Masennus ja psykoosi?

hulluko?

Toivon että joku voisi selventää tilannettani/kertoa omia kokemuksia ennenkuin pääsen taas lääkärin puheille ja otan asian puheeksi. (lekuri viimeks kesäkuun alus, seuraava lokakuun lopus) ihanaa tämä avohoito.

Eli, aluksi luulin että mulla on toinen persoona tai jotain, mut nyt kun oon erilaisiin mielisairauksiin tutustunut netin lääkärisivuilla sun muilla niin olenkin alkanut miettimään että onko tämä sitä psykoosia?

Mun dg on Toistuvan masennuksen vaikea, psykoottinen masennusjakso. Olen kuullut nuoresta asti ääniä ja nähnyt harhoja, äänet on syyttäviä, uhkailevat, käskevät tekemään itsemurhan sun muuta. Dg varmaan noista syistä koska nyt kesän aikana on vasta alkanut tämmönen:

Eka olo on voimaton, tyhjä. En saa nukuttua.

Sit tulee äänet, jotka syyttää mua (ja nykyään yleensä kihlatun pettämisestä (siis se petti mua) ja siitä ettei se mua rakasta ja sillä on monia muita naisia, et se esittää katuvaa sun muuta) ja muutenkin tekee olon todella,todella vaikeaksi ja huonoksi. Yleensä tiedostan että äänet/näyt on harhoja, mutta nykyään oon alkanu uskomaan mitä äänet sanovat.

Sitten muuttuu käytös, vihaan kihlattuani ja raivoan hänelle tai en puhu mitään, olen ilkeä ja kaikkea mitä en haluaisi oikeasti olla. Uskon kun äänet sanoo että se ei ollu töissä vaan jonkun naisen luona, uskon kaiken, pidän niitä tosi asioina. Että ne olis oikeasti tapahtunut. Eikö nämä ole jotain harhaluuloja (mikä on psykoosin oireiksi kirjattu)?

En tiiä. Mä en todellakaan tiedä mikä mua vaivaa. Sit vaan tyyliin muutaman päivän päästä - pam - ja olen taas entiselläni? Siis harhojen suhteen, en kuule kuin satunnaisesti ääniä mutta se pahin vaihe on ohi..

Voiks tää olla tota samaa psykoosia että käyttäydyn niin? Voiko psykoosi ilmetä tollein "jaksottain" tosi pahana ja sit normaalisti olla sitä satunnaisten äänien kuulemista, mitä mulla se yleensä on?

Monesti tossa edellä mainitussa tilassa olen muutenkin ihan omissa maailmoissa ja hälläväliä-asenteella, viimeksi viikonloppuna meinasin tappaa itseni äänien syytöksien takia (oli taas tuommoinen olo päällä).

Kellään samalaisia kokemuksia? Ja anteeksi sekava teksti, sitä sekavaa olotilaa on vaan niin vaikea koittaa selittää!

9

399

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 888889

Voisiko olla psykoottinen masennus? Sellainenkin on olemassa, tai sitten skitsofrenia. Ei sitä kukaan pysty toteamaan netissä. Ota heti yhteyttä lääkäriisi, neuroleptit auttavat harhoihin.

• masispakkoajattelija

No tuo petetyksi tuleminen on raskas juttu kenelle tahansa, sen herättämät tunteet ja ajatukset ilmeisestikin yhdistyvät nyt masennusoireisiisi, ehkä niitä pahentaen. Yleensähän on hyvin normaalia, jos petetyksi tulemisen jälkeen miettii ja pelkää, että toinen ei välitä ja pettää edelleen tai uudestaan. Sellainen aiheuttaa ahdistusta kaikille. Kuulostaa siltä, että noiden ajatusten läpikäynti tapahtuu nyt noiden masennusoireidesi, kuulemiesi äänien ym. kautta.

Jos pystyt jotenkin erottamaan ulkoisen todellisuuden ja omat ajatuksesi, arvailusi ja "sisäisen puheesi" siitä oman tahtosi mukaan, niin et ole psykoosissa.

Jos olo käy kovin vaikeaksi, niin kannattaa hakea apua. Ehkä olisi myös hyvä, jos voisit puhua noista asioista jonkun sellaisen ihmisen kanssa, johon voit luottaa, se voisi helpottaa tilannetta.

• ...

En ole mikään asiantuntija mutta kertomuksestasi kyllä tosiaan tulee ensimmäisenä mieleen skitsofrenia. Vaikka kyllähän nuo harhat sopivat muihinkin mielenterveyden häiriöihin... En tiedä, parempi kun juttelet ammattilaisen kanssa...

Itselläni vakava, myöskin toistuva masennus ollut ainakin kymmenen vuotta.
      Vastaavanlaisia harhoja minulla ei normaalisti esiinny mutta olen sairaalloisen mustasukkainen ja vainoharhainen.

• masispakkoajattelija

Kun aloittaja kertoi kärsineensä noista harhoista jo kauan ja saaneen jo aiemmin diagnoosin "toistuvan masennuksen vaikea, psykoottinen masennusjakso", niin ehkä ei sittenkään olisi skitsofreniasta kyse.

Itselläni masennuksessa "sisäinen puhe" on joskus kuultavien "äänien" kaltaista, silti en ole edes varsinaisesti psykoottinen, koska pahimmillaankin olen pystynyt kuitenkin ajattelussa erottamaan ulkoisen todellisuuden omasta mielensisäisten tunnetilojen ja vaikutelmien sekavuudesta. Ne omat kuvitelmat syntyvät voimakkaasta ahdistuksesta, joka voimistuu aina tietynlaisissa tilanteissa. Näin omalla kohdallani siis.

• ap

Kiitos asiallisista vastauksista. Niin, olen ajatellut että jospa näin käsittelen sitä pettämisasiaa, siitä on kohta puolitoista vuotta. Lääkärille olen soittanut, ja äitinikin soitti, mutta en saanut aikaisempaan aikaa. Eli lokakuun lopussa vasta olisi se lääkäri. Hoidon suhteen olen täysin luovuttanut, tuntuu ettei sitä oikeasti saa vaikka mitä tekisi. Toinen vaihtoehto olisi mennä päivystykseen, mutta mitä siellä tapahtuisi? En halua osastolle taas, koska kotona on eläimiä hoidettavana ja sekoisin parisuhteen taholta jos en saisi olla kotona.. En kuitenkaan mitenkään kovin hirveästi ole vaaraksi itelleni, vaikka viilleltyä on tullut, mutta koitan päästä siitä koko ajan eroon. Itsemurha-ajatuksia on pahimpina hetkinä, mutta kynnys tehdä se on niin suuri, että tuskin tulen tekemään sitä koskaan läheisilleni.

• masispakkoajattelija

Ehkä kannattaa pitää se päivystykseen meno kuitenkin vaihtoehtona siltä varalta, että olo menisi todella huonoksi. Sen kautta saat tarvittaessa nopeampaa apua, ei välttämättä osastoa, vaan ylipäätään tilanteesi arviointia ja sitten ehkä vaikka tiiviimpää tapaamisapua.

On kyllä onnetonta nuo "hoidot" ylipäätään, kun ihmiset eivät saa apua eivätkä tule kohdatuiksi ongelmiensa keskellä. Tekstistäsi ei ilmennyt, oletko joskus saanut kunnon terapia-apua, mutta kuvittelisi, että sellainen voisi olla hyväksi.

Jonkunlaista keskusteluapuahan voi saada muualtakin kuin mielenterveyspalveluista. Esim. kirkon diakoniatyöntekijöiden kanssa voi keskustella luottamuksellisesti omista asioista.

• ap

Joo, tässä päivystykseen meno on nyt oikeasti vakavassa harkinnassa.

Nuorempana sain mielestäni kunnon hoitoa, kun asuin kotipaikkakunnallani. Olin osastollakin kaks kertaa ja terapiassa kävin sekä psykologilla juttelemassa kaks kertaa viikossa. Nyt kun ei meinaa päästä edes kerran kuukaudessa..

• 12+4

Heips ap :)

Kuulostaisko nää dissosiatiivisen häiriön oireet "omilta":

Sivuperoonahäiriö luokitellaan traumaperäisten persoonallisuuden rakenteellisten dissosiaatioiden vakavmmaksi eli tertiaariseksi muodoksi. Lieväasteisimmassa eli primaarisessa persoonallisuuden rakenteellisessa dissosiaatiossa näennäisesti tai ulkonaisesti täysin toimintakykyinen henkilö voi vaikeiden perhe- tai muiden riitojen yhteydessä ja muissa voimakkaasti stressaavissa tilanteissa muuttua äkillisesti jäykän tunnepitoisesti reagoivaan persoonallisuuden emotionaaliseen tilaan. Sekundaarisessa persoonallisuuden dissosiaation muodossa henkilöllä ilmenee tilainteista riippuen kaksi tai useampia emotionaalisia tiloja. Lievemmistäkään persoonallisuuden rakenteellisesta dissosiaatiosta kärsivät henkilöt eivät normaalissa perustilassaan ollessaan ole ainakaan täysin tietoisia siitä, kuinka he kokevat ja käyttäytyvät ollessaan emotionaalisessa tilassaan. Vaikeus muistaa tai saada kosketus emotionaaliseen tilaansavaikeuttaa persoonan tiloja laukaisevien tilanteiden ja traumaattisten muistojen rakentavaa selvittelyä.
        Persoonallisuuden puolien ollessa tietoisia toisistaan nämä lievemmät häiriöt luokitellaan diagnostisesti usein myös depersonalisaatiohäiriöiksi (ks. «Itsensä epätodelliseksi ja vieraaksi tunteminen (depersonalisaatio)»2).

Varsinainen sivupersoonahäiriö lienee suhteellisen harvinainen, mutta lieväasteisena dissosiatiiviset identiteetin häiriöt ja äkilliset persoonallisuuden tilan muutokset ovat perheriitojen ja muiden riitojen yhteydessä varsin yleisiä. Persoonallisuuden rakenteellinen dissosiaatio on varsin tavallinen taustatekijä monissa psykiatrissa häiriöissä.

Dissosiatiivisesta identiteettihäiriöistä kärsivät ovat usein etenkin lapsuudessaan tai nuoruudessaan kärsineet traumaattisista kokemuksista. Vakavempien dissosiaativisten identiteettihäiriöiden taustalla on usein vakavia lapsuuden aikaisia traumaattisia kokemuksia, kuten toistuvaa seksuaalista hyväksikäyttöä. Persoonan rakenteellinen dissosiaatio on tällöin sekä automaattinen reaktio traumasta muisuttavaan tapahtumaan että keino paeta elämäntilanteiden laukaisemia psyyken sietokyvylle ylivoimaisia tunnemuistoja.

Itsehoito ja hoito

Dissosiatiivisten identiteettihäiriöiden ilmetessä henkilön kannattaa aina harkita kääntymistä traumaperäisten häiriöiden hoitoon perehtyneiden psykoterapeuttien puoleen. Psykoterapiassa pyritään kohtaamaan ja työstämään häiriön taustalla usein olevia traumaattisia muistoja ja kokemuksia.

lähde:

http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00361&p_ylataso=&p_osio=&p_haku=Sivupersoonah%E4iri%F6%20(dissosiatiivinen%20identiteettih%E4iri%F6)

Entäs toi depersonalisaatiohäiriö?
        Löytyy kans noista netin terveyskirjastoista kuten terveysportti.fi:ssa.

Tsemppiä sinne!

• masispakkoajattelija

Ehkä kannattaisi yrittää suoraan kysellä noista terapian mahdollisuuksista silloinkin, kun näet jonkun lääkärin seuraavan kerran? Kertoa ongelmistasi ja tilanteestasi ja sanoa samalla suoraan, että toivot pääsyä terapiaan. Kenties olet yrittänytkin tuota jo, mutta jonkunmoisena ehdotuksena tämä nyt silti... Kannattaa varmaan puhua tuostakin, kun haet apua tämänhetkiseen tilanteeseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3230
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1620
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1389
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1344
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      158
      1259
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1188
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1019
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      932
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      47
      829
    Aihe