Maasähkö veneeseen

sähköä

Tarkoitus olisi vetää maasähkö veneeseen. Tarvetta olisi ainoastaan yhdelle pistorasialle, josta voisin pistää "älylaturin" lataamaan hupiakkua vierassatamissa. Miten homman toteuttaisi edullisimmin ja tietenkin turvallisesti?
Onko keskuksella mitään virkaa, vai voiko yksinkertaisesti laittaa vikavirtasuojatun pistorasian?

11

1176

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lataaja10
      • Sähköä

Nyt ei tyhmä ymmärrä! Eikös toi ole invertteri, eli muuttaa 12V 220 voltiksi. Miten mä sillä akkuja maasähköllä lataan?

• Lataaja10
        Sähköä kirjoitti:

Nyt ei tyhmä ymmärrä! Eikös toi ole invertteri, eli muuttaa 12V 220 voltiksi. Miten mä sillä akkuja maasähköllä lataan?

siinä on myös laturi . Muuttaa myös 220v 12 voltiksi

• döfä

Eikös vaatimus ole että myös veneessä on "kaksinapainen" vikavirtasuoja.

Itsellä myös ajatuksissa em. yksinkertainen maasähköjärjestelmä (onko se edes järjestelmä?). Täytyy sanoa että tuntuu vähän lapselliselta laittaa akkulaturin takia vikavirtasuojat, kun laiturilla kuitenkin on!

Itse ajattelin noilla Defan johtosarjoilla koota sarjan, niitä saa autoromuttamoilta edullisesti.

• 27

Jos todella AINOA käyttötarkoitus on ja tulee jatkossakin olemaan akkujen lataus, niin turha laittaa mitään kiinteää. Laturi vain ja roikkajohto (esim. kaapelikelalta) rantatolpasta.

Mutta. Aika usein siinä käy niin, että alkaa tehdä mieli käyttää jotain 230V laitteita, vaikkapa vedenkeitintä tai läppäriä. Tai ladata kännykkää. Tai hellekesänä pistää tuuletin pyörimään. Eli olisi käytännöllistä, että veneessä olisi 1-2 pistorasiaa muuhunkin käyttöön. Maasähkökeskus ei paljoa yli satasen maksa, pistorasiat sekä se urosliitin tulojohdon päähän muutaman euron kipale, kumikaapeli pari euroa metri. 200 eurolla onnistuu varmasti. Tarvitset tietty sähkärin tekemään varsinaiset kytkennät, mutta kaapelivedot ja keskuksen sekä pistorasioiden kiinnitykset paikoilleen voit tehdä itsekin.

• Näinhäsemenikin

Ainakin Defalla on plug and play tyyppinen systeemi, jonka saa asentaa ihan kuka vain, kunhan ei pura johtoja. Ei kun mokkulat kiinni veneeseen ja mukana tulevat johdot töpseleineen siihen väliin ohjeiden mukaan. Ei tarvi sähkäriä, paitsi jos on täyskäsi...

Perinteiset ja isot systeemit vaativat sähkärin paikalle aivan, kuten maissakin. Vakuutus ei korvaa, jos kuolee tai vene palaa tai naapurin alumiinivene syöpyy puhki, jos itse tekee viriksiä...

• slfkd38321
        Näinhäsemenikin kirjoitti:

Ainakin Defalla on plug and play tyyppinen systeemi, jonka saa asentaa ihan kuka vain, kunhan ei pura johtoja. Ei kun mokkulat kiinni veneeseen ja mukana tulevat johdot töpseleineen siihen väliin ohjeiden mukaan. Ei tarvi sähkäriä, paitsi jos on täyskäsi...

Perinteiset ja isot systeemit vaativat sähkärin paikalle aivan, kuten maissakin. Vakuutus ei korvaa, jos kuolee tai vene palaa tai naapurin alumiinivene syöpyy puhki, jos itse tekee viriksiä...

Milläköhän vakuutusyhtiö tämän todistaa? Vai onko jollain tosiaan sähkärin allekirjottamat piirrustukset veneessä?

Ps. en kehota ketään itse tekemään virityksiä jossei tietoa ole

• sähköä
        slfkd38321 kirjoitti:

Milläköhän vakuutusyhtiö tämän todistaa? Vai onko jollain tosiaan sähkärin allekirjottamat piirrustukset veneessä?

Ps. en kehota ketään itse tekemään virityksiä jossei tietoa ole

Taidan päätyä simppeliin kaapelikelaan vikavirtasuojalla. Vene on ns. day cruiser tyyppiä, joten yöpymiset ovat melko vähissä ja sähkön tarve näin ollen pientä.
        Miten paljon kompressosrijääkaappi nielee virtaa? Pystyykö perus laturilla pitämään muistaakseni 80ah akkua latingissa jääkaappi päällä?

• nimixxxx_erkki

Se Defan sarja on törkyhintanen, 600 euroa. Defa laturi maksaa 350e...

Sähköliikkeestä saa tarvikkeet varmaan 200e ja jos hoitaa kaapeloinnin itse ja sähkäri käy kytkemässä niin se ottaa varmaan maks. 100e.

• sähköä ilmassa

Mihin ihmeesen tarvitaan maasähköä.?Laittakaa akkujja riittävästi,ehkä n.(300)ah.ja vähiniään 80w.aurinkopaneeli,ja pärjäilee pitkälle.Pidän turhana maasähköä.Mielellään kommentteja tästä!

• sähköä

Jos matkaveneilyä olisi enemmän täytyisi akkukapasiteettia nostaa. Mun käytössä, jossa on satunnaisia yöpymisiä en näe järkeä ostaa kalliita akkuja veneen painoksi. Akutkin maksaa melkoisesti ja ikuisiakaan ne eivät ole. Epäilen sitä paitsi, että täytyisi joka tapauksessa laittaa maasähkö, jotta saisi akut kunnolla latinkiin.
      Mutta kertokaas nyt, että riittääkö se tavallinen Ctekki tms. lataamaan akkua, jos jääkaappia käyttää?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      216
      6032
    2. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      49
      2705
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2262
    4. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      41
      2102
    5. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1779
    6. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1414
    7. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      162
      1397
    8. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1321
    9. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      35
      1281
    10. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      109
      1007
    Aihe