Synnytyskokemuksia

synnytys lähestyyy

Eli haluaisin kuulla nuorten äitien kokemuksia synnytyksestä, voisitte kertoa esim.
- synnytystavan (leikkaus vai alateitse)
- käytitkö kivunlievitystä (jos, niin mitä)
- kauanko synnytys kesti
- miten kokonaisuudessaan meni, oliko niin kamalaa kuin olitte ajatelleet
- ikänne kun synnytitte
- oliko synnytyksessä mukana tukihenkilöä (jos, niin kuka)

Itselläni synnytys lähestyy, ja ikää löytyy 16 vuotta, joten olisi kiva kuulla miten teillä muilla on synnytys sujunut :)

24

1464

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sian lauhtausta

      Kyllähän se sujui... oli lähteä henki. Kova verenvuoto heti vauvan synnyttyä. Menetin 2,2 l verta. Ei enää koskaan sitä kokemusta.

    • tiiituuuuuuuu

      - Alateiste synnytin
      - Epiduraali oli kivunlievityksenä
      - 22 tuntia kalvojen puhkaisusta
      - Oli kamalampaa kuin olin ajatellut, koska oli pitkittynyt synnytys
      - 19
      - Puolisoni oli mukana

    • mamiiiiiiii

      esikoiseni syntyi kun olin 17v synnytys käynnistyi supistuksilla sunnuntai päivänä, ma pääsin vielä kotio koska halusin, ja olin lihaksia rentouttavan piikin saanut että saisin nukuttua, kotona supistukset jatkui. alateitse synnytin tiistaina. synnytyksen kestoksi tuli 22h 5min, epiduraali ja ilokaasu toimi lievityksenä. äitini oli mukanani, epiduraali ehdottomasti paras kivun lievitys :) hyvä fiilis jälkeenpäinkin vaikka oli pitkä synnytys.Kuopus syntyi kun olin 20v lähti limatulppa, kovat supistukset alkoi. kestoksi tuli loppujen lopuksi vain 6h 53min. spinaali puudutuksen sain, jota en suosittele kenellekkään, alateitse syntyi myös tämä lapsukainen ja äiti oli taas mukana. Hyvät fiilikset. koska vaan voin mennä uudelleen. :) ja kalvot puhkaistiin molemmissa synnytyksissä :D

    • Bella 10kk

      Itse olin 20,
      42 0 käynnistyspillerit, mitkä oli yhtä helvettiä, vuorokauden kuluttua puhkaistiin kalvot, ja siitä 9 tuntia, niin tyttö syntyi ala-teitse, käynnistyksen aikana käytin ammetta, suihkua, pandolia sekä kauratyynyä, mikään ei auttanut hevon helvettiäkään. Sitten avautumisvaiheen aikana sain epiduraalin, sen jälkeen oli taivaallinen olo siihen asti kunnes vauvan pää tuli häpyluun alta, joka sattui helvetisti, mutta vain ihan pienen hetken. Istukka tuli parissa minuutissa ulos.

      En saanut pissatuksi 9 tuntiin joten jouduin katetriin, mikä sattui. hemoglobiini tippui 100:an, joten olin kyllä vähän pökkyrässä.

      Puolisoni oli mukana, kokemus oli ihan hyvä kaikkiaan:)

    • .......

      Kolme alatiesynnytystä takana, kaikissa mukana puolisoni.
      Esikoisen synnytin 18-vuotiaana. Kesto 6h 9min, käynnistettiin rv 34 4, otin ilokaasua. Tehtiin eppari ja huimaili alkuun, mutta meni pian ohi ja olo hyvä. Ei ollut niin paha kuin ajattelin etukäteen, mutta pahempi kuin kaksi muuta sekaisen olon (jonka tajusin myöhemmin johtuneen ilokaasusta) vuoksi. Vauva joutui jäämään teho-osastolle viikoksi ja pariksi päiväksi.
      Toisen sain 20-vuotiaana. Ei lainkaan kivunlievitystä, kesto 4h 50min, rv 36. Ei repeämiä, mutta ruhjeita. Ei paha synnytys ollenkaan.
      Kolmannen sain 21-vuotiaana. Ei kivunlievitystä, kesto about 6h, helpoin kaikista.

    • nuoriäiti93

      - synnytin alateitse
      - ilokaasu, epiduraali ja pudendaali
      - synnytys kesti n. 6 h, ponnistusvaihe 30 min.
      - paljon helpompaa kuin odotin, tuntui että se kipu unohtui heti synnytyksen jälkeen. epiduraalin laitto oli kyllä kamalaa
      - 15v olin
      - poikaystäväni (lapsen isä) oli mukana koko synnytyksen ajan :)

    • synnytys lähestyy

      Kiitos vastauksista!
      Kunhan itselläni tuo synnytys sitten on ohitse, niin pitää minunkin tulla kertomaan oma kokemukseni =)
      Tässä sitä kovasti sitten vain odotellaan :)

      • Uljas poikani

        Opettele rentoutumaan. Se auttaa jonkun verran kipuunkin. Ehdottomasti mukaan joku (lapsen isä, äiti, sisko, ystävätär), jolla hermo pitää eikä ala missään tilanteessa inttämään kanssasi vaan tukee sinua. Jos nainen, mielellään synnyttänyt.

        Kauhutarinoita riittää vaikka kuinka, mutta luota vaan siihen, että selviät ja selviäthän sinä, sehän on itsestään selvyys.

        Kaikille synnyttämään meniville olen sanonut, että jos lapsi joutuu vastasyntyneiden teholle, älä luhistu. Se tarkoittaa yleensä, että lapsella on vain joku pikkuhätä (väri, sokeri yms.) tai häntä halutaan ehkä tarkkailla enemmän kuin varsinaisella osastolla. Oma vauveli joutui muutaman tunnin ikäisenä teholle sokerin vuoksi ja tuntui kuin vauva olisi ollut kuolemankielissä kun kerrottiin, että tämä lähtee nyt teho-osastolle. Jos olisi valistettu enemmän, olisin tiennyt, että ei tässä loppujen lopuksi ole yhtään mitään hätää enkä olisi mennyt paniikkiin.


    • oona990

      -alateitse synnytin
      -epiduraali ja ilokaasu
      -synnytys kesti n.10h
      - synnytys oli erittäin helppo. supistukset tietysti sattui mutta kun sain epiduraalin kun oli 8 cm kohdunsuu auki niin olo helpottui. epiduraali auttoi ponnistuksessakin joku kesti 11 min. nauratti siis ihan oikeasti kun ei sattunut ponnistus yhtään.
      - 20v
      -mieheni oli mukana.

    • Äippä-89

      -Alateitse
      -ilokaasu ja epiduraali plus leikkaus-salissa spinaali (kiitos pahan repeämän)
      -synnytyksen kesto yht. 16h
      -olin silloin 19v ja oma avomies mukana synnytyksessä
      -jäi traumat synnytyksestä, vaikkakin ei tapahtunutkaan mtn vakavaa. ainoa että repeämä oli aika paha ja sitä jouduttiin leikkaus-salissa ompelemaan loppuun koska se ompeleminen synnytys-salissa sattui ihan sairaasti. mutta onneksi noistakin traumoista olen päässyt yli. Tällä hetkellä odottelen toista (:

    • synnytys lähestyy

      Itselläni synnytykseen tulee mukaan siis äitini, ja yhdessä olemme käyneet synnytys-ja perhevalmennuksissa jotta äitikin osaa valmistautua tulevaan ja tietää miten nykyisin toimitaan ja näin =) Ollaan myös juteltu jonkun verran että miten siellä sitten mami käyttäytyy, ettei ala hössöttämään siinä mitään turhaa.. :D Tukena osaa kyllä varmasti olla :) Hengitystekniikkaa ollaan myös harjoiteltu jo etukäteen ja suunniteltu että missä vaiheessa lähdetään sitten sairaalaan yms =) Että eiköhän se ihan hyvin mene.

      • eräs äippä

        Synnytys 17v.ja 19.v
        Normaali synnytys 15h. ja 8h. ei kivunlievitytä, kovaa työtä oli, mutta hyvät muistot molemmista , toipuinen erittäin nopeaa.Ei kaveria synnytyksessä.


    • kolmatta odotelles

      21v ja 24v ekalla epiduraali ja kesto 8h ja toine 3,30 h (salamasynnytys) ei kivun lievitystä... jos vinkin saa antaa: odota sitä pahinta kipua minkä voit ikinä maailmas tuntea sitten onneksi lähtee oman vartalon adrenaliini päälle joka sit auttaa toimimaan. ota kaveriksi sellainen ihminen joka osaa pitää sun puolia ja tsempata sua viimeises vaihees vaikka kuinka olis voimat loppu... ei synnytys paha ole, kipiää se ottaa mut paljon se antaa!!!

    • ghrdcb

      alakautta
      Olin 19
      Spinaali puudutus
      Oli paljon helpompaa kuin kuvittelin
      Puoliso ja äitini
      Kesto yht. n. 3 tuntia

      Aloitin jakkaralla, mutta muksun sydänäänet heikkeni jonka vuoksi perinteiseen sänkyyn äheltämään.

      Ei meinannut tulla ulos tarpeeksi nopeaa (myöhemmin huomattiin napanuora kaulan ympärillä ja happivaje vaara) -> välilihan leikkaus ha muksu imukupilla ulos.

      Puudutus toimi hyvin ja teki synnytyksen helpoksi - ei kipuja. Seuraava viikko vatsa kovalla -> kauhea homma käydä kakkosella kun väliliha leikattu niin puskeminen käy tosi kipeetä.

      Tikit parani kuitenki nipeesti, imetys onnistui helposti ko synnytyssalissa ja muksukin sai hyvät pisteet ja voi hyvin.

      Tsemppiä.

    • hujklk

      -synnytystavan (leikkaus vai alateitse)
      Alateitse

      - käytitkö kivunlievitystä (jos, niin mitä)
      En ehtinyt saamaan, kun synnytys oli niin nopea

      - kauanko synnytys kesti
      Noin 5 tuntia, sairaalassa ehdin olla reilu tunnin, kun en tajunnut, että synnytys oli käynnissä ennenkuin vedet meni.

      -miten kokonaisuudessaan meni, oliko niin kamalaa kuin olitte ajatelleet
      Kamalempaa oli tikkien parantelu: D

      - ikänne kun synnytitte
      16

      - oliko synnytyksessä mukana tukihenkilöä (jos, niin kuka)
      Doula (googlaa jos et tiedä)

    • Ei pelkoa

      Älä kuuntele ja kysele. Naiset ovat iän ja ajan synnyttäneet, aikaisemmin kotona. Nyt menet varmasti sairaalaan asiantuntevien asinatuntijoiden avusteksella synnyttämään ja siellä on kaikki avut lähellä. Yleensä sujuu ihan hyvin, hetken aikaa on kivuliaita polttoja, silloin ajattele, etttä pienokainen on tulossa paian. Heti senjälkeen helpottaa suunnattomasti.

      Uskon sinun saaneen neuvolasta asintuntevaa opastusta, joten onne vaan synnytykseen. Se on suuremmoinen kokemus elämässä.

      Älä kuuntele kovinkaan puheita, niitä on yleensä vähän korostettu puolin sekä toisin.

      Sain itse aikoinaan tällaisen kokemusteksin, että on kuin olisi isolla asialla ja on vähän tiukemmassa.

    • t.o.lll.l

      No kokemus vuonna 09 olin 18vuotta.Ekan synnytin alateitse.
      Verta menetin n.1l.Kivunlievityksenä toimi spinaali (ilokaasusta ei mitään apua) ja spinaalinkin kerkesin just ja just saada vaikka olin koko ajan hokenut että haluan epiduraalin,mutta sitä ei enää tietenkään keritty antaa. Kun spinaalia laitettiin lensi puolet aineesta mun vattan yli patjalle ja lääkäri vaan sanoi et "hups kyl sinne ainaki puolet meni" Mutta puudutus riitti hyvin loppuun asti any way. Kätilöt kävi välillä muualla kattomas muita synnyttäjiä vaikka meil oli ponnistus vaihe meneillään saatetttiin poikakaverin kans ponnistella tuntikin yksistää ilman kätilöitä :P Kokemuksena ihan mukava. Vaikka kätilöt olikin hyvin kiireisiä ja leikkasit välilihankin vaikka kielsin :P Synnytys ei sattunut yhtää mut se seuraava päivä oli ihan hirvee!

    • synnytys lähestyy

      Kiitoksia!
      Itse olen täällä vielä yhtenä kappaleena ja odottelen kovasti että koskas sitä pääsisi synnyttämään ja saisi pienoisen syliin :)
      Mitään oireita ei sinällänsä ole ollut, ei supistuksia, ei mitään..

      Mites,onko teillä ollut tulevasta synnytyksestä enteileviä oireita?

    • Guaranteen

      Jos supistelee 5 min välein, vähintään tunnin ajan (jotkut sanoo 2 tuntia), niin kannattaa jo lähteä sairaalaan.

      TSEMPPIÄ!

    • carolina.p

      Itse olen 18v ja vauva synty rv40 0 Synnytys kesti sen 5h. epiduraalilla lähtee melkein kaikki kivut joten suosittelen. Synnytyksen jälkeinen vuoto kesti sen 6vk, Ei kannata huolestua jos loppuu ja yhtäkkiä alkaakin uudestaa.

    • teinimama :)

      Vähän myöhässä tulee tämä oma vastaukseni / kokemukseni synnytyksestä.

      Eli raskaus meni 2 viikkoa yli joten menin käynnistykseen sairaalaan..
      Synnytys kuitenkin käynnistyi vasta kolmantena päivänä. Eli viikoilla 42 3.

      Eli supistukset alkoivat maanantai aamuna, yöllä oli kyllä tuntunut pari kertaa kanssa vähän kipeältä mutta sain kyllä nukuttua. Äitini tuli sairaalaan katsomaan minua,ja sanoin sitten että supistelee ja limatulppakin irtosi tuossa.. Että voit varautua siihen että nyt et lähdekkään täältä pois ihan heti :D

      Noh, käyrissä olin välillä ja sitten käytiin kävelemässä portaita jne.. Illalla sitten tarkistettiin kohdunkaulan tilanne ja olin 4cm auki.. Oltiin niin varmoja että yöllä se lapsi sitten syntyy.. Keskiyöllä sitten siirryin synnytyssaliin ja kokeilin siellä ammetta kivunlievityksenä.. Lilluin siellä sen tunnin ja sitten takas omaan synnytyshuoneeseen.. Kohdunsuu oli 5 cm auki. Noh,siitä se sitten ei enää auennutkaan ja aamulla puhkaistiin kalvot.. ei auttanut.. Kivut sitten vähä koveni kuitenkin, ja hengittelin ilokaasua.. Samalla laitettiin oksitosiinitippa vauhdittamaan synnytystä.. Ilokaasusta tuli kamala olo,joten sen lopetin.. Tippa sai kivut kyllä niin koviksi että sitten oli pakko pyytää jotain muuta kivunlievitystä ja päädyttiin spinaalipuudutukseen.. Sekään ei kyllä sattunu yhtää vaikka sitä pelkäsinkin.. Tällöin olin 8cm auki.. Sitten kivut hävis kokonaan ja sain nukuttua vähäsen.. Herättyäni kivut palautui pikkuhiljaa ja sitten piti päästä vessaan.. Siellä alko ponnistuttamaan.. Kätilö katto kohdunsuun ja 10cm olin auki ja sitten ponnisteltiin..
      15 minuutin päästä tyttö syntyi, jolla pituutta 53cm ja painoa 4220 grammaa =)
      Synnytys kokonaisuudessaan kesti 26 tuntia.. :D Pieni repeämä tuli,mutta synnytys oli kyllä oikein mukava kokemus=) Eli näin meillä.

    • 8909

      - synnytystavan (leikkaus vai alateitse)
      Suunniteltu sektio

      - miten kokonaisuudessaan meni, oliko niin kamalaa kuin olitte ajatelleet
      Olin kuullut tuttujen juttuja sektiosta ja vähän pelotti. Mutta eipä se onneksi yhtään kamalaa ollutkaan. :)

      - ikänne kun synnytitte
      19

      - oliko synnytyksessä mukana tukihenkilöä (jos, niin kuka)
      Avomies oli mukana.

    • teinimama (aloittaja

      Näitä on niin ihana lueskella :) Kiitoksia kaikista vastauksista!
      Oma tyttöseni on nytten jo sen vähän reilu 4kk, ja painaa 8150 grammaa :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5559
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3425
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1893
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1865
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1720
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1548
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1463
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1346
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1337
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      23
      1308
    Aihe