Aloittelijan siirtopurjehdus Helsingistä Kemiin

heikkimus

55

4778

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anssi Tru

      Kannattaa varata pari viikkoa vähintään. Odotella myötäisiä tuulia ja painella silloin pitkiä legejä. Shipman parempi.

    • Osaamista tarvitaan

      Ota mukaan kippariksi joku kokenut ja asiansa osaava purjehtija.

    • Timppa1971

      Terve! Mulla olisi myytävänä Helmsman 26:nen jos kiinnostaa. Tehty paljon uudistuksia ja on hyväkuntoinen, vene on Raumalla eli olisi myös lyhkäsempi siirtomatka. Jos kiinnostaa ilmoittele sähköpostiin [email protected].

    • heikkimus

      Mulla on kyllä vahva usko, että selvitään reissusta ehjin nahoin. Navigointi ja säätietämys ovat lieneenkin kaikista kriittisimmät osa-alueet?

      Shipmaneja on huomattavasti vähemmän tarjolla. Kuinka se on parempi kuin Helmsman?

      -H

      • Kokemusta tarvitaan

        Jos kokemusta on yhteensä vain yhden purjehduskurssin verran niin se riittää vain hyvällä tuurilla.

        No, voihan sitä ollakin se hyvä tuuri. Kukin arvostaa henkensä ja veneensä juuri niin korkealle kuin tahtoo.


    • Matti Lappalainen

      Kun olet aloittava purjehtija ja vene on runsaastikin käytetty ja tuntematon, yritä saada myyjä (edellinen omistaja) mukaan. Ota venevakuutus, huolla moottori ja varmista, että se toimii. www.snoopy.fi

      • purjeetonparas

        Yksi neuvo:Älä luota koneeseen...eli pidä purjeet valmiina niin,että saat ne äkkiä ylös.Etenkin kovemmalla kelillä koneen sammuessa ....voi tulla äkkiä hätä ,jos ei ole vaikka 2 reivi puolivalmiina.


    • Kauas on pitkä matka

      On se Kemi ainakin, täältä etelästä katsoen aika kaukana. Osta Raumalta, tai jos ostat Helsingin seudulta, vie autolla.

    • heikkimus

      Autolla 2.5t paatin kuljettaminen 800km kuulostaa melkoisen kalliilta vaihtoehdolta.

      Hieman asennetta mukaan ja tarkkuutta sääkarttoihin, niin kyllä me yhtenä kappaleena kotiin tullaan.

      Helsingistä vesiteitse matkaa Kemiin on n.1000km.

      • 32

        Riippuu tasan veneen hinnasta. 1000 euroa on pikkuraha kun tingitään veneenn hinnasta. Toki moinen matka jos olsisi aikaa mieluusti lähtisin gastiksi ruokapalkalla.


      • 4t4rrrrrr

        Melko hitaita veneitä katselet, nopeammilla olisit nopeammin ja kevyemmin purjehtien perillä. Veneen paino ei ole ongelma autokuljetuksissa, perusautonosturit pystyvät helposti nostamaan esim 4 tonnia. Veneen pituus on ongelma, kuorma-auton lavoille menee max 9 metrisiä veneitä, pidemmät vaativat erillislavettikuljetuksen.


    • Paavo52

      Vajaa pari viikkoa noin pienillä/hitailla veneillä kun aloittelijoina ei yöpurjehduksille aivan ekana varmaan kannata innostua. Lisäksi kulku ns runkoväylää pitkin ja tosiaan siirtopurjehduksissa kannattaa varautua piiitkiin koneajoihin. Eli kone hyvin huollettuna ja omaa osaamista teknisiin ongelmatilanteisiin, pelkällä navigointi ja säätietämyksellä olet hyvän tuurin varassa.

      • yrmy

        Itse en lähtisi noin vähällä kokemuksella matkaan ilman kokenutta purjehtijaa. Tuntematon
        vene voi tuoda ongelmia matkan aikana. Tarkista ainakin peräsin ja muista kiristää
        vaijerit riittävän tiukalle, ettei masto katkea, jos joudut kovempaan keliin. Merellä suunnistaminen on aloittelevalle aika vaikeaa varsinkin jos keli kovenee. Mitään tarkkaa aikataulua matkalle on vaikea sanoa. Jos on kova keli vaikka viikon silloin vietätte sen viikon satamassa, eli viikkoon matka ei etene yhtään.

        Minulla on kokemus siirtopurjehduksesta, ehdottomasti kokenut purjehtia mukaan tai
        vene rekan kyytiin, ei se niin paljon maksa että kannattaa vaarantaa itsensä ja puolisonsa.


      • Anonyymi

        Puolet matkasta on ihan sama meneekö runkoväylää pitkin vai avomerellä. Pori - Kemi välillä runkoväylä ei anna juurikaan suojaa.


    • heikkimus

      Ihan hyvää juttua.

      Ajattelin pyytää aluksen myyjää purjehtimaan ainakin sen yhden legin myyntipaikasta Kemiä kohti.

      Mitä kautta voisi löyttää purjehdustaitoisia miehistöön?

      Mitkä muut riskit näyttelevät suuressa osassa kuin vaijerit ja peräsin?

      Olen aikaisemmin tehnyt n. viikon mittaisia reissuja Inarinjärvellä ilman plotteria ja muutoinkin uskon, että tuohon navigointiin ei homma ainakaan kupsahda.

      Rekka-ideasta en oikein välitä. Tuossahan on nyt loistava mahdollisuus hankkia lisää purjehduskokemusta.

      Tuohon hintaluokkaan ei ole lienee saatavilla asumiskelpoisia ja nopeita veneitä. Turun lähistöllä oli kaupan eräs Conrad (http://www.nettivene.com/purjevene/conrad/425858), joka on hieman nopeampi. Ongelmana Conrad:n kanssa ovat sisätilat, joita arvostelussa verrattiin hyvin varusteltuun telttaan...

      • Osaamista tarvitaan

        Purjehdustaitoisia henkilöitä voit löytää ottamalla yhteyttä lähistön pursiseuroihin.

        Suurin riski on osaaminen. Tai siis sen puute. Olin taannoin siirtopurjehduksella Pohjanmereltä. Kipparilla on purjehduskokemusta saaristosta jo yli 30 vuoden ajalta mutta ei se vaan riittänyt avomerelle. Suurimmat puutteet olivat turvallisuuspuolella, ajattelu, ennakoiminen, varustelu ja niiden varusteiden käyttö (osaaminen ja asenne).


    • 14

      Kun olet Kemistä lähdössä liikkeelle niin katso ihmeessä Ruotsin tarjonta Blocketin kautta. Kruunun kallistumisesta huolimatta nimenomaan vanhemmat veneet ovat Ruotsissa halpoja ja matka tulee lyhyemmäksi kuin Stadin periferiasta.70 - 90 000 SEK hintaan (ja toki siitä tinkaat) löytyy 181 ehdokasta. Pukin joudut kuitenkin kuljettamaan Stadista tai Turustakin hankalasti.

      http://www.blocket.se

      Esimerkkejä Netta H-30

      http://www.blocket.se/stockholm/Mycket_prisvard_30_fotare_33675592.htm?ca=11&w=3

      75 kSEK

      Arietta 31 78kSEK

      http://www.blocket.se/stockholm/Valutrustad_Arietta_31_35025863.htm?ca=11&w=3

      Kings Cruiser 29 Örnsköldvikissä 80 kSEK

      http://www.blocket.se/vasternorrland/Segelbat_Kingkruiser_29_fot_32363884.htm?ca=11&w=3

      Möre 30 (Ballad-kopio) 80 kSEK - Samaan hintaan löytyy myös Jokereita (esi-Balladeja)

      http://www.blocket.se/blekinge/More_30_fot__Albin_Ballad__AH30_kopia__33314771.htm?ca=11&w=3

      Albin Expressejä löytyy jos nopeutta kaipaa...

    • heikkimus

      Kyllähän sen Ruotsistakin voisi tuoda. Tosin olen kertaalleen melkein joutunut ruotsalaisen "huijarin" kynsiin autokaupoissa. Hän uskotteli, että Tukholmassa olisi myynnissä minulle sopiva hyväkuntoinen ajoneuvo.
      Ajelin Tukholmaan ja olihan sielä ajoneuvo... tosin täyttä roskaa. Myyjä oletti, että saa sen romun myytyä, koska olin joutunut ajamaan 1000km yhteen suuntaan...

      Onhan noita huijareita kaikissa maissa ja kansaryhmissä... ehkäpä siitä tuli opittua jotain...

      Express taitaa olla myös ahtaan puoleinene sisätiloiltaan. Möre ja KC vaikuttavat lupaavilta laitteilta.

      • tuttu venetyyppi

    • tuultapäin

      Ehdottomasti Ruotsista, erityisesti jos haet hyvää venettä tuossa hintaluokassa.

      Eikä mitään pelättävää, pärjäätte varmasti, kaikki on kiinni omasta asenteesta. Nämä sormeaan heristävät eivät itse lähde laiturista koskaan, koska ainahan tuuli on liian kova / liian hiljainen / väärästä suunnasta / aina joku ulkopuolinen tekijä pielessä.

      Sinne vaan oppimaan terve järki mukana ja reissun jälkeen olet paljon kokeneempi purjehtija joka pärjää lähes kelissä kuin kelissä. Ja 99% varmuudella parempi kuin tämän palstan kommentoijat. Tsemppiä!

      • Irti laiturista

        Oikea asenne riittää hyvällä tuurilla. Huonon tuurin varalta on parempi ottaa mukaan joku kokenut avomeripurjehtija.
        t. nimimerkki "muutaman kerran irti laiturista muuallakin kuin Itämerellä"


    • Foo777

      Komppaan Ruotsia - halvempaa, isompi valikoima, (ylläpidon) laatu yleensä parempi, jne. Kielitaito olisi tietysti plussaa.

      Jos nyt aikaisemmin olet edes vähän purjehtinut niin hyvin se reissu menee kun tervettä järkeä käyttää - ja aina kannattaa kysellä jos ei jotain hahmota/tiedä/tms, niin kokeneemmat pääsevät pätemään ja heille tulee parempi olo itsestään ja osaamisestaan (joten pelastat myös heidän päivänsä). Monet ovat purjehtineet maailman ympäri aloittaen purjehduksen siltä pohjalta että eivät erota betonikerrostaloa ankkurista mutta hyvin ovat pärjänneet.

      Siirtoaika on aika mysteeri ilman pidempien purjehdusten kokemusta: säät/tuulet vaikuttavat aivan tolkuttomasti, kuten myös se että miten mummoilemalla etenet. Ei voi oikein kommentoida muuta kuin että varaa tarpeeksi aikaa - ei nimittäin ole hauskaa siinä vaiheessa kun alkaa aikataulut painaa silmille ja reissu on muutenkin jo venähtänyt (=on ollut muutenkin vaikeuksia tai ainakin huonoa säätä).

      Onnea jo etukäteen uudesta veneestä ja loppuelämäksi mieleen jäävästä reissusta! :-)

    • tuultapäin

      Ehdottomasti Ruotsista, erityisesti tuossa hintaluokassa.

      Rohkeasti matkaan, pärjäätte varmasti! Ja reissun jälkeen olet paljon parempi purjehtija taas, pärjäät lähes kelissä kuin kelissä, suosittelen ehdottomasti.

      Liialla varovaisuudella, kuten huomaat useista kommenteista, ei laiturista ole asiaa koskaan ulos. Liian kova tai hiljainen tuuli, väärästä suunnasta, osuu huonosti meidän reitille jne. Tuulta päin jos haluat todella oppia ja nauttia purjehduksesta!

    • Ekan kesän purjehtij

      Purjehduskurssin käyneenä hakisin minäkin veneen vesiteitse, jos vaan aikaa on tarpeeksi. Kun tuuli yltyy liikaa voi aina mennä rantsuun venailemaan kevyempää keliä.
      Käytä maalaisjärkeä ja ole varovainen sen sijaan, et kyselet täältä neuvoja.

      Itse meinasin hakea ruotsista veneen helsinkiin. Noh, katellaan ku tulee aika vaihtaa isompaan...

      • ffkfkfkfk

        Vai että kun tuuli yltyy liikaa voi mennä rantsuun venailemaan kevyempää keliä!!

        Rantsuun ajo tuossa ukin ja kemin välillä ei aina ole kovin suoraviivaista, saaristoa tuolla suunnalla ei kauheasti ole puhumattakaan vierasvenesatamista. Jos tuuli yltyy liikaa, voi olla parempi pysyä ulkona kuin yrittää löytää sisään karikkoisita rantavesistä.


      • Aina ei rantsuun
        ffkfkfkfk kirjoitti:

        Vai että kun tuuli yltyy liikaa voi mennä rantsuun venailemaan kevyempää keliä!!

        Rantsuun ajo tuossa ukin ja kemin välillä ei aina ole kovin suoraviivaista, saaristoa tuolla suunnalla ei kauheasti ole puhumattakaan vierasvenesatamista. Jos tuuli yltyy liikaa, voi olla parempi pysyä ulkona kuin yrittää löytää sisään karikkoisita rantavesistä.

        Juuri näin. Tätä eivät kaikki ymmärrä.


    • heikkimus79

      Hienoa, täältähän löytyy asiallisiakin kommentoijia:)

      Ajattelin ottaa yhteyttä Möre:n myyjään. Hänellä oli aika nihkeästi tietoa paatista. Mitä asioita veneestä kannattanee kysellä muuta kuin:
      - purjeiden ikä
      - pentteri
      - katsastus
      - kosteusmittaus

      -H

      • ostersjo

        Moi!

        Katsastus (besiktning) voi aiheuttaa vastustusta myyjässä, kun ei ole kalliista veneestä kysymys? muistaakseni Ruotsissa ei ole vuotuiseen katsastamiseen perustuvaa järjestelmää! Kuvia voi tilata mailitse lisää ja miel. myös vene pukilla kuvia...

        Millainen potkuri ja akselivetoko? rullalaite genualle? Navigointivälineet? Patjojen ikä?

        Kaikenlaista voi kysyä, jos myyjä vastailee s-posteihin


      • heikkimus79
        ostersjo kirjoitti:

        Moi!

        Katsastus (besiktning) voi aiheuttaa vastustusta myyjässä, kun ei ole kalliista veneestä kysymys? muistaakseni Ruotsissa ei ole vuotuiseen katsastamiseen perustuvaa järjestelmää! Kuvia voi tilata mailitse lisää ja miel. myös vene pukilla kuvia...

        Millainen potkuri ja akselivetoko? rullalaite genualle? Navigointivälineet? Patjojen ikä?

        Kaikenlaista voi kysyä, jos myyjä vastailee s-posteihin

        Missä noissa paateissa piilee suurimmat (kalleimmat) riskit? Lasikuiturutto, home, huono masto, resut purjeet, puuttuhat pakolliset varusteet, septitankki?

        Onko ostotilanteessa tapana käyttää vene nosturilla, jotta voi mitata pohjan kosteuden ja tarkistaa vauriot?

        -H


      • 25
        heikkimus79 kirjoitti:

        Missä noissa paateissa piilee suurimmat (kalleimmat) riskit? Lasikuiturutto, home, huono masto, resut purjeet, puuttuhat pakolliset varusteet, septitankki?

        Onko ostotilanteessa tapana käyttää vene nosturilla, jotta voi mitata pohjan kosteuden ja tarkistaa vauriot?

        -H

        Suurimmat rahalliset riskit ovat huonokuntoinen kone ja täysin lopussa olevat purjeet. Pakolliset varusteet ovat halpoja niihin nähden. Kosteusmittausta ei tarvitse mainitsemiisi tyyppeihin erikseen tehdä, mutta pohja on syytä nähdä. Tarkastele eritoten karilleajovaurioita lasikuituosissa ja niiden mahdollista paikkausta. Muista ennen kaikkea katsoa montaa eri ehdokasta. Tarjokkaidesi ikäluokassa löytyy kaikenlaista pommista priimaan ja säästyt monelta vaivalta kun hankit sen priiman pommin sijaan.

        Hanki Don Caseyn Sailboat Maintenance Guide esim. Amazonin kautta, siinä on hyvät ohjeet vanhan purjeveneen ostoa harkitsevalle tarkastuskohteita ajatellen.


      • Pitkä kokemus
        heikkimus79 kirjoitti:

        Missä noissa paateissa piilee suurimmat (kalleimmat) riskit? Lasikuiturutto, home, huono masto, resut purjeet, puuttuhat pakolliset varusteet, septitankki?

        Onko ostotilanteessa tapana käyttää vene nosturilla, jotta voi mitata pohjan kosteuden ja tarkistaa vauriot?

        -H

        heikkimus79
        Laitapa yhteystietosi niin voin kirjoitella suoraan veneen hankinnasta ja monista purjehduksista Pohjanlahdella.


      • heikkimus79
        Pitkä kokemus kirjoitti:

        heikkimus79
        Laitapa yhteystietosi niin voin kirjoitella suoraan veneen hankinnasta ja monista purjehduksista Pohjanlahdella.

        Kävin reissun ruotsissa ja sielä kävin katsastamassa Mören, Maxi 77:n ja Albin Accentin, joista Accent oli kaikista houkuttelevin.


        [email protected]


      • Anonyymi
        heikkimus79 kirjoitti:

        Kävin reissun ruotsissa ja sielä kävin katsastamassa Mören, Maxi 77:n ja Albin Accentin, joista Accent oli kaikista houkuttelevin.


        [email protected]

        No johan oli avautuminen...en lähtis kattomaan hurreihin asti mainitsemiasi tonnin parin veneitä!


    • 23

      Muistisinko oikein että esim Vaasan edusta on tosi matalaa eli rantoja pitkin ei varmaan kannata mennä.

    • joonääsä1212121

      Minä sain hyvän neuvon siirtopurjehdukseen Ouluun: avomeren kautta. Turha mennä matalien läheltä. Gepsiin muutama piste merellä.
      Lähde silloin kun sopiva sääikkuna avautuu. Varmaan parin pävän välein käyt satamassa nukkumassa ja tankkaamassa, ja odottelet taas niitä sääikkunoita.

    • lomapurjehtija

      Itse tulin juuri purjehduskurssilta, lyhyeltä Thaimaasta, mutta en siirtäisi itse vesikautta mitään venettä, varsinkin, jos haet kaukaa. Itse olin gästinäkin, mutta pelkäisin purjehtia tuntemattomilla vesillä ja säästäkään tiedä. Epäilen ettei sinulla ole kokenutta purjehtijaa matkalle, koska muuten et kyselisi moisia. Maanteitse siirto omalla autolla hinaten tai kuljetusliikkeen kautta varmaan onnistuu. Itsekkin asustelen Lapissa ja purjehdus innostus vähän puraisi, mutta minulla ei ole omaa venettä. Itse pohdin, miten jatkaa harrastusta kotimaassa vai pitääkö tyytyä lomapurjehduksiin. Sekin on ihan hyvä vaihtoehto, kun on nainen ja sinkk, niistä veneistä kun on niin paljon huolta ja vaivaaa.

    • Edward Won Boksis

      Ei maksa vaivaa jos ei maksa vaivaa, tai eiku jos maksa vaivaa. Siis ymmärsitköm jos maksa vaivaa niin ei maksa vaivaa. Siis jos maksa vaivaa, niin maksaa vaivaa.

    • Helm.

      Mulla olis Oulussa Helmsman 26 samaan hintaan.

      • Helm.

        Siis Helmsman 26 vm-82 Oulussa 8000€ hyvillä purjeilla ja keulassa rulla, uudehkot patjat, siistissä kunnossa kaikinpuolin. Voin toimittaa Kemiin.


      • heikkimus79
        Helm. kirjoitti:

        Siis Helmsman 26 vm-82 Oulussa 8000€ hyvillä purjeilla ja keulassa rulla, uudehkot patjat, siistissä kunnossa kaikinpuolin. Voin toimittaa Kemiin.

        Nakkaatko tiedot veneestä osoitteeseen [email protected].

        Terkuin
        - Heikki


      • Anonyymi
        heikkimus79 kirjoitti:

        Nakkaatko tiedot veneestä osoitteeseen [email protected].

        Terkuin
        - Heikki

        Mitä on nakkaaminen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä on nakkaaminen?

        Nakkaaminen on pohjanmaalaisen heittämistä


    • venehessu

      Oma kokemus:

      Siirtopurjehdittiin alle 30 jalkainen 80-luvun pursi Kemistä Turkuun joitain vuosia sitten. Lähdettiin torstaina puolilta päivin, perjantai-iltana yövyttiin Vaasassa. Lauantaiaamulla jatkettiin matkaa, myöhään sunnuntai-iltana oltiin perillä. Kolmen hengen miehistö, yksi kokeneempi. Avomeripurjehdusta. Päivisin kävi reipas lannetuuli mantereelta, yöt jouduttiin ajamaan koneella. Olosuhteet siis loistavat, huonommalla kelillä olisi matka taittunut hitaammin.

    • guutti 12

      Itsellä olisi ensi kesänä edessä siirto&lomapurjehdus Turusta Ouluun. Ja vanha venee tulee puolessa välissä vastaan :)

    • boy007

      Vaikka kokemusta olisi paljon ei kannata lähteä
      pitkälle "ensimäiselle" purjehdukselle. Veneestä
      voi löytyä aina yllätyksiä oli se uusi tai vanha.

      Varaamalla paljon aikaa ja rahaa mahdollisiin
      korjauksiin ja varustehankintoihin joista et viellä
      tiedä onnistuu tuo varsin hyvin. Varovasti ja
      ilman että ottaa riskejä.

      Suomen rannikolla on helppo ja selkeä navigoida.

      joni

    • Yksi ostaja

      Olisi hauska tietää, miten siirtopurjehdus onnistui. Ostin myös syksyllä veneen, jonka kuljetutin maanteitse perille.

      Jos olisin lähtenyt Ruotsiin veneenostoreissulle, joka oli yksi vaihtoehto, olisin ottanut miehistöksi itseäni kokeneempia purjehtijoita. Heitäkin olisi löytynyt kolme henkeä. Ehkä seuraavan veneen yhteydessä, jos siirryn isompaan veneeseen muutaman vuoden kuluttua.

      • Anonyymi

        Uponnut kuin uppotukki..


    • Anonyymi

      Miten kävi? Me ollaan nyt keväällä menossa hakemaan Conqubin 38:a Tukholmasta Ouluun.

      • Anonyymi

        Höha kustenin kautta Vaasan korkeudelle ja sieltä Suomen puolelle. Kustenilla on paremmat palvelut ja vesi on syvempää kuin 1,1 metriä.


    • Anonyymi

      Jos purjehduskokemusta ei varsinaisesti ole,kannatan koneajoa!Kello 09.00 - 18.00 päivässä ,siis 9 tuntia!5 solmua kertaa 9 on 45 nm!Eli kilometreinä noin 90 kilometriä!Matka jaettuna tuolla 90 ja vastaus on päivien lukumäärä ja ehkä yksi huilipäivä ihan vaan naureskelua varten!Siitä se tulee,

      • Anonyymi

        Sinun täytyy vielä tarkastaa nuo laskelmat.
        Lopputulemana saattaa tulla jopa päivän ero.


    • Anonyymi

      Joo moido

    • Anonyymi

      Aloittaja esitti kysymuksensä elokuussa VUONNA 2011.

    • Anonyymi

      Kohtapuoliin perillä? Sopivasti just talvitelakointia varten

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      5619
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      480
      3601
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      160
      3405
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      170
      2633
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2439
    6. 270
      2055
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1517
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      107
      1442
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1399
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1180
    Aihe