No niin. "Uhrit" eivät ole kenenkään muiden uhreja, kuin oman itsensä uhreja. Jos "narsisti" kohteli "uhria" huonosti, "uhrin" olisi pitänyt antaa samalla mitalla takaisin ja/tai lähteä. Jos hän ei tätä tehnyt, hän on itse vaurioitunut (ei osaa tai halua ilmaista vihan tunteita ja puolustaa itseään) ja ITSE valitsi olla siinä tilanteessa. Ja jos ei tiennyt, miten ilmaista vihaansa ja puolustautua, niin sitten pitää opetella sitä esim. terapiassa.
Nyt kuitenkin tämä palsta täytyy "uhreista", jotka syyttelevät "narskujaan" ja mitätöivät samalla kaikkien niiden tekstejä, jotka yrittävät ymmärtää, mitä narsismissa on kyse. Toisin sanoen, he käyttävät kaikkia niitä samoja keinoja, joita narsistitkin käyttävät, vaikka ovat itse vastuussa omista valinnoistaan. "Uhrit" toimivat narsistisesti ja tekeytyvät vielä marttyyreiksi. (Ja varmistan tässä vielä, etten puhu narsistien vanhempien lapsiuhreista vaan aikuisista ihmisistä, joilla on vastuu itsestään ja valinnoistaan.)
"Narsistit" ja "uhrit"
22
301
Vastaukset
- heijaloo
Ja taas puhuu asiantuntija, asiantuntijan kokemuksella ja äänellä. Toivoisin todella Sinunkin joskus törmäävän narsistiin, ihan aitoon ja tule sitten kehuskelemaan itsesi puolustamisesta!
- _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Ja sieltä tuli taas kuin automaatista tulikivenkatkuinen "uhrin" kommentti!
Onko sinun vaikea hyväksyä sitä, että valitsit itse olla "narsistisi" kanssa? Ja haluat vielä syyttää siitäkin omaa "narsistiasi"?
(Ja tiedoksi vielä, että olen kyllä asunut pitkäänkin narsistin kanssa. Jokohan tällä kertaa uskoisit. Kolmas kerta tietysti toden sanoo...)
Negatiivisuus ei ole ihmisessä kaunis piirre. - Sandeline P.
""Uhrit" eivät ole kenenkään muiden uhreja, kuin oman itsensä uhreja. Jos "narsisti" kohteli "uhria" huonosti, "uhrin" olisi pitänyt antaa samalla mitalla takaisin ja/tai lähteä."
Nykyään tavallaan ymmärrän tuon ja myönnän sen, että olen ollut sokea toisten ihmisten piirteille ja antanut itseni kohdeltavan huonosti. Ennen terapiaa en ymmärtänyt tätä asiaa millään tavalla, vaan kärsin jatkuvasti kumppanini kanssa olemisesta enkä osannut tehdä mitään. Minulla oli ongelmia oikeastaan monenkin ihmisen kanssa.
Muita on helppo syyttää silloin, kun ei tiedä mitään omista ongelmistaan. Sehän on tavallaan luonnollistakin silloin, koska itseään pitää puolustaa silloin, kun itsestä tuntuu että joku loukkaa (vaikka loukkaantuminen olisikin ehkä aiheetonta). - ----------------
jaa-a. Aivopesun uhriksi voi joutua kuka tahansa, Mutta on totta, että en ole ikinä osannut puolustaa itseäni. Sitten kun lopulta uskallan sen tehdä katkaisee hän kaiken yhteydenpidon kunnes pyydän anteeksi tai ainakin sanoo, että mielipiteeni esittäminen tekee minusta ruman ja vastenmielisen ja sitten vaikka pihdataan seksiä.
- 5+16
"...mitätöivät samalla kaikkien niiden tekstejä, jotka yrittävät ymmärtää, mitä narsismissa on kyse. "
Narsismissa on kyse siitä, mistä alan asiantuntijat sanovat siinä olevan kyse. Ei siitä miten palstan asiantuntijoina esiintyvät väärintulkitsevat joitakin heille itselleen sopivia, heidän itsensä valikoimia asiantuntijatekstejä. Nykyisin on tarpeeksi tietoa narsisteista ihan asiallisissakin lähteissä, ei siinä tarvita enää tämän palstan narsistien tulkintoja, että ymmärtää ja tietää minkälaisia narskut ovat. Tosin narsistien kirjoitukset täällä nekin vahvistavat nämä asiantuntijakirjoitukset oikeiksi.- 5+16
Sitä en todellakaan usko, että asiantuntijat yht äkkiä olisivatkin sitä mieltä, että narsistisen persoonallisuushäiriöisen tavoin käyttäytyvä ihminen olisikin normaali ja terve tunne-elämältään.
Kun ei ole sellaisenaan niin minkälaisena narsistnen persoonallisuushäiriö sitten tulisi olemaan tautiluokituksessa? - _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
"
Narsismissa on kyse siitä, mistä alan asiantuntijat sanovat siinä olevan kyse. Ei siitä miten palstan asiantuntijoina esiintyvät väärintulkitsevat joitakin heille itselleen sopivia, heidän itsensä valikoimia asiantuntijatekstejä. Nykyisin on tarpeeksi tietoa narsisteista ihan asiallisissakin lähteissä, ei siinä tarvita enää tämän palstan narsistien tulkintoja, että ymmärtää ja tietää minkälaisia narskut ovat. Tosin narsistien kirjoitukset täällä nekin vahvistavat nämä asiantuntijakirjoitukset oikeiksi. "
Ja sinäkö tiedät, mikä on "oikeaa" tietoa narsisteista? Ja osaat valita "todelliset asiantuntijat"? Osaat "tulkita" oikein itse valikoimiasi asiantuntijatekstejä?
Kuulostat aika omnipotentilta. (Ja tietänet "narsismin asiantuntijana" mihin se liittyy.)
Kerro ihmeessä, ketkä ovat ne alan asiantuntijat! Laita myös linkkejä ja lähteitä oikeaan asiantuntijatietoon, niin voimme yhdessä arvioida lähteitä. - 10+12
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ kirjoitti:
"
Narsismissa on kyse siitä, mistä alan asiantuntijat sanovat siinä olevan kyse. Ei siitä miten palstan asiantuntijoina esiintyvät väärintulkitsevat joitakin heille itselleen sopivia, heidän itsensä valikoimia asiantuntijatekstejä. Nykyisin on tarpeeksi tietoa narsisteista ihan asiallisissakin lähteissä, ei siinä tarvita enää tämän palstan narsistien tulkintoja, että ymmärtää ja tietää minkälaisia narskut ovat. Tosin narsistien kirjoitukset täällä nekin vahvistavat nämä asiantuntijakirjoitukset oikeiksi. "
Ja sinäkö tiedät, mikä on "oikeaa" tietoa narsisteista? Ja osaat valita "todelliset asiantuntijat"? Osaat "tulkita" oikein itse valikoimiasi asiantuntijatekstejä?
Kuulostat aika omnipotentilta. (Ja tietänet "narsismin asiantuntijana" mihin se liittyy.)
Kerro ihmeessä, ketkä ovat ne alan asiantuntijat! Laita myös linkkejä ja lähteitä oikeaan asiantuntijatietoon, niin voimme yhdessä arvioida lähteitä.Täällähän nämä todelliset asiantuntijat ovat vastailemassa. Ei tarvitse hakea linkkejä. Mistä näitä narsisteja oikein tulee?
Narsismin asiantuntijoiksi voisi tavallaan juuri nimittää heitä, jotka narsismia ovat itse kokeneet. Paraskaan teoriatieto ei aina korvaa tunne- ja kokemusmaailman sanoitettua. Paras työntekijään ei yleensä ole se, joka opinnoissaan sai huippupisteet, vaan jolla on myös käytännön kokemusta tehtävästä työstä. Tai sairastuneen kokemukset; sairauttaan hoitava diabeetikko tietää useimmiten juuri hänen sairautensa oleellisemmat haasteet ja kulmakivet.
Moniko palstalainen voisi sanoa saaneen kaiken tarpeellisen tiedon pelkän teorian avulla? Ehkä sellaiselle riittää, joka ei koe tarvetta selvittää kohdanneitaan epäkohtia tai suomia itsestään narsistisia piirteitä. Itselleni tärkeän avun ovat antaneet kirjallisuus, vertaistuki IRL:ssä, ammattilaiskeskustelut ja nämä eri kirjoittajien tuomat kokemukset ja näkemykset. Aina löytyy uutta tietoa ja käsitystä narsismista jha kuinka se voi esiintyä. Pohjalla kokemukseni ja kaikki mitä olen tehnyt tai tuntenut. Uhrina ja narsistisine piirteinäni.- xcch
"Narsismin asiantuntijoiksi voisi tavallaan juuri nimittää heitä, jotka narsismia ovat itse kokeneet. Paraskaan teoriatieto ei aina korvaa tunne- ja kokemusmaailman sanoitettua. Paras työntekijään ei yleensä ole se, joka opinnoissaan sai huippupisteet, vaan jolla on myös käytännön kokemusta tehtävästä työstä. Tai sairastuneen kokemukset; sairauttaan hoitava diabeetikko tietää useimmiten juuri hänen sairautensa oleellisemmat haasteet ja kulmakivet."
Jep, naulan kantaa Elisakettu kirjoituksesi on 100% totta. Teoria asiantuntijat voivat kirjoittaa hyviä kirjoituksia ja niistä toki saa hyvin irti pääpiirteet, mutta omat silmät aukenivat kunnolla nph narsismin suhteen vasta "uhrien" kirjoitusten myötä.
Ps. Matkamiehen mukaan narsistit valitsevat uhrinsa, juu niin tekevät, mutta eivät aina onnistu saamaan uhriainesta. On muutama tapaus jossa niin on käynyt, myös itse kuulun "ei uhriainesta" ryhmään. En voi parantaa narsistia, mutta saan elää suhteellisen rauhassa nykyään, meni monta vuotta koulutuksessa ja toki joskus nousee barrikaadeille vieläkin, mutta yhä harvemmin. Nykyisen tiedon myötä olen huomannut että narsistia voi myös ohjailla, mutta ei pettämällä eikä liialla manipuloinilla. On aika tärkeä pitää sopiva etäisyys henkisesti, narsisti ei tykkää läheiselämästä.
- Matkamies kerran
En ole itse "uhri", en ole päiväkään elänyt suhteessa narsistiin, en ole narsistin lapsi, en edes työkaveri, pelkästään "uhrin" lähipiiristä ja sitä kautta narsistin tuttava. Vaikka kieltämättä mietin välillä, eikö "uhrilta" löydy munaa tehdä asioille jotain, en ihan suoraan menisi syyllistämään narsistin puolisoa tämän kohtalosta. Tässä tapauksessa satun tietämään"uhrin" elämää kauas taaksepäin, aikaan ennen narsistia, ja kyllä tuo uhrius on tavallaan alkanut jo ennen kuin narisisti astui kuvioihin. "Urhrin" persoona ja elämänkokemukset ovat muokanneet hänestä sopivan uhrin narsistille ja narsisti iski elämäntilanteessa jossa "uhri" näki narsistin pelastustienä ahdistavassa tilanteessa. Saako "uhri" nyt sitten sitä mitä tilaa? Ei todellakaan. Kaikesta huolimatta "uhri" on hyväsydäminen ja mukava ihminen, ihan kelpo kansalainen, hyvä vanhempi jne. Hän on ehkä joissakin asioissa ollut lapsellinen ja hyväuskoinen mutta eihän se voi olla rangaistava ominaisuus. Jos on elämässään ajautunut tilanteeseen jossa narsistin oli helppo tarjota pelastavaa kättä, pitääkö siitä kärsiä koko loppuelämä? "Uhri" eit odellakaan valinnut nykyistä elämäänsä. Hän luuli valinneensa iupean elämän narsistin rinnalla.
Miksi hän ei nyt sitten eroa kun ei enää näe narsistia pelastavana enkelinä? Ei se narsisti hirviöksi muuttunut yhdessä yössä vaan paljastui vasta vuosien kuluessa. Vuodet narsistin pyörityksessä ovat vieneet voimat kaikella tavalla. Talous on kuralla, terveys mennyt, narsisti kiristää lasten avulla ja masennus painaa väkisinkin päälle kun kaikki asiat elämässä tuntuvat menevän pieleen, kiitos narsistin sabotoinnin. Uhri ei siis jaksa erota, ei jaksa lähteä siihen suureen hyökkäykseen kun on väsynyt vuosien asemasodassa. Siinä hyökkäyksessä on suuri riski menettää se ainoa tärkeä asia elämässä eli lapset, ainoa syy joka pitää uhrin edes jotenkin kasassa. - suosittelen
http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/Vaknin.html
tässä on hyvä linkki, suosittelen. Paljon tietoa narskusta. - henna...
Uhrit ovat oman itsensä uhreja??? Narsistin "uhrilla" tarkoitetaan narsistin kaltoinkohtelemaa ihmistä, joka ei yleensä ole mitenkään "uhri" muuten elämässään. Siis itsensä kaltoin kohtelemia? Millä ihmeen logiikalla? Siksikö että aloittavat esimerkiksi suhteen narsistin kanssa? Kuten niin moneen kertaan on täälläkin todettu, yleensä ihminen ei tietoisesti valitse narsistinlaista ihmistä vaan narsisti yleensä esittää toisenlaista ihmistä siihen saakka kun saa uhrinsa koukkuunsa, enpä usko että kukaan "valitsee" tietoisesti narsistinlaista ihmistä kumppanikseen vaan tulee tässä asiassa huijatuksi ja siitä johtuen että narsisti alistaa ja syyllistää ja vie itsetunnon lopulta, niin saaattaa kestää kauankin ennenkuin uhri mieltää, mistä suhteessa narsistin kannalta on kysymys ja että vika ei todellakaan ole uhrissa kun suhde muuttuu helvetiksi. Ei ole mitään järkeä edes vaatia että ihminen suhtautuu jokaiseen uuteen tuttavuudeen kuten narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsivään, osaa varautua siihen rajuun henkiseen väkivaltaan mitä narsisti harjoittaa. Jos suhtautuisi siten niin tuskin mitkään normaalit ihmissuhteet olisivat mahdollisia vaan ihmissuhteet olisivat todella vainoharhaisia ja sairaita kaikki, tuhoon tuomittuja jo alusta alkaen.
Niin turhaa tätä on itselleen narsisteille selittää, ja sitä täälläkin on tehty jo moneen kertaan, mutta uskon että narsistin kaltoinkohtelemaksi joutuneet ihmiset ymmärtävät tämän kyllä, viimeistään sen jälkeen kun ovat sen helvetin läpikäyneet itse ja omakohtaisesti joutuneet kokemaan sen, miten narsisti kohtelee lähipiiriään. - 11+13
Narsisti on juuri sitä mitä haluat hänen alussa olevan,. Haavekuvasi mitä toivot rakkauden olevan. Narsiti on liian täydellinen. Hän kyselee alussa kaikkea mitä toivot rakkaaltasi, kuinka ollakaan hän on juuri sitä mitä toivoit, ihan kaikessa. Harrastaa samoja asioita kuin sinä on kiinostunut ihan kaikesta mistä sinäkin. Kuinka ollakaan teillä on ihan samat periaatteet parisuhteesta /elämästä??? totuus selviää yleensä silloin kun olet jo niin koukussa, olet ottanut hänet ehkä luoksesi asumaan hyvin pienen seurustelun jälkeen. Luulit löytäväsi niin täydellisen miehen/ naisen.
Suhteen alussa narsisti on taivas maan päällä. Hän on huumorintajuinen, vitsikäs, hurmaava, hyvän näköinen, suuri saavuttaja, empaattinen, rakkauden tarpeessa, rakastava, huomaavainen, palveleva, ja kaikkea mahdollista muuta. Hän on täydellinen kokoelma vastauksia elämän nalkuttaviin kysymyksiin tarkoituksesta, kumppanuudesta, yhteensopivuudesta ja onnesta. Hän on ihanteellinen.
Tästä ihannekuvasta irti päästäminen on hirvittävän vaikeaa. Suhteet narsistien kanssa päättyvät aina ja väistämättä kahden asian tajuamiseen. Ensimmäinen on se, että olen joutunut narsistin hyväksikäyttämäsi ja toinen on, että narsisti on pitänyt minua vaihtokelpoisena, vaihdettavana ja pois heitettävänä esineenä.
arsisti ei itse huomaa niitä sammakoita joita hän päästää suustaan aina välillä.- 31
Kyllä 11 13 osasit hienosti kiteyttää tuon narsistisuhteen. Miten asiat voivatkaan mennä juuri noin yksi yhteen. Osin tuon kaiken alun voi ymmärtää missä tahansa rakkaussuhteessa, jossa toinen pyrkii miellyttämään toista mahdollisimman paljon, mutta narsistilla sama kaava toimii kyllä aukottomasti. Loppu ei mene sitten niinkuin normaalissa suhteessa, vaan vaihto toiseen tapahtuu lennossa ilman puheita ja suuria tunteita. Kukaan normaali ihminen ei kykene aloittamaan toista, suurta rakkautta heti kun heittää edellisen ulos, narsisti säästää saranoita, turhaan ovea avaa uudelleen uudelle kumppanille, samasta ovenavauksestahan se voi tulla sisälle ;-).
- puistattaa
Kamalaa, miksi pelottelet? Eikö oikeasti voi muka löytään tuollaisen ihmisen, jonka kanssa kaikki on "liian hyvää ollakseen totta"
Jotenkin selkäpiitä karmivaa tuo kaikki, kun omassa suhteessa kaikki on mennyt just tuon kaavan mukaan, mutta toisessa ei ole merkkiäkään vielä näkynyt narsimista, ei vaikka kuinka olen yrittänyt kaivaa.
Uskon löytäneeni täydellisen miehen, mutta jos tämä paljastuisikin vain minun omaksi luomaksi harhakuvaksi narsistista, niin, niiin, niin, en tosiaan tietäisi mitä silloin sanoisin, tekisin. Varmasti sekoaisin.
- MuksaMetkuMix
Breivik sen näytti kuinka ihanaa narsismi on ja tällä palstalla sen kun jatkuu narsismin ihannointi narsistien toimesta.
Jaa-a? Kovin on jyrkkää painostusta taas pusikostahuutelijoiden teitoihin kokemuksiin perustuvaan kirjoitteluun ei voi kuin nauraa hekottaa narsitien jutuille.
Narsismia ei saa yleistää kuten facebookjutun lehtiotsikossa on käynyt missä kerrottiin facebookin kasvattavan nasismia,sen piirteitä kyllä mutta ei vakavaa ammattiauttajaa tarvitsevaa jakomielistä sairautta narsismia. - 16+7
Sinulle puistattaa!
Älä pelkää ei kaikki ole narsisteja.
Narsisti haluaa edetä suhteessa vauhdilla, ennenkuin huomaatkaan hän asuu jo luonasi (suunittelee oman asunnon vuokraamista) huom. ei myymistä koska pitää olla reitti takaisin jos homma ei mene niinkuin hän suunittelee. Narsisti kaipaa ylenpalttista hellyyttä paijauksia, selänrapsuttamista, ylipäätään huomiota ihailua jne. Jos seksi ei ota onnistuakseen, hänelle on tärkeempää että nainen nauttii kuin itse.
Naristi on todellisuudessa tunnevammainen aikuinen,joka on todellisuudessa lapsentasolla. Loukkaantuu helposti, hyvin nopeasti karsii ystäviä ympäriltäsi. Koska hänellä ei niitä välttämättä ole. Hyvin nopeasti hän alkaa väheksyä naapureitasi. Valitsee ketkä kelpaa ketkä ei. Oletko mahdollisesti joutunut jo miettimään miten siistit facebook sivusi ettei hän takertuisi johokin ihmiseen tai joihinkin keskustelunpätkiin. Joudutko miettimään kenen kanssa juttelet kännykässä. Huomautteleeko hän sinulle ettet vastaa hänen viestehin tai soittoihin tarpeeksi nopeasti. ps, jos hänellä soi puhelin esim. eikä voi sinun aikanasi vastata, hän kuittaa asian että hankala työkaveri soittelee tai jotain muuta sentapaista.
jos voit sanoa itsellesi ettei hänessä ole noita piirteitä, ole huoleti ET ole narskun seurassa.
Jos olet niin, niin kyllä sinä sen huomaat. Sillä narsisti viestittään pikku asioilla ettei kaikki ole ok. - nyt.,.,.
Puistattaa vielä enemmän. Eikö "normaali" ihminenkin voi kaivata paljon hellyyttä, paijausta, selän rapsutusta ylipäätään paljon huomiota olematta silti narsisti?
Millaisilla pikku asioilla narsisti viestittää? - zzzzzzzzzzzzzzvvvvvv
Tämän palstan avaaja ei näy ymmärtävän alkuunkaan mistä on kyse.Arvostelut näyttävät tulevan täydellisen tietämättömyyden antamalla syvällä rintaäänellä.Hupaisaa.
- 11+2
Sinulle puistattaa!
Mietin miksi sinua puistattaa jos kaikki on hyvin. Kirjoitit tuolla "mutta toisessa ei ole merkkiäkään vielä näkynyt narsimista, ei vaikka kuinka olen yrittänyt kaivaa." Siispä mikä on saanut sinut epäilemään että onko kaikki sittenkään ok.
Luota vaistoosi!!! Sillä narsisti on hyvä näyttelemään, muilla on vain sivurooli "hänen näytelmässään"
Tunnetko ketään hänen ystävistää, oletko edes nähnyt heitä? Onko hänellä edes oikeita hyviä ystäviä? puhuuko hän avoimesti mahdollisista existään? haukkuuko hän kaikki, jokainen on kohdellut häntä väärin kaikki ovat olleet epäluotettavia jne. kaiva joku ex esille ja juttele rohkeasti jos sinulla on epäilyjä. Äläkä ota luoksesi asumaan muutaman kuukauden tutustumisen jälkeen.
Älä vain sano että tutustuitte netissä?! - 31
Niin Sinulle Puistattaa! Miksi olet täällä palstalla kyselemässä jos suhteessasi on kaikki hyvin? Itse en tajunnut tätä palstaa ennenkuin olin jo käynyt taiston narsistin kanssa ja eronnut ja koittanut toipuakin jos nyt narsistisuhteesta nyt yleensä toivutaan.
Nosta kissa pöydälle ja ota asioita esille, kyseenalaista, keskustele, kyllä se narsisti sieltä nousee jos oikein ärsytät ja jos sitä ei ole, ei se nousekaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h292290- 1282283
- 1582044
Ostiko maailma sinut minulta?
Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue201628- 331538
- 511037
- 86995
Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."
Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To24922- 16911
- 114894