Kysymys nuoren verenpaineesta

huolestunut30v

Olen 30v mies, kysyisin verenpaineesta.
Alkujaan oli verenpaine siinä 173/98 tienoilla. Sain lääkkeeksi losartania minkä vaikutukset eivät tuntuneet 2kk käytönkään jälkeen yläpainetta se laski n. 10 yksikköä, alapainetta ei.

Nyt lisäsin liikuntaa radikaalisesti, parin viikon ajan. Viikossa tuli juostua 3 kertaa yhteensä 27 kilsaa, ja kuntosalillakin tuli käytyä. Viikkoon ei näkynyt muutosta. Kunnes päivän aikana verenpaineet laski 30 yksikkö (127/76). Lääkitystä ei ole muutettu. Nyt kävin lääkärillä ja se lisäsi vielä nesteenpoisto lääkityksen ja sanoi lääkityksen olevan elinikäinen. Onkohan tässä järkeä?
Leposyke siinä 50 tienoilla ja painoakin pudonnut noin 3-4 kiloa vajaassa parissa viikossa.
Ruumiinrakenne on lihaksikas ja ylipainoa ei hirveästi ole, eikä ole suvussa verenpainetautia.

6

418

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huolestunut30v

      Ihme touhua sinänsä kun lääkäri ei sanallakaan kertonut miten siihen voi itse vaikuttaa, se vain määräsi lääkkeet. Muutenkin alan pitämään terveyskeskuksia oikeasti arvauskeskuksina.
      Pitäisiköhän minun tapauksessa tutkia sydän/verisuonia?
      Losartankin lisäsi vessa tarvetta, yön aikana tarvi pari kertaa käydä vessassa, nyt se on rauhoittunut, mutta entäs kun lisätään vielä nesteenpoisto lääkettä?

    • dftgyhjk

      Otsikossasi ei ainakaan ole mitään järkeä. 30 v ei ole enää nuori eikä edes nuori aikuinen.

    • huolestunut30v

      Noh nuori tai ei, verenpaine ongelmat ilmenee yleensä enemmänkin yli 40vuotiailla. Veriarvot oli kaikki hyvät.(kolesteroli, suola...)

    • doctori

      pyydä lääkäriä tsekkaa munuaisten toiminta!

    • paine2

      Mielestäni voisit mennä yksityiselle sisätautilääkärille ja kertoa tilanteen sekä pyytää, että selvitettäisiin ettei paine johdu jostain muusta ongelmasta. Näin minulle tehtiin kun paineet nousivat huippulukemiin parikymppisenä naisena. Vietin viikon sairaalassa ja sydän, munuaiset ym tsekattiin.

      Verenpaine laskee muuten tiettyjen toimien jälkeen rankastikin. Esim. saunominen, juoksu tai muu urheilu. Jos mittaa sellaisen jälkeen niin lukemat ovat tosi alhaalla. Valitettavasti ne vaan pingahtavat sieltä ylös takaisin :)

      Kannattaa urheilla ja pitää paino kurissa, mutta voi olla, että verenpainetauti on vain sinun geeneissäsi ja silloin pitää käyttää lääkkeitä. Niiden kanssa on ihan hyvä elää, ja parempi kuin ilman.

    • Lääkkeen kanssa...

      Kait sinulta otettiin veri ym. kokeet?
      Pyydä niistä kopiot ja mene käymään sis.tautien erik.lääkärillä mielellään endokrinologilla, vie mennessäsi otetut kokeet mikäli ne on otettu, niin et tarvitse varmaan uusia otattaa kun aikaa on noin vähän kulunut.
      Niin varmaan jo selviää paljon. Muuten meillä on pojalla verenpainelääkkeet 27 vuotiaalla, mutta meillä on raskas sukurasitus, eli minulla on verenpaine, 38 vuotiaana sain lääkkeet, olen nainen, vanhemmillani oli, heidän vanhemmillaan ja molemissa haaroissta. Poika vissiin syö hänkin sitten lääkettä ties miten kauan.
      Toisella ei ole mitään oireita eikä paineita.
      Minulla on myös losartiini, pojalla on muu lääke.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4091
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3428
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2979
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2911
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2244
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2181
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1945
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1940
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1889
    Aihe