Miksi ihmiset ajavat kirkkaalla säällä, keskellä päivää, pelkä sumuvalot päällä?
Mulla ei ollut pariin vuoteen autoa alla ja nyt kun olen pitkästä aikaa taas muutaman kuukauden päässyt tien päälle, olen ihmetellyt tätä uutta tapaa.
Usein välkyttelenkin vastaantulijoille, että "hei, olet unohtanut laittaa ajovalot päälle", mutta eivät laita. Ja tosi usein näitä tulee vastaan!
Ovatko nämä jotain ulkomaalaisia turisteja, vai mitä? Taksitkin usein ajelevat niin! Ulkomaalaiset kuskit?
Miksi ihmiset ajavat sumuvaloilla?
69
1344
Vastaukset
- taitavat.
olla niitä ns.huomiovaloja joita uusissa autoissa nykyään on.
- Sakkoa sumareille !
Eivät ne ole huomivaloja vaan ns. EU-päiväajovalot !! Eron huomaa kylää sumuvaloihin joten aloittaja lienee "pihalla"
Rekkamiehet ajavat sumuvaloilla säästääkseen Xenon-polttimoita. Jokseenkin idioottimaista.
Iso osa sumuvalopelleistä perustelee sumareiden käyttöä sillä, että näkevät eläimet tienvarsilta paremmin. Noh, sumuvalojen valokeila ulottuu noin 10-12 metrin päähän autosta. Jos autolla ajaa 80 km/h on etenemä 22m/sekunti
Ihmisellä on noin sekunnin refleksit joten auto on ko. tapauksessa edennyt noin 10 metriä ohi hirvieläimen kun ihminen alkaa jarruttamaan. Tai sitten on jo pamahtanut.
On tutkittu, että nopeus saa olla enimmillään 38 km/h jotta kuski saa sumuvaloiusta hyödyn ja ehtii jarruttamaan ennen vaika hirvieläimeen törmämistä. SIIS 38 km/h !!
Yllä oleva tiedoksi kaikille Suomen sumuvalopelleille. - ei mitään haittaa
Sakkoa sumareille ! kirjoitti:
Eivät ne ole huomivaloja vaan ns. EU-päiväajovalot !! Eron huomaa kylää sumuvaloihin joten aloittaja lienee "pihalla"
Rekkamiehet ajavat sumuvaloilla säästääkseen Xenon-polttimoita. Jokseenkin idioottimaista.
Iso osa sumuvalopelleistä perustelee sumareiden käyttöä sillä, että näkevät eläimet tienvarsilta paremmin. Noh, sumuvalojen valokeila ulottuu noin 10-12 metrin päähän autosta. Jos autolla ajaa 80 km/h on etenemä 22m/sekunti
Ihmisellä on noin sekunnin refleksit joten auto on ko. tapauksessa edennyt noin 10 metriä ohi hirvieläimen kun ihminen alkaa jarruttamaan. Tai sitten on jo pamahtanut.
On tutkittu, että nopeus saa olla enimmillään 38 km/h jotta kuski saa sumuvaloiusta hyödyn ja ehtii jarruttamaan ennen vaika hirvieläimeen törmämistä. SIIS 38 km/h !!
Yllä oleva tiedoksi kaikille Suomen sumuvalopelleille.Voi kun sä oot lutunen, kun oot noin tohkeissasi.
- M-69
Sakkoa sumareille ! kirjoitti:
Eivät ne ole huomivaloja vaan ns. EU-päiväajovalot !! Eron huomaa kylää sumuvaloihin joten aloittaja lienee "pihalla"
Rekkamiehet ajavat sumuvaloilla säästääkseen Xenon-polttimoita. Jokseenkin idioottimaista.
Iso osa sumuvalopelleistä perustelee sumareiden käyttöä sillä, että näkevät eläimet tienvarsilta paremmin. Noh, sumuvalojen valokeila ulottuu noin 10-12 metrin päähän autosta. Jos autolla ajaa 80 km/h on etenemä 22m/sekunti
Ihmisellä on noin sekunnin refleksit joten auto on ko. tapauksessa edennyt noin 10 metriä ohi hirvieläimen kun ihminen alkaa jarruttamaan. Tai sitten on jo pamahtanut.
On tutkittu, että nopeus saa olla enimmillään 38 km/h jotta kuski saa sumuvaloiusta hyödyn ja ehtii jarruttamaan ennen vaika hirvieläimeen törmämistä. SIIS 38 km/h !!
Yllä oleva tiedoksi kaikille Suomen sumuvalopelleille.Tässä puhutaan asiaa. Kävelyvauhtia kun ajetaan niin sitten niistä on vähän apua.
Kun autoa työntää ovenkarmista ja oviaukon yläpuolelta, on sumuvalot aivan huippu vehkeet.
- olitko posessa
vai koomassa?
Laitoin auton pois, kun opiskelijana sen pito alkoi käydä yleisen hintatason, ja bensan hinnan, nousun vuoksi liian kalliiksi. Suomeksi sanottuna Pers-aukinen siis.
Valmistuin, olin työttömänä jonkin aikaa, ja nyt sitten sain kunnon töitä jokin aika sitten.- seeoopäästöjä
asdfqwerty_m85 kirjoitti:
Laitoin auton pois, kun opiskelijana sen pito alkoi käydä yleisen hintatason, ja bensan hinnan, nousun vuoksi liian kalliiksi. Suomeksi sanottuna Pers-aukinen siis.
Valmistuin, olin työttömänä jonkin aikaa, ja nyt sitten sain kunnon töitä jokin aika sitten.Kun saat aikanasi pätkällä auton, huomaat ehkä, että nykyautoissa on otettu huomioon järjetön energiankulutus päiväsaikaan, eli automatiikka hoitaa asian, siten, että päivällä palaa päivävalot.
Onkohan kukaan laskenut, paljonko Suomessa poltetaan bensaa vuodessa, käyttämällä ajovaloja valoja kirkkaalla päivällä? Nuo päivävalot usein toteutettu, esim led-tekniikalla ja täten tuo typerä bensanhaaskaus on vähäisempää. - täytyykin.
seeoopäästöjä kirjoitti:
Kun saat aikanasi pätkällä auton, huomaat ehkä, että nykyautoissa on otettu huomioon järjetön energiankulutus päiväsaikaan, eli automatiikka hoitaa asian, siten, että päivällä palaa päivävalot.
Onkohan kukaan laskenut, paljonko Suomessa poltetaan bensaa vuodessa, käyttämällä ajovaloja valoja kirkkaalla päivällä? Nuo päivävalot usein toteutettu, esim led-tekniikalla ja täten tuo typerä bensanhaaskaus on vähäisempää.huomenna ajaa ilman ajovaloja ja katsoa kuinka paljon bensaa säästyy. Säästön täytyy olla mittava.
- Ceeooo
täytyykin. kirjoitti:
huomenna ajaa ilman ajovaloja ja katsoa kuinka paljon bensaa säästyy. Säästön täytyy olla mittava.
Miljoonia litroja vuodessa, koko maassa.
- Muahahhaa
seeoopäästöjä kirjoitti:
Kun saat aikanasi pätkällä auton, huomaat ehkä, että nykyautoissa on otettu huomioon järjetön energiankulutus päiväsaikaan, eli automatiikka hoitaa asian, siten, että päivällä palaa päivävalot.
Onkohan kukaan laskenut, paljonko Suomessa poltetaan bensaa vuodessa, käyttämällä ajovaloja valoja kirkkaalla päivällä? Nuo päivävalot usein toteutettu, esim led-tekniikalla ja täten tuo typerä bensanhaaskaus on vähäisempää.Niin tankistahan se virta sinne ajovalolle tulee.. Sana "polttimo" ei tarkota sitä et valo palaa liekillä... Sain kyl hyvät naurut!
Muahahhaa kirjoitti:
Niin tankistahan se virta sinne ajovalolle tulee.. Sana "polttimo" ei tarkota sitä et valo palaa liekillä... Sain kyl hyvät naurut!
lol Sain kyllä sulta hyvät naurut! Pyhällä Hengelläkö ne valot sitten toimivat? :p
Ei taida termodynamiikan ensimmäinen laki kovin tuttu käsite olla! Kyllä se energia jostakin on otettava, vaikka se täytyykin ensin muuttaa säköksi.- Muahahhaa
asdfqwerty_m85 kirjoitti:
lol Sain kyllä sulta hyvät naurut! Pyhällä Hengelläkö ne valot sitten toimivat? :p
Ei taida termodynamiikan ensimmäinen laki kovin tuttu käsite olla! Kyllä se energia jostakin on otettava, vaikka se täytyykin ensin muuttaa säköksi.Ai onks sulla himassa bensamoottori et saat paskahuussiin valon?? Kvanttifysiikka. Kato, mäkin osaan hienoja sanoja!!!
Muahahhaa kirjoitti:
Ai onks sulla himassa bensamoottori et saat paskahuussiin valon?? Kvanttifysiikka. Kato, mäkin osaan hienoja sanoja!!!
Ok..?
Tiedän ihmisiä, joilla mökillä on.
Olihan sitä kvanttifysiikkaakin koulussa..
Sekä äidinkieltä. Niitä sanoja esimerkiksi, kannattaisi ehkä myös opetella käyttämään oikeassa kontekstissa..- Muahahhhaaahhaa
asdfqwerty_m85 kirjoitti:
Ok..?
Tiedän ihmisiä, joilla mökillä on.
Olihan sitä kvanttifysiikkaakin koulussa..
Sekä äidinkieltä. Niitä sanoja esimerkiksi, kannattaisi ehkä myös opetella käyttämään oikeassa kontekstissa..HAHHAAA!! Se on tekstissä, ei tekstissa.. opettele äikkää ennen kuu tuut aukoo tai otat taukoo!! Vois laittaa vähä helpompii laskuja tänne nio tulis kaikki viestit läpi!!!! .......... ;) Ja lamppu syttyy....OWNED!
Muahahhhaaahhaa kirjoitti:
HAHHAAA!! Se on tekstissä, ei tekstissa.. opettele äikkää ennen kuu tuut aukoo tai otat taukoo!! Vois laittaa vähä helpompii laskuja tänne nio tulis kaikki viestit läpi!!!! .......... ;) Ja lamppu syttyy....OWNED!
Riiight....
Your wit is astonishing..- päästöjäjoo
seeoopäästöjä kirjoitti:
Kun saat aikanasi pätkällä auton, huomaat ehkä, että nykyautoissa on otettu huomioon järjetön energiankulutus päiväsaikaan, eli automatiikka hoitaa asian, siten, että päivällä palaa päivävalot.
Onkohan kukaan laskenut, paljonko Suomessa poltetaan bensaa vuodessa, käyttämällä ajovaloja valoja kirkkaalla päivällä? Nuo päivävalot usein toteutettu, esim led-tekniikalla ja täten tuo typerä bensanhaaskaus on vähäisempää.Jos Suomessa ajettaisiin nopeusrajoitusten mukaista vauhtia eikä sitä 10-15 yli sallitun, niin polttoainetta säästyisi monikymmenkertaisesti verrattuna valojen kuluttamaan. Samoin jos turhia ohituksia karsittaisiin ja ajotapoja siistittäisiin, niin edelleen säästöä tulisi roppakaupalla lisää. Mitätön on tuo valojen kulutus verrattuna siihen ylimääräiseen mikä ihan korvien välisestä toimintatavasta johtuu.
- vv43332
Se on kullakin jokin tietty villitys jossain vaiheessa kasvuikää,
ei se sen kummempaa ole. - Katsastaja Keke
Oikein asennetut sumuvalot eivät pala ilman ajovaloja. Päivävalot toimivat uusissa autoissa ajovaloina kirkkaalla säällää.
- Wannabe katsastaja..
Katsastaja ei kyllä noin mokaisi. Päivävalot toimivat huomiovaloina kirkkaalla säällä. Ajovalot ovat sitten ihan toinen juttu, jonka jokainen katsastaja tietää.
Oikein kytkettyjä sumuvaloja pitää voida käyttää nimen omaan ilman ajovaloja.
Joten haaveeksi jäi katsastajan käyttö nimimerkkinä.- Katsastaja Kake
Täpinä kirjoitti:
Oikein kytkettyjä sumuvaloja pitää voida käyttää nimen omaan ilman ajovaloja.
Joten haaveeksi jäi katsastajan käyttö nimimerkkinä.Ikävä kyllä, ajovalojen käyttö on Suomessa pakollista, ellei autossa ole päivävaloja tai huomiovaloja, joten on laitonta ajella pelkillä sumuvaloilla, joten on turha kytkeä sumuvalot palamaan, ilman ajovaloja.
Joo, ei toimi päivävalot ajovaloina mutta päivävaloja tai huomiovaloja voi laillisesti käyttää ajovalojen sijaan päiväsaikaan. Pelkkiä sumuvaloja ei saa käyttää missään oloissa. Katsastaja Kake kirjoitti:
Ikävä kyllä, ajovalojen käyttö on Suomessa pakollista, ellei autossa ole päivävaloja tai huomiovaloja, joten on laitonta ajella pelkillä sumuvaloilla, joten on turha kytkeä sumuvalot palamaan, ilman ajovaloja.
Joo, ei toimi päivävalot ajovaloina mutta päivävaloja tai huomiovaloja voi laillisesti käyttää ajovalojen sijaan päiväsaikaan. Pelkkiä sumuvaloja ei saa käyttää missään oloissa.No, kun tarkoiksi, ryhdyttiin, niin mikään ei pidä paikkaansa kirjoituksessasi.
Väität ettei pelkkiä sumuvaloja saa käyttää missään oloissa. Kyllä niitä vaan on käytettävä pimeällä sankassa lumisateessa tai sumussa, tietenkin palavat etu- ja takavalojen kanssa yhtä aikaa, halusit tai et, kun ovat siten kytketty.- Katsastaja Keke
Täpinä kirjoitti:
No, kun tarkoiksi, ryhdyttiin, niin mikään ei pidä paikkaansa kirjoituksessasi.
Väität ettei pelkkiä sumuvaloja saa käyttää missään oloissa. Kyllä niitä vaan on käytettävä pimeällä sankassa lumisateessa tai sumussa, tietenkin palavat etu- ja takavalojen kanssa yhtä aikaa, halusit tai et, kun ovat siten kytketty.Sumuvaloja käytettäessä on vähintään ne "parkit" oltava päällä, joten pelkkiä sumuvaloja ei saa käyttää missään oloissa. Jo Freud sanoi, että homoseksuaalisuus kuvastaa narsismia. Sumuvalot ja lippis sen sijaan kuvastaa homoseksuaalisuutta.
Katsastaja Keke kirjoitti:
Sumuvaloja käytettäessä on vähintään ne "parkit" oltava päällä, joten pelkkiä sumuvaloja ei saa käyttää missään oloissa. Jo Freud sanoi, että homoseksuaalisuus kuvastaa narsismia. Sumuvalot ja lippis sen sijaan kuvastaa homoseksuaalisuutta.
Älä selitä, Sinusta ei ole edes siihen. Selvästi sanoit, ei saa käyttää. Minä korjasin, ei voi käyttää ilman parkkeja ja Sinä onneton tartuit tuohon oljenkorteen.
Taidat olla tuupattava kun tuo toinen mieliaiheesi pulpahtaa esiin, vai väitätkö, että itse olet tuuppaaja. No sama se, siirry tältä palstalta ko. asioita käsittelevälle osastolle, täällä teitä ei kaivata, olet merkitty mies lopun ikääsi täällä, kirjoitit sitten mitä hyvänsä.- Söpö lippispoju
Täpinä kirjoitti:
Älä selitä, Sinusta ei ole edes siihen. Selvästi sanoit, ei saa käyttää. Minä korjasin, ei voi käyttää ilman parkkeja ja Sinä onneton tartuit tuohon oljenkorteen.
Taidat olla tuupattava kun tuo toinen mieliaiheesi pulpahtaa esiin, vai väitätkö, että itse olet tuuppaaja. No sama se, siirry tältä palstalta ko. asioita käsittelevälle osastolle, täällä teitä ei kaivata, olet merkitty mies lopun ikääsi täällä, kirjoitit sitten mitä hyvänsä.Sinä olet merkitty myös muualla kun täällä, kun alelet sumarit päällä. Törmätään siis pelkät sumarit päällä, niin tartun sinun oljenkorteesi. Pus
- Katsuri Keke
Täpinä kirjoitti:
Älä selitä, Sinusta ei ole edes siihen. Selvästi sanoit, ei saa käyttää. Minä korjasin, ei voi käyttää ilman parkkeja ja Sinä onneton tartuit tuohon oljenkorteen.
Taidat olla tuupattava kun tuo toinen mieliaiheesi pulpahtaa esiin, vai väitätkö, että itse olet tuuppaaja. No sama se, siirry tältä palstalta ko. asioita käsittelevälle osastolle, täällä teitä ei kaivata, olet merkitty mies lopun ikääsi täällä, kirjoitit sitten mitä hyvänsä.No itseasiassa nykyisiä päivävalojakin löytyy kahdella eri hyväksynnällä, on valoja jotka saavat palaa vain auton omien ajovalojen kanssa samaan aikaan (E-hyväksytty)ja niitä jotka saavat palaa yksinään tai ajoneuvon omien ajovalojen kanssa (RL E-hyväksyntä).
Uusilla LED-valaisimilla voi olla myös kaksoishyväksyntä, jolloin valo himmeämmin palaessaan toimii etuvalona ja kirkkaammin palaessaan huomiovalona. Tällaisten valaisimien tulee palaa aina, eikä niiden yhteydessä saa olla toisia etuvaloja. Yhdistelmävalaisimen hyväksyntämerkinnässä on RL-merkinnän lisäksi etuvalon A-merkintä. Katsuri Keke kirjoitti:
No itseasiassa nykyisiä päivävalojakin löytyy kahdella eri hyväksynnällä, on valoja jotka saavat palaa vain auton omien ajovalojen kanssa samaan aikaan (E-hyväksytty)ja niitä jotka saavat palaa yksinään tai ajoneuvon omien ajovalojen kanssa (RL E-hyväksyntä).
Uusilla LED-valaisimilla voi olla myös kaksoishyväksyntä, jolloin valo himmeämmin palaessaan toimii etuvalona ja kirkkaammin palaessaan huomiovalona. Tällaisten valaisimien tulee palaa aina, eikä niiden yhteydessä saa olla toisia etuvaloja. Yhdistelmävalaisimen hyväksyntämerkinnässä on RL-merkinnän lisäksi etuvalon A-merkintä.Voi onneton Sinua, lopettaisit jo selittämisen, kun aina kuitenkin menee jotain vikaan. Ei ole olemassa päiväajovaloiksi hyväksyttyjä, joita saa polttaa ajovalojen kanssa. Ajovalojen syttyessä oikeiden päiväajovalojen on sammuttava, niiden himmeneminen etuvaloiksi on tietenkin sallittua, mutta silloin ei puhutakkaan enää päiväajovaloista vaikka olisivatkin samassa kalusteessa. Kas kun et luetellut, tosin asiaan mitenkään kuulumatta, että rekisterikilven valonkin pitää palaa parkkien kanssa.
Sellaisissa "koristevaloissa", joita poltetaan ajovalojen kanssa, ei ole mitään järkeä ja tullaankin kieltämään valoasetusta tarkistettaessa.- Gay-guru
Täpinä kirjoitti:
Voi onneton Sinua, lopettaisit jo selittämisen, kun aina kuitenkin menee jotain vikaan. Ei ole olemassa päiväajovaloiksi hyväksyttyjä, joita saa polttaa ajovalojen kanssa. Ajovalojen syttyessä oikeiden päiväajovalojen on sammuttava, niiden himmeneminen etuvaloiksi on tietenkin sallittua, mutta silloin ei puhutakkaan enää päiväajovaloista vaikka olisivatkin samassa kalusteessa. Kas kun et luetellut, tosin asiaan mitenkään kuulumatta, että rekisterikilven valonkin pitää palaa parkkien kanssa.
Sellaisissa "koristevaloissa", joita poltetaan ajovalojen kanssa, ei ole mitään järkeä ja tullaankin kieltämään valoasetusta tarkistettaessa."Sellaisissa "koristevaloissa", joita poltetaan ajovalojen kanssa, ei ole mitään järkeä ja tullaankin kieltämään valoasetusta tarkistettaessa. "
No kuka on järjestä puhunut? Sellaisia kuitenkin on.
Hyväksyttyjä Gay-valoja on montaa eri sorttia. - Iight
Katsastaja Kake kirjoitti:
Ikävä kyllä, ajovalojen käyttö on Suomessa pakollista, ellei autossa ole päivävaloja tai huomiovaloja, joten on laitonta ajella pelkillä sumuvaloilla, joten on turha kytkeä sumuvalot palamaan, ilman ajovaloja.
Joo, ei toimi päivävalot ajovaloina mutta päivävaloja tai huomiovaloja voi laillisesti käyttää ajovalojen sijaan päiväsaikaan. Pelkkiä sumuvaloja ei saa käyttää missään oloissa.Hankin käytetyn auton ja vein sen katsastukseen ensimmäistä kertaa,katsastusinssi kysyi,toimivatko puskurissa-vilkun vieressä olevat valot.Toimii,sanoin ja inssi siihen,tarkastetaan suuntaus,kohdillaan olivat ns.normaalien lyhyvien ajovalojen mukaan suunnattu.Katsastaja sanoi,voit käyttää päivänvaloina jos haluat.Pelkät sumarit on hajavaloa,niinkuin taskulamppu.
Älä nyt selittele joutavia. Väitit, etteivät oikein asennetut sumuvalot pala ilman ajovaloja. Tiedoksi vaan, että palaa kun pannaan palamaan. Milloin niitä ja missä olosuhteissa saadaan käyttää, opetetaan autokoulussa, ei kai ole jääyt väliin?
Ollaampas nyt tarkkana, ajovaloja ovat puolikkaat, pitkät, sumarit ja päiväajovalot. Vanha nimitys, seisontavalot eli etu- ja takavalot pidetään pimeällä päällä kun ollaan "parkissa" pahassa paikkaa. Tämäkin opetetaan autokoulussa. Kannattaa käydä, nimittäin autokoulu, niin ei tule seliteltyä joutavia. Sen jälkeen voipi mennä jatkokoulutukseen katsastusmieheksi.- Lippiskö?
Juolahtipa mieleeni yksi pohdinta. Aiemminhan seksuaalivähemmistöjen edustajat halusivat ilmaista kaikille tuon taipumuksensa ajelemalla sumuvalot päällä kelillä kuin kelillä. Nyt kun nämä päivävalot ovat tulleet ja pilanneet tuon kommunikointikanavan, niin miten homoseksuaalit kertovat autoillessa taipumuksestaan nykyään? Lippis päässä?
- miksi.
haluat tuon tietää, etsitkö poikaystävää?
- hankkikaa huone
miksi. kirjoitti:
haluat tuon tietää, etsitkö poikaystävää?
ja sinä tarjouduit ensimmäisenä :)
- HYI HELVATA
Mä luulisin, että agressiivisella ja muka niin sporttisella ajotyylillä. Hinaajat kun tuppaa olemaan hiton ylimielisiä.
- 64356435345
Ja sitten kun ne vielä asentavat ne "hienot" pilkku LED sumuvalot että oikeen on pakko näyttää kuinka hienot ne ovat käyttämällä vain niitä.
Jopa taksit asentavat niitä ja vain käyttävät niitä.- ysivitonen
Ekkö nää tiijjä? Elokuun alusta tuli koko EU:n alueella voimaan uusi valomääräys ns. huomiovaloista. Päiväsaikaan palaa vain huomiovalot, ei muuta valoa. Suomessa on hieman poikkkeavat säännöt, eli saa olla myös takavalot (useimmissa ei ole). Nämä huomiovalot palavat kaikissa (uusissa) auotoissa koko EU:n alueella. Nämä huomiovalot toteutetaan fiksuimmissa autoissa LED-tekniikalla.
ysivitonen kirjoitti:
Ekkö nää tiijjä? Elokuun alusta tuli koko EU:n alueella voimaan uusi valomääräys ns. huomiovaloista. Päiväsaikaan palaa vain huomiovalot, ei muuta valoa. Suomessa on hieman poikkkeavat säännöt, eli saa olla myös takavalot (useimmissa ei ole). Nämä huomiovalot palavat kaikissa (uusissa) auotoissa koko EU:n alueella. Nämä huomiovalot toteutetaan fiksuimmissa autoissa LED-tekniikalla.
Tiedätkö, salliiko tuo uusi asetus takasumuvalon käytön päiväajovalojen kanssa? Kirkkaana talvipäivänä kun automatiikka on sammuttanut ajovalot ja sytyttänyt päiväajovalot, niin hirvittää ajella vitilumen pöllytessä perässä peittäen kaiken näkyvyyden,
Kysyin joskus poliisin päivystyksestä, miten he tulkitsevat tuota päiväajovalojen ja takasumuvalon yhtäaikaista käyttöä. Päivystäjä katteli koneeltaan aken sivuja ja totesi, että talonpoikaisjärjen mukaan takasumuvaloa saa käyttää ajovalojen kanssa ja ajovalohan se on päiväajovalokin. Ei ollut mielestäni ihan vakuuttava, kuinkahan suhtautuisivat tien päällä, jos tuollaisen kytkennän rakentaisi.- Järki käteen!
Täpinä kirjoitti:
Tiedätkö, salliiko tuo uusi asetus takasumuvalon käytön päiväajovalojen kanssa? Kirkkaana talvipäivänä kun automatiikka on sammuttanut ajovalot ja sytyttänyt päiväajovalot, niin hirvittää ajella vitilumen pöllytessä perässä peittäen kaiken näkyvyyden,
Kysyin joskus poliisin päivystyksestä, miten he tulkitsevat tuota päiväajovalojen ja takasumuvalon yhtäaikaista käyttöä. Päivystäjä katteli koneeltaan aken sivuja ja totesi, että talonpoikaisjärjen mukaan takasumuvaloa saa käyttää ajovalojen kanssa ja ajovalohan se on päiväajovalokin. Ei ollut mielestäni ihan vakuuttava, kuinkahan suhtautuisivat tien päällä, jos tuollaisen kytkennän rakentaisi.Ei autoon tarvitse asennella mitään ylimääräisiä puppeli-valoja. Kyllä ihan auton omilla valoilla pärjää, eikä hirvitä, vaikka ei ole koko takasumaria. Puolet autoilijoista ei muuten osaa, edes sitä käyttää, vaikka keli olisi millainen
Uusissa autoissa automatiikka hoitaa valot. Ei tartte lakikirja hanskalokerossa räpsytellä katkaisijoita joka tilanteen mukaan. Jos sille takasumarille kuitenkin käyttöä, niin ajovalot päälle ja takasumari päälle. Kyllä niillä varsinaisilla ajovaloilla näkee vähintään yhtä hyvin, kuin gay-ledivaloilla, joten ei tartte uutta autoa viedä pajalle uudelleenrakennettavaksi eri lampunpolttokombinaatioiden takia.
Sumuvalot tulisi kieltää kokonaan, kun niitä ei osaa kukaan käyttää, kuin ainoastaan väärin. Ne kun ei ole tarkoitettu seuranhakuun. - ysivitonen
Täpinä kirjoitti:
Tiedätkö, salliiko tuo uusi asetus takasumuvalon käytön päiväajovalojen kanssa? Kirkkaana talvipäivänä kun automatiikka on sammuttanut ajovalot ja sytyttänyt päiväajovalot, niin hirvittää ajella vitilumen pöllytessä perässä peittäen kaiken näkyvyyden,
Kysyin joskus poliisin päivystyksestä, miten he tulkitsevat tuota päiväajovalojen ja takasumuvalon yhtäaikaista käyttöä. Päivystäjä katteli koneeltaan aken sivuja ja totesi, että talonpoikaisjärjen mukaan takasumuvaloa saa käyttää ajovalojen kanssa ja ajovalohan se on päiväajovalokin. Ei ollut mielestäni ihan vakuuttava, kuinkahan suhtautuisivat tien päällä, jos tuollaisen kytkennän rakentaisi."Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajonaikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja. Ajovaloja on käytettävä jokaisessa ajoneuvossa, kun sitä kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikana taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut. Syyskuussa 2008 voimaan tulleessa uudessa kytkentätavassa muiden valojen ei kuulu palaa huomiovalojen kanssa samanaikaisesti. Liikenneturvallisuussyistä Suomessa sallitaan myös vanha kytkentä, missä takavalot palavat huomiovalojen yhteydessä, myös kaikissa uusissa autoissa. Valojen käyttöä koskevat säännöt annetaan tieliikennelaissa."
Tuo edellä oli kopioitu AKE:n sivuilta. Siitä voi rivien välistä lukea, että takasumuvalon kanssa on käytettävä ajovaloja (ei ns. huomiovaloja) Siellähän sanotaan -"näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut" Eihän takasumuvalojakaan saa muusta syystä käyttää.
Erittäin fiksua, ettei kalliita xenoneita ravi turhan takia polttaa kirkkaalla päivällä, vaan voi käyttää vähän virtaa kuluttavia halvempia LEDejä.
Edelleen hirvittää, kun se mersumies ajaa edellä sillä automatiikalla pelkillä päiväajovaloilla lumen tuprutessa takana. Mersukuskit kun eivät tunnetusti aikaisemminkaan liiemmälti valoja käyttäneet ja nyt niitä käyttää pelkkä automatiikka. Pitäisi olla automatiikka takasumuvaloa varten erikseen, mutta sakut eivät ole tiedostaneet meidän olosuhteita.
Nyt ei kannata tässä yhteydessä käynnistää keskustelua turvavälistä.
Asetus sanoo selvästi, pitää käyttää pimeällä ajovaloja. Kieltääkö se samalla pitkien käytön jos pelkät puolikkaat tulkitaan ajovaloiksi. Mielestäni ei tulkita,
sillä pelkillä sumuvaloilla voidaan myös ajaa, eli käytetään niitä ajovalojen asemasta. Eli puolikkaat, pitkät, sumarit ja päiväajovalot ovat ajovaloja MOT.
Etusumareiden tarve on meidän oloissa kyseenalainen, mutta kun niitä autoja myydään muuallakin. Oletteko koskaan ajaneet Reininlaakksossa, Hollannin padolla tai Lontoossa? Kun on todella sumuista, niin silloin sumareita tarvitan.- s.uikkapää
Oletko vitun tyhmä? Ajovalot on pelkästään lähivalot (mitkä vitun "puolikkaat" idiootti??)
Tätäkin ketjua ei voi kuin nauraa, kun ette mistään mitään tiedä juntit!! Ei tässäkään asiassa kannata nimitellä eikä homostella, paitsi jos tarkoittaa noilla "lempinimillä itseään".
Ne lähivalot nyt sattuu olemaan puolikkaat ammattipiireissä. Idiootti on kyllä se, joka ei käytä ajamiseen pitkiä, eli kaukovaloja, vaan seisoo parkissa pitkät päällä. Jokohan ymmärsit, mistä on kysymys? Ai, että et ymmärtänyt. No, joka tapauksessa jääköön tämä tähän Sinun kanssasi.- M-69
No näinhän se on. Aena on puhuttu puolikkaista ja pitkistä. Nykypenskat ei vaen tiijjä sitä kun ei oo ikää vielä tarpeeksi kertyny.
- ex renkolainen
Ne on Renkolaisia.
Tiedän, kun asuin siellä 7vuotta, jostain ihmeen syystä lähtivät etenkin
kuutamoiltoina ajelulle sumuvalot päällä.
Nää tunnistaa myös huoltiksen ruokapöydässä, istuvat lippis päässä syödessään ja nuoret miehet uivat Hämeenlinnan uimahallissa puolipitkät
tuulipuvun housut jalassaan(tulevat näillä myös saunaan huh),,,
Samoja poikia ovat, pitäisi jo lapsesta alkaen kouluta, mutta minkäs voit?? - M-69
Ne sumuvalojen käyttäjät, jotka kirkkaalla säällä kesälläkin pitävät sumuvaloja, ovat vaan yksinkertaisesti tyhmiä ja tollukoita. Käyttävät sumuvaloja siksi kun luulevat sen olevan hienon näköistä, ei siinä mitään muuta tarkoitusta ole. Esittelevät muka muille valojaan, vaikka kaikissa autoissa, melkein, on nykyään sumuvalot.
Itselläni on myös autossa sumuvalot ja kerran olen käyttänyt niitä noin varttitunnin sumussa, huom! Sumussa, aamulla teerimetälle mennessä. Auto -96 vuojen mallia ja polttimot on vieläkin samat.
Poliisit voisivat sakottaa sumuvalojen käytöstä päivällä keskikesällä jussina, mutta eivät näy välittävän mitään koko asiasta.- Jepet
Tiedän, että poliisia ei kiinnosta puuttua sumareihin. Silti kansalaiset ovat tyytymättömiä, että niitä käyettään.
- On se niin väärin
Kuten tuossa todetaan autoissa on sumuvalot vakiona, mutta juuri mitään käyttöä niillä ei ole. Siksipä minäkin käytän niitä päivällä huomiovaloina, joina toimivat mainiosti, eivätkä ketään häiritse. Säästävät xenoneita todelliseen tarpeeseen pimeällä.
Mitä siihen tulee, ettei poliisi niihin puutu, kertoo vain suomalaisen poliisin fiksuudesta, joka on toista kertaluokkaa suurempi kuin näiden kotipoliisien, joita se v-tuttaa vain siksi, että se on muodollisesti kiellettyä. Eihän siihen mitään muuta syytä ole. - M-69
On se niin väärin kirjoitti:
Kuten tuossa todetaan autoissa on sumuvalot vakiona, mutta juuri mitään käyttöä niillä ei ole. Siksipä minäkin käytän niitä päivällä huomiovaloina, joina toimivat mainiosti, eivätkä ketään häiritse. Säästävät xenoneita todelliseen tarpeeseen pimeällä.
Mitä siihen tulee, ettei poliisi niihin puutu, kertoo vain suomalaisen poliisin fiksuudesta, joka on toista kertaluokkaa suurempi kuin näiden kotipoliisien, joita se v-tuttaa vain siksi, että se on muodollisesti kiellettyä. Eihän siihen mitään muuta syytä ole.Ja ei vituta se, että se on muodollisesti kiellettyä, vaan se että se on niin lapsellista aika miestenkin poltella sumuvaloja, siis sumuvaloja, kesälläkin, ja päevällä. Niinku jo aikasemmin sanoin, niin tatsunissa on 18 vuotta vanahat sumupolttimot vieläkin ehjät. Kun niille ei oo löytyny käyttöä.
Sumuvalot on humpuukivalot joista ei ole mitään hyötyä ajajalle ja eikä varsinkaan vastaantuleville. Se vie pikkuhiljaa "näön" ajaessa kuskilta. Tästä oli ratijossa jonkun aikaa sitten kun joku viisas mies siellä puhui asiasta.
Pitää ajaa kelin mukaan kaikkien liikenteessä, niin ylimääräisiä valoja ei tarvita.
- asdfqwerty_m85
Autolla ajetaan, polkupyörällä ajetaan, mutta miten ajetaan sumuvaloilla???
- nissan on pop
sumuvaloilla ajetaan seuraavasti, rakennetaan niiden ympärille bimmeri ja sen kuskin paikalle pienimunainen homo lippispäinen finninaama poikanen.
- M-69
nissan on pop kirjoitti:
sumuvaloilla ajetaan seuraavasti, rakennetaan niiden ympärille bimmeri ja sen kuskin paikalle pienimunainen homo lippispäinen finninaama poikanen.
Juuri näin. Pennut ja jotkut muut käyttää sumuvaloja. Ei mulla sinänsä ole sumuvalojen käyttöä vastaan mitään, vaikka niitä jussina poltellaankin keskipäivällä. Typerän vaikutelman vaan siitä saa näköstä. Se vitutus niiden käytöstä juontaa tuonne 90 luvun taitteeseen kun pennut asenteli niitä ite ja ne näyttivät päin helvettiä ja toinen valo taivasta kohti. Häikäsivät, mutta olihan se vaan komeata kun valoja oli kuin joulukuusessa.
Pieni on se säästö, kun ajovaloja ei pidetä päällä, rahallisesti, kun kuitenni polttimoiden ikä on suht pitkä.
Oikeastaan se on parempikin kun käyttävät sumuvaloja, koska uusien autojen valot ovat liian kirkkaita. Ottaa silmiin, ja jotkut jotka ovat taipuvaisia migreeniin, saavat sen pitempää matkaa ajaessaan. - Suuntaus kuntoon!
M-69 kirjoitti:
Juuri näin. Pennut ja jotkut muut käyttää sumuvaloja. Ei mulla sinänsä ole sumuvalojen käyttöä vastaan mitään, vaikka niitä jussina poltellaankin keskipäivällä. Typerän vaikutelman vaan siitä saa näköstä. Se vitutus niiden käytöstä juontaa tuonne 90 luvun taitteeseen kun pennut asenteli niitä ite ja ne näyttivät päin helvettiä ja toinen valo taivasta kohti. Häikäsivät, mutta olihan se vaan komeata kun valoja oli kuin joulukuusessa.
Pieni on se säästö, kun ajovaloja ei pidetä päällä, rahallisesti, kun kuitenni polttimoiden ikä on suht pitkä.
Oikeastaan se on parempikin kun käyttävät sumuvaloja, koska uusien autojen valot ovat liian kirkkaita. Ottaa silmiin, ja jotkut jotka ovat taipuvaisia migreeniin, saavat sen pitempää matkaa ajaessaan.Oikein suunnatut valot eivät häikäise eikä eikä "ota" silmiin!
- Sumuvaloja tarvitaan
Niin harvoin, että olis parempi olla ilman.
- gj,o ni
moni säästää normaalivaloja, eivät tajua että vähänkin kostealla säällä, esim. yöaikaan, pitäisi olla ajovalot, jotta pysyvät kuivina, eikä heijastin himmene
jo parissa vuodessa on heijastin tummunut kun vertaa uusiin valoihin, jos ei käytä ahkeraan ajovaloja.
- nippeli tietoa
Kaikkien valojen mukana palaa aina takavalot.
- Sumuvaloja
Ei tarvitse koskaan missään.
- Lupusmaximus
Etusumuvalot on kyllä aivan turhat varusteet. Kokeilkaa pimeällä tiellä ja laittakaa ajovalot pois ja etusumarit päälle. Sama kuin kynttilän valossa ajelisi. Lisäksi ne tuhnuttaa niin alhaalla että auto häviää pimeällä pieneenkin painaumaan.
Xenonit kestää helposti 200tkm, joten en ihan keksi miksi "säästäisin" auton oikeita valoja ja ajelisin kynttilänvalossa. Vai säästättekö niitä seuraavalla omistajalle?- päivitystä toivotaan
Xenonit kestää kyllä mutta menettävät valotehoaan. Onko se sitten hienoa ajaa syyspimeällä valoilla, jotka ovat menettäneet jo suurimman osan tehoistaan. Esimerkiksi takseissa ym. säästää päivävalot todella paljon. Itse en ymmärrä mikä valofobia suomalaisilla on ajaa keskellä kirkasta päviää valot päällä. Kaikenlisäksi typerännäköistä.
- ---
Ainoat missä sumuvalot toimisi olis että päivällä säästettäs xenoneita ja ne olisivat pimeällä kaarrevaloina.. Tietty jos on kääntyvät xenonit niin kaarrevalot on turhat
- M-69
Tuolle -on se niin väärin- kirjottajalle vielä että miksi te sitten ajelette sumuvalot ja xenonit päällä pimeällä hyvällä kelillä? Missä se xenon lamppujen säästö siinä tapauksessa on? Ja miksi niitä ajovaloja pitää säästää kun jos on kallis pemari alla, niin sitten säästetään muka polttimoissa. Luulis olevan varaa pari poltinta sillon tällön ostaa. Yhteenvetona se vielä että suomen oloissa ei niitä humpuuki valoja tarvitse, vaikka onhan se keula kivan näkönen kun on valoja paljon.
- Mielibidee
Säästyy varsinaiset ajovalot. Eikä ne vastaantulijoidne sumuvalot ainakaan minua häikäise yhtään.
- 525
Sumareilla ajaa yleensä bemarikuskit. Bemarissa huonot valot. Se on yksi syy. Toinen on se että bemarikuskeilla suuri kasa korviksia korvassa, joten he ajavat pää kallellaan. Silloin on vaikeaa nähdä kun lippis putoaa silmille. Tässä tilanteessa tarvitaan kaikki mahdollinen valo mikä on saatavissa. Tää taitaa olla todellinen syy.
- M-69
Onhan se vähä niin joo. Sumuvaloista vaan kun ei ole ajajalle mitään hyötyä. Parinkympin vauhdissa niistä jo alkaa ollakin hyötyä. Ajaahan ne kyllä muillakin merkeillä sumuvalot ja ajovalot päällä yhtä aikaa. Akat esimerkiksi, kun eivät tiiä autoista mitään, ja jokunen tollukka mieskin. En tiiä ketä ne sitten on, van joka toisella vastaantulijalla ne on päällä kun aamu aikasella töihin ajelee. Perimmäinen ja oikea syyhän on se että halutaan näyttää muille että "mullapa sitä on paljon valoja keulassa, onko sulla". Työkavereistakin osa näkyy ajelevan sumuvalot päällä ja kun oon kysyny että miksi, niin eipä ne oikeen vastaa siihen mitään. Ja tuo että säästyy tavan polttimot.. sumuvalotko on suunniteltu siksi, että niitä käytetään ajovalojen asemasta? Tämä sumuvalokäyttö vitutus on jääny mulle niiltä ajoilta kun ei ollu autoissa sumuvaloja, ja ihmiset asenteli niitä itse kotona. Ne oli sitte suuntaukset päin helvettiä ja toinen lamppu näytti taivasta kohti. Nykyään ne kyllä on suunnattu tehtaalla jo valmiiksi että sen puoleen asia on kunnossa.
- ei sumua
Että miksikö ajavat sumuvaloilla? Jos niillä on aivot sumussa.
- maunoaho
Onko ne valot aina sumuvalot,mulla vm.1995 autossa on puskuriin integroidut kirkkaat valot,jotka suunnattu lähivalojen mukaan ja katsastuksessa tarkastettu - saa käyttää päivävaloina.
- Paikallinen
En tiedä mitä erään herrasmiehen käyttämät valot virallisesti ovat, mutta vain puskurin alaosassa oli pienet valot päällä, ajovalot kokonaan pois pelistä. Valoisaa, ei sadetta, ei sumua, sulahko tie. Uudehko farmariauto oli ehkä ripulinruskea ja kevätmuodin mukaisesti täysin kuran peitossa. Herrasväki ajeli tänään hyvää vauhtia Sodankylästä päin Pelkosenniemelle ja meille Savukosken risteyksessä pysähtyville heidän auto oli täysin näkymätön ennen kuin se viime hetkellä ennen risteystä nousi tarpeeksi ylös pienen nyppylän takaa niin, että nämä ns valot tulivat näkyviin. Hyvin lähellä oli läsähtää kunnon kolari, että terkkuja vaan tälle Sumuvalo-Santerille :(
- rimadonna
Olihan se auto huomattu,koska niin tarkkaan sen kuvailit,vaikka ei valoja näkynyt,vai näkyykö...hmmm.
- riimitavara
Olihan se auto huomattu,koska niin tarkkaan sen kuvailit,vaikka ei valoja näkynyt,vai näkyykö...hmm
- En-tiedä.miten
Minä ajan ajoneuvoilla, en sumuvaloilla. Olen aina miettinyt että miten valoilla oikein ajetaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 953859
Nainen olet minun
Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli473235Sille ei voi enää mitään
Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.1002837- 1362540
Harmi jos ei enään nähdä
Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki572480- 612408
Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun
mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??1172397Vau miten upea nainen!
Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.212344Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv232336- 642100