosta ja riemusta jälleen. Nyt vuonna 2011 vasemman puolen lonkkani on ruvennut paukkumaan ja lonksumaan järjettömästi ottaessani askeleita ja pelkään lääkäriin menoa ja tuloksia siitä, olisko reuma palannut entistä ärhäkkäämpänä. olen nyt 19-vuotias ja taistellut koko elämäni tämän riivaavan sairauden kanssa. se mitä muut lapset tekivät mielellään leikkien ja juosten on minulla mennyt sairaalapedillä maaten ja itkua päästäen kun joka paikkaan sattuu ja aristaa. jos kellään on samanlaisia kokemuksia, niin kiitos, tänneppäin kommenttia...

1

89

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voiko parantua edes?

      Käsittääkseni reumasta ei voi kylläkään parantua, että se voisi uusiutua, On se siellä koko ajan olemassa, mutta tulehdusten aktiivisuus vaihtelee ja voi olla oireeton. Aika usein reuma voi aktivoitua pahemmaksi teini-iässä tai toisaalta myös rauhoittua.

      Jos sinulla on välissä lääkitys lopetettu jne.on kuitenkin hyvä huolehtia säännöllisistä lääkärintarkastuksista.

      Itselläni on sellainen "salakavala" reuma, että ei ole oikeastaan kipua, turvotusta tmv. ja verikokeet hyvät. Jossain vaiheessa tulee sitten kipu jne. esim. rasitusessa ja sitten huomataakin, että hups, nyt siellä on jo nivelrikko. Mulla kolme niveltä "tuhoutunut" näin. Eli tällöin ei olla edes osattu puuttua tarpeeksi ajoissa ja tuhoa on ehtinyt tulla. Tämän vuoksi multa joka kertaa tarkistetaan nivelet ultralla ja useasti sieltä löytyy tulehdusta ilman mitään oireita, mitä olisin itse huomannut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      459
      4950
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1762
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1488
    4. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1377
    5. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1369
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1258
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1085
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1030
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      905
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      62
      904
    Aihe