Aivan alkuun, pidän monesta sinun kannanotostani eikä tämä ole suunnattu henkilökohtaisesti sinuun, vaan ylipäätään laillasi ajatteleviin.
Kun Raamattua tulkitaan ns. kirjaimellisesti niin eikö ole tärkeää että se on
A) käännetty juuri oikein sekä
B) luottamus ihmisiin jotka ovat sen koostaneet?
Mitä enemmän tietoa karttuu siitä, kuinka koko Raamattu on ylipäätään syntynyt tai tehty, sitä enemmän vaaditaan sitä kokonaisymmärtämystä siitä, millainen tuo historiallinen tilanne on ylipäätään ollut. Kuinka juuri ne tietyt poliittisen tilanteet ovat vaikuttaneet siihen mitä Raamattuun eli kaanoniin on hyväksytty ja millä perusteilla.
Vakavasti alkaa näyttää siltä, että tuohon ovat vaikuttaneet aina kunkin aikakauden valtapolitiikka. Ei siinä sinänsä ole mitään pahaa, että kuvittelee asioiden ollen joskus ”paremmin”. Aika kultaa muistot ja paremmin, ihmiskunnan muisti on lyhyt. Koska joku on ollut paremmin mutta myös joku on ollut huonommin kuin nyt.
Miksi vuoden 1933 käännös sinusta on paras? (Muistelen sinun näin sanoneen?) Miksi tuon aikakauden käsitykset vastaavat sinusta eniten sitä, mitä nuo satojen tai tuhansien vuosien takaisten kirjoittajat oikein tarkoittivat? Miksi juuri tuolloin tunnettiin alkupäinen kieli sekä termit paremmin kuin nyt?
Mitenkä tuohon kokonaisuuteen sopii juutalaisten omat kirjoitukset? huomatun että juutalaiset ovat ihan yhtä hajaantuneita kuin kristityt.
”Tanakia ei ole kirjoitettu yhdellä kertaa vaan se on muodostunut vähitellen vuosisatojen kuluessa. Vanhimmat osat ajoitetaan 1000-vuosituhannen eaa. alkupuolelle, kun vastaavasti nuorin, Danielin kirja, ajoitetaan 160-luvulle eaa..
Tekstit olivat yhteistä käyttöomaisuutta, joita tulkittiin ja muokattiin omiiin tarpeisiin. Kirjoittajalle kyseessä ei ollut tekstien väärentäminen vaan niiden ajankohtaistaminen. Ajan mittaan tekstien auktoriteetti kasvoi, niiden sanamuodot vakiintuivat ja kirjoittajan muokkausmahdollisuudet vähenivät.”
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tanak
Miksi siis ei enää tuota voi tehdä, eli ajankohtaistaa sitä Raamatun perussanomaa, minkä Jeesus toi meille?
Miksi se nyt on syntiä, mutta jota se ei ollut aiemmin?
Lisäkysymys Pertsalle...
78
107
Vastaukset
- Kristinuskon kirja.
Pertsa !
Ilman Jeesusta ei olisi kristinuskoa. Kristinuskomme pohja ja perusta perustuu Jeesuksen sanomaan.
Millä perusteella uskot viittaamisiesi Jeesuksen sanojen olevan todella Jeesuksen sanomia ? Kaikkiaanhan on kirjoitettu 20 evankeliumia Jeesuksen toiminnasta. Raamatun eksegetiikan tutkijat tavalla tai toisella ovat tulleet tulokseen, että näistä kirjoitetuista sanoista noin 5 prosentilla on todennäköisyys pohja. Se tarkoittanee yhtä evankeliumia kooltaan.
Kun vastaat jatkan, jos antaa aihetta.- pertsa2010
Kristinuskon kirja sanoi :
Millä perusteella uskot viittaamisiesi Jeesuksen sanojen olevan todella Jeesuksen sanomia ?
Johanneksen evankeliumi:
14:21 Jolla on minun käskyni ja joka ne pitää, hän on se, joka minua rakastaa, mutta joka minua rakastaa, häntä minun Isäni rakastaa, ja minä rakastan häntä ja ILMOITAN ITSENI hänelle.
- Shrink
Raamatun tekstien luotettavuus on kovaa luokkaa, ainoastaan n 1400 sanaa on jotenkin kyseenalaistettu, joskin niissäkin puhutaan samoista asioista, joten ristiriitaa ei oikeastaan ole.
Kannattaa tutustua aiheeseen vaikkapa Pasi Turusen ja Petri Mäkilän koostamaan kirjaan; Jumalan Sana, inspiroitu ja erehtymätön, tästä linkistä:
http://www.kuvajasana.fi/fi/tuotteet/?id=18&selProduct=2942&selGroup=163
"Uskova voi ottaa Raamatun käteensä ja luottaa pitelevänsä Jumalan ilmoitusta ihmiselle täydellisesti kädessään" , Martti Ahvenainen....Kysymys kuuluikin että minkä ajan Raamatun? Tunnetko lainkaan Raamatun historiaa? Miä näsitä on oikea? Ja millä kielitaidolla sekä mistä versiosta nämä käännettiin?
Suomeksi Uusi testamentti ilmestyi Agricolan kääntämänä vuonna 1548 (Se Wsi Testamenti), psalttari 1551 (Dauidin Psalttari) sekä katkelmia Vanhasta testamentista vuosina 1551 ja 1552 (Weisut ia Ennustoxet, Ne Prophetat).
Vuosina 1602 ja 1638 Suomessa asetettiin komiteoita kokonaisen Raamatun kääntämiseksi
Bibliasta tehtiin uusi Henricus Florinuksen toimittama painos vuosina 1683 (UT) ja 1685 (VT). Syynä uuteen painokseen olivat sekä kieliasun tarkistaminen että pienikokoisemman ja halvemman version tarpeellisuus. Kolmas Anders Lizeliuksen toimittama painos valmistui vuonna 1758, ja neljäs painos vuonna 1776. Tämä vuoden 1776 uudistettu versio oli merkittävin vuoden 1642 alkuperäisen käännöksen jälkeen.
1800-luvulla alettiin lopulta valmistella täysin uutta käännöstä. A. W. Ingman julkaisi uuden korjatun laitoksen vuosina 1858 ja 1859. Hänen käännöksensä eivät kuitenkaan saaneet yleistä hyväksyntää.
Asetettiin uusi komitea, jonka 1912 julkaiseman Uuden testamentin kirkolliskokous vuonna 1913 erinäisin muutoksin otti vanhan käännöksen rinnalla väliaikaisesti käyttöön. Kokonainen uusi käännös, jota nykyään kutsutaan Vanhaksi kirkkoraamatuksi, hyväksyttiin vuosina 1933 (VT) ja -38 (UT).[12]
Nykyisin käytössä oleva käännös, niin sanottu Uusi kirkkoraamattu, hyväksyttiin ja otettiin käyttöön vuonna 1992. Käännöstyö alkoi kirkolliskokouksen asettaman raamatunkäännöskomitean toimesta vuonna 1973.
Suomenkielisiä
Wanha Biblia (1642)
Wanhan Biblian revisio (1683/85)
Biblia (1776)
Biblian revisio (1859)
Pyhä Raamattu (1933/38)
Uusi kirkkoraamattu (1992)
Jumalan Kansan Raamattu (Uuras Saarnivaaran käännös) (1992)
Raamattu Kansalle (1999-)
Raamattu 2005 (2005-)
Uuden maailman käännös (Jehovan todistajien käännös)
Antiikin käännöksiä
• Septuaginta
• Vulgata- Kristinuskon kirja.
Shrink.
Raamattu ei ole mielestäni kristinusko. Jeesuksen ilmoittama sanoma on, kuten sanoin, kristinusko.
Tutustu Jeesus seminaarin tuloksiin Lontoossa 1985. Myös ketä siellä oli läsnä ja miten päätelmät syntyivät. Esim. Johanneksen evankeliumi on erittäin kyseenalainen, jota kirkkokaan ei kiistä.
Raamattuun otetut kirjoitukset ovat 2000-3000 vuotta sitten ns. Matti Meikäläisen tekstejä. Olkoon totta tai ei, ne eivät ole kristinuskon perusta.
Sinun käsityksesi on sinun. - Shrink
mummomuori kirjoitti:
Kysymys kuuluikin että minkä ajan Raamatun? Tunnetko lainkaan Raamatun historiaa? Miä näsitä on oikea? Ja millä kielitaidolla sekä mistä versiosta nämä käännettiin?
Suomeksi Uusi testamentti ilmestyi Agricolan kääntämänä vuonna 1548 (Se Wsi Testamenti), psalttari 1551 (Dauidin Psalttari) sekä katkelmia Vanhasta testamentista vuosina 1551 ja 1552 (Weisut ia Ennustoxet, Ne Prophetat).
Vuosina 1602 ja 1638 Suomessa asetettiin komiteoita kokonaisen Raamatun kääntämiseksi
Bibliasta tehtiin uusi Henricus Florinuksen toimittama painos vuosina 1683 (UT) ja 1685 (VT). Syynä uuteen painokseen olivat sekä kieliasun tarkistaminen että pienikokoisemman ja halvemman version tarpeellisuus. Kolmas Anders Lizeliuksen toimittama painos valmistui vuonna 1758, ja neljäs painos vuonna 1776. Tämä vuoden 1776 uudistettu versio oli merkittävin vuoden 1642 alkuperäisen käännöksen jälkeen.
1800-luvulla alettiin lopulta valmistella täysin uutta käännöstä. A. W. Ingman julkaisi uuden korjatun laitoksen vuosina 1858 ja 1859. Hänen käännöksensä eivät kuitenkaan saaneet yleistä hyväksyntää.
Asetettiin uusi komitea, jonka 1912 julkaiseman Uuden testamentin kirkolliskokous vuonna 1913 erinäisin muutoksin otti vanhan käännöksen rinnalla väliaikaisesti käyttöön. Kokonainen uusi käännös, jota nykyään kutsutaan Vanhaksi kirkkoraamatuksi, hyväksyttiin vuosina 1933 (VT) ja -38 (UT).[12]
Nykyisin käytössä oleva käännös, niin sanottu Uusi kirkkoraamattu, hyväksyttiin ja otettiin käyttöön vuonna 1992. Käännöstyö alkoi kirkolliskokouksen asettaman raamatunkäännöskomitean toimesta vuonna 1973.
Suomenkielisiä
Wanha Biblia (1642)
Wanhan Biblian revisio (1683/85)
Biblia (1776)
Biblian revisio (1859)
Pyhä Raamattu (1933/38)
Uusi kirkkoraamattu (1992)
Jumalan Kansan Raamattu (Uuras Saarnivaaran käännös) (1992)
Raamattu Kansalle (1999-)
Raamattu 2005 (2005-)
Uuden maailman käännös (Jehovan todistajien käännös)
Antiikin käännöksiä
• Septuaginta
• VulgataPuhun luonnollisesti alkuperäisestä Raamatusta, nykytietämyksen mukaan.
- Shrink
Kristinuskon kirja. kirjoitti:
Shrink.
Raamattu ei ole mielestäni kristinusko. Jeesuksen ilmoittama sanoma on, kuten sanoin, kristinusko.
Tutustu Jeesus seminaarin tuloksiin Lontoossa 1985. Myös ketä siellä oli läsnä ja miten päätelmät syntyivät. Esim. Johanneksen evankeliumi on erittäin kyseenalainen, jota kirkkokaan ei kiistä.
Raamattuun otetut kirjoitukset ovat 2000-3000 vuotta sitten ns. Matti Meikäläisen tekstejä. Olkoon totta tai ei, ne eivät ole kristinuskon perusta.
Sinun käsityksesi on sinun.No mutta saathan tietenkin myös olla, mitä mieltä oletkin...............
Olen "tutustunut" Jeesukseen henkilökohtaisesti, -79 ja tiedän toki, kenen kanssa olen "tekemisissä"....
btw, Johanneksen evankeliumi on vanhin kirjoitus Raamatusta, sen jakeet 1- 18, ovat vanhimmat alkuperäisestä Raamatusta, ota selvää ennenkuin tuot mutujasi tänne ? - Kristinuskon kirja.
Shrink kirjoitti:
No mutta saathan tietenkin myös olla, mitä mieltä oletkin...............
Olen "tutustunut" Jeesukseen henkilökohtaisesti, -79 ja tiedän toki, kenen kanssa olen "tekemisissä"....
btw, Johanneksen evankeliumi on vanhin kirjoitus Raamatusta, sen jakeet 1- 18, ovat vanhimmat alkuperäisestä Raamatusta, ota selvää ennenkuin tuot mutujasi tänne ?Shrink.
En luonnollisestikaan kykene keskustelemaan kanssasi, kun olet henkilökohtaisesti tutustunut Jeesukseen ja ilmeisesti kaveruus jatkuu ikuisesti.
Mutu käsitykselläni on tieteelliset perusteet, jotka tosin kalpenevat sinun Jeesus tuntemuksesi rinnalla. Olet erittäin arvokas ihminen meidän maailmankaikkeudessamme.
Poistun nöyränä keskustelusta. Ai kun ihanaa, "Shrink". Erinomaista tietää lopullisesti, että Raamattu eikä sen Jumala voi koskaan olla mun Jumala. Jos kaikki on muka aivan erehtymätöntä, niin silloin minä en kuitenkaan tule koskaan ymmärtämään sellaista Jumalaa, joka surmasi kaikki ne ihmiset, jotka halusivat 40 vuoden erämäävaelluksen aikana välillä lihaakin. Minusta se on naurettavaa ja mielipuolista.
Uskovat saavat pitää Raamattunsa, minulle se on sotaisa, mielipuolinen, sadistinen, naisia alistava ym ym. Miten Jumala voi muka olla niin typerä, että antaa oikein ohjeen, että naisesta maksetaan 60 prosenttia vähemmän kuin miehestä? Sellainen Jumala voi mun puolesta mennä jorpakkoon. Ihmettelen, miten ihmiset voivat olla niin typeriä, että uskovat moiseen Jumalaan.- juutas.
Shrink kirjoitti:
Puhun luonnollisesti alkuperäisestä Raamatusta, nykytietämyksen mukaan.
Parahin Shrink,
Mikä on alkuperäinen Raamattu. Missä julkaistu, millä kielellä? Keiden kokoama? - Funda*
juutas. kirjoitti:
Parahin Shrink,
Mikä on alkuperäinen Raamattu. Missä julkaistu, millä kielellä? Keiden kokoama?Raamattu muodostuu kirjoista jotka on kirjoitettu ja tarkoin kopioitu sekä juutalaisten että kristittyjen toimesta vuosisatojen saatossa. Kaikessa tässä työssä ylimpänä toimijana on Pyhän hengen kautta toiminut itse kaikkivaltias Jumala, joka sanaansa on tarkoin vaalinut. Amen
Funda* kirjoitti:
Raamattu muodostuu kirjoista jotka on kirjoitettu ja tarkoin kopioitu sekä juutalaisten että kristittyjen toimesta vuosisatojen saatossa. Kaikessa tässä työssä ylimpänä toimijana on Pyhän hengen kautta toiminut itse kaikkivaltias Jumala, joka sanaansa on tarkoin vaalinut. Amen
Eurooppalainen Raamatuu perustuu siis tälle Tanqakille. Sitä taas on aikojen kuluessa muokattu;
"Tekstit olivat yhteistä käyttöomaisuutta, joita tulkittiin ja muokattiin omiiin tarpeisiin. Kirjoittajalle kyseessä ei ollut tekstien väärentäminen vaan niiden ajankohtaistaminen."
Kaikissa kielissä ei edes löydy vastaavia ilmaisuja, joten kääntäjien on ollut tulkittava jo tuossa vaiheessa oman ymmäryksensä mukaan.- pertsa2010
helsinkijokkeri kirjoitti:
Ai kun ihanaa, "Shrink". Erinomaista tietää lopullisesti, että Raamattu eikä sen Jumala voi koskaan olla mun Jumala. Jos kaikki on muka aivan erehtymätöntä, niin silloin minä en kuitenkaan tule koskaan ymmärtämään sellaista Jumalaa, joka surmasi kaikki ne ihmiset, jotka halusivat 40 vuoden erämäävaelluksen aikana välillä lihaakin. Minusta se on naurettavaa ja mielipuolista.
Uskovat saavat pitää Raamattunsa, minulle se on sotaisa, mielipuolinen, sadistinen, naisia alistava ym ym. Miten Jumala voi muka olla niin typerä, että antaa oikein ohjeen, että naisesta maksetaan 60 prosenttia vähemmän kuin miehestä? Sellainen Jumala voi mun puolesta mennä jorpakkoon. Ihmettelen, miten ihmiset voivat olla niin typeriä, että uskovat moiseen Jumalaan.helsinkijokkeri sanoi :
Miten Jumala voi muka olla niin typerä, että antaa oikein ohjeen, että naisesta maksetaan 60 prosenttia vähemmän kuin miehestä?
Kaikissa kielissä ei edes löydy vastaavia ilmaisuja, joten kääntäjien on ollut tulkittava jo tuossa vaiheessa oman ymmäryksensä mukaan.Kumpaa Talmudia on käytetty raamatun pohjana...Balylonin vaiko Jerusalemin Talmudia?
pertsa2010 kirjoitti:
helsinkijokkeri sanoi :
Miten Jumala voi muka olla niin typerä, että antaa oikein ohjeen, että naisesta maksetaan 60 prosenttia vähemmän kuin miehestä?
Mutta ei vain ole. Vain miehet nauttivat Jumalan täydellistä arvostusta.- juutas.
mave kirjoitti:
Kumpaa Talmudia on käytetty raamatun pohjana...Balylonin vaiko Jerusalemin Talmudia?
Eihän Raamatun pohjana ole käytetty Talmudia ollenkaan. Vanha testamentti on käytännössä sama kuin juutalaisten Tanak.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tanak
- ards
Agricolan "Se Usi Testamentti" on nykyään Uusi Testamentti. Molemmat perustuvat alkuteksteihin jotka ovat olleet käytettävissä 1900 vuotta.
Yksimielisyys Raamatun sisällöstä on vallinnut uskovien kirkkoisien laatimien Nikean, Atanasiuksen ja Apostolisen uskontunnustuksen kautta lähes 2000 vuotta. Nyt mummomuori suuressa viisaudessaan tyrmää kirkkoisät.
Muistakin opettaa lastenlapsillesi Raamatun totuuksia ettei myllynkivivertaus toteudu.Tuota, oletko nyt vakavissasi kun väität että Raamattu on ollut yksi ja sama? Aikamoista riitaa vain siitä on aiheutunut, kun eri käännöksiä on tullut;
http://fi.wikipedia.org/wiki/Raamatunkäännökset
Raamatun eri versiota alkaa olla jo tuhansittain, kun ottaa huomioon kaikki käännökset. Agricola teki kaksi asiaa kääntäessään Raamattua, hän loi suomen kirjoitetun kielen sekä käänsi useasta eri lähteestä.
”Raamatunsuomennoksensa Agricola laati ilman varsinaisia esikuvia, sillä suomea olin tätä ennen kirjoitettu vähän. Agricola pani Raamatun henkilöt käyttämään Varsinais-Suomessa tavallista puhekieltä…”
”Agricola turvautui usean muun kielen apuun. Kreikan lisäksi latina, saksa ja ruotsi jättivät jälkeensä ensimmäisen suomalaisen Uuden testamentin kieliasuun, jota hän sitten vuosien varrella korjaili ja paranteli.”
http://web.me.com/challenger/Sivusto/Aarne_Toivanen__Suomalaisen_Raamatun_vaiheita.html
Linkistä löytyy paljon mielenkiintoista asiaa. Ei se niin yksinkertaista ole tuo kääntäminen.
En ole saanut tarkastettua erästä kohtaa juuri tuosta Agricolan käännöksestä. Jos jollain on mahdollista tarkastaa, niin hyvä.
”Se Wsi Testamentti vuodelta 1548 kääntää näin: "Eikö te tiedhe, ettei ne wäret pidhe Jumalan Waldakunda perimen? Älkätte andako teiden wietelle / eikä salawoteiset / eike epeiumalien palueliat / eikä hoorintekiet / eikä heikurit / eikä ne iotca piltien kanssa macauat..."
(Sama Korinttolaiskirjeen kohta kuuluu vuoden 1642 Raamatussa näin: "...Sillä ei salawuoteisten, eikä epäjumalden palweliain, eikä huorintekiäin, eikä pehmiäin, eikä nijden, jotca vastoin luondo syndiä tekewät..."… Vasta vuoden 1776 käännöksessä otetaan käyttöön termi "miesten kanssa makaajat". Nimimerkki Lukekaa muitakin käännöksiä, Kristitty2, 25.03.2011 http://www.hs.fi/keskustelu/aihealue/Kotimaa/ketju/5844464/?page=2&perPage=20)
Toinen esimerkki siitä, kuinka sanatarkka käännös on mahdoton;
”Mikael Agricolan Uusi testamentti 1548
Room. 14:1,2
1 Site heicko uskosa coriatka
ia elkette pahoittaco Omatundo.
Uusi kirkkoraamattu 1992
Room. 14:1,2
1 Hyväksykää joukkoonne myös sellainen, joka
on uskossaan heikko, älkääkä ruvetko kiistelemään
mielipiteistä.”
Eli tuossa on täytynyt kääntää sisältö, eli tulkita se mitä tuossa Mikaelin ajatus on ollut.
Eikä tuo käännöstyö ole aina sujunut ihan kaavailujen mukaan;
”Komitea ajautui jo vuosikymmenen kuluessa umpikujaan jäsenvaihdosten, toimeksiannon epäselvyyden, jäsenten kilpailevien tyylitavoitteiden sekä tekstipohjaa koskevien ratkaisemattomien ongelmien vuoksi. Kun neljännes vuosisata oli kulunut, vuoden 1886 kirkolliskokous hylkäsi ehdotuksen.”
”… kielelliset innovaatiot olivat erityisesti äidinkielen asiantuntijana toimineen Arvid Genetzin ansiota.”
”Tammikuussa 1992 viralliseen käyttöön hyväksytyn suomennoksen valmisti vuonna 1973 asetettu raamatunkäännöskomitea.”…”Tähän tavoitteeseen pääsemistä auttoivat samaan kaikkialla ilmestyneet modernit käännökset.”
http://web.me.com/challenger/Sivusto/Aarne_Toivanen__Suomalaisen_Raamatun_vaiheita.html
- Gagarin
**Nyt mummomuori suuressa viisaudessaan tyrmää kirkkoisät***
Nämä kirkkoisät myös suuressa viisaudessaan väittivät maata maailmankaikkeuden keskipisteeksi ja maata litteäksi.- ards
Eivät kirkkoisät eikä Raamattu vaan Aristoteles ja keskiajan tähtitiede sekä Tyko Brahe. Pilkkaraamattusi kaipaa päivitystä.
- Gagarin
ards kirjoitti:
Eivät kirkkoisät eikä Raamattu vaan Aristoteles ja keskiajan tähtitiede sekä Tyko Brahe. Pilkkaraamattusi kaipaa päivitystä.
Mitä Aristoteleella on tekemistä maapallon pyöreyden tai sen asemaan aurinkokunnassa kanssa? Aristoteles oli kuollut ja kuopattu 322 vuotta ennen kuin Jeesukseb syntymää.
Keskiajan tähtitiede, kuten lähes kaikki muukin tiede, palveli kirkkoa ja sen tarkoitusperiä. Tähtitieteellä pyrittiin osoittamaan Raamatun erehtymättömyys, mutta kuten yleensä käy, kun tutkimustulokset sotivat oletuksia ja luuloja vastaan, kirkkoisät viisaudessaan päättivätkin, että tähtitieteen TÄYTYY olla väärässä, koska sen havainnot eivät tue Raamattua. Mielenkiintoista, kysymyksiä ja ajatuksia herättävää, eikö?
Galileo päästettiin pannasta vasta 31.10.1992... Tai oikeastaan Paavi vain pahoitteli tapahtunuta, mutta se voitanee tulkita Galileon armahdukseksi. Tosin hivenen myöhään.
Summa summarum: Koska Galileo kummapaneineen osoitti havaittaviin tosiasioihin vedoten Raamatun olleen väärässä, onko niin, että tämä tähtitiedettä koskeva oli ainoa erehdys? Loput on absoluuttisia tosiasioita? Eikö hivenen uskottavuus kärsi?
- elakim
Hei taas Mummeli :)
Se että rakkauden sanomaa koitetaan laittaa kirjojen ja kansien väliin on juuri se asia, minkä Jeesus tuli estämään. Hän tuli kehoittamaan rakastamaan.
Se sama asia lukee siellä VT:ssä `en minä piittaa järkeisuskonnosta`.
Ne kirjoitukset on ihan muusta syystä laadittu.- Funda*
"Se että rakkauden sanomaa koitetaan laittaa kirjojen ja kansien väliin on juuri se asia, minkä Jeesus tuli estämään. Hän tuli kehoittamaan rakastamaan. "
Jeesus kehoitti rakastamaan Hänen laillaan - ei ihmisen laskelmastin "rakkauksien" kautta.
Et osaa näköjään nyt ottaa huomioon Jeesuksen rakkauden käskyä - rakasta ENSIN Jumalaa KAIKESTA SYDÄMESTÄ eli ota lähtökohta aina Jumalasta myös rakastaminen ja tiedon suhteen.
Lähtökohtaa rakkkaudessa ei tule ottaa vajaan ihmisen ja ihmisviisauden kautta - silloin Jumalan syrjäytetään kaikesta heti lähtökuopissa :)) - elakim
Funda* kirjoitti:
"Se että rakkauden sanomaa koitetaan laittaa kirjojen ja kansien väliin on juuri se asia, minkä Jeesus tuli estämään. Hän tuli kehoittamaan rakastamaan. "
Jeesus kehoitti rakastamaan Hänen laillaan - ei ihmisen laskelmastin "rakkauksien" kautta.
Et osaa näköjään nyt ottaa huomioon Jeesuksen rakkauden käskyä - rakasta ENSIN Jumalaa KAIKESTA SYDÄMESTÄ eli ota lähtökohta aina Jumalasta myös rakastaminen ja tiedon suhteen.
Lähtökohtaa rakkkaudessa ei tule ottaa vajaan ihmisen ja ihmisviisauden kautta - silloin Jumalan syrjäytetään kaikesta heti lähtökuopissa :))Jep :).
Mutta kulta pieni. Muista sanat `Se kuka tekee Taivaallisen Isäni tahdon on siskoni tai veljeni`.
´Rakasta Jumalaa kaikkivaltiasta koko sydämestäsi ja sielustasi`.
Eli kumpi rakastaa enemmän Jumala?
Se joka pakenee hänen vihaansa, vai se, joka toteuttaa hänen sanansa.
Mä olen sen vihan maljan jo juonut. `Särppinyt pohjasakkaan asti`.
- Funda*
"Kun Raamattua tulkitaan ns. kirjaimellisesti niin eikö ole tärkeää että se on
A) käännetty juuri oikein sekä
B) luottamus ihmisiin jotka ovat sen koostaneet? "
Käännös on tärkeää, mutta Jumala joka kielet sekoitti, osasi jo sekoitusvaiheessa ottaa huomioon, että Hänen sanansa käännetään eri kielille ja osasi siis myös huolehtia, että tulevat käännökset tulee olemaan senverran autenttisia, että Hänen ilmoituksensan Pyhän hengen ohjaamana oikein tulee tiedoksi Jeesukseeen USKOVILLE. - Funda*
"Mitä enemmän tietoa karttuu siitä, kuinka koko Raamattu on ylipäätään syntynyt tai tehty, sitä enemmän vaaditaan sitä kokonaisymmärtämystä siitä, millainen tuo historiallinen tilanne on ylipäätään ollut. Kuinka juuri ne tietyt poliittisen tilanteet ovat vaikuttaneet siihen mitä Raamattuun eli kaanoniin on hyväksytty ja millä perusteilla. "
Tämä on vain sitä ihmisviisautta mitä Jumala suorastaan sanoo vihaavansa.
Ihmisviisaudessa kun sotketaan Jumalan tahto, koska Raamatun tutkimuksessa Jumala heitetään syrjään ja Jumala korvataan tieteellisyydellä. Näin ollen Jumalan ilmoitus hämärtyy ja lopulta katoaa kokonaan.
Ihmisviisaudessa eli kaiken maailman tietoniekkojen viisaudessa aletaan tulkitsemaan Raamatun kirjoittajien elämäntiltanteita, aikakausia ja historiallisia pyrkimyksiä. Jätetään huomiotta, että Jumala on KIRJOITUTTANUT Sanansa KAIKKIA aikakausia silmälläpitäen ja Jumala on osannut ottaa huomioon eri aikakausien muoti-ilmiöt ja trendit.
Jumala sana on aikakauksista riippumatonta kaikkivaltiaan Jumalan tahdonilmaus eli testamentti.Tarkennatko vähän tätä?
”…mitä Jumala suorastaan sanoo vihaavansa…”
Eli oppiminen ja etenkin opiskelu, tiedon omaksuminen sekä ymmärtäminen ovat jotain sellaista, mitä Jumala suorastaan vihaa?
Mihinkä kohtaan ajattelit laittaa rajan, mitä saa ja mitä ei saa oppia ja ymmärtää?
Se joka jättää huomiotta sen, mitä Jumala on halunnut ilmaista, ei varmaankaan ole uskova?
Mielestäni ihmisen tieto ja ymmärrys on aina rajallista, joten miksi laittaa vastakkain tieto ja usko?Jokainen meistä tulkitsee, sille vain ei voi mitään. Jokainen omalla tavallaan.- Funda*
mummomuori kirjoitti:
Tarkennatko vähän tätä?
”…mitä Jumala suorastaan sanoo vihaavansa…”
Eli oppiminen ja etenkin opiskelu, tiedon omaksuminen sekä ymmärtäminen ovat jotain sellaista, mitä Jumala suorastaan vihaa?
Mihinkä kohtaan ajattelit laittaa rajan, mitä saa ja mitä ei saa oppia ja ymmärtää?
Se joka jättää huomiotta sen, mitä Jumala on halunnut ilmaista, ei varmaankaan ole uskova?
Mielestäni ihmisen tieto ja ymmärrys on aina rajallista, joten miksi laittaa vastakkain tieto ja usko?Jokainen meistä tulkitsee, sille vain ei voi mitään. Jokainen omalla tavallaan."Eli oppiminen ja etenkin opiskelu, tiedon omaksuminen sekä ymmärtäminen ovat jotain sellaista, mitä Jumala suorastaan vihaa? "
Älä taas keksi omias mun kontolle.
Lue Raamatusta mitä Jumala sanoo kaiken maailman tietoniekoista ja tietoviisaista eli tiedemiehistä.
"Mihinkä kohtaan ajattelit laittaa rajan, mitä saa ja mitä ei saa oppia ja ymmärtää? "
Onko koko ajan suorastaan epäkohteliasta kun yrität puhua Jumalalle mun kautta. Mene ja lue Jumalan sanaa niin opit jotain.
Sinä toimit kirkon lailla ikäänkuin Jumala ei olisikaan mikään toimiva ja tunteva realiteetti tässä arjessamme.
"Mielestäni ihmisen tieto ja ymmärrys on aina rajallista, joten miksi laittaa vastakkain tieto ja usko "
*huoh* -kysy Jumalalta miksi Hän selvästi asettaa vastakkain tämän maailman viisauden ja uskon. Jumala pitää tämän maailman viisautta hullutuksena ja saarnauttamansa "hullutuksen " (= siis liberaalit papit pitää Jumalan sanaa hullutuksena) kautta Jumala pelasti meidät.
Oleellinen epäkohta - mikä aina kohdallasi tulee esiin - on, että et pidä Jumalaa mitenkään todellisuutena. Viestit kirkon liberaalien tyyliin jotka eivät myöskään usko Jumalaan realiteettina, josta käsin myös tieteellinen tieto tulee ammentaa. Funda* kirjoitti:
"Eli oppiminen ja etenkin opiskelu, tiedon omaksuminen sekä ymmärtäminen ovat jotain sellaista, mitä Jumala suorastaan vihaa? "
Älä taas keksi omias mun kontolle.
Lue Raamatusta mitä Jumala sanoo kaiken maailman tietoniekoista ja tietoviisaista eli tiedemiehistä.
"Mihinkä kohtaan ajattelit laittaa rajan, mitä saa ja mitä ei saa oppia ja ymmärtää? "
Onko koko ajan suorastaan epäkohteliasta kun yrität puhua Jumalalle mun kautta. Mene ja lue Jumalan sanaa niin opit jotain.
Sinä toimit kirkon lailla ikäänkuin Jumala ei olisikaan mikään toimiva ja tunteva realiteetti tässä arjessamme.
"Mielestäni ihmisen tieto ja ymmärrys on aina rajallista, joten miksi laittaa vastakkain tieto ja usko "
*huoh* -kysy Jumalalta miksi Hän selvästi asettaa vastakkain tämän maailman viisauden ja uskon. Jumala pitää tämän maailman viisautta hullutuksena ja saarnauttamansa "hullutuksen " (= siis liberaalit papit pitää Jumalan sanaa hullutuksena) kautta Jumala pelasti meidät.
Oleellinen epäkohta - mikä aina kohdallasi tulee esiin - on, että et pidä Jumalaa mitenkään todellisuutena. Viestit kirkon liberaalien tyyliin jotka eivät myöskään usko Jumalaan realiteettina, josta käsin myös tieteellinen tieto tulee ammentaa.Huomaa että kysyin tarkennusta, en minä niin väittänyt. Se oli vain yksi tulkinta.
Ehkä olen siitä hölmö, mutta koetan ymmärtää tätä ihan elävän elämän ja käytännön kautta. Tuollaisia ympäripyöreitä sanoja voidaan aina heitellä, ei siinä mitään.
Raamatun viisaat lienevät kuitenkin sen ajan uskon oppineita, eli tarkoin perehtyneitä pyhiin kirjoituksiin. Nykyään kai voisi sanoa että Raamatun sisällön ulkoa oppineet. Heillä taisi vain olla sellainen ongelma, etteivät he osanneet viedä noita oppejaan elävään elämään?
Minä kysyin sinulta, koskapa sanoit että tietoa Jumala vihaa. Ymmärtääkseni se ei ihan noin ollut? Tosin tätä argumenttia on kristinusko käyttänyt aika raa’asti hyväkseen, mm. kapitalismin alkuajoilla, jolloin oli parempi, etteivät työläiset olisi ymmärtäneet, mitä tapahtui heidän elämässään. He olivat orjan asemassa. Mielestäni Jeesus juuri puolusti vähäosaisia ja torui itsekkäitä ja ahneita.
Jos Jumala vihaa tietoa, viisautta, ymmärrystä ja oppimista, miksi meille on annettu kuitenkin siihen lahja? Vai tulisiko meidän heittää maahan tuollaiset lahjat ja sanoa, kuinka tyhmä lahja se olikaan?
Jaakobin kirje:
3:13 Kuka on viisas ja ymmärtäväinen teidän joukossanne? Tuokoon hän näkyviin tekonsa hyvällä vaelluksellaan viisauden sävyisyydessä.
3:14 Mutta jos teillä on katkera kiivaus ja riitaisuus sydämessänne, niin älkää kerskatko älkääkä valhetelko totuutta vastaan.
3:15 Tämä ei ole se viisaus, joka ylhäältä tulee, vaan se on maallista, sielullista, riivaajien viisautta.
3:16 Sillä missä kiivaus ja riitaisuus on, siellä on epäjärjestys ja kaikkinainen paha meno.
3:17 Mutta ylhäältä tuleva viisaus on ensiksikin puhdas, sitten rauhaisa, lempeä, taipuisa, täynnä laupeutta ja hyviä hedelmiä, se ei epäile, ei teeskentele.- Funda*
mummomuori kirjoitti:
Huomaa että kysyin tarkennusta, en minä niin väittänyt. Se oli vain yksi tulkinta.
Ehkä olen siitä hölmö, mutta koetan ymmärtää tätä ihan elävän elämän ja käytännön kautta. Tuollaisia ympäripyöreitä sanoja voidaan aina heitellä, ei siinä mitään.
Raamatun viisaat lienevät kuitenkin sen ajan uskon oppineita, eli tarkoin perehtyneitä pyhiin kirjoituksiin. Nykyään kai voisi sanoa että Raamatun sisällön ulkoa oppineet. Heillä taisi vain olla sellainen ongelma, etteivät he osanneet viedä noita oppejaan elävään elämään?
Minä kysyin sinulta, koskapa sanoit että tietoa Jumala vihaa. Ymmärtääkseni se ei ihan noin ollut? Tosin tätä argumenttia on kristinusko käyttänyt aika raa’asti hyväkseen, mm. kapitalismin alkuajoilla, jolloin oli parempi, etteivät työläiset olisi ymmärtäneet, mitä tapahtui heidän elämässään. He olivat orjan asemassa. Mielestäni Jeesus juuri puolusti vähäosaisia ja torui itsekkäitä ja ahneita.
Jos Jumala vihaa tietoa, viisautta, ymmärrystä ja oppimista, miksi meille on annettu kuitenkin siihen lahja? Vai tulisiko meidän heittää maahan tuollaiset lahjat ja sanoa, kuinka tyhmä lahja se olikaan?
Jaakobin kirje:
3:13 Kuka on viisas ja ymmärtäväinen teidän joukossanne? Tuokoon hän näkyviin tekonsa hyvällä vaelluksellaan viisauden sävyisyydessä.
3:14 Mutta jos teillä on katkera kiivaus ja riitaisuus sydämessänne, niin älkää kerskatko älkääkä valhetelko totuutta vastaan.
3:15 Tämä ei ole se viisaus, joka ylhäältä tulee, vaan se on maallista, sielullista, riivaajien viisautta.
3:16 Sillä missä kiivaus ja riitaisuus on, siellä on epäjärjestys ja kaikkinainen paha meno.
3:17 Mutta ylhäältä tuleva viisaus on ensiksikin puhdas, sitten rauhaisa, lempeä, taipuisa, täynnä laupeutta ja hyviä hedelmiä, se ei epäile, ei teeskentele."Huomaa että kysyin tarkennusta, en minä niin väittänyt. Se oli vain yksi tulkinta. "
Huomasin kyllä kaikki ja vastasin tyhjentävästi.
Tiedän kyllä että Jumalasta käsin tulevat vastaukset ei kelpaa. Ja näin keskustelu siirtyy aina liberaalien taholta kiusaaviksi "tarkennuskysymyksiksi" joilla ei olekaan sitten loppua - kiusaajahan ei lopeta koskaan.
"Ehkä olen siitä hölmö, mutta koetan ymmärtää tätä ihan elävän elämän ja käytännön kautta. Tuollaisia ympäripyöreitä sanoja voidaan aina heitellä, ei siinä mitään. "
Se Jumalan todellisuus mikä Hän on luonut on juuri sitä elävää elämää - sellaista elämää joka kantaa iankaikkisuuksiin saakka.
Tässä nyt koko ajan tulee esiin se, ero mikä välillämme on. Sinä yrität ymmärtää järjellä ja minä taasen kristittyjen tapaan yritän ymmärtää mikä Jumalan on.
"Raamatun viisaat lienevät kuitenkin sen ajan uskon oppineita, eli tarkoin perehtyneitä pyhiin kirjoituksiin. Nykyään kai voisi sanoa että Raamatun sisällön ulkoa oppineet. Heillä taisi vain olla sellainen ongelma, etteivät he osanneet viedä noita oppejaan elävään elämään? "
Tässä tulee tuo yllä esiintuomani ero ajattelujemme välillä.
Sinä ymmärrät nuo viisaat maailman viisauden kautta - minä taasen lähden Jumalan antaman ilmoitusviisauden kautta.
Jumalan tahto vietiin ennen vedenpaisumusta elävään elämään siinä laajuudessa kuin kyettiin. Mooseksen ja tuomarien ja profeettojen ja Jumalan mielen mukaisten kuninkaiden aikaan kaikki Jumalan viisaus vietiin elävään elämään ja ongelmat alkoivat aina kun se ihmisen viisaus tuli mukaan kuvioihin.
"Minä kysyin sinulta, koskapa sanoit että tietoa Jumala vihaa. Ymmärtääkseni se ei ihan noin ollut? "
Jumala vihaa tämän maailman tietoviisautta.
"Mielestäni Jeesus juuri puolusti vähäosaisia ja torui itsekkäitä ja ahneita. "
Jeesus puolustaa aina vähäosaisia kuten me kristityt niin ihanasti olemme aina kokeneet. Vaikka meitä haukutaan ja vainotaan täysillä tämän maailman viisaitten ja liberaalien taholta, joilla on täysi maallinen valta nytkin. Tästä huolimatta me olemme selviytyneet ja psyykkeemme kunnossa pitäneet vaikka kaikki kiusaaminen ja henkinen väkivalta on meihin sovellettu.
"Jos Jumala vihaa tietoa, viisautta, ymmärrystä ja oppimista, miksi meille on annettu kuitenkin siihen lahja? Vai tulisiko meidän heittää maahan tuollaiset lahjat ja sanoa, kuinka tyhmä lahja se olikaan? "
Tämän maailman viisaus on aina johtanut kansojen ja yhteiskuntien tuhoon , koska vaikuttava tekijänä ja lähtökohtana on aina ollut paholainen.
Niin tulisiko meidän hylätä tämän maailman viisaudet kaikki ?
Tämä kysymys on aivan liian laaja lyhyesti vastattavaksi, koska sinä kuitenkin hakisit siitä vain epäjohdonmukaisuuksia ja löisit sitten minua niillä.
Ihan lyhyesti voisin vain sanoa että katso ympärillesi taloustilannetta maailmassa, ihmisten masentuneisuutta, lasten ja nuorten pystyyntuhoutumista silmiemme edessä, tuhoavien avioerojen kasvavaa määrää, rikollisuutta ja tappavaa työkiirettä ja luonnontilaa, niin saat osavastauksen ihan ittteeeeeeeeeeeeee :)) - elakim
Funda* kirjoitti:
"Huomaa että kysyin tarkennusta, en minä niin väittänyt. Se oli vain yksi tulkinta. "
Tiedän kyllä että Jumalasta käsin tulevat vastaukset ei kelpaa. Ja näin keskustelu siirtyy aina liberaalien taholta kiusaaviksi "tarkennuskysymyksiksi" joilla ei olekaan sitten loppua - kiusaajahan ei lopeta koskaan.
"Ehkä olen siitä hölmö, mutta koetan ymmärtää tätä ihan elävän elämän ja käytännön kautta. Tuollaisia ympäripyöreitä sanoja voidaan aina heitellä, ei siinä mitään. "
Se Jumalan todellisuus mikä Hän on luonut on juuri sitä elävää elämää - sellaista elämää joka kantaa iankaikkisuuksiin saakka.
Tässä nyt koko ajan tulee esiin se, ero mikä välillämme on. Sinä yrität ymmärtää järjellä ja minä taasen kristittyjen tapaan yritän ymmärtää mikä Jumalan on.
"Raamatun viisaat lienevät kuitenkin sen ajan uskon oppineita, eli tarkoin perehtyneitä pyhiin kirjoituksiin. Nykyään kai voisi sanoa että Raamatun sisällön ulkoa oppineet. Heillä taisi vain olla sellainen ongelma, etteivät he osanneet viedä noita oppejaan elävään elämään? "
Sinä ymmärrät nuo viisaat maailman viisauden kautta - minä taasen lähden Jumalan antaman ilmoitusviisauden kautta.
Jumalan tahto vietiin ennen vedenpaisumusta elävään elämään siinä laajuudessa kuin kyettiin. Mooseksen ja tuomarien ja profeettojen ja Jumalan mielen mukaisten kuninkaiden aikaan kaikki Jumalan viisaus vietiin elävään elämään ja ongelmat alkoivat aina kun se ihmisen viisaus tuli mukaan kuvioihin.
"Minä kysyin sinulta, koskapa sanoit että tietoa Jumala vihaa. Ymmärtääkseni se ei ihan noin ollut? "
Jeesus puolustaa aina vähäosaisia kuten me kristityt niin ihanasti olemme aina kokeneet. Vaikka meitä haukutaan ja vainotaan täysillä tämän maailman viisaitten ja liberaalien taholta, joilla on täysi maallinen valta nytkin. Tästä huolimatta me olemme selviytyneet ja psyykkeemme kunnossa pitäneet vaikka kaikki kiusaaminen ja henkinen väkivalta on meihin sovellettu.
"Jos Jumala vihaa tietoa, viisautta, ymmärrystä ja oppimista, miksi meille on annettu kuitenkin siihen lahja? Vai tulisiko meidän heittää maahan tuollaiset lahjat ja sanoa, kuinka tyhmä lahja se olikaan? "
Tämän maailman viisaus on aina johtanut kansojen ja yhteiskuntien tuhoon , koska vaikuttava tekijänä ja lähtökohtana on aina ollut paholainen.
Tämä kysymys on aivan liian laaja lyhyesti vastattavaksi, koska sinä kuitenkin hakisit siitä vain epäjohdonmukaisuuksia ja löisit sitten minua niillä.
Ihan lyhyesti voisin vain sanoa että katso ympärillesi taloustilannetta maailmassa, ihmisten masentuneisuutta, lasten ja nuorten pystyyntuhoutumista silmiemme edessä, tuhoavien avioerojen kasvavaa määrää, rikollisuutta ja tappavaa työkiirettä ja luonnontilaa, niin saat osavastauksen ihan ittteeeeeeeeeeeeee :))Funda
Jos joku joskus vielä kiusaa sinua siksi, että olet kristitty ja uskot rakkauteen, niin kaiva psalmit esille. Siellä on aika väkeviä rukouksia..
Koska Joshua on Davidin jälkeläinen, niin ne veisut on aika toimivia sinunlaisen kohdalla, missä lukee siinä Daavidin virsi.
Ei ne virret kaikille toimi (niille ketkä eivät usko oikeasti). Mutta selvästi uskot Jumalaan, niin saat kyllä apua niistä. - elakim
Funda* kirjoitti:
"Huomaa että kysyin tarkennusta, en minä niin väittänyt. Se oli vain yksi tulkinta. "
Ihan lyhyesti voisin vain sanoa että katso ympärillesi taloustilannetta maailmassa, ihmisten masentuneisuutta, lasten ja nuorten pystyyntuhoutumista silmiemme edessä, tuhoavien avioerojen kasvavaa määrää, rikollisuutta ja tappavaa työkiirettä ja luonnontilaa, niin saat osavastauksen ihan ittteeeeeeeeeeeeee :))Ja jos tässä pitäisi taloustieteilijäksi ryhtyä. Niin siinä työn tehostamis asiassa ollaan jo tultu aikaa sitten päätepisteeseen.
Jos joku tekee kahden työt, jää yksi työttömäksi. Jos kolmen, niin kaksi saa monoa persuuksiin. Jos automaatisois koko tehtaan niin kaikki lähtis sieltä pihalle.
Ja jokainen työtön on yhteiskunnalle aika suuri `rasite` rahallisesti.
Mutta niin on vanhuksetkin. Ensin halutaan, että ne elää satavuotiaaksi. Ja sitten ei pidetä huolta niistä.
Koittakaa päättää mitä haluatte :) - Funda*
elakim kirjoitti:
Funda
Jos joku joskus vielä kiusaa sinua siksi, että olet kristitty ja uskot rakkauteen, niin kaiva psalmit esille. Siellä on aika väkeviä rukouksia..
Koska Joshua on Davidin jälkeläinen, niin ne veisut on aika toimivia sinunlaisen kohdalla, missä lukee siinä Daavidin virsi.
Ei ne virret kaikille toimi (niille ketkä eivät usko oikeasti). Mutta selvästi uskot Jumalaan, niin saat kyllä apua niistä.Paljon olen samaistunut Daavidiin - sieltä löytää mikä on tilanne nyt ja miltä se tuntuu :))
Jotenkin lohduttavaa, että myös Daavid tunsi samoja asioita ja samoin sanoin niitä Jumalalle "rutisi" :))
Sekin on ihmeellistä että 3000 vuodessa mikään ei ole muuttunut auringon alla. - elakim
Funda* kirjoitti:
Paljon olen samaistunut Daavidiin - sieltä löytää mikä on tilanne nyt ja miltä se tuntuu :))
Jotenkin lohduttavaa, että myös Daavid tunsi samoja asioita ja samoin sanoin niitä Jumalalle "rutisi" :))
Sekin on ihmeellistä että 3000 vuodessa mikään ei ole muuttunut auringon alla.Kulta pieni. On muuttunut :)
Tällä kertaa tää juna viedään kotio asti :)
Johan sitä on harjoiteltu tuhansia vuosia.. Funda* kirjoitti:
Ihan lyhyesti voisin vain sanoa että katso ympärillesi taloustilannetta maailmassa, ihmisten masentuneisuutta, lasten ja nuorten pystyyntuhoutumista silmiemme edessä, tuhoavien avioerojen kasvavaa määrää, rikollisuutta ja tappavaa työkiirettä ja luonnontilaa, niin saat osavastauksen ihan ittteeeeeeeeeeeeee :))Täytyy todeta, että nyt taidat tarkoittaa vallan muuta kuin minä.
”…viisaat maailman viisauden kautta - minä taasen lähden Jumalan antaman ilmoitusviisauden kautta.”
Kysyin vain mitä SINÄ ajattelet, kuinka ymmärrät asian. En ole kieltänyt käyttämästä Raamattua siinä (mikäpä sellaista olen kieltämäänkään vaan päinvastoin) . Jotenkin tuntuu vähän hassulta, että koetat kiistää sen ettet sinä ajattele itse, et tykkää siitä että ihmiset opiskelevat ja hankkivat tietoa, koska Jumala kieltää sen. Ethän sentään ihan noin ajattele?
Ehkä sinusta tuntuu uhkaavalta se, että Raamattukin on tietyllä tavalla syntynyt, ei ihan niin kuin ehkä olet olettanut. Koet että nyt koko opus viedään jalkojesi alta. Ei se todellakaan ole tarkoitus. Isäni oli hyvin kiinnostunut niin Raamatun historiasta kuin sen ajan muusta historiasta. Nuorena myös kävin Jehovan todistajien kanssa keskusteluja, he olivat myös erittäin kiinnostuneita, mutta heidän tietonsa oli omien lähteiden mukaista. Isäni opetti tällöin minulle hyvin paljon näistä, samoin Raamatun sisällöstä väittelyiden kautta. Oma usko tuli minulle huomattavasti myöhemmin.
En ehkä vain suhtaudu tietoon niin demonisesti. Tieto voi tehdä myös hyvää, eli onhan evankelioiminenkin tiedon jakamista. Tietoa siitä, mitä Raamatussa on ilmoitettu. Se kuinka kukin sitten ottaa vastaan uskon, on jokaisella vähän omanlainen juttunsa.
Katson ympärilleni ja totean että yhä ihmiset uskovat kykenevänsä ratkaisemaan jokaisen ongelman itse. Ne jotka tuohon vahvimmin uskovat sekä ovat karismaattisia, heidät korotetaan johtoon. Ja kuinkas käy, kun noilla ei sitten olekaan edes sitä vähäistä tieto ja ymmärrystä, mihin heidän tekonsa johtavat. Luulisi että ihmiskunta olisi jo oppinut kaiken maailman Hitlereiltä, Stalineilta, ym. ettei nopeita ratkaisuja ole olemassa. Mutta antikristuksen aika koittaa, tuon suuren ”hyväntekijän” tuloa odotellaan…- dikduk
Funda* kirjoitti:
Paljon olen samaistunut Daavidiin - sieltä löytää mikä on tilanne nyt ja miltä se tuntuu :))
Sekin on ihmeellistä että 3000 vuodessa mikään ei ole muuttunut auringon alla.Onko sinulla haaremi, kotona epäjumalia, uskotko että joudut palvomaan muita jumalia jos lähdet pois asumastasi kulttipaikasta.Keräätkö esinahkoja, tapettuasi vastustajasi, oletko ryöstellyt tms
Ei tuohon aikaan ollut vielä yhtään uskontoa joka millään tavoin olisi muistuttanut kristinuskoa tai meidän tapaamme hahmottaa maailma muutenkaan .
Ne joita nimitetään Daavidin psalmeiksi ovat paljon myöhemmiltä ajoilta . - Funda*
mummomuori kirjoitti:
Täytyy todeta, että nyt taidat tarkoittaa vallan muuta kuin minä.
”…viisaat maailman viisauden kautta - minä taasen lähden Jumalan antaman ilmoitusviisauden kautta.”
Kysyin vain mitä SINÄ ajattelet, kuinka ymmärrät asian. En ole kieltänyt käyttämästä Raamattua siinä (mikäpä sellaista olen kieltämäänkään vaan päinvastoin) . Jotenkin tuntuu vähän hassulta, että koetat kiistää sen ettet sinä ajattele itse, et tykkää siitä että ihmiset opiskelevat ja hankkivat tietoa, koska Jumala kieltää sen. Ethän sentään ihan noin ajattele?
Ehkä sinusta tuntuu uhkaavalta se, että Raamattukin on tietyllä tavalla syntynyt, ei ihan niin kuin ehkä olet olettanut. Koet että nyt koko opus viedään jalkojesi alta. Ei se todellakaan ole tarkoitus. Isäni oli hyvin kiinnostunut niin Raamatun historiasta kuin sen ajan muusta historiasta. Nuorena myös kävin Jehovan todistajien kanssa keskusteluja, he olivat myös erittäin kiinnostuneita, mutta heidän tietonsa oli omien lähteiden mukaista. Isäni opetti tällöin minulle hyvin paljon näistä, samoin Raamatun sisällöstä väittelyiden kautta. Oma usko tuli minulle huomattavasti myöhemmin.
En ehkä vain suhtaudu tietoon niin demonisesti. Tieto voi tehdä myös hyvää, eli onhan evankelioiminenkin tiedon jakamista. Tietoa siitä, mitä Raamatussa on ilmoitettu. Se kuinka kukin sitten ottaa vastaan uskon, on jokaisella vähän omanlainen juttunsa.
Katson ympärilleni ja totean että yhä ihmiset uskovat kykenevänsä ratkaisemaan jokaisen ongelman itse. Ne jotka tuohon vahvimmin uskovat sekä ovat karismaattisia, heidät korotetaan johtoon. Ja kuinkas käy, kun noilla ei sitten olekaan edes sitä vähäistä tieto ja ymmärrystä, mihin heidän tekonsa johtavat. Luulisi että ihmiskunta olisi jo oppinut kaiken maailman Hitlereiltä, Stalineilta, ym. ettei nopeita ratkaisuja ole olemassa. Mutta antikristuksen aika koittaa, tuon suuren ”hyväntekijän” tuloa odotellaan…Ymmärrän sinua nyt - haluat pitää sen mikä on ihmisen - minä taasen tulen pitämään sen mikä on Jumalan. Tässä on se ratkaiseva ero välillämme eikä tästä tarvi tämän enempää keskustella. Lopputulema kuitenkin ratkaisee eli viimeinen tuomio ja tässä varmaan olemme samaa mieltä :))
Funda* kirjoitti:
Ymmärrän sinua nyt - haluat pitää sen mikä on ihmisen - minä taasen tulen pitämään sen mikä on Jumalan. Tässä on se ratkaiseva ero välillämme eikä tästä tarvi tämän enempää keskustella. Lopputulema kuitenkin ratkaisee eli viimeinen tuomio ja tässä varmaan olemme samaa mieltä :))
Tuosta viimeisestä olemme samaa mieltä. Ehkä tuo käyttämäsi uskonnollinen retoriikka vain hämää minua. En ole siihen niin tottunut vielä.
En vain osaa pitää itseäni yhteiskunnan ulkopuolisena. Olen ihminen muiden ihmisten keskellä ja joudun elämään tässä yhteiskunnassa muiden kanssa toimien…- elakim
dikduk kirjoitti:
Onko sinulla haaremi, kotona epäjumalia, uskotko että joudut palvomaan muita jumalia jos lähdet pois asumastasi kulttipaikasta.Keräätkö esinahkoja, tapettuasi vastustajasi, oletko ryöstellyt tms
Ei tuohon aikaan ollut vielä yhtään uskontoa joka millään tavoin olisi muistuttanut kristinuskoa tai meidän tapaamme hahmottaa maailma muutenkaan .
Ne joita nimitetään Daavidin psalmeiksi ovat paljon myöhemmiltä ajoilta .Onhan täällä aikamoinen haaremi jo koolla. Mutta ei heidän tehtävä ole mua seksuaalisesti miellyttää, vaikkakin sekin on miellyttävää :)
En joudu palvomaan muuta Jumalaa kuin omaa Isääni kaikkivaltiasta, vaikka matkustaisin minne.
En kerää esinahkoja. Mulla on omakin tallella :)
Olen ryöstellyt. Olin pikkupoikana aikamoinen myymälävaras, kun viikkorahat oli vähissä, kun olin käyttänyt ne kiiltokuvien ostoon Enkeleistä :)
Lue se juttu Gideonista. Se oli vielä kova tappamaankin kaiken lisäksi.
- pertsa2010
mummomuori sanoi :
Miksi vuoden 1933 käännös sinusta on paras? (Muistelen sinun näin sanoneen?)
_________
Minulla on nettiraamattu jossa voi tarkastella rinnakkain eri Raamatunpainoksia.1992 versiossa on tullut vuosien varrella
vastaan törkeitäkin asiavirheitä aiempaan verraten.
1933 painoksenkin "virhekokoelma" on mittava.Luopiopapit ovat ympänneet omia näkemyksiään siihenkin.
Noita tarkisteluita olen tehnyt vain itseäni varten joten tietoja ei ole "arkistoituna".
Esimerkiksi kolmiyhteyden käsite näyttäisi olevan kirkkoisien keksintöä,mutta ei sekään estä ymmärtämästä
asioita oikein.
Minä uskon Raamatun Sanaan ja käytän toki omaa ymmärrystäni lukiessani sitä,mutta en tee sitä ilkeämielisesti
hakemalla tarkoitushakuisesti moitittavaa , vaan lisää ymmärrystä.
Vain Jeesuksen veriuhriin turvautuminen pelastaa meidät , sillä ilman sitä eivät syntimme voi tulla sovitetuiksi Jumalan edessä.
Tuosta on sitten hyvä lähteä kokoamaan omaa uskonrakennelmaansa sille oikealle kulmakivelle.
Hänkin vain ajankohtaistaa käsityksiämme ,kuten mäkisestä alkaen koko valepappikaarti.Itse ainakin myönnän että käytän niitä versioita, jotka tuntuvat tutuilta. Kun jostain sitten haluaa saada vähäntarkempaa tietoa, olisi kyllä hyvä että rinnakkain on monta versiota. Toisinaan kiukuttaa kun kielitaito ei ole mikään ”loistava”, joten ei pääse vertailemaan eri maiden versioita, puhumattakaan että voisi verrata alkukielisiin lähteisiin.
Itse etsin Raamatusta enemmän sitä, mitä Jeesus on mahdollisesti halunnut sanoa tai ilmaista. Kokonaisuutta, en aina niinkään yksityiskohtia. Onhan kutienkin kaikki tuo toisen käden tietoja, ja mielestäni se ei uskoani ole huonontanut, vaikka kriittisesti näitä tarkastelenkin.
Olisi kiva jos jossain olisi näitä eri vertaluja eri käännösten kesken.- pertsa2010
mummomuori kirjoitti:
Itse ainakin myönnän että käytän niitä versioita, jotka tuntuvat tutuilta. Kun jostain sitten haluaa saada vähäntarkempaa tietoa, olisi kyllä hyvä että rinnakkain on monta versiota. Toisinaan kiukuttaa kun kielitaito ei ole mikään ”loistava”, joten ei pääse vertailemaan eri maiden versioita, puhumattakaan että voisi verrata alkukielisiin lähteisiin.
Itse etsin Raamatusta enemmän sitä, mitä Jeesus on mahdollisesti halunnut sanoa tai ilmaista. Kokonaisuutta, en aina niinkään yksityiskohtia. Onhan kutienkin kaikki tuo toisen käden tietoja, ja mielestäni se ei uskoani ole huonontanut, vaikka kriittisesti näitä tarkastelenkin.
Olisi kiva jos jossain olisi näitä eri vertaluja eri käännösten kesken.mummomuori sanoi :
Olisi kiva jos jossain olisi näitä eri vertaluja eri käännösten kesken.
_________
Kun teen vertailuja käytän allaolevaa nettiraamattua,jossa voi tarkastella
yhtaikaa kolmea eri Raamattua.
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible
Kun teen hakuja niin käytän allaolevaa :
http://www.koivuniemi.com/cgi-bin/raamattuhaku?kirjat=kr&hakuehto=$ - dikduk
"Jumalan Karitsa uhrattiin Golgatalla syntiemme kertakaikkiseksi sovitukseksi.Vanhan Liiton ja sen uhrikäytäntöjen
päättymisen merkiksi Jumala repäisi tuolloin temppelin esiripun kahtia,jolloin näkymä kaikkeinpyhimpään aukeni."
Temppeli toimi 40 vuotta eli yli sukupolven ajan Jeesuksen kuoleman jälkeen ja niin että Jeesukseen uskovat kävivät siellä uhraamassa, ilmeisesti älyämättä että uhreja ei enää ole. Tämäkin henkilö:"Niin minä nyt useampien vuosien kuluttua tulin tuomaan almuja kansalleni ja toimittamaan uhreja.
18 Näitä toimittaessani muutamat Aasiasta tulleet juutalaiset tapasivat minut puhdistautuneena pyhäkössä, eikä ollut mitään väentungosta tai meteliä; "
VT:n profeetat ovat liittäneet temppelin messiaan aikaan tavalla, joka ei ole toteutunut eli siis kun juutalaisilla olisi rauha maassaan temppeli toimii ja siellä uhrataan. Nämä profetiat ovat osoittautuneet vääriksi, kymmenien muiden lisäksi.Myös se jossa Jeremia lupaa että Babelin vankeudesta Kyyroksen toimesta palauttetua kansaa ei enää koskaan ajeta pois maastaan. pertsa2010 kirjoitti:
mummomuori sanoi :
Olisi kiva jos jossain olisi näitä eri vertaluja eri käännösten kesken.
_________
Kun teen vertailuja käytän allaolevaa nettiraamattua,jossa voi tarkastella
yhtaikaa kolmea eri Raamattua.
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible
Kun teen hakuja niin käytän allaolevaa :
http://www.koivuniemi.com/cgi-bin/raamattuhaku?kirjat=kr&hakuehto=$Kiitos, tuota alempaa jo käytän, mutta tuo toinen on oikein oiva...
- pertsa2010
dikduk kirjoitti:
"Jumalan Karitsa uhrattiin Golgatalla syntiemme kertakaikkiseksi sovitukseksi.Vanhan Liiton ja sen uhrikäytäntöjen
päättymisen merkiksi Jumala repäisi tuolloin temppelin esiripun kahtia,jolloin näkymä kaikkeinpyhimpään aukeni."
Temppeli toimi 40 vuotta eli yli sukupolven ajan Jeesuksen kuoleman jälkeen ja niin että Jeesukseen uskovat kävivät siellä uhraamassa, ilmeisesti älyämättä että uhreja ei enää ole. Tämäkin henkilö:"Niin minä nyt useampien vuosien kuluttua tulin tuomaan almuja kansalleni ja toimittamaan uhreja.
18 Näitä toimittaessani muutamat Aasiasta tulleet juutalaiset tapasivat minut puhdistautuneena pyhäkössä, eikä ollut mitään väentungosta tai meteliä; "
VT:n profeetat ovat liittäneet temppelin messiaan aikaan tavalla, joka ei ole toteutunut eli siis kun juutalaisilla olisi rauha maassaan temppeli toimii ja siellä uhrataan. Nämä profetiat ovat osoittautuneet vääriksi, kymmenien muiden lisäksi.Myös se jossa Jeremia lupaa että Babelin vankeudesta Kyyroksen toimesta palauttetua kansaa ei enää koskaan ajeta pois maastaan.dikduk
________
Uhrit menettivät voimansa Jeesuksen ristinkuoleman jälkeen,kuten hyvin tiedät.
Temppelin ovet avautuivat itsekseen ja niin edelleen.
Muitakin "hämäräperäisiä" ilmiöitä tapahtui siellä.
Talmud kertoo niistä.Sinua ateistina eivät tietenkään tuonkaltaiset asiat kiinnosta?
Googleta nyt edes hiukan. - elakim
Koska se on se versio mikä multa löytyy hyllystä.
Toinen puoli on 33 versio ja toinen38. (siis vuosiluvut) - elakim
dikduk kirjoitti:
VT:n profeetat ovat liittäneet temppelin messiaan aikaan tavalla, joka ei ole toteutunut eli siis kun juutalaisilla olisi rauha maassaan temppeli toimii ja siellä uhrataan. Nämä profetiat ovat osoittautuneet vääriksi, kymmenien muiden lisäksi.Myös se jossa Jeremia lupaa että Babelin vankeudesta Kyyroksen toimesta palauttetua kansaa ei enää koskaan ajeta pois maastaan.Elä nyt rakas pikku nuppu laita sanoja Jeremian suuhun. Ei profeetta voi luvata mitään. Profeetan tehtävä on todeta asioita!
- dikduk
pertsa2010 kirjoitti:
dikduk
________
Uhrit menettivät voimansa Jeesuksen ristinkuoleman jälkeen,kuten hyvin tiedät.
Temppelin ovet avautuivat itsekseen ja niin edelleen.
Muitakin "hämäräperäisiä" ilmiöitä tapahtui siellä.
Talmud kertoo niistä.Sinua ateistina eivät tietenkään tuonkaltaiset asiat kiinnosta?
Googleta nyt edes hiukan.Talmudissa yritetään selittää sitä miksi temppelin jonka piti olla ikuinen tuhoutui , mutta Jeesuksen kannattajat, myös siis Paavali , kävivät temppelissä uhraamassakin niin kauan kunnes roomalaiset temppelin tuhosivat .Miksi käydä uhraamassa paikassa jossa ei ole "voimaa"?
Jätit vastaamatta kysymykseeni miksi profeetat Jesajat, Hesekiel ja Sakarja erehtyivät, sellaista temppeliä tai tilannetta jota he kuvasivat ei koskaan ollut. eikä tullut . - pertsa2010
dikduk kirjoitti:
Talmudissa yritetään selittää sitä miksi temppelin jonka piti olla ikuinen tuhoutui , mutta Jeesuksen kannattajat, myös siis Paavali , kävivät temppelissä uhraamassakin niin kauan kunnes roomalaiset temppelin tuhosivat .Miksi käydä uhraamassa paikassa jossa ei ole "voimaa"?
Jätit vastaamatta kysymykseeni miksi profeetat Jesajat, Hesekiel ja Sakarja erehtyivät, sellaista temppeliä tai tilannetta jota he kuvasivat ei koskaan ollut. eikä tullut .dikduk sanoi :
Jätit vastaamatta kysymykseeni miksi profeetat Jesajat, Hesekiel ja Sakarja erehtyivät, sellaista temppeliä tai tilannetta jota he kuvasivat ei koskaan ollut. eikä tullut .
ja sitä ei voida nähdä silmillä tai jäsenrekistereistä.
Seurakunta muodostaa tuon Jumalan temppelin nykyisin.
Johanneksen evankeliumi:
2:19 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Hajottakaa maahan tämä temppeli, niin minä pystytän sen kolmessa päivässä."
Nousi kolmantena päivänä kuolleista ja
rakensi tuon temppelin!! - dikduk
pertsa2010 kirjoitti:
dikduk sanoi :
Jätit vastaamatta kysymykseeni miksi profeetat Jesajat, Hesekiel ja Sakarja erehtyivät, sellaista temppeliä tai tilannetta jota he kuvasivat ei koskaan ollut. eikä tullut .
ja sitä ei voida nähdä silmillä tai jäsenrekistereistä.
Seurakunta muodostaa tuon Jumalan temppelin nykyisin.
Johanneksen evankeliumi:
2:19 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Hajottakaa maahan tämä temppeli, niin minä pystytän sen kolmessa päivässä."
Nousi kolmantena päivänä kuolleista ja
rakensi tuon temppelin!!"Minulla ei ole tietoa kävivätkö uhraamassa"
Uuden testamentin mukaan kävivät .
Puhun tietenkin Jerusalemin temppelistä, joka oli konkreettinen ja jossa uhrattiin eläimiä, muuta ruokaa ja juomaa lain ohjeiden mukaan ja siihen kuuluneista profeettojen ennustuksista, jotka valtaosaltaan jäivät toteutumatta.Jahven sana olikin epätosi.
Tämä onkin aihe johon uskovat eivät halua /osaa vastata vaan siirtyvät taivaalliseen temppeliin tai kristilliseen seurakuntaan uutena temppelinä, joista profeetat eivät puhuneet .
- Funda*
"Itse etsin Raamatusta enemmän sitä, mitä Jeesus on mahdollisesti halunnut sanoa tai ilmaista. Kokonaisuutta, en aina niinkään yksityiskohtia. "
Miksei Jeesuksen yksittäiset sanomiset kelpaa ?
Minusta juuri Jeesuksen sanoissa on se Jumalan sana - ei missään ihme kirkon teologien luomissa "kokonaisuuksissa". Uskon, että Raamattuun on Pyhä henki valikoinut Jeesuksen sanomisista juuri ne tärkeimmät, mikä liittyy pelastukseen.
Onko Raamatussa kaikki asiat ?
Ei alkuunkaan, sillä joku apostolihan totesi että maailmaan ei mahtuisi ollenkaan ne kirjat joissa kerrotaan mitä Jeesus teki ja sanoi. Mutta uskon että Jumala viisaudessaan on sinne meidän kannalta oleelliset asiat ujuttanut :)) Onhan Hän niiiiiiiiiiiiiiiiiin rakastava Iskäliini :)) (= Abba)Ei kelpaa? Miksi ei kelpaa, totta kai. Tästä on mm. hyvä aloittaa;
Luukaan evankeliumi;
6:24 Mutta voi teitä, te rikkaat, sillä te olette jo saaneet lohdutuksenne!
6:25 Voi teitä, jotka nyt olette kylläiset, sillä teidän on oleva nälkä! Voi teitä, jotka nyt nauratte, sillä te saatte murehtia ja itkeä!
6:26 Voi teitä, kun kaikki ihmiset puhuvat teistä hyvää! Sillä niin tekivät heidän isänsä väärille profeetoille.
6:27 Mutta teille, jotka kuulette, minä sanon: rakastakaa vihollisianne, tehkää hyvää niille, jotka teitä vihaavat,
6:28 siunatkaa niitä, jotka teitä kiroavat, rukoilkaa niiden edestä, jotka teitä parjaavat.
6:29 Jos joku lyö sinua poskelle, tarjoa hänelle toinenkin, ja jos joku ottaa sinulta vaipan, älä häneltä kiellä ihokastasikaan.
6:30 Anna jokaiselle, joka sinulta anoo, äläkä vaadi takaisin siltä, joka sinun omaasi ottaa.
Ja
12:15 Ja hän sanoi heille: "Katsokaa eteenne ja kavahtakaa kaikkea ahneutta, sillä ei ihmisen elämä riipu hänen omaisuudestaan, vaikka sitä ylenpalttisesti olisi."
12:16 Ja hän puhui heille vertauksen sanoen: "Rikkaan miehen maa kasvoi hyvin.
12:17 Niin hän mietti mielessään ja sanoi: 'Mitä minä teen, kun ei minulla ole, mihin viljani kokoaisin?'
12:18 Ja hän sanoi: 'Tämän minä teen: minä revin maahan aittani ja rakennan suuremmat ja kokoan niihin kaiken eloni ja hyvyyteni;
12:19 ja sanon sielulleni: sielu, sinulla on paljon hyvää tallessa moneksi vuodeksi; nauti lepoa, syö, juo ja iloitse.'
12:20 Mutta Jumala sanoi hänelle: 'Sinä mieletön, tänä yönä sinun sielusi vaaditaan sinulta pois; kenelle sitten joutuu se, minkä sinä olet hankkinut?'
12:21 Näin käy sen, joka kokoaa aarteita itselleen, mutta jolla ei ole rikkautta Jumalan tykönä."
12:33 Myykää, mitä teillä on, ja antakaa almuja; hankkikaa itsellenne kulumattomat kukkarot, loppumaton aarre taivaisiin, mihin ei varas ulotu ja missä koi ei turmele.
12:34 Sillä missä teidän aarteenne on, siellä on myös teidän sydämenne.- Funda*
mummomuori kirjoitti:
Ei kelpaa? Miksi ei kelpaa, totta kai. Tästä on mm. hyvä aloittaa;
Luukaan evankeliumi;
6:24 Mutta voi teitä, te rikkaat, sillä te olette jo saaneet lohdutuksenne!
6:25 Voi teitä, jotka nyt olette kylläiset, sillä teidän on oleva nälkä! Voi teitä, jotka nyt nauratte, sillä te saatte murehtia ja itkeä!
6:26 Voi teitä, kun kaikki ihmiset puhuvat teistä hyvää! Sillä niin tekivät heidän isänsä väärille profeetoille.
6:27 Mutta teille, jotka kuulette, minä sanon: rakastakaa vihollisianne, tehkää hyvää niille, jotka teitä vihaavat,
6:28 siunatkaa niitä, jotka teitä kiroavat, rukoilkaa niiden edestä, jotka teitä parjaavat.
6:29 Jos joku lyö sinua poskelle, tarjoa hänelle toinenkin, ja jos joku ottaa sinulta vaipan, älä häneltä kiellä ihokastasikaan.
6:30 Anna jokaiselle, joka sinulta anoo, äläkä vaadi takaisin siltä, joka sinun omaasi ottaa.
Ja
12:15 Ja hän sanoi heille: "Katsokaa eteenne ja kavahtakaa kaikkea ahneutta, sillä ei ihmisen elämä riipu hänen omaisuudestaan, vaikka sitä ylenpalttisesti olisi."
12:16 Ja hän puhui heille vertauksen sanoen: "Rikkaan miehen maa kasvoi hyvin.
12:17 Niin hän mietti mielessään ja sanoi: 'Mitä minä teen, kun ei minulla ole, mihin viljani kokoaisin?'
12:18 Ja hän sanoi: 'Tämän minä teen: minä revin maahan aittani ja rakennan suuremmat ja kokoan niihin kaiken eloni ja hyvyyteni;
12:19 ja sanon sielulleni: sielu, sinulla on paljon hyvää tallessa moneksi vuodeksi; nauti lepoa, syö, juo ja iloitse.'
12:20 Mutta Jumala sanoi hänelle: 'Sinä mieletön, tänä yönä sinun sielusi vaaditaan sinulta pois; kenelle sitten joutuu se, minkä sinä olet hankkinut?'
12:21 Näin käy sen, joka kokoaa aarteita itselleen, mutta jolla ei ole rikkautta Jumalan tykönä."
12:33 Myykää, mitä teillä on, ja antakaa almuja; hankkikaa itsellenne kulumattomat kukkarot, loppumaton aarre taivaisiin, mihin ei varas ulotu ja missä koi ei turmele.
12:34 Sillä missä teidän aarteenne on, siellä on myös teidän sydämenne."Ei kelpaa? Miksi ei kelpaa, totta kai. Tästä on mm. hyvä aloittaa; "
Minulle ainakin kelpaa tosi hyvin nuo Jeesuksen sanat, jotka aina on tarkoitettu hyväksi opiksi ja varoitukseksi. Ja näiden ohjeiden mukaan toimimme, koska tiedämme jo nyt että tämän maailman talous kohta romahtaa.
Uskon kuitenkin että kirkon liberaalit viisveisaa noistakaan sanoista niin rikkaita he "viisaudessaan" ovat jo. Täytyy aina muistaa, että täälläkin nämä kirkon papit aina julistaa ehdotonta totuutta joissa ei ole keskustelun sijaa.
Hehän eivät ota osaa itse keskusteluun mitenkään !! Funda* kirjoitti:
"Ei kelpaa? Miksi ei kelpaa, totta kai. Tästä on mm. hyvä aloittaa; "
Minulle ainakin kelpaa tosi hyvin nuo Jeesuksen sanat, jotka aina on tarkoitettu hyväksi opiksi ja varoitukseksi. Ja näiden ohjeiden mukaan toimimme, koska tiedämme jo nyt että tämän maailman talous kohta romahtaa.
Uskon kuitenkin että kirkon liberaalit viisveisaa noistakaan sanoista niin rikkaita he "viisaudessaan" ovat jo. Täytyy aina muistaa, että täälläkin nämä kirkon papit aina julistaa ehdotonta totuutta joissa ei ole keskustelun sijaa.
Hehän eivät ota osaa itse keskusteluun mitenkään !!Tuota, voi olla myös niin, että monet muutkin ovat piittaamatta koko asiasta. Pikemminkin päinvastoin, moni uskovakin on mukana ollut rakentamassa tuota kuplaa – osa tietämättä ja osa tietoisesti. Niin, millaisia lienevät uskonkäsitykset noilla todellisilla rahan vallan käyttäjillä? Ainakin amerikkalaiset ovat antaneet kuvaan että on siellä ihan uskvoiakin.
Papit ovat osallistuneet kyllä keskusteluihin, mutta ymmärrän sen, ettei he ihan joka ketjuun voi aktiivisesti ottaa osaa. Tämänhän vaatii melkein että siellä oltaisiin kahdessa vuorossa ja kaksi henkeä samaan aikaan, jotta se mahdollistuisi. Ainakin mitä nyt olen kelloa katsonut, niin onpa taas vilistänyt eteenpäin… huomaamatta. Onneksi olen lomalla…Kaikkea tuo "Funda" uskookin! Vai ei muka maailmaan mahtuisi Jeesuksen sanat ja teot kokonaan? Mittasin kerran, että Raamatussani olevat evankeliumit veivät tilaa 3 cm paksuudeltaan. Kyllä se on mitätön määrä maailmassa. Kuka voi olla niin älytön että uskoo kaiken mitä Raamattu kertoo! Huh huh!
Oman järjen käyttö on vähäinen Raamattuun uskovien seassa.
Jumala on tietysti aivan 100 % varmasti sanonut, että naisesta maksetaan vain 60 % miehen hinnasta. Ja Jumala on silti täydellisen tasapuolinen?- pertsa2010
Funda* kirjoitti:
Hehän eivät ota osaa itse keskusteluun mitenkään !!Funda sanoi :
Ja näiden ohjeiden mukaan toimimme, koska tiedämme jo nyt että tämän maailman talous kohta romahtaa.
_________
Maailmantalouden romahtaminen on selviö ja hyvin oikeudenmukaista sillä pyramidihuijaus on jatkunut jo kyllin pitkään ilman "vakavampia" seurauksia.
Nyt on taas se vaihe kun pallit potkaistaan joiltakin valtioilta pois jalkojen alta,ja suuret sodat ovat myös alkamassa ,kuten kuuluu sopulien "toimintatapoihin".
En tiedä oletko sinä tutustunut "edesmenneen" nimim. nettifrendin kirjoituksiin ,mutta mummomuori tietää ne varsin
hyvin.
Se on pähkinänkuoressa sitä,että kun otat pankista lainan niin pankki luo sen pääoman kirjoittamalla sinulle shekin.
Viet shekin kauppiaalle(esim.1000euroa)ja hän vie taas sen pankkiin joka kirjoittaa uuden shekin jollekulle noin 900 euroa
ja 10 prossaa jää "vakavaraisuuteen".Tätä rataa homma jatkuu loputtomiin ja vaikeuksia tulee jos joku haluaakin vastaavaa noitten kirjoitettujen lappusten perusteella.Noin on nyt käymässä euroopan unionissa ,mutta ihmiset eivät sitä yleisemmin ymmärrä.Saavat kuitenkin sitä mitä ovat tilanneet - syyllisyyteen ei voi kuitenkaan vetää kaikkia.
Nuo pääomat ovat pelkkää virtuaalirahaa , mutta jos sitä lasketaan liikkeelle kuten nykyään , niin seuraukset ovat tuhoisat ,kuten pian näemme.
Euroopan unionia ollaan oltu ajamassa liittovaltioksi sen alusta pitäen , luopiopoliitikot vain sen kielsivät aikoinaan
ja kieltävät vieläkin.Pelkkiä valehtelijoita , melkein joka iikka.
Papit täällä ovat Kristuksen Ristin vihollisia - ovat omalta osaltaan edesauttamassa antikristuksen asiaa ja tuloa.
Jos ilmestyvät minun ovelleni leipää kerjäämään , niin ei tipu elleivät irtisanoudu homoteologioistaan. - pertsa2010
Kaikkea tuo "Funda" uskookin! Vai ei muka maailmaan mahtuisi Jeesuksen sanat ja teot kokonaan? Mittasin kerran, että Raamatussani olevat evankeliumit veivät tilaa 3 cm paksuudeltaan. Kyllä se on mitätön määrä maailmassa. Kuka voi olla niin älytön että uskoo kaiken mitä Raamattu kertoo! Huh huh!
Oman järjen käyttö on vähäinen Raamattuun uskovien seassa.
Jumala on tietysti aivan 100 % varmasti sanonut, että naisesta maksetaan vain 60 % miehen hinnasta. Ja Jumala on silti täydellisen tasapuolinen?helsinkijokkeri
Olethan todennut olevasi jumalaton?? - elakim
Jos kysyt tota asiaa `onko raamatussa kaikki` Harmageddonin suhteen, niin ei.
Koraanissa on siitä pari jutskaa kanssa.
Mutta ei kaikkien edes pitäisi ymmärtää kirjoituksia Rakas höpönassu.
Niiden kirjoituksien tarkoitus on pystyä osoittamaan teille, että teitä on rakastettu, jos se on tarpeellista.
Keskity rakastamiseen, sillä se on suurin voimista! pertsa2010 kirjoitti:
helsinkijokkeri
Olethan todennut olevasi jumalaton??En tietenkään ymmärrä kaikkia pöljyyksiä, mitä Raamatussa on. En varsinkaan epäoikeudenmukasuuksia.
3. Mooses 27: 2-4 Herra puhui Moosekselle: ...ja sinun on arvioitava luvatun ihmisen arvo, niin arvioitse mies 50 hopeasekliin, muuta jos se on nainen, arviotse hänet 30 hopeasekeliin.
Jumalaton ei ymmärrä tuollaista. Jumalaton pitää kaikkia ihmisiä samanarvoisina. Jumalalta nyt ei voi vaatia sellaista. Vanha liitto tai ei, niin tuollaista itse suuri Jumala määräsi.- pertsa2010
En tietenkään ymmärrä kaikkia pöljyyksiä, mitä Raamatussa on. En varsinkaan epäoikeudenmukasuuksia.
3. Mooses 27: 2-4 Herra puhui Moosekselle: ...ja sinun on arvioitava luvatun ihmisen arvo, niin arvioitse mies 50 hopeasekliin, muuta jos se on nainen, arviotse hänet 30 hopeasekeliin.
Jumalaton ei ymmärrä tuollaista. Jumalaton pitää kaikkia ihmisiä samanarvoisina. Jumalalta nyt ei voi vaatia sellaista. Vanha liitto tai ei, niin tuollaista itse suuri Jumala määräsi.helsinkijokkeri
Tuo ei ole enää voimassa.PERTSALLE on voimassa vain yksi asia. Ei sitten muuta. HAH HAH HAH!
- dikduk
pertsa2010 kirjoitti:
helsinkijokkeri
Olethan todennut olevasi jumalaton??Joh 21:25 on varmaan fundan tarkoittama paikka " On paljon muutakin, mitä Jeesus teki; ja jos se kohta kohdalta kirjoitettaisiin. luulen, etteivät koko maailmaan mahtuisi ne kirjat, jotka pitäisi kirjoittaa. "
pertsa2010 kirjoitti:
Funda sanoi :
Ja näiden ohjeiden mukaan toimimme, koska tiedämme jo nyt että tämän maailman talous kohta romahtaa.
_________
Maailmantalouden romahtaminen on selviö ja hyvin oikeudenmukaista sillä pyramidihuijaus on jatkunut jo kyllin pitkään ilman "vakavampia" seurauksia.
Nyt on taas se vaihe kun pallit potkaistaan joiltakin valtioilta pois jalkojen alta,ja suuret sodat ovat myös alkamassa ,kuten kuuluu sopulien "toimintatapoihin".
En tiedä oletko sinä tutustunut "edesmenneen" nimim. nettifrendin kirjoituksiin ,mutta mummomuori tietää ne varsin
hyvin.
Se on pähkinänkuoressa sitä,että kun otat pankista lainan niin pankki luo sen pääoman kirjoittamalla sinulle shekin.
Viet shekin kauppiaalle(esim.1000euroa)ja hän vie taas sen pankkiin joka kirjoittaa uuden shekin jollekulle noin 900 euroa
ja 10 prossaa jää "vakavaraisuuteen".Tätä rataa homma jatkuu loputtomiin ja vaikeuksia tulee jos joku haluaakin vastaavaa noitten kirjoitettujen lappusten perusteella.Noin on nyt käymässä euroopan unionissa ,mutta ihmiset eivät sitä yleisemmin ymmärrä.Saavat kuitenkin sitä mitä ovat tilanneet - syyllisyyteen ei voi kuitenkaan vetää kaikkia.
Nuo pääomat ovat pelkkää virtuaalirahaa , mutta jos sitä lasketaan liikkeelle kuten nykyään , niin seuraukset ovat tuhoisat ,kuten pian näemme.
Euroopan unionia ollaan oltu ajamassa liittovaltioksi sen alusta pitäen , luopiopoliitikot vain sen kielsivät aikoinaan
ja kieltävät vieläkin.Pelkkiä valehtelijoita , melkein joka iikka.
Papit täällä ovat Kristuksen Ristin vihollisia - ovat omalta osaltaan edesauttamassa antikristuksen asiaa ja tuloa.
Jos ilmestyvät minun ovelleni leipää kerjäämään , niin ei tipu elleivät irtisanoudu homoteologioistaan.Uuutinen tältä aamulta;
"Paniikki levisi myös Aasian pörsseihin
Pörssien raju syöksy jatkui Aasiassa aamuyöllä Suomen aikaa. Japanin, Australian, Etelä-Korean ja Hong-Kongin pörssien alamäki oli kolmen, neljän prosentin luokkaa. Taiwanin pörssissä osakkeiden arvosta hävisi peräti viisi prosenttia.
Euroopassa ja Yhdysvalloissa lasku alkoi torstaina. Sijoittajat uumoilivat taantuman riskin kasvaneen, ja osakkeita myytiin kiivaasti.
"Meneillään on brutaali myyntipaniikki. Alkukesästä vielä odotettiin, että talous palaa kasvu-uralle, mutta nyt Euroopan velkakriisi ja talouskasvun tyrehtyminen ovat herättäneet taantumapelot", luonnehtii johtaja Vesa Engdahl finanssiyhtiö FIM:stä. "
http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Paniikki valtasi pörssit/1135268289703- kjhkjghkjbglkhbkljnk
Funda* kirjoitti:
Hehän eivät ota osaa itse keskusteluun mitenkään !!"Täytyy aina muistaa, että täälläkin nämä kirkon papit aina julistaa ehdotonta totuutta joissa ei ole keskustelun sijaa."
??????????????????? Nimenomaan kirkon papithan eivät tuota tee, vaan pikemminkin sinä ja muut fundamentalistit teette! Kiekon papeillahan on hyvinkin suvaitsevainen suhtautuminen erilaisia Raamatun tulkintoja kohtaan ja he sentään myöntävät että kyse on Raamatun tulkinnoista. Fundamentalistit täällä ovat niitä, jotka julistavat sitä "ainoaa oikeaa totuutta" ja väittävät että Raamattua ei saisi edes tulkita vaan että se on vääristelyä tai valhetta yms. - pertsa2010
mummomuori kirjoitti:
Uuutinen tältä aamulta;
"Paniikki levisi myös Aasian pörsseihin
Pörssien raju syöksy jatkui Aasiassa aamuyöllä Suomen aikaa. Japanin, Australian, Etelä-Korean ja Hong-Kongin pörssien alamäki oli kolmen, neljän prosentin luokkaa. Taiwanin pörssissä osakkeiden arvosta hävisi peräti viisi prosenttia.
Euroopassa ja Yhdysvalloissa lasku alkoi torstaina. Sijoittajat uumoilivat taantuman riskin kasvaneen, ja osakkeita myytiin kiivaasti.
"Meneillään on brutaali myyntipaniikki. Alkukesästä vielä odotettiin, että talous palaa kasvu-uralle, mutta nyt Euroopan velkakriisi ja talouskasvun tyrehtyminen ovat herättäneet taantumapelot", luonnehtii johtaja Vesa Engdahl finanssiyhtiö FIM:stä. "
http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Paniikki valtasi pörssit/1135268289703mummomuori
Kyllä silläkin seurauksensa on jos virtuaalirahaa eli velkakirjoja "painetaan" älytöntä vauhtia.Lopulta nuo paperit menettävät arvonsa vakuuksiksi kelpaa vain murto-osa niitten arvosta ja lopulta kukaan ei maksa niistä mitään :-)
Viittaan ystävämme "nettifrendin" esilletuomaan teoriaan miten pankit luovat rahaa samalla hetkellä ,kun kirjoittavat velkashekin ja toteaisin lopullisen "ryntäyksen" pankkeihin olevan aivan oven edessä.Kun tilanne tästä vielä eskaloituu niin ihmiset alkavat ottaa talletuksiaan rahana pankeista pois pelätessään banking holidayta.
Niin teen itsekin jossain raossa , mutta ei vielä ole se aika.
10 vuoden valtion lainakorko :
Italia 6,21% 03.08.2011
Espanja 6,39% 03.08.2011
Sijoittajat ovat huomanneet nuo konkurssikypsät manjanamaat ja korot ovat niillä jo korkeita.
Kun nuo kaksi maata yrittävät tulla avustusrinkiin mukaan niin "ylilääkäri" vetää saattohoitopotilaalta letkut irti.
Kiinteä omaisuus alkaa varmasti kiinnostaa niitä joilla on "varallisuutta".
Romahdus on väistämätön - ei sitä noilla konsteilla estetä ,kuin nykyään
yrittävät.
Meilläkin aletaan varmasti tehdä "leikkauksia" ja aivan loogisesti
ne tulevat kohdistumaan eläkkeisiin. pertsa2010 kirjoitti:
mummomuori
Kyllä silläkin seurauksensa on jos virtuaalirahaa eli velkakirjoja "painetaan" älytöntä vauhtia.Lopulta nuo paperit menettävät arvonsa vakuuksiksi kelpaa vain murto-osa niitten arvosta ja lopulta kukaan ei maksa niistä mitään :-)
Viittaan ystävämme "nettifrendin" esilletuomaan teoriaan miten pankit luovat rahaa samalla hetkellä ,kun kirjoittavat velkashekin ja toteaisin lopullisen "ryntäyksen" pankkeihin olevan aivan oven edessä.Kun tilanne tästä vielä eskaloituu niin ihmiset alkavat ottaa talletuksiaan rahana pankeista pois pelätessään banking holidayta.
Niin teen itsekin jossain raossa , mutta ei vielä ole se aika.
10 vuoden valtion lainakorko :
Italia 6,21% 03.08.2011
Espanja 6,39% 03.08.2011
Sijoittajat ovat huomanneet nuo konkurssikypsät manjanamaat ja korot ovat niillä jo korkeita.
Kun nuo kaksi maata yrittävät tulla avustusrinkiin mukaan niin "ylilääkäri" vetää saattohoitopotilaalta letkut irti.
Kiinteä omaisuus alkaa varmasti kiinnostaa niitä joilla on "varallisuutta".
Romahdus on väistämätön - ei sitä noilla konsteilla estetä ,kuin nykyään
yrittävät.
Meilläkin aletaan varmasti tehdä "leikkauksia" ja aivan loogisesti
ne tulevat kohdistumaan eläkkeisiin.Romahdus on selvää, mutta kuinka suuri romahdus tuleekaan olemaan....Pelkään pahoin, että rytisee nyt kunnolla ja maat on niin velkaantuneita, ettei edes elvyttäminen rahalla onnistu.....Nyt menee arvot taas uusiksi ja äärioikeisto nostaa päätänsä, kun persaukisuus leviää..
- pertsa2010
mave kirjoitti:
Romahdus on selvää, mutta kuinka suuri romahdus tuleekaan olemaan....Pelkään pahoin, että rytisee nyt kunnolla ja maat on niin velkaantuneita, ettei edes elvyttäminen rahalla onnistu.....Nyt menee arvot taas uusiksi ja äärioikeisto nostaa päätänsä, kun persaukisuus leviää..
mave sanoi :
äärioikeisto nostaa päätänsä, kun persaukisuus leviää..
________
Saattaa olla ,että meille tulee ennenaikaiset eduskuntavaalit , kun totuus
alkaa paljastua ihmisille ja on itsestään selvää mikä puolue on sen jälkeen
murskaenemmistöllä eduskunnassa.
Tulevat tapahtumat ovat oikeudenmukainen palaute niille , jotka äänestivät
suomen aikoinaan EU:iin.
Suurin alue jolla voidaan antaa harjoittaa poliittista valltaa on kaupunki - ajattelivat muinaiset kreikkalaiset.Silloin vain kaupungit sotivat keskenään.
Kun korot jatkuvasti nousevat niin ne joilla on rahaa , saavat ostaa asuntoja pilkkahintoihin,kun riskit aktualisoituvat asuntovelallisille. - karjuliini
PERTSALLE on voimassa vain yksi asia. Ei sitten muuta. HAH HAH HAH!
Tekipä hyvää katsoa läpi keskustelunpätkä, johon ei itse osallistunut. Jumalattomat moittivat kristinuskoa katsomatta mikä on kristinuskoa, ottamatta kuuleviin korviin sitä mikä on kristinuskoa ja naureskelevat kristityille näiden uskoessa kristinuskon mukaisesti. Vieläpä pläjäyttelevät räkänauruja päälle. Rassukat nolaavat itsensä perusteellisesti. Melkoisen häpeärangaistuksen ovat itsellensä virittäneet.
karjuliini kirjoitti:
Tekipä hyvää katsoa läpi keskustelunpätkä, johon ei itse osallistunut. Jumalattomat moittivat kristinuskoa katsomatta mikä on kristinuskoa, ottamatta kuuleviin korviin sitä mikä on kristinuskoa ja naureskelevat kristityille näiden uskoessa kristinuskon mukaisesti. Vieläpä pläjäyttelevät räkänauruja päälle. Rassukat nolaavat itsensä perusteellisesti. Melkoisen häpeärangaistuksen ovat itsellensä virittäneet.
"karjuliini" ei näköjään kestä jos hänen Jumalansa toimia ihmettelee.
Eikä sitä, että mä ihmettelen ja nauran päälle, kun joku pertsa määrittelee mikä Jumalan sana on voimassa ja mikä ei.
Tähän asti se on riippunut siitä, mitä mä olen esittänyt VT:n laieista. Mikään niistä ei ole kelvannut Pertsalle. Vain homokielto on enää voimassa Pertsan mukaan. Sille voi jo nauraa aika räkäisesti.- kuka tahansa
"karjuliini" ei näköjään kestä jos hänen Jumalansa toimia ihmettelee.
Eikä sitä, että mä ihmettelen ja nauran päälle, kun joku pertsa määrittelee mikä Jumalan sana on voimassa ja mikä ei.
Tähän asti se on riippunut siitä, mitä mä olen esittänyt VT:n laieista. Mikään niistä ei ole kelvannut Pertsalle. Vain homokielto on enää voimassa Pertsan mukaan. Sille voi jo nauraa aika räkäisesti."helsinkijokkeri", ehkä hymysi vielä hyytyykin, kun kaikki on selvää.............
Olet jotenkin sotimassa agendaasi vastaan voimakkaasti, mistä luulet vastustuksen tulevan ?
-vihje, katso peiliin (muutenkin, kun meikkaamalla) ?
- Funda*
"Papit ovat osallistuneet kyllä keskusteluihin, mutta ymmärrän sen, ettei he ihan joka ketjuun voi aktiivisesti ottaa osaa."
Papit ei keskustele - he antavat vain kirkon yleisesti hyväksyttyjä julkilausumia.- elakim
No se ei välttämättä ole huono asia, ennenkuin he saavat itse linjansa suoriksi.
Ei ne oikein kulta pieni voi vetästä hatusta jokapäivä jotain uutta, sen mukaan mikä on yleinen mielipide.
Pyydä heitä keskustelemaan ihmisinä, eikä kirkon edustajina. Niin saat varmasti paremman keskustelun aikaan.
Se on aika hankala paikka heillä keskustella tällaisella palstalla kirkon edustajana, koska jokainen sana saatettaisiin tulkita kirkon viralliseksi kannaksi. Ja se ei ole kohtuullista.
Jos haluat puhua heidän kanssaan ihan muuten vaan, niin elä tee siitä mitään keskustelua kirkon virallisesta kannasta. Se on aika iso organisaatio. Ja Papeillakin on oma paimenensa. elakim kirjoitti:
No se ei välttämättä ole huono asia, ennenkuin he saavat itse linjansa suoriksi.
Ei ne oikein kulta pieni voi vetästä hatusta jokapäivä jotain uutta, sen mukaan mikä on yleinen mielipide.
Pyydä heitä keskustelemaan ihmisinä, eikä kirkon edustajina. Niin saat varmasti paremman keskustelun aikaan.
Se on aika hankala paikka heillä keskustella tällaisella palstalla kirkon edustajana, koska jokainen sana saatettaisiin tulkita kirkon viralliseksi kannaksi. Ja se ei ole kohtuullista.
Jos haluat puhua heidän kanssaan ihan muuten vaan, niin elä tee siitä mitään keskustelua kirkon virallisesta kannasta. Se on aika iso organisaatio. Ja Papeillakin on oma paimenensa.Ei pitäisi olla hankalaa keskustella totuudesta...
- elakim
mave kirjoitti:
Ei pitäisi olla hankalaa keskustella totuudesta...
ei pitäisi ei. Mutta kaikkiin asioihin ei voi vielä antaa totuutta. Monihan suorastaan loukkaantuisi siitä, kun kuulee totuuden :)
Ei pidä paikkaansa. Hannu Lehdeskoski keskustelee...muuten olet kyllä oikeassa, että ammattivastaajat eivät keskustele. He antaa kysymykseen tiedotteen, mutta unohtavat sen jälkeen keskustelun. Palauteraporttiin he voivat laittaa tyytyväisenä vastanneen aloitukseen..vaikkakin vastasivat toiseen asiaan kuin kysyttyyn, mutta silti...
- Uppaaja
UP.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 733373
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753127Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.683002On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662661Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442172- 611729
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251697- 351695
Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181679- 601618