Kertooko historiankirjat Piippolan vaarista mitään, kuka oli?

AnTti.

Oliko tämä mies suomalainen joka muutti Norjaan Pykeijaan Pipolaveienille (Piippolantielle) omakotitaloon, tai rakensi sen itse joskus 1700- tai 1800-luvuilla?
En ole löytänyt tietoa mistään jurikaan asiasta.
kiitos!

26

2076

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Piippolan vaarilla oli talo, hiiala hiiala hoi!

(Anteeksi, en voi vastustaa kiusausta)

• *Kukkahame*
      • ANtti---

Joo tuon olin myös nähnyt wikipediassa.
        Muuta tietoa ei netistä löytynyt kunnollista.

• Hoh hoi!

Lauluna se säilyy muistissa monta sukupolvea:D

Oli muu muu siellä
      ja muu muu täällä,
      Hiiala, hiiala hoi !

• susm.

Kerkisin ihan pienenä Piippolassaki asua, kai silloin Viipurista lähdön jälkeen. Sellasen rohkeuden osoituksen olin siellä tehnyt, kun äidin kanssa oltiin neuvolassa, niin pikkunen poika oli hirveesti itkenyt, kun häntä rokotettiin. Mistä lienen saanu päähäni seuraavana päivänä, että menin sinne neuvolaan ja sanoin, että pittää rokottaa. En nyt muista, miten oli käyny, kaipa oli rokotettu, enkä pirruissanikkaan itkeny.
      Lieköhän se vaarikin vielä sillon asunut siellä, no Pentti Haanpaa ainakin.

• majanahaaaaa

Mutta epäilen, liittyykö Piippolan kuntaan ollenkaan Piippolan vaari.

• joutavoinen

Samuli Paulaharju kirjoitti 1935 kirjan "Ruijan äärimmäisillä saarilla" Kirjassa mainitaan suuri joukko suomalaisia jotka ovat lähtöisin eripuolilta Suomea. En muista oliko mainittu Piippolasta kotoisin olevan ketään, mutta epäilemättä mahdollista on Piippolan vaarin Pykeijalla olleen.

Samulihan oli etevä kansantieteilijä ja kirjailija, hänen kirjassaan on paljon valokuvia henkilöistä ja heidän suvuistaan. Nämä merien soutajat saivat elantonsa näiltä jumalan hylkäämiltä seuduilta.
      . .
      Ainakin ryhdyin taasen lukemaan tämän mainion kirjailijan teosta. Oudoista sanoista kirjassa on selitykset, piirroksia on, kun onhan kirjoittaja tieteilijä joka ymmärsi kuvata katoavaa kulttuuria.

• sinisirkku-

• Anonyymi

Mun äiti on syntynyt samassa talossa kuin Paulaharju, Kurikassa.

• Puskasuleima

Minul pälkähti päähän, et mei laulettii alakoulus, et Anttilav vaarilla oli talo.
      Ei mei kyl tiäretty yhtää Anttilav vaarii eikä sem pualee Piippolanka vaarii, mut lauluha ov viälki mukava. Herrajjestas sitä kotkotust, ammumista ja määkimist!.

Koulus ei puhuttum mitää Paulaharjust, mut miä sain lahjaks simmotten ohuen kirjan, jonka tekijä oli Samuli Paulaharju.
      Siit oj jääny miäleeni yks runo:

"Nippulat nappulat pikkuiset kärryt,
      Kerttupa ajaa keikuttaa.
      Kertulla kädessä on pikkuinen lippu,
      ja sitä hän Nöpölle heiluttaa."

• Sininen talo.
        Oulun Tuirassa oli onnikkareitin varressa sininen talo, pikkupoijalle jäi mieleen se väri ja talo oli ollut aikanaan Samuli Paulaharjulla asuin käytössä. Wikipediassa on hyvä kuvaus hänestä. ja talostakin kuva. Piippolan vaari jos ei mainintaa olekaan kirjassa niin ainakin Samuli kävi niillä main Pykeijassakin ja kulki muuten kävellen satojen kilometrien tutkimusmatkoilla.

• Henry Tornio

Minäkin olen lukenut Paulaharjun Ruija-kuvausta.
      Kyllä oli HIENOA tekstiä ja kuvaa. Ihan mielettömän hienoa! Kyllä viel hankin sen kirjan uudestaan käsiini, missä hän kuvasi kalastajien merelläoloa kovassa myrskyssä, ja mitkä olivatkaan kirjan alkusanat. TODELLA hieno kuvaus!

• Lauttasaaren mies
    • joutavoinen

Kiitos! ovat oikein hyviä linkkejä, ja Ruijasta kertovan uuden kirjan yritän saada kirjastosta luettavakseni.

• loma loppui juuri

Viitsitkö meille kertoa jos luet sen, et minkälainen lukukokemus oli.
        Toivottavasti kiva ja avartava.

• joutavoinen

Taisit pitkästyä. Mutta ei olla niin tarkkoja, enhän ole kertonut vielä samaisen kirjailijan "Vanha Raahe" teoksestakaan.

• essiliisa`

"Ruijansuomalaisten elämää"-kirja on uusin ja kiinnostava opus aiheesta.
      Kirjastostamme löytyy.

• Anonyymi

Upea kirja, hyvä kuvitus kertakaikkiaan!

• tekopässi.

Se, että Piippolan vaari oli niin lampaitten perään,
      viittais kyllä suomalaiseen, tai sitte Uus-Seelanti-
      laiseen.

• ruustinnaruust.

Pipolavegen P.veien) on katu nimeltään.

Niinpä näkyy Norjan kartalla, Pipola ja Pipolaveien.

• hempppavvn

Pipolaveien?

• xxxxxxx.x

Piippolankatu suomeksi.

• Anonyymi
        xxxxxxx.x kirjoitti:

Piippolankatu suomeksi.

Piippolan vaarin kotitaloko oli Pykeijassa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1506
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1335
    3. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      86
      993
    4. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      16
      972
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      936
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      876
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      831
    8. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    9. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      87
      788
    10. Kaipaan seuraasi niin

monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.
      Ikävä
      17
      740
    Aihe