Saimme vastikaan kissanpennun noin kuukausi sitten.
Nyt pari viikkoa se on ollut mahdottoman villi, juoksee ympäri kämppää, hyppää pöydältä selkään ja kun kävelee juoksee perään ja hyppii jalkoihin kynnet esillä. Tuntuu olevan välillä ihme "raivo"kohtauksia, pitää ihme purinaääntä ja tosiaan säntäilee ja hyppylee välillä päin seiniäkin.
Millään ei varmaan pysty ehkäisemään tätä riehumista? Eipä varmaan. Kisu on päivisin yksin kotona kun olemme töissä, ei tietoa mitä silloin tekeen, kaikki tavarat on ainakin paikoillaan ja ilmeisesti ei ole riehunut. Ja monesti kun ihan vain alan silittään pentua niin heti se alkaa puremaan ja ottaa kynsillä kiinni.
Välillä meinaa hermot mennä :( mutten luopua kuitenkaan haluaisi.
Onkohan mitään mikä voisi jeesata. tai milloin tämä riehuminen mahtaisi loppua...?
Kauhean villi kissanpentu :(
21
4649
Vastaukset
Voi hyvinkin olla että sen takia niin villi kun joutuu olemaan päivät yksinään ja on sitten vain iloinen kun tulette kotiin ja haluaisi leikkiä. Meilläkin ensimmäinen pentu joutui olemaan joskus yksin ja halusi leikkiä kun tulemme kotiin. Pennut eivät aina välttämättä ymmärrä kuinka saisi leikkiä varsinkin jos on otettu liian aikaisin. Oletko miettinyt kaverin ottamista jos joutuu olemaan päivät yksinään? Tai toinen vaihtoehto on keksiä kissalle tekemistä sillä aikaa kun ei olla kotona sekä leikkiä kissan kanssa paljon kun tulee kotiin sekä ulkoiluttaa sitä valjaissa iltaisin. Mutta paras vaihtoehto riehumiseen mielestäni on ottaa kaveri kissalle meillä ainakin toimi.
- Lulukissa
Kiitos vastauksesta :) Katselin netistä myös kissan leluja joilla voisi päivisin itsekkin leikkiä.
Ja tuo kissakaveri kuulostaa kyllä aika hyvältä... Täytyy katsella jostain jos suurinpiirtein saman ikäistä löytyisi. Enpäitse ajatellut mutta voisi luulla toimivanm. Tosin omilla vanhemmillani on kissanpentuja, ne on vasta kuukauden ikäsiä niin käytiin kerran tämän meid'n kisun kanssa siellä kylässä niin kamalasti sähisi niille pikkuisille...
Ja voi muuten olla että meidän kissa luovutettii liian nuorena. Eivät kuulemma osanneet sanoa tarkkaa ikää. - Muyrmiel
Pientä pentuasi ei oltu totuteltu ihmisiin. Pentueessa saattoi olla useita sisaruksia ja Sinun pentusi suhtautuu Sinuun itseään puolustaen, kuten pentueessa teki. Tyytyen pienimpiin maitotihroihin emon nisistä.
Nyt kun ravintoa on runsaasti, niin ei osaa energiaansa laittaa muualle.
Lelut ovat hyvä idea ja hieno juttu jos pystyt ottamaan kissallesi kaverin. Sitten kissat opettavat toisiaan leikkimäänkin oikein ja niin etteivät satuta. Kyllä meilläkin uuden pennun tulon jälkeen oli sähinää ja murinaa mutta kuukauden jälkeen tilanne rauhoittui ja ovat nykyään parhaat kaverit. Uskon että tilanne ratkeaa ja kissa rauhoittuu tavalla tai toisella:)
- 12456
Meillä kohta 5 vuotias kolli harrastaa vieläkin samaa, tosin ei hyökkäile ihmisten kimppuun. Turhautuu pitkin päivää vaikka kissakavereita on 3. Minkäs teet, yritän leikittää mahdollisimman paljon ja antaa huomiota. En pidä ollenkaan huonona asiana, että meillä on rallit joka päivä. Lähinnä huvittaa, että energiaa riittää :)
- rieukasta syksyä
Tuo on kissan normaalia käytöstä. Pentu leikkii paljon, meiänki kissa säntäilee millon minnekkin ja murisee leluilleen jne jne. Ole nyt vain tyytyväien että sillä on virtaa suonissa :)
Hei!
Pelastimme 2010 kesäkuussa hylätyn pennun (sukulaiset löysivät metsästä). Meille tullessaan oli n. parikuukautinen.
Äärettömän villi ja hyökkäileva, kova syömään ja minun paitaani lussuttamaan. Hyökki yöllä kimppuuni (piti kai emonaan - no sehän olin).
Selkäänsä ei voinut kääntää, kun jo roikkui ponnarissa - raapi mahdottomasti ja oli levoton.
Meillä ennestään kaksi 12 v kissaa, joita kokeili ja haastoi jatkuvasti.
Meni neljä kuukautta ja tilanne rauhoittui. Jouluna jo oikein mallikas poika.
Nyt n. 16 kk vanhana koko perheen silmäterä - energinen ja hyvin sopeutunut pikkuherra.
Aika auttaa - tsemppiä!- t:¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
jos on kirppuja korvassa tai turkissa,voi olla paras antaa myös matokuuri ,,,,,....
- komiat_kollit
Ehdottomasti kaveria vailla ;) Mä tulisin hulluksi, jos joutuisin viihdyttämään nyt jo 7 kk ikäisiä kisujani. Toki ne äipältä hellyyden hakevat, mutta tosi hienoa, että jahtaavat toisiaan kun se moodi iskee. On siinä vilskeessä kukkaruukkuja tippunut ja muutakin tapahtunut, mutta ne ei ole varsinaista pahantekoa, vaan tekiessä sattuu. Mä uskon muutenkin, että ihminen ei voi kokonaan korvata lajitoveria :)
- Mineea68
Meillä ihan samanlaista. Tosin meinaa hermot mennä, kun kissa pilaa kaikki verhot. On ollu meillä vasta kuusi viikkoa, ja olemme onnistuneet pitämään lomamme niin että joku ollut kotona. Ihme kohtauksia saa, juoksee ihan hulluna, säntäilee milloin minnekin. Pienin lapsistammekin välillä pelkää.. Kaikki koriste esineet sivussa.. Oi oi!
Koskahan tuo rauhoittuu?!
Niin.. mä olen joskus miettiny mitä tuo PURINA tarkoittaa?
Mielihyvää? Tai siis sitä että saa jotain mitä on halunnut..? - Köyhä opiskelija
Kissat on joskus villejä, kun ne on aluperin egyptistä, roomasta ja skotlannista. Ei kannata ostaa mitään kallista, jos ne hajottaa ne. Pelastusarmeijalta saa ilmaiseksi verhoja ja lakanoita, niin ei haittaa vaikka ne hajottaa ne. Pelastusarmeijan vaatteista voi itse tehdä kissoille leluja, niin ne ei hajota niin paljon muita tavaroita. Ne vaatteet on ilmaisia.
- skjfkls
ihan perustoimintaa kissalle se säntäily, ja meuhkaaminen. varsinki kissanpennulla. :D just sellasen kissanpennun haluunki että energiaa riittää ja hepulimoodi iskee aina :D
- Kiipeilyhullu kisu
Meillä on myös reilu 12 viikkoinen kissanpentu. Mahdottoman villi yksilö tuntuu olevan. Mikään säntäily ja riekkuminen ei mua haittaa, sehän on vaan huvittavaa, mutta meidänkin katti kiipeilee jatkuvasti ihmisissä. Se on todellakin ärsyttävää!! Jatkuvasti roikkuu katti housuissa tai paidassa kynsineen, yleensä kynnet tietysti ylettyy ihoon asti. Siitä katti sitten kipuaa olkapäälle asti. Onko ideoita, millä moisen saisi loppumaan? Korkea kiipeilypuu meillä on ja sekin on kovassa käytössä. Muutenkin reilusti tilaa riekkua...
- tihulaine
Meillä kissa rauhottu saman tien kun otettiin toinen kissa. Kyllähän sitä alkuun sähistiin ja kähistiin, mutta nyt ei voida olla ilman toisen seuraa.. kyllä minäki oon väityäny pitkään, että kissa ei lajitoveria kaipaa, mutta väärässä olin!
- kisukisukisu
Kissanpennun voi totuttaa kynsien leikkuuseen, siis vain ja ainoastaan se pieni, terävin kärki! Vähentää selvästi kiipeilemistä ja raapimista! Terve lapsi leikkii ja niin myös kisu! Itselläni olen huomannut, ettei paljon liiku poissa ollessani, vaan riehuminen alkaa, kun saa seuraa! Kissan pennut vaan on tollasia, hyvin hauskoja ja viihdyttäviä, nopeasti ohi menevä aika.
- Niskatnurin-nix-nax
Mutta on sairas jos ei osaa lopettaa. Meillä aivan hirviö pentu. Ikää on kohta 6 kk ja ollut meillä reilut 2. Tiputtelee tavaroita, kaivaa kukista mullat, kiipeilee verhoissa jne. Viimein kun sen ottaa syliin ja hetken hyssyttelee niin rauhoittuu ja käy yleensä nukkumaan. Se on kuin ylivilkas lapsi. Meillä 9.5 vuotias kissa entuudestaan ja penikka kurittaa vanhempaa mielin määrin toki vanhempi puolustaa itseään. Jopa 2.5 vuotiaan sakemannin saanut järkytyksen partaalle, kun hyppii päin naamaa ja tunkee ruokakupille ja sakupoika väistää. Suursnautseri ei niinkään välitä. Minua kissa väistää ja lopettaa hetkeksi riekkumisen ja kun käännän selkäni sama meno jatkuu.
Meidän toinen siis vanhempi kissa on aivan unelma kissa ja nyt sekin kärsii tästä hirviöstä. Pitänee lopettaa koko kissa, jotta perheeseemme saapuu jälleen se ihana harmoninen rauha joka vallitsi ennen pennun tuloa.
- jhjjkk
Kova naukasu jos pentu yrittää kiivetä vasten tai purra. Meillä ainakin toimii ja pentu lopettaa välittömästä kun mamma naukaisee, että hei nyt sattuu. Paljon leikkiä ja jos mahdollista niin lajitoveri kissalle.
- seitsämänkuukautinen
Onkohan kissatkin rauhattomampia nykyisin? Minulla on ollut monta kissaa, mutta näin villiä, kuin nuorimmainen nyt on, en ole aikaisemmin nähnyt! Mikään opetus ja komentaminen ei tehoa. Hetkeäkään ei ole yksin, vaan tuijottaa silmiin, seuraa odottaen, tai kiusaa isosiskoaan. Meno on aivan päätöntä! Olen pitänyt itseäni kissaihmisenä, enkä koskaan olisi uskonut, että pentu saa minut välillä raivon valtaan! En lyö, enkä satuta! Takuulla viimeinen kissani!
- meilläolimyössellanen
Jotkut on villimpiä ja vauhdikkaampia,kyllä se siitä tasaantuu,kun riekkuu,pysäytä se.Ja rauhoittele sylissä,ja juttelemalla.Vaatii enemmän kun helpot kisut,mutta saat siitä kivan,kun jaksat nähä vaivaa.
- vinkinkuullut
Minä olen lukenut jostain sellaisen vinkin, että jos kissa yrittä käydä vaikkapa käteen kiinni niin puhalla kissaa nenään. Se kuulemma muistuttaa emon sähähdystä pennulle.
Meillä itseasiassa toimii hyvin tuon villikon kanssa, lopettaa heti ja perääntyy :) - 66785
Kissanpennut sattuvat vain olemaan villejä, osa vielä energisempiä kuin toiset. Meillä villipeto 15vko roikkuu jatkuvasti isoveikan jaloissa, joka liian kilttinä kissana ei edes sähise. Tyttöjen kesken oli sähinää ja vanhempi neiti on onneksi vähän opettanut tavoille. Meillä kiipeillään kasveissa, kiivetään jalkoja pitkin ja eikä anneta isoille kissoille ruokarauhaa.
Sinnikkäällä sähinällä ja rääkäisyillä on oppinut, ettei kynsiä saa käyttää ihmisiin. Toisten kissojen kupeilta nostan pennun joka ikinen kerta ja vahdin aina ruokailua. Kun kiipeillään väärissä paikoissa, kannan kiipeilypuulle ja leikitän.
Kiva kissa siitä vielä tulee, vaikka hermot meinaakin mennä välillä. Paljon on jo opittu vaikka edelleen täytyy oppia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä912900Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2991686Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461557- 871391
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4021374Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3981292Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21079Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat381037Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun329874Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?
"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden257855