Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Vanhasta uutta

suden-piiri

Muinaisihmiset - ja tarkoitan nyt paljon vanhempaa aikaa kuin viikinkiaika - olivat niin yhtä luonnon kanssa, ettei heillä ollut periaatteessa uskontoa lainkaan, vaan näkyvät ja näkymättömät luonnonvoimat joihin oltiin konkreettisella tavalla yhteydessä. Mainitsen näkymättömästä vaikkapa varvun jolla etsittiin vettä, ja katsottiin sopiva asunnonpaikka. Vasta kun ihminen alkoi miettimään asioita liikaa, syntyi uskonnot.

Meidänkin tulisi omana aikanamme löytää taas esi-isiemme viisaus, ja luoda liiasta ajattelusta ja opeista vapaa maailmakuva ja elämänasenne - puhtaan luonnon kosmologia. Näkymä elämästä sellaisena kuin sen koemme, ilman kompromisseja.

2

83

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olen pinnalisesti tutustunut shamanismin yleiseen maailmankuvaan ja minusta tuntuu siltä, että aluperäinen shamanismi edustaa tuollaista uskonnotonta tilaa.
      Kyse on kai siitä että metsästäjä-keräilijä-kulttuureissa ei ollut erikoistumista eri tehtäviin jolloin ei päässyt muodostumaan sellaista ylijäämää ja yläluokkaa jotka olisivat voineet luoda opillisen uskonnon kaltaisia rakenteita pappeineen ja teologioineen. Uskontoje aika koitti vasta maanviljelyksen myötä, kun yhteiskuntaan alkoi muutenkin syntyä erikoistumista. Silloin oli mahdollista luoda opillisia järjestelmiä ja uskonnollisia instituutioita.

      En usko että uskonto voi olla irti yhteiskunnan muusta tilanteesta. Nykyisin tuotantoelämä muuttuu yhä abstraktimmaksi ja verkostoituminen hajottaa selkeitä rakenteita niin tuotannossa kuin muussakin elämässä. Sen täytyy vaikuttaa myös uskonnolliseen ajatteluun. Mutta mikä on todennäköinen suuntaus?

      Toisaalta todelliset syvät maailmankuvan muutokset ovat hitaita. Muutama kymmenen vuotta teollista ja jälkiteollista maailmaa ei paljon paina monituhat vuotisen agraarikulttuurin ja monikymmentuhat vuotisen metsästyskulttuurin rinnalla. Ehkä tämän hetkinen hajaannuksen tila antaa tilaa vanhoille käsityksille?

    • fnrs

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1995
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1624
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1410
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      60
      1317
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1273
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1272
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1221
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1201
    Aihe