Lentokoneeseen vaikka väkisin

Mieliteko matkalle

Lueskelin näitä aikaisempia juttuja paniikkihäiriöstä ja lentämisestä. Niissä annettiin vinkkejä miten selviytyä lennosta alkoholin tai rauhoittavien kanssa. Ihan ok ajatus. Mutta nyt toivon että joku kertoisi miten on mennyt matkat ilman näitä. Paniikkihäiriöönhän kuuluu nimenomaan se tunne, että tilanne luisuu käsistä, pelko että pomppaa tuolista ja joutuu pakokauhuun ja rupeaa säntäilemään paniikissa. Eli nolaa itsensä ja muut. Sitä samaa minäkin aina pelkään ja pakokauhu kasvaa sisälläni. Pelkään että "tulen hulluksi".
Kuitenkaan koskaan ei näin ole tapahtunut. Aina olen pysynyt "kuosissa". Vaikka olo on ollut mitä hirvein.
Lentokone on kuitenkin sellainen paikka josta ei todellakaan pääse pois. Miten sielä olette onnistuneet kasaamaan itsenne vai voiko todella käydä niin että kontrolli menee täydellisesti? Vai onko se vain sen pelkoa? Kokemuksia "luomuna" lentämisestä?

10

4210

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kovakoominenelokuva

      Katsopa tuollainen elokuva kuin: Quarantine 2 (2011 tehty), siitä lähtee lehtopelot.

    • Ryyni75

      Meni tällä kertaa kontrolli, vaikka ei nyt ihan täydellisesti. Hieman krapulaisena piti lentää Keski-Euroopasta Suomeen.. Vielä silloin en ollut käynyt lääkärillä paniikkioireideni vuoksi mutta tämän reissun jälkeen ei mennyt kauaa että hain lääkkeet.

      Menomatkan selvisin muutamalla rauhoittavalla drinksulla. Takaisin paluu ei sitten ollutkaan niin helppoa. En saanut nieltyä koneessa ruokaa enkä juomaa. Kauhea tarve nousta ja kävellä, ja hengittäminen oli vaikeaa. Tai tunne siitä ettei saa tarpeeksi happea.

      Yritin väkisin saada paukkua nieltyä mutta tukehtumisen tunne oli valtava. Siispä kävelemään. Onneksi paikkani oli takaosassa ja pystyin suht huomaamatta sieltä nousemaan. Sanoin lentoemoille että taitaa olla paniikkikohtaus päällä ja ymmärtäväisenä antoivat luvan tulla tarjoilutilaan.. Siellä kyykkiessäni yritin itselleni puhua järkeä mutta eipä se paljon tuossa tilanteessa auta. Epätoivoissani pyysin heiltäkin rauhoittavia. Ei herunut. :)

      Kolme-neljä kertaa joudun tekemään tuon kävelykierroksen, jossa pysähdyin hengittelemään. Helpotti kun jutteli jollekin, mukamas jonotin vessaan tms. Pikkuhiljaa rentouduin sen verran että sain drinkkini juotua ja heti toinen perään. En edes tiedä kauanko tilanne oli päällä mutta tuntui todella pitkältä..

      Enää en taida uskaltaa lähteä ilman rauhoittavia, sen verran karmea kokemus oli. Ja taidanpa lisäksi ilmoittaa jo lentoa varatessani tästä "pikku ongelmastani" että saisin paikan takaosasta..

      • Mieliteko matkalle

        No olipa aikamoinen kauhukokemus sulla.. :( En tiedä josko sitten edes uskallan mennä ihan "kuiviltani" reissuun :) Kai ne ruahoittavat sitten sen verran auttaa että voi olla sielä.


    • huh...

      Sattumalta eksyin tänne lukemaan näitä, ja tuon Ryyni75sen kertomuksen jälkeen en taida itekkään uskaltaa kovin luomuna lennolle :D Ei sais nauraa, mut itelläki ku on paniikkihäiriö, niin voin sanoa, että onhan se vähän surkuhupaisa tuollainen tilanne :/ Olisikohan jotain lentoja pelkille paniikkihäiriöisille :D Jos silloin ei tulis kohtausta itellä ku tietää että kelle muulle vaan vois tulla kohtaus.. auttais ehkä kaikkien "tuskaan" ? Itellä ainaki tuo vaikuttaa paljon, ku on tuntematonta porukkaa PALJON ympärillä...

    • lentopelkoinen

      Minulla on paniikkihäiriö ja pelkään lentämistä. Olen saanut lenkokoneessa paniikkikohtauksen. Lyyhistyin penkille, en muista matkasta paljon mitään. Vieressä oleva tuttu helpotti asiaa. Lento kuitenkin elämäni pahimpia kokemuksia. Viime vuonna yritin uudelleen. Ja suosittelen sinullekkin. Varasimme mahdollisimman lyhyen lennon, kauas, isoon lomakohteeseen. Turkki, kreikka ym. Siitä syystä, että lento tapahtuu isolla ( tasaisemmalla) koneella, ilman pitkää lentomatkaa (alle 4 h). Ehdoton ehtoni oli että koneen pitää olla Finnair, luotettava ja suomenkielinen henkilökunta. Varasimme paikat ihan edestä, nousut ja laskut ei tunnu niin kovasti, moottorin äänet erilaiset kun keskellä konetta ja ei näe siiven liikkeitä. Mukaani lähti tärkein henkilöni tueksi, joka on lentänyt usein. Koneessa hän pystyi rauhoittelemaan, tämä ääni kuuluu tulla, nämä ovat ilmakuoppia ym.. kertomaan mitä tapahtuu. Ja hän kertoi jo ennen lentoa paljon asioita lennosta.. Lennosta: Jännitin, panikoin, tuntui etten saa henkeä. Lähdössä itku tuli ja paniikki alkoi nousta. lentoemännät kysyivät oloani ja kertoivat että kaikki hyvin, mahtava sää lentää ja muita asioita lennosta. Tämä rauhoitti. Loppu lennon kuuntelin musiikkia MP3:sestä ja yritin rauhoitella itseäni ja kaikki sujui paremmin kuin hyvin! Takaisin tullessa säästyin itkuilta, pystyin jopa olemaan hetkiä ilman MP3:sta, uskalsin katsoa ulos ja käydä vessassa. Enkä saanut paniikkia. Tottakai lentäminen vieläkin pelottaa mutta sain hyvän kokemuksen mikä helpottaa. Alkoholia tai rauhoittavia en käyttänyt. Ainoastaan tupakoin vimmatusti ennen lentoa, mikä ei ehkä suositeltava juttu.. ;) Ja olen todella paniikki ja ahdistushäiriöinen, olen syönyt niiden takia lääkkeitäkin. Joten suunnittele rauhassa, mitä sinä haluat lennolta, kenet haluat mukaan ja puhu asiasta tuttujen kavereiden kanssa. Kun pääset lomalle, se palkitsee ja suuresti. Onnea yrittämiseen!

    • 82

      Lentäminen ei minua sinänsä pelota, mutta lentokoneen alhainen ilmanpaine tekee epämiellyttävää oloa joskus. Sama toistuu ohuessa ilmassa vuoristossa. Monet oireet paniikkihäiriön kaltaisia. Lentäminen alhaisessa paineessa on keholle oikeasti rasitus, mutta terve keho siitä kyllä selviää. Alhainen hemoglobiini voi tehdä sopeutumisesta hankalaa.
      Koneessa olen mahdollisimman paikallani (liikkumattomuudessa toki riskinsä), liikkuminen huippaa paljon kun hapenkulutus nousee yhtäkkisesti. Intensiivinen keskustelukin kuluttaa happea, on tullut havaittua.. Alkoholia en missään nimessä enää ota lennolla.

    • teorriki

      Moi! Lensin Tallinnasta Tampereelle koska oli pakko.Välillä oli tosi hyvä olo, välillä pelotti että jos kohtaus tulee. EI TULLUT, oli mahtavaa kun kone laskeutui ja lisäksi kone oli 20-paikkainen Air Baltic joka tärisi ja teki jos jonkin laista hyppyytystä. Alkoholia en ottanut olisko tuo auttanutkaan. Aion toistekkin lennolle, en pitkälle, lyhyen lentomatkan jos kokeilis taas niin tietäis sujuisko uusiks yhtä hyvin.

    • lentoon!

      Kiva lukea muidenkin lentopelkoisten juttuja. Itse lensin vähän aikaa sitten kuuden tunnin lennon lentoyhtiöllä, joka emoyhtiö on saanut huomautuksia puutteista. Voitte vain kuvitella, kuinka ahdistava lento oli. Onneksi mieheni istui veieressäni ja sain vapaasti tuijottaa ulos ikkunasta ja olla "valmiudessa". Otin menomatkalla puolikkaan alproxin, se ei paljoa auttanut, vei korkeintaan terävimmän ahdistuksen kärjen pois. Inhoan ilmakuoppia. Olisi niin ihanaa päästä ohjaamoon, sillä olisin silloin koko ajan ajan tasalla matkan kulusta ja jos saisi hieman jututtaa kapteeneja. Luulen, etten lennolla kärsisi niin paljon. Tykkään kuitenkin matkustamisesta niin paljon, että kärisn mielummin lennon kuin jätän matkan väliin.

    • Kokemustaon123456

      Joskus Unkariin ja sieltä Romaniaan mennessä ja tullessa sain pahoja kohtauksia. Oli kuitenkin pakko muun "retkikunnan" kanssa vaan tulla pois lentokoneella vaikka olisin ollut valmis matkustamaan takasin bussilla tai junalla, niin hirveä kokemus oli lento sinne. Happi loppu ja tuskin olin tajuissani puristin edessä olevaa penkkiä ja tuntui, että kuolen. Vielä paluumatkalla sama toistui tosin mukana ollut mummo antoi rauhottavaa. Uskalsin kuitenkin tämän jälkeen lentää saksaan, mutta vedin sellaiset bentsohumalat, että mikään ei tuntunut miltään. Kuitenkin pelotti ihan älyttömästi, mutta matka meni hyvin. Tosin perillä nukuin lääkkeitten vaikutuksesta pari päivää putkeen. Tuo aiemmin mainitsemani kohtaus oli elämäni pahin kokemus helposti. Kannattaa ottaa vähän rauhoittavaa mukaan, ehkä pari jo ennen lentoa.

    • menossakohta

      Minullekin taas ajankohtaista alkaa pelkäämään 1 kk kuluttua tapahtuvaa lentoa. Minä vaan sitkeästi lennän vaikka pelkään sitä hullun lailla ja varsinkin stressaan jo monta viikkoa ennen matkaa. Jossain oli juttua että lentopelon taustalla on yleensä ihan muita pelkoja ja se on varmasti totta. Lisäksi jotenkin pelkään ihan sikana koko perheen puolesta. Yritän olla puhumatta tästä asiasta kotona koska en halua siirtää tätä panikointia lapsiini. Olen kuitenkin päättänyt että menen koneeseen vaikka se olisi viimeinen tekoni, jos kieltäydyn lentomatkustamisesta niin silloin ei muukaan perhe pääse matkalle. Mulla käytössä ilman reseptiä saatava matkapahoinvointilääke jonka vaikutus on rauhoittava, ja mulla käytössä myös beetasalpaaja Propral joka on hyvä jännitykseen. Olen kuitenkin aina selvinnyt matkoista ja jopa hetken nauttinutkin lentämisestä. Elämäni ensimmäiseen kovaan turbulenssiinkin jouduin viime vuonna. Laitoin silmät kiinni ja ajttelin että minä en voi tehdä mitään muuta kuin odottaa että tämä menee ohi, ja menihän se...

      Toisaalta aina tulee ns. voittajan olo kun on vaan uskaltautunut ja lähtenyt. Vaikka matkaan lähtö vaikeaa onkin, kuitenkin on päässyt käymään paikoissa joissa ei välttämättä koskaan enää tule käymään. Toivottavasti lentohenkilökunta ymmärtää kuinka kamalaa pelkääminen voi olla. Mulle ei varsinaista paniikkikohtausta ole koskaan koneessa tullut, koska olen valmistautunut. Eli lääkitsen, en juo kahvia enkä varsinkaan alkoholia. Mutta kun tätätkin kirjoitan , on jo perhosia vatsassa...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1856
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe