häntäluun murtuma

hanneriina

kääks!
oon alkanut epäillä, että mulla murtui synnytyksessä häntäluu, mutta asiaa ei huomattu laitoksella. synnytyksestä on nyt kuukausi. mulla oli pyrstö niin kipeänä välilihan leikkauksenkin takia, etten tajunnut pepunkin olevan tosi arka ja näin tuo murtuma olisi saattanut jäädä huomiotta. eihän kukaan hoitajista edes vilkaissut tuonne peppuun päin kun kaikki tuijottelivat vain, miten epparihaava oli lähtenyt paranemaan. se mikä mut laittoi epäilemään tuota murtumaa on se, kun häntäluuni tuntuu jotenkin kaartunen sisäänpäin, eteenpäin. ihan eri asennossa on kuin ennen. mielestäni ennen häntäluuni oli sellaisessa asennossa, että jotenkin tuki istumista. mitä jos se on nyt luutunut tuohon asentoon, enkä pysty enää ikinä synnyttämään?!? ja istuminenkin on ihan erilaista kuin ennen.

onko kellään muulla kokemusta häntäluun murtumasta synnytyksen yhteydessä? kertokaa pliis kaikki mitä tiedätte aiheesta, netistä en löytänyt mitään itse!

6

8286

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kai sitä tapahtuu

Meillä neuvolassa siitä ihan mainittiin, että näin joskus tapahtuu synnytyksessä. Mutta häntäluutahan ei voi mitenkään kipsata tai muuten hoitaa. Ei varmaan auta kuin odottaa sen paranemista.

• Lumia

Huonekaverillani synnytyssairaalassa oli häntäluu todella kipeä, istuminenkin oli ihan mahdotonta. Hän mainitsi asiasta kätilölle, joka sanoi että todennäköisesti se on saanut iskua tai jopa murtunut, mutta sille ei tosiaan voi tehdä mitään muuta kuin odotella paranemista.

Voithan kysäistä vaikka neuvolassa (tai jälkitarkastuksessa, jos et ole vielä käynyt) mitä mieltä he ovat, mutta mun mielestä tuo häntäluun murtuminen synnytyksessä on aika yleistä (äidillänikin murtui) eikä siitä kai sen suurempaa haittaa yleensä ole.

• Mam

Minulla ei häntäluu ole murtunut synnytyksessä, vaan joskus lapsena tapaturmaisesti. Häntäluuni on kuvailemasi kaltainen, sisäänpäin käpristynyt. Se ei kuitenkaan ole estänyt normaalisynnytyksiä, mutta perätilavauvat on pitänyt leikata. Ja syynä pelkästään häntäluun asento ja jäykkyys. Tämän vuoden puolella oli samasta asiasta keskustelu tällä palstalla.

• Amanda

Synnytin esikoiseni vajaat pari vuotta sitten. Synnytys oli tosi rankka ja kivulias, jouduttiin tekemään kunnon välilihanleikkaus, jonka parantuminen kesti reilun kuukauden. Istumaan en siis pystynyt mitenkään päin. Kuukauden päästä kun eppari oli sen verran parantunut että oisin pystynyt istumaan, huomasin että häntäluu oli niin saatanan ( sori kiroilu, mutta se oli tuskaa! ) kipeä. Jos vahingossakaan satuin nojaamaan liiaksi taakse päin, tuntui että taju lähtee. Jälkitarkastuksesta siitä sanoin, lääkäri sanoi vain, että valitettavasti siihen ei ole mitään muuta hoitokeinoa kuin aika!! Mulla meni yli puoli vuotta että pystyin istumaan normaalisti taakse päin nojaten. Sitä en tiedä minäkään, haittaako tämä mahdollista tulevaa synnytystä. Jos nyt koskaan uskallan siihen hommaan enää ruvetakaan...

• javainio98

Onpas vanha viestiketju, mutta olis hauska tietää, miten ne häntäluut nyt voivat. Mulla synnytyksestä puol vuotta pian eikä vielä helpota. Jos istun sohvalla vinossa nojaten käsinojaan, ylösnouseminen on kivuliasta. Myös pitkä automatka (2h) saa kipuilemaan. Jostain luin, että joku kirjoitti, että pitkään jatkuneeseen kipuun olisi viimeinen ratkaisu ottaa pala pois häntäluusta... Auts! Onko kukaan kuullut tällaisesta?

• Zot

Mä olen ihmetellyt kipuilevaa häntäluutani jo vuoden päivät ennen kuin tajusin kysyä neuvolasta olisiko vuoden takaisella synnyttämisellä ollut jotain tekemistä asian kanssa ;o) Siellä sanottiin häntäluun murtuman synnytyksessä olevan kovinkin yleistä eikä asialle kuulemma voida tehdä mitään. Aion kuitenkin konsultoida lääkäriä ennen kuin uskon. Olisi kiva voida "keinua" pyllyllä normaalisti :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      60
      4526
    2. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      35
      2079
    3. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      160
      1463
    4. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      165
      1458
    5. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      48
      1442
    6. Sari Multala teki "riikkapurrat"

Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.
      Maailman menoa
      255
      1228
    7. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      193
      1158
    8. Miten suhtautuisit

jos saisit tietää, että kaivatullasi on kokkeliriippuvuus?
      Ikävä
      203
      1102
    9. Sinut mies vain haluan

Olet kohtaloni. Kaikessa riipaisevassa rakkaudessa, sinä se olet. ❤️
      Ikävä
      80
      1027
    10. Mitähän sä näit siinä akassa?

Älä nyt vain sen kanssa ala mitään.
      Ikävä
      61