Kilpikonnan ruokinta

Klippari

Tätini aikoo ostaa itselleen kilpikonnan!

eli mitä ne pää asialisesti syövät?

ja paljonko.

voisittenko kertoa niin paljon kilppareista kun voitte?!

-Klippari

8

3537

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Konnakamu_
    • Klippari

      Kiitos!

      Nuo auttoivat paljon

    • 69

      Herppi.net istä löytyy hyvä lista kotimaisista soveliaista luonnonkasveista konnille.Kasvit voi myös kuivata talveksi,jolloin tarjolla ei oo muuta kuin kaupan salaatit ja yrtit.Vielä kerkeää metsään ennen syksyn tuloa...

    • Asiantuntija.

      Kilpikonnat syövät pääosin salaattia. Joskus voit myös antaa kurkkua tai tomaattia, mutta ne eivät ole suositeltuja. Kesäisin kilpikonnien lempiherkku on voikukanlehdet , ja muu vihreä, ruohikolla kasvava ravinto. Eli kannattaa viedä kesäisin kilpikonna ulos, mutta pitää vahtia koko ajan, koska kilpparit on hyviä kaivautumaan ja tulevat hyvin nopeiksi, kun ovat tarpeeksi aurinkoa saaneet....
      Voit myös hakea kotiin ulkoonta voikukanlehtiä tai apilankukkia. Säilyvät parhaiten pussissa hyvin suljettuna, jääkaapissa, tai vedessä kipossa.

      Myös kuivaruoka on tarpeen antaa joskus. Kuiva ruoka voi olla esimerkiksi KUIVATTUJA (eli esim. saunassa pari päivää , mutta ei tietenkän tarvitse laittaa saunaa päälle:D) voikukanlehtiä.
      Kuivaa ruokaa saa myös ostettua eläinkaupoista, MUTTA suosittelen lämpimästi tätä ekaa keinoa, sillä eläinkaupan lisäravinnot / kuivatut ruuat ovat yleensä vaarallisia kilpikonnalle, (siitä lisää esim. herppi.net :ssä).

      Ruuan päälle vähän ripotellen ainakin 3 kertaa viikossa nutrobalia (kalkki/vitamiinivalmistetta). Sitä saat jokaisesta eläinkaupasta.
      On myös olemassa pelkkää kalkkijauhetta, jota saa apteekista, ja jota kuulemma pitäisi antaa jokapäivä. Itse olen antanut kilpikonnalleni (2vuotias nelivarvask.) vain tuota nutrobalia, ja kilpi on TÄYDELLISESSÄ kunnossa.
      Mutta kannattaa ostaa kaikki tarvittava, jos on vähänkin epävarma

      Toivottavasti tämä ruoka-tieto auttoi.... ja onnea tädillesi kilpikonnan hankintaan.

      Ja tosiaan mainostan tässä tota www.herppi.net sivustoa, koska sieltä keskusteluista löytyy kaikki tieto... jopa kaikki erikoisimmat kysymykset /vastaukset. :)

    • 69

      Moi Asiantuntija.Käytä vain calsiumkarponaattia päivittäin ja rutkasti.Nutron kalkkipitoisuus ei konnalle riitä,niin viisaat väittävät.Pyramidikasvu tulee hiipimällä ja vaatii vuosien työn korjaantuakseen.Eläinkauppojen kilpparit todella usein harmittavan pyramidikasvuisia.Tietenkin terraolosuhteet muutenkin vaikuttaa konnan kasvuun.Nutroa hyppysellinen 2-3 kertaa viikko riittää.Yliannostusvaara olemassa.

    • onkivaa.com

      siis pitääks niille antaa kalkkia joka päivä? mulle sanottiin että kaks kertaa viikossa, mut mulla on semmonen kalkkikivi.

    • 69

      nutrobal vitamiinivalmiste,jota saat eläinkaupasta,annetaan hyppysellinen,siis hyvin varovasti 2-3 kertaa viikossa.yliannostus vaara olemassa..Calsiumkarbonaattia eli kalkkia eli liitujauhoa JOKA päivä ja reilusti.Nutrossakin kalkkia mutta ei missään nimessä riittä konnan kilville.Kalkkikivi/seepiansuomu ok jos suosuvat järsimään,mutta ei pelkästään ole riittävä.

    • Konnaseni7

      Minun konnani syö 2 pientä annosta päivässä. Annokseen sisältyy aina 80 % salaattia tai kiinankaalia sekä lisänä kurkkua,porkkanaa,omenaa tai hyvin harvoin tomaattia. Joka annoksen päälle laitan Reptivite kalkki ja vitamiini seosta. Paastopäivinä annan konnalleni kuivattua voikukkaa ja pupunheinää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      413
      4269
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      236
      2100
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1550
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      157
      1367
    5. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      66
      1039
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1025
    7. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      242
      1023
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      135
      1021
    9. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      923
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      898
    Aihe