Caliberin alapallonivel

nivelrikko

Elikkäs tuli just vaihdettua Caliberiin alapallonivel, vaikka maahantuoja ja nettikeskustelut väittävät, että ei ole mahdollista vaan täytyy uusia koko alatukivarsi. Kuitenkin Varaosa Koskiselta tilasin alapallon ja vaihdoin tukivarteen. Onnistui helposti kotikonstein ilman mitään erikoistyökaluja ja täysin ilman autonrassauskokemusta, aikaa meni n. 1,5h.

42

5186

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Wooden

      Mielenkiintoista. Itse käytin leimalla tänään omani ja alatukivarren pallonivel väljä. Tiedustelin merkkihuollosta niin kertoivat että koko tukivarsi pitäisi vaihtaa. Tukivarren Hinta suolanen 350. Us-parts saisi pelkän pallonivelen joten vaihto mahdollista. Kerrotko hieman miten suoriuduit vaihdosta, kun väittävät että ei ole mahdollista.

      • dcddcd

        Merkki liikkeestä vastattiin täysin samoin minullekin eli koko alatukivarsi on vaihdettava. Tarvikeliikkeestä mulle myytiin kuitenkin vain pelkät päät eli pallonivelet, jotka sitten kiinnitettiin tukivarsiin.

        Merkkiliike ei myy kun koko pakettia, mutta ainakin tarvikeliike myy... Tilaa jostain US- partsista ne.


    • 6868678

      Nivelten vaihto kannattaa sitten oppia hyvin... nimittäin niitä menee ja paljon koska raskaskeulainen auto kyseessä. Kaikkea muutakin "jännää" tulee matkanvarrella. Oman Caliberin laitoin kiertoon. Hyvä auto muuten mutta kallis ylläpitää. TEE-SE-ITSE meinigillä on puupuristin aika hyvä joka asiaan.

      • MURHEITA

        KATSASTUKSESSA OLI KUMMATKIN RAIDETANGONPÄÄT VÄLJÄT,VAIHTOON MENI.NYTTEN AUTO OLI HUOLLOSSA JASANOIVAT ETTÄ KUMMATKIN ALAPALLONIVELET VÄLJÄT,KANNATTAA VAIHTAA ENNEN KATSASTUSTA.EI PITÄIS OLLA TÄLLÄISIÄ VIKOJA NOIN VÄHÄN AJETUSSA -07 CALIBERISSÄ.MUUTEN AUTO IHAN OK.MUT TOI VAIHTO VUODEN VÄLEIN TULEE KALLIIKSI,RAIDETANKO,PALLONIVEL,RAI...


      • caps lock :(
        MURHEITA kirjoitti:

        KATSASTUKSESSA OLI KUMMATKIN RAIDETANGONPÄÄT VÄLJÄT,VAIHTOON MENI.NYTTEN AUTO OLI HUOLLOSSA JASANOIVAT ETTÄ KUMMATKIN ALAPALLONIVELET VÄLJÄT,KANNATTAA VAIHTAA ENNEN KATSASTUSTA.EI PITÄIS OLLA TÄLLÄISIÄ VIKOJA NOIN VÄHÄN AJETUSSA -07 CALIBERISSÄ.MUUTEN AUTO IHAN OK.MUT TOI VAIHTO VUODEN VÄLEIN TULEE KALLIIKSI,RAIDETANKO,PALLONIVEL,RAI...

        Elätätkö "Merkkihuoltoa" löytyy hyviäkin =kestäviä tarvikeniveliä.

        Raidetangonpäät nyt ovat alkuperäisinä ihan sitä itseään ja niitä myyvät merkkikorjaamoilla.


      • osia löytyy kyllä
        caps lock :( kirjoitti:

        Elätätkö "Merkkihuoltoa" löytyy hyviäkin =kestäviä tarvikeniveliä.

        Raidetangonpäät nyt ovat alkuperäisinä ihan sitä itseään ja niitä myyvät merkkikorjaamoilla.

        Jatkoa halvin alatukivarsi tarvikkeena noin 240 euroa ja ebaystä tilaamalla kumpikin rahteineen 260 euroa tuntuu siltä että katteet kohdillaan .
        Tuohon hintaan ei viitsisi enään pelkkiä alapalloja ruveta vaihtamaan.(yli 100 euroa joka tapauksessa)


      • 666333

    • jsdjklsdsdsd

      Näköjään samoja vikoja kun mullakin, eli todelliset tyyppiviat Caliberissä (-07)
      Kesän katsastuksessa: Molemmat raidetangonpäät, molemmat pallonivelet ja taakse koiranluut molemmin puolin.
      Varaosat A- tarvikkeesta, paitsi koiranluut merkkiliikeestä yhteensä n. 900 euroa.
      Vaihto työ 250 euroa tutulla korjaajalla.

      Pallonivelet voi kyllä vaihtaa ilman tukivarsia ja nykyiset tarvikevaraosat ovat vielä paremmat kuin alkuperäiset, sillä niissä on rasvanipat. Sinne kun muistaa puristaa rasvaa kerran vuodessa, niin ei väljisty, samoin raidetangonpäissä rasvanipat.

      • hyvä meininki :)

        Niin ja ebaystä tilaten saisit nuokin alle 500 euron rahteineen.

        Viikossa kotiovelle eli hankintavaiva minimaalinen ja kuten todettu parempiakin kuin merkkiliikkeen nivelet = rasvanipat vakiona.


      • dsasdasdasdasd
        hyvä meininki :) kirjoitti:

        Niin ja ebaystä tilaten saisit nuokin alle 500 euron rahteineen.

        Viikossa kotiovelle eli hankintavaiva minimaalinen ja kuten todettu parempiakin kuin merkkiliikkeen nivelet = rasvanipat vakiona.

        Kyllä etsivä hyvin löytää... Pienoinen ongelma on se, että ostaja (tässä tapausessa aika kädetön auton omistaja) ei ihan tasan tarkkaa tiedä mitä tilaa.
        Jopa merkkiliikkeessä nuoret varaosa myyjät ei tarkkaa tiennyt mitä katsastaja oli piirustanut raporttiin. No tarvike liikkeessäkin sain ensin taakse väärät osat.
        Niitä tukivarsia on aika monta per rengas.

        En minä ainakaann pystyisi sata varmasti jotain tiettyä tukivartta ostaa netistä ne räjäytyskuvat ei aina kaikkein selvempiä ole.
        Liäski jos merkkiliikkeessä sanotaan, että koko tukivarsi pitää ostaa, eikä pelkästään palloniveltä, niin aika paha on tietämättömän epäillä "herran" sanaa.


    • Muilutuskeskus

      Se on ainakin tasafakta, että Autokeskuksessa ei tiedetä hevon vittujakaan aiheesta Dodge ... sit kun viet sinne auton niin höhöttävät, että "kyllä me voidaan vikaa etsiä"... **vianmääritys a 90euroo tunti**. Omalla kohdalla vika havaittu n. vuosi sitten, vieläkään ei tiedetä mistä se johtuu... tulis kalliiksi jos olis antanut heidän selvitellä asiaa.

      Parasta on kun kärsivällisesti luet vain ulkomaalaisia foorumeita ja etsit osat jenkkiläisistä varaosalafkoista... Itsehän sain koiranluut tyyliin 60eurolla kuljetettuna suomeen kun A-keskus quottas hinnaksi 175e/kpl..

    • Dodge Calikka

      Alapallonivelet ja raidetangon päät (jotka katsastuksessa puutteiksi luettiin) tilasin rockauto.com:ista hinta veroineen, kuljetuksineen 150 €.

      Ihan näin vinkiksi, jos ja kun jollain ko. ongelma eteen tulee.

      • halpaa kuin saippua

        Samalla rahalla olisit ne saanut saksasta mutta kannattaako 150euron säästöllä tehdä alapallonivelen vaihtoa vanhaan tukivarteen kun uudet kustantaa 260 ja pelkät alapallot sen 100,sen
        (tulee ne kaksi kumipuslaa per puoli uusittua samalla)


    • Dodge Calikka

      Ei kannattanut :'( mutta poittina se ettei Moparin osat ole ainoa vaihtoehto..

    • järkeä vai ei ::::::

      Vinkkinä --- e-bay,stä löytyy rahtivapaana noita raidetangonpäitä ja alapalloja ja koiranluita.

      Tulevat Jenkeistä mutta jäävät alle 45,45 euron arvoisiksi per paketti joten tullia ja alvia ei mene maksuun

      Esim alapallonivelet tuolta tilattuna 2 kpl,tta 39 euroa ja "suomihinta" 115 euroa yhdestä pallosta. ;)

      Että näillä mennään.

    • Hintavertailija

      Kiitokset vinkeistä :)

      Rockautosta tuli paketti; 2x Moog'in alapallot ja 2x Moog'in raidetangonpäät yhteensä 161,40€ kotiovelle tuotuna. Sis. rahdit, tullit ja alvit. Aikaa kului 6 pv (vkl välissä)

      Vrt. paketti samoilla Moogin varaos.nrolla US Partsista noudettu olisi 369€

      • kiva kate

        Hyvät ovat "katteet" :)


      • uuuuu
        kiva kate kirjoitti:

        Hyvät ovat "katteet" :)

        yyy


      • katsastus
        uuuuu kirjoitti:

        yyy

        No niin,tuli jälleen katsastettua caliberi-07,eipä tuo läpi mennyt,kummankin puolen alapallonivelet menee vaihtoon,aika väljät olivat kun katsastusmies näytti ne minulle.Viime katsastuksessa vaihdoin kummatkin raidetangon päät.Muuten kaikki ihan ok.Tuo vaihto maksaa noin 350€ töineen.


      • CRD-95tkm takana
        katsastus kirjoitti:

        No niin,tuli jälleen katsastettua caliberi-07,eipä tuo läpi mennyt,kummankin puolen alapallonivelet menee vaihtoon,aika väljät olivat kun katsastusmies näytti ne minulle.Viime katsastuksessa vaihdoin kummatkin raidetangon päät.Muuten kaikki ihan ok.Tuo vaihto maksaa noin 350€ töineen.

        Hmm
        Ebay myynnissä noita alapalloja


      • dodge

    • etupään kolina

      Tyttärelläni on Caliber vm 2008, mittarissa 137 000km. Ajoin hänen autoaan vaihdattamaan kesärenkaita korjaamolle. Ihmettelin etupäästä kuuluvaa kovaa kolinaa, joka kuului kuoppaisella tiellä.
      Korjaamossa tutkittiin kolinan aiheuttajaa ja todettin raidetangon molempien nivelten väljyys ja vasemmanpuoleisen alapallonivelen väljyys. Päätettiin vaihtaa nivelet uusiin kolinan poistumisen toivossa. Korjaamo tilasi nivelet ja asennettiin paikoilleen (kustannus 450€ nivelet 330€ ja työ 120€). Kas kummaa sama kolina jatkui edelleen. Korjaamossa asiaa tutkittiin, mutta mitään väljyyttä ei löytynyt.
      Menin Autokeskukseen (merkkikorjaamo) tiedustelemaan mikähän vikana saattaisi olla. Korjaamossa asiaan suhtauduttiin nuivan oloisesti ja ehdotettiin ajan varausta vian selvittämiseen. Lopulta neuvottelun tuloksena oli se, että alapalloniveltä ei kannata erikseen vaihtaa, koska tukivallen helat ovat kuitenkin väljähtäneet. He eivät siksi vaihda alapalloniveliä pelkästään, vaan vaihtavat koko alatukivarren.
      Nyt tiedustelenkin lukijoilta, mistä kannattaa hankkia uudet alatukivarret, koska epäilen kolinan tulevan kuluneusta tukivarsien heloista

      • Spesialisti

        Kannattaa myydä koko paska pois. Saat joka vuosi vaihtaa tonnilla alusta osia, mikäli näihin juttuihin on uskominen.


      • Mk698
        Spesialisti kirjoitti:

        Kannattaa myydä koko paska pois. Saat joka vuosi vaihtaa tonnilla alusta osia, mikäli näihin juttuihin on uskominen.

        Ei pidä paikkaansa. Itselläni on ollut calikka kohta 4v eikä vielä ole tarvinnut vaihtaa kertaakaan tukivarsia. Yhden kerran jäi katsastuksessa puslien vuoksi. Autolla ajettu vähän yli 100000km -08. Olen ollut tyytyväinen. Ajotyyli ratkaisee.


      • Gjbhkgjlk
        Mk698 kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa. Itselläni on ollut calikka kohta 4v eikä vielä ole tarvinnut vaihtaa kertaakaan tukivarsia. Yhden kerran jäi katsastuksessa puslien vuoksi. Autolla ajettu vähän yli 100000km -08. Olen ollut tyytyväinen. Ajotyyli ratkaisee.

        Sama täällä! Auto ollu nyt kolme vuotta ja tänään katsastuksessa tuli hylky alapallonivelien takia,ensimmäinen kerta kolmeen vuoteen! Mitään muuta vikaa ei taaskaan löytynyt.


    • tyhmä maksaa liikaa
    • El Pollo del Muerta

      Lisäksi amerkkalaisten autojen osien ostopaikkana kannattaa muistaa kotimainen palvelu, esim SouthWest Trade Oy.

    • miksi oi miksi
      • väljyyys

        Oli taasen vusikatsastus -07 caliberilla ja vasen alatukivarren nivel väljä,viimevuonna vaihdettiin oikea puoli.Eivät oikein löytäneet pelkkää palloniveltä jotenka vaihdettiin koko alatukivarsi,hinta 180€.raidetangon päät vaihdettu aikaisemmin.


    • esfbn d

      Kyllä vaihto onnistuu varovasti prässillä tai ruuvipenkissä, mutta helposti saa sen pellin venähtämään ja silloin nivelen kiinnityksestä tulee väljä ja joutuu uusimaan kuitenkin sen tukivarren jossa on jo nivel valmiina, ja mulla tukivarsi oli jopa halvempi kuin pelkkä nivel, tosin nivel olisi ollut moogin tekele rasvanipalla ja tukivarressa luki taiwan eikä nippaa nivelessä

    • totke tart

      "- Amerikkalaisten autojen nivelien väljyys on luonnostaan suurempi kuin eurooppalaisten autojen, kuvailee Dodgen ja Chryslerin jälkimarkkinointia Suomessa hoitavan AutoFennican operatiivinen johtaja Tapio Tuomioksa."


      http://yle.fi/uutiset/katsastustilastojen_hannanhuippu_dodge_amerikkalaisia_autoja_ei_osata_katsastaa/6508711

    • miten on

      Onko se Nitroissa samaa vikaa, ei ainakaan eka katsastus mitään aiheuttanut.

    • dodge
      • hyvä meininki.

        Näinpä ja näitä maahantuojan antamia lappuja on muillakin merkeillä mutta silti vaihdatetaan osia asiakkaan antaman lisäinfonkin jälkeen.


    • Mävaanoon

      Kahtokees calipeerin haltijat .kalipeerin nivelet on tehty tinasta sillä niitä kuluu paljon.Meilläkinpäin naapurin mulkku takoo niitä moskalla suoriksi ja tunkee sahanjauhoja rasvan seassa niveliin ettei lonksu.

      • Val66

        Niitä tinoja löytyy kyllä muistakin.


    • Dodge.Caliber

      No meidän naapuri,kun lähtee niin kuuluu korvia vihlova kirskunta jostainpäin autoa.Kai nivelet on kuivat.

    • Ameriikanrautaa

      Kävin kattomassa Dodge Caliberia ostoaikeissa.Oli 2007 malli tarjolla halvalla.Kiertelin ja kattelin aikani autoa.Päällisinpuolin ihan hyvässä kunnossa ajettu noin 180tuhatta.
      Mutta ,kun menin vähän kauemmas katsomaan toista autoa.ja vilkaisin Dotgeen päin huomasin ,että sen takapyörät on pirusti kallellaan sisäänpäin.Mistä lie johtuu en ruvennu kyseleen ,koska ainahan niihin joku hyvä vastaus löytyy.
      Kaupat jäi tällä erää.

    • Äiteenpäiväävaan

      Taitaa olla kaikki rotket jo romutettu tai vaihdettu Japsiin,kun ei ole ketään kirjoottelemassa.

    • Crd

      Oon ajanu nyt 220 000 Caliberilla. Tehtaan alapallot väljisty jo 50000 jälkeen. Vaihdoin Moogin tukivarret, muistaakseni 170€/kpl. Edellisessä katsastuksessa piti vaihtaa uudestaan, eli yli 150 000 kesti. Mielestäni ihan kelvollisesti. Raidetangon päät myös kertaalleen vaihdettu. Taakse ei ole tarvinnut vaihtaa mitään, kaikki originaalia, paitsi tietysti jarrupaloja on vaihdeltu.

      Ongelmana ilmeisesti vain nuo alkuperäisosat, vaihtakaa Moogin osat tilalle niin kestää niin kuin pitääkin.

      • Val66

        Moog on ainoa joka vielä tekee rasvanipat niveliin, eräs Sveitsiläinen valmistaja ei käytä mitään rasvoja, ei edes asennusrasvoja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4975
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3154
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1770
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1253
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1227
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1207
    Aihe