Matkavene kuudelle?

perhepurkkari

Tähtäimessä sopivaa purkkaria, jolla kaksi aikuista ja neljä kasvavaa lasta mahtuvat seilaamaan Itämerta, lähinnä rannikkovesia.

Makuupaikat kuudelle, mielellään ainakin ovella erotettava kajuutta keulassa ja perässä. Seisomakorkeutta salongissa min. 180 cm. Sitloodaankin pitäisi kuuden mahtua ainakin aterioimaan.

Keulaluukku mielellään kansitason yläpuolella ettei roiskeet käy sisään. Peräreelingissä aukko josta helpohko uimaanpääsy- ja vedestä nousumahdollisuus. Masto mieluullinen kannella kuin kannen läpimenevä ettei tule sadevedet sisään, mutta se ei ratkaisevaa.

Veneen pitäisi olla kohtuu hyvin yksinkin hallittavissa, koneessa sen verran potkua ettei jätä pulaan ainakin n. 16-20 hv. Suora akseliveto mieluummin kuin vetolaitteellinen mutta se ei ratkaise. Hyvät purjehdusominaisuudet eduksi mutta mieluummin vakautta kuin kiikkeryyttä. Enemmän cruising kuin racing.

Pidämme turvallisuutta, kestävyyttä ja merikelpoisuutta tärkeinä. Köli mieluummin lyijyä kuin rautaa mutta sekään ei ratkaiseva.

Etsimme vanhempia, lähinnä 80-luvun purkkareita kokoluokasta 31-35 jalkaa, hintaluokkaa 25-50 t euroa. Emme halua yhtään isompaan paattia kuin tarvis. Millaisia kriteerit täyttäviä vaihtoehtoja löytyy ja suositellaan?

Harkinnassa ollut Inferno 31, Maxi 95, Albin Nova, Comfort/Comfortina 32, Scanmar 33 ja Omega 34. Olisiko näistä venetyypistä huomattava jotain olennaista esim. mainitsemillani perustein.

Kiits asiallisista neuvoista ja vihjeistä!

20

698

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viides vene menossa

      Mene hyvä nainen/mies kokeilemaan ja koepurjehtimaan kiinnostavat veneet, niitä on venenetti pullollaan. Nimittäin jos tosiaan olet hankkimassa venettä. Toki täällä palstalla voi olla asiantuntija ilman venettäkin.

    • 10

      "Harkinnassa ollut Inferno 31, Maxi 95, Albin Nova, Comfort/Comfortina 32, Scanmar 33 ja Omega 34. Olisiko näistä venetyypistä huomattava jotain olennaista esim. mainitsemillani perustein."
      Kaikki em. veneet ovat ahtaita kuudelle, eikä niissä ole edellyttämääsi aukkoa peräpeilissä. Samoin hintapyynnöt ylittävät usein hintahaarukkasi.

    • 46

      Tila on määrittelykysymys. Jollekin 40 jalkaa ja kaksi henkeä on liian vähän, toiselle 30 jalkaa ja viisi henkeä liian paljon. Sulla on selkeästi hyviä ehdokkaita katsottuna, käy ihmeessä tutustumassa tarjolla oleviin veneisiin niin huomaat kunkin hyvät ja huonot puolet. Myytävät veneet ovat lisäksi vielä nyt useimmiten vesillä joten pääset koepurjehduksellekin. Avotilan ergonomiaa ym. on vaikea havaita ilman koepurjehdusta.

      Helsingissä järjestetään syyskuun alussa Venetori jossa saattaa olla tarjolla joitain listaamiasi tyyppejä. Tarkista venetorin sivut lähempänä aloitusaikaa kun kaikki ilmoittautuneet ovat selvillä.

      Jokainen mainituista veneistä irtoaa hintapyynnin perusteella alle 50 tonnin. Listaan voisi lisätä vielä ehkä Targa 96:n ja Lohi 34:n.

      • 10

        Kaikki kriteerit ovat määrittelykysymyksiä, jos niin halutaan. Jos ei ota mittanauhaa esille ja mittaa miten paljon sitä tilaa veneessä on, voi venettä pitää tilavana tai ahtaana ihan makunsa mukaan. Samoin hidaskin vene voi "purjehtia hyvin" jos ei katso lokia ja ajattelee että mikäs kiire tässä.


      • 46
        10 kirjoitti:

        Kaikki kriteerit ovat määrittelykysymyksiä, jos niin halutaan. Jos ei ota mittanauhaa esille ja mittaa miten paljon sitä tilaa veneessä on, voi venettä pitää tilavana tai ahtaana ihan makunsa mukaan. Samoin hidaskin vene voi "purjehtia hyvin" jos ei katso lokia ja ajattelee että mikäs kiire tässä.

        Jos hintahaarukka on max. 50kE ovat n. 33-35ft veneet riittävän tilavia kuudelle hengelle. Samoin hyvin purjehtivan kriteerit ovat eri kuin korkeammassa hintaluokassa. Ehdokkaiden LYS-luvut ovat 1.09 - 1.16 välillä mikä vauhti riittää mainiosti retkiveneilyyn Itämeren rannikoilla.


    • Bava-ria

      Varmaan tästä alkaa taas joku uskonsota, mutta kyllähän uudempia 1990- ja 2000-luvun Bavarioita (esim. 30, 32, 34) saa jo hintaluokassa 60-70000 €. Menee toki hieman yli budjetin, mutta saisi hieman tuoreemman konseptin ja tilaa jopa kuudelle hengelle.

    • Jii^9

      Tuolla jengimäärällä saattaisin itse keskittyä mahdollisimman ison paatin hankkimiseen. 6 henkeä on kuitenkin paljon pienessä tilassa jos useampia päiviä purjehtii.

      Jos nyt alle 50k pitäisi joku vene nettiveneestä hankkia kuudelle niin saattaisin kallistua Jeanneau Selection 37.

    • perhepurkkari

      Kiitos vihjeistä! Toivotaan että uivalta venetorilta löytyy sopivia noita vaihtoehtoja.

      • My five cents

        Joitakin mielipiteitäni:

        Kuusi aikuista veneessä pitemmän aikaa kuin viikonlopun ajan 34-jalkaisessa purjeveneessä tarkoittaa sitä, että tavaroita ahdetaan kaikkiin mahdollisiin koloihin ja joka tapauksessa tulee tiukkaa. Kun jotain tarvitaan, siirrellään patjoja, availlaan punkan pohjia ja hamuillaan pilssistä tavaraa ja yritetään muistella, mihin se tulikaan laitettua. Prässihousut, rypytön klubitakki ja siisti kipparinlakki saavat jäädä unohduksiin.

        Kannattaa miettiä, minkälainen miehitys on tavanomaisella purjehduksella. Tavoitteena olisi, että silloin ei oleskelu/ruokailutilaa tarvitsisi muuttaa yöksi punkaksi. Tai sitten salongin punkat ovat valmina käytettäviksi esim vain selkänojan nostamisella ylös, jolloin vuodevaatteet ovat säilössä selkänojan takana. Tämä tosin voi rajoittaa salongin käyttöä seurustelutilana loppuillasta.

        Makuukajutoissa olisi hyvä olla sen verran kaappitilaa, että siellä voi säilyttää kajuutassa majoittuvien perusvaatetukset ja tavarat, koko veneilykaudenkin ajan, ja ne olisivat sieltä käytettävissä ilman suurempia kommervenkkejä.

        Makuukajuttojen todelliseen tilaan kannattaa kiinnittää huomiota. Sekä pituuteen, että leveyteen ja korkeuteen. Kaksi aikuista tarvitsee tietyn määrän tilaa myös asennon vaihtamiseen yön aikana. Pienemmissä veneissä on tyypillistä, että pääpuolella on riittävästi leveyttä, mutta jalat ovat käytännössä ristissä. Ahtaus tarkoittaa huonoa yöunta. Kun naapuri kääntää kylkeä, heräät, mikäli et ole juonut päätäsi turvoksiin illalla. On hyvä muistaa, että aikuiset jotka eivät muutenkaan nuku normaalisti öitään samassa sängyssä, eivät välttämättä halua tehdä sitä veneessäkään tappituntumassa. Mikäli veneen tavanomaiset käyttäjät eivät ole pariskuntia, olisi yksittäispunkkaratkaisu sekä perässä, keulapiikissä, että salongissa parempi vaihtoehto.

        Vähänkin pidemmän veneretken onnistumiselle kesäaikaan on olennaista, että käytetävissä on asiallista kylmätilaa riittävästi. Kylmälaukku Peltier-elementillä ei ole sellainen. Myös kokkauspaikan toimivuus on syytä arvioida tarkasti. Kaksiliekkinen keitin ja mielellään kaksialtainen tiskauspaikka ja tilaa ympärille. Kun kokki on tyytyväinen, ovat kaikki tyytyväisiä.

        Hygieniatilojen tarve riippuu kovasti käyttäjäkunnan sukupuolesta. Äijäporukka pärjää jopa ämpärivessan kanssa ja peseytymättä viikkokausia, mutta naisväki ei. Jos mukana on vähänkin vieraampaa väkeä, on vessan yksityisyydelläkin merkitystä. Kaikki eivät väännä mielellään torttua kemssaan keskellä salonkia muiden seuratessa toimitusta ja nauttiessa aromeista istuinkaukaloon saakka. Naisväki arvostaa erillistä WC-tilaa, jossa pienet pesutkin onnistuvat. Jos naisväki ei ole tyytyväinen veneessä, ei kukaan ole.

        Paitsi oleskelutiloja, tarvitaan veneessä yllättävän paljon tilaa myös veneen muille varustuksille. Fendarit, köydet, poijuhaat, pelastusliivit, sadevaatteet, maasähköjohdot, vara/lisäpurjeet, jolla, jollan moottori, jollan polttoaine, veneen varapolttoaine, moottoriöljy, työkalut, moottorin varaosat, katsastusvarusteet, roskat, istuintyynyt, istuinkaukalon pöytä, vara-ankkuri, lasten uimalelut yms, ... Jos 34 jalkaisen valitsee kahdella peräkajuutalla, jää varastotila kovin niukaksi.

        Pointtini on, että hyvinkin askeettisesti pärjää, varsinkin nuorempana. Miehet ovat taipuvaisia vähättelemään mukavuuksien merkitystä, ehkä siksi, että he eivät veneessä huolehdi niin paljon huoltopuolesta ja miesten on muutenkin helpompi elää "kenttäolosuhteissa". Mukavuuksilla ja tiloilla saadaan kuitenkin lisää viihtymistä ja loma tuntuu lomalta myös silloin, kun ei olla istuinkaukalossa purjehtimassa. Valitettavasti esitetyillä spekseillä (koko, henkilömäärä, hintaluokka) on esittämieni tavoitteiden saavuttaminen vähintäänkin haasteellista ja valokeila kohdistuisi vahvasti keskieurooppalaiseen venetuotantoon päin.


      • 18
        My five cents kirjoitti:

        Joitakin mielipiteitäni:

        Kuusi aikuista veneessä pitemmän aikaa kuin viikonlopun ajan 34-jalkaisessa purjeveneessä tarkoittaa sitä, että tavaroita ahdetaan kaikkiin mahdollisiin koloihin ja joka tapauksessa tulee tiukkaa. Kun jotain tarvitaan, siirrellään patjoja, availlaan punkan pohjia ja hamuillaan pilssistä tavaraa ja yritetään muistella, mihin se tulikaan laitettua. Prässihousut, rypytön klubitakki ja siisti kipparinlakki saavat jäädä unohduksiin.

        Kannattaa miettiä, minkälainen miehitys on tavanomaisella purjehduksella. Tavoitteena olisi, että silloin ei oleskelu/ruokailutilaa tarvitsisi muuttaa yöksi punkaksi. Tai sitten salongin punkat ovat valmina käytettäviksi esim vain selkänojan nostamisella ylös, jolloin vuodevaatteet ovat säilössä selkänojan takana. Tämä tosin voi rajoittaa salongin käyttöä seurustelutilana loppuillasta.

        Makuukajutoissa olisi hyvä olla sen verran kaappitilaa, että siellä voi säilyttää kajuutassa majoittuvien perusvaatetukset ja tavarat, koko veneilykaudenkin ajan, ja ne olisivat sieltä käytettävissä ilman suurempia kommervenkkejä.

        Makuukajuttojen todelliseen tilaan kannattaa kiinnittää huomiota. Sekä pituuteen, että leveyteen ja korkeuteen. Kaksi aikuista tarvitsee tietyn määrän tilaa myös asennon vaihtamiseen yön aikana. Pienemmissä veneissä on tyypillistä, että pääpuolella on riittävästi leveyttä, mutta jalat ovat käytännössä ristissä. Ahtaus tarkoittaa huonoa yöunta. Kun naapuri kääntää kylkeä, heräät, mikäli et ole juonut päätäsi turvoksiin illalla. On hyvä muistaa, että aikuiset jotka eivät muutenkaan nuku normaalisti öitään samassa sängyssä, eivät välttämättä halua tehdä sitä veneessäkään tappituntumassa. Mikäli veneen tavanomaiset käyttäjät eivät ole pariskuntia, olisi yksittäispunkkaratkaisu sekä perässä, keulapiikissä, että salongissa parempi vaihtoehto.

        Vähänkin pidemmän veneretken onnistumiselle kesäaikaan on olennaista, että käytetävissä on asiallista kylmätilaa riittävästi. Kylmälaukku Peltier-elementillä ei ole sellainen. Myös kokkauspaikan toimivuus on syytä arvioida tarkasti. Kaksiliekkinen keitin ja mielellään kaksialtainen tiskauspaikka ja tilaa ympärille. Kun kokki on tyytyväinen, ovat kaikki tyytyväisiä.

        Hygieniatilojen tarve riippuu kovasti käyttäjäkunnan sukupuolesta. Äijäporukka pärjää jopa ämpärivessan kanssa ja peseytymättä viikkokausia, mutta naisväki ei. Jos mukana on vähänkin vieraampaa väkeä, on vessan yksityisyydelläkin merkitystä. Kaikki eivät väännä mielellään torttua kemssaan keskellä salonkia muiden seuratessa toimitusta ja nauttiessa aromeista istuinkaukaloon saakka. Naisväki arvostaa erillistä WC-tilaa, jossa pienet pesutkin onnistuvat. Jos naisväki ei ole tyytyväinen veneessä, ei kukaan ole.

        Paitsi oleskelutiloja, tarvitaan veneessä yllättävän paljon tilaa myös veneen muille varustuksille. Fendarit, köydet, poijuhaat, pelastusliivit, sadevaatteet, maasähköjohdot, vara/lisäpurjeet, jolla, jollan moottori, jollan polttoaine, veneen varapolttoaine, moottoriöljy, työkalut, moottorin varaosat, katsastusvarusteet, roskat, istuintyynyt, istuinkaukalon pöytä, vara-ankkuri, lasten uimalelut yms, ... Jos 34 jalkaisen valitsee kahdella peräkajuutalla, jää varastotila kovin niukaksi.

        Pointtini on, että hyvinkin askeettisesti pärjää, varsinkin nuorempana. Miehet ovat taipuvaisia vähättelemään mukavuuksien merkitystä, ehkä siksi, että he eivät veneessä huolehdi niin paljon huoltopuolesta ja miesten on muutenkin helpompi elää "kenttäolosuhteissa". Mukavuuksilla ja tiloilla saadaan kuitenkin lisää viihtymistä ja loma tuntuu lomalta myös silloin, kun ei olla istuinkaukalossa purjehtimassa. Valitettavasti esitetyillä spekseillä (koko, henkilömäärä, hintaluokka) on esittämieni tavoitteiden saavuttaminen vähintäänkin haasteellista ja valokeila kohdistuisi vahvasti keskieurooppalaiseen venetuotantoon päin.

        Hyvää analyysia. Lisäisin vielä, että vaikka yli 50-vuotiaiden sukupolvi on ehkä lapsuudessaan vielä tottunut siihen, ettei kotona ollut tilaa pysyvälle punkalle vaan sohvia tms. avattiin yöksi nukkumakäyttöön, niin tämän päivän nuoriso on tottunut siihen, että ainakin oma sänky on. Ja sillä on iso merkitys viihtyvyyteen, että on edes jokin pieni tila, joka on "omaa" ja johon voi vetäytyä vaikkapa lukemaan mihin vuorokaudenaikaan hyvänsä olematta riippuvainen muiden tekemisistä.


      • ZSERTGBDF77
        My five cents kirjoitti:

        Joitakin mielipiteitäni:

        Kuusi aikuista veneessä pitemmän aikaa kuin viikonlopun ajan 34-jalkaisessa purjeveneessä tarkoittaa sitä, että tavaroita ahdetaan kaikkiin mahdollisiin koloihin ja joka tapauksessa tulee tiukkaa. Kun jotain tarvitaan, siirrellään patjoja, availlaan punkan pohjia ja hamuillaan pilssistä tavaraa ja yritetään muistella, mihin se tulikaan laitettua. Prässihousut, rypytön klubitakki ja siisti kipparinlakki saavat jäädä unohduksiin.

        Kannattaa miettiä, minkälainen miehitys on tavanomaisella purjehduksella. Tavoitteena olisi, että silloin ei oleskelu/ruokailutilaa tarvitsisi muuttaa yöksi punkaksi. Tai sitten salongin punkat ovat valmina käytettäviksi esim vain selkänojan nostamisella ylös, jolloin vuodevaatteet ovat säilössä selkänojan takana. Tämä tosin voi rajoittaa salongin käyttöä seurustelutilana loppuillasta.

        Makuukajutoissa olisi hyvä olla sen verran kaappitilaa, että siellä voi säilyttää kajuutassa majoittuvien perusvaatetukset ja tavarat, koko veneilykaudenkin ajan, ja ne olisivat sieltä käytettävissä ilman suurempia kommervenkkejä.

        Makuukajuttojen todelliseen tilaan kannattaa kiinnittää huomiota. Sekä pituuteen, että leveyteen ja korkeuteen. Kaksi aikuista tarvitsee tietyn määrän tilaa myös asennon vaihtamiseen yön aikana. Pienemmissä veneissä on tyypillistä, että pääpuolella on riittävästi leveyttä, mutta jalat ovat käytännössä ristissä. Ahtaus tarkoittaa huonoa yöunta. Kun naapuri kääntää kylkeä, heräät, mikäli et ole juonut päätäsi turvoksiin illalla. On hyvä muistaa, että aikuiset jotka eivät muutenkaan nuku normaalisti öitään samassa sängyssä, eivät välttämättä halua tehdä sitä veneessäkään tappituntumassa. Mikäli veneen tavanomaiset käyttäjät eivät ole pariskuntia, olisi yksittäispunkkaratkaisu sekä perässä, keulapiikissä, että salongissa parempi vaihtoehto.

        Vähänkin pidemmän veneretken onnistumiselle kesäaikaan on olennaista, että käytetävissä on asiallista kylmätilaa riittävästi. Kylmälaukku Peltier-elementillä ei ole sellainen. Myös kokkauspaikan toimivuus on syytä arvioida tarkasti. Kaksiliekkinen keitin ja mielellään kaksialtainen tiskauspaikka ja tilaa ympärille. Kun kokki on tyytyväinen, ovat kaikki tyytyväisiä.

        Hygieniatilojen tarve riippuu kovasti käyttäjäkunnan sukupuolesta. Äijäporukka pärjää jopa ämpärivessan kanssa ja peseytymättä viikkokausia, mutta naisväki ei. Jos mukana on vähänkin vieraampaa väkeä, on vessan yksityisyydelläkin merkitystä. Kaikki eivät väännä mielellään torttua kemssaan keskellä salonkia muiden seuratessa toimitusta ja nauttiessa aromeista istuinkaukaloon saakka. Naisväki arvostaa erillistä WC-tilaa, jossa pienet pesutkin onnistuvat. Jos naisväki ei ole tyytyväinen veneessä, ei kukaan ole.

        Paitsi oleskelutiloja, tarvitaan veneessä yllättävän paljon tilaa myös veneen muille varustuksille. Fendarit, köydet, poijuhaat, pelastusliivit, sadevaatteet, maasähköjohdot, vara/lisäpurjeet, jolla, jollan moottori, jollan polttoaine, veneen varapolttoaine, moottoriöljy, työkalut, moottorin varaosat, katsastusvarusteet, roskat, istuintyynyt, istuinkaukalon pöytä, vara-ankkuri, lasten uimalelut yms, ... Jos 34 jalkaisen valitsee kahdella peräkajuutalla, jää varastotila kovin niukaksi.

        Pointtini on, että hyvinkin askeettisesti pärjää, varsinkin nuorempana. Miehet ovat taipuvaisia vähättelemään mukavuuksien merkitystä, ehkä siksi, että he eivät veneessä huolehdi niin paljon huoltopuolesta ja miesten on muutenkin helpompi elää "kenttäolosuhteissa". Mukavuuksilla ja tiloilla saadaan kuitenkin lisää viihtymistä ja loma tuntuu lomalta myös silloin, kun ei olla istuinkaukalossa purjehtimassa. Valitettavasti esitetyillä spekseillä (koko, henkilömäärä, hintaluokka) on esittämieni tavoitteiden saavuttaminen vähintäänkin haasteellista ja valokeila kohdistuisi vahvasti keskieurooppalaiseen venetuotantoon päin.

        Täytyypä antaa suurkiitokset nimimerkille "My five cents". Erinomainen kirjoitus ja niin totta!

        Itselläkin on uudehko 37-jalkainen vene ja kolme makuuhyttiä eli punkat 6 hengelle. Mutta eihän veneessä tosiaankaan ole säilytystilaa 6 hengen kamoille - varsinkaan, jos puhutaan viikonloppureissua pidemmästä reissusta. Kaikkien kamat ei mahdu kaappeihin ja laatikoihin vaan kamoja joutuu säilyttämään kasseissa ja niitä kasseja sitten siirrellään salongin sohville tai hytteihin sen mukaan mikä vuorokaudenaika on. Tuon nyt sietää, kun koko aikaa ei seilata 6 hengen miehistöllä.

        Neljä henkeä seilaa tosi mukavasti, kun yhtä hyttiä voi käyttää varastona. Uskon, että tilanne on aika samanlainen kaikissa tämän kokoluokan veneissä.


    • Kuudestaanko

      Mikä olisi edullisin kuuden hengen paatti? Inferno 31? Harmi että H-Star ja NF30 ovat pienellä pistopunkalla eikä kuusi mahdu. Mites tuo mosqito88?

      • minipaatteja

        Noihin ei6:tta henkeä kannata tunkea, hyvä on vene, jossa on peräkajuutassa 4 makuupaikkaa, alapedit ja yläpedit kummalakin puolen ja keulapunkka kahdelle. Tällöin veneen keskiosa vapautuu elämiseen ja kasseille on tilaa.


    • uudestaan kuudestaan

      Mutta mikä olisi sellainen missä olisi teoreettisesti tilaa kuudelle, eli esim peräkajuutassa / pistopunkassa sen verran leveä peti että mahtuu kaksi ihmistä selällään makamaan vierekkäin? En ole etsimässä paattia mihinkään luksuslomaan. Kasseista ja kamoista nyt tässä tilanteessa viis veisaan. :)

      • Joakim1

        Teoreettisesti tilaa kuudelle on jo monessa 8 m veneessä, kuten Maxi Fenix, Inferno 28, Tempo jne. Yksi kuudesta makuupaikasta on varmasti alimittainen ja ainakin toinen paripunkka on ahdas. Suurempi ongelma on kaikki tavarat, mutta niistähän et välittänyt. Noita saa alkaen n. 20 tonnia. X-99:ssä on jo helposti tilaa kuudelle. Niitä saa 30 tonnilla.

        Kaikista halvin vaihtoehto varmasti olisi joku vanha kilpavene. Vaikkapa X-3/4 tonissa on tilaa helposti kuudelle ja hintataso ei päätä huimaa. Noissa ei ole yleensä takakajuuttaa vaan avointa tilaa, jossa laveri tai putkipunkat istuinkaukalon alla.


      • +o+o+o

        "Mutta mikä olisi sellainen missä olisi teoreettisesti tilaa kuudelle"
        X-79 on halvin.


    • 20+16

      Joku vanhoista skandeista voisi irrota 50k€ tai sitten bavaria. Vähän kun laitat lisää budjettiin niin valikoima kasvaa huomattavasti.

      • Taitaapa olla aika harvassa ainakaan vähänkään vanhemmat alle 30-jalkaiset, joissa oikeasti kuusi aikuista nukkuu siedettävästi.

        Jon 30:sta on kokemusta. Vaikka siinä on nimellisesti makuupaikat kuudelle, kunnolla ei nuku neljää enempää. Näin siitä huolimatta että sisätiloja on alle 30-jalkaiseksi runsaasti. Peräkajuutassa nukkuu kaksi aikuista mukavasti, mutta keulapiikissä tulee jo ahdasta. Loput kaksi ovat salongin sohvilla. Yksityisyydestä ei ole tietoakaan. Kaksi aikuista ja kaksi lasta menee vielä mainiosti.


    • xx-yy-zz

      Sanonpa sanaseni vähän toisesta näkökulmasta, kun tässä oli kyseessä 2 aikuista 4 lasta: Ota teltta mukaan! (tai 2 telttaa)

      Isokin vene on pieni ja ahdas ja välillä tekee hyvää saada kunnon hajurako lasten ja vanhempien välille. Meidän "isä ja teinihirviöt" purjehduksen pelasti teltta, jossa teinit nukkuivat yöllä. Kun koko päivä oli oltu tiukasti yhdessä, teki hyvää kun nuoret saivat olla yön itsekseen teltassa, jutella omia juttujaan ja käydä nukkumaan siihen aikaan kun halusivat. Ja isä sai rauhassa nauttia veneessä hyvästä kirjasta ja viskipaukusta :).

      Joka yötä ei tarvitse eikä voikaan nukkua teltassa, mutta yllättävän moneen satamaan teltan saa kun vähän miettii etukäteen minne menee. Ja riippuu tietysti lasten iästä, mutta ainahan ne turvalliset vanhemmat löytyvät sieltä veneestä jos tarvitsee... ja kännykällä tavoittaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta ikuisesti

      Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      17
      3996
    2. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      184
      2449
    3. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      73
      1587
    4. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1167
    5. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

      Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      23
      1087
    6. Hyvää talvipäivänseisausta

      Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      894
    7. Toivoisin etten jännittäisi

      niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti
      Ikävä
      42
      892
    8. Junan kylkeen autolla

      Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä
      Pyhäjärvi
      73
      851
    9. Mikä älykkäissä naisissa pelottaa?

      Miksei heitä uskalla lähestyä?
      Ikävä
      100
      809
    10. Oletko päättänyt

      Jo varmasti että ensi vuonna keräät rohkeutesi ja sanot tunteesi vai et? Sitä odottaessa ja toivoessa
      Ikävä
      72
      800
    Aihe