Moido,
Olen hankkimassa ensimmäistä purjevenettä. Ehdolla ovat Shipman 28 (http://www.nettivene.com/purjevene/shipman/412852) ja Helmsman 26 (http://www.nettivene.com/purjevene/helmsman/423340). Hintaluokkana 5000 - 9000€.
Veneen kotisatama tulisi olemaan Kemissä, joten miten kauan kannattaa varata aikaa siirtopurjehdukselle ja mitä mieltä olette veneistä?
Purjehduskokemusta omaan yhden purjehduskurssin verran, gästini ei ole koskaan purjehtinut.
-H
Aloittelijan siirtopurjehdus Helsingistä Kemiin
55
5262
Vastaukset
- Anssi Tru
Kannattaa varata pari viikkoa vähintään. Odotella myötäisiä tuulia ja painella silloin pitkiä legejä. Shipman parempi.
- Osaamista tarvitaan
Ota mukaan kippariksi joku kokenut ja asiansa osaava purjehtija.
- Timppa1971
Terve! Mulla olisi myytävänä Helmsman 26:nen jos kiinnostaa. Tehty paljon uudistuksia ja on hyväkuntoinen, vene on Raumalla eli olisi myös lyhkäsempi siirtomatka. Jos kiinnostaa ilmoittele sähköpostiin [email protected].
- heikkimus
Mulla on kyllä vahva usko, että selvitään reissusta ehjin nahoin. Navigointi ja säätietämys ovat lieneenkin kaikista kriittisimmät osa-alueet?
Shipmaneja on huomattavasti vähemmän tarjolla. Kuinka se on parempi kuin Helmsman?
-H- Kokemusta tarvitaan
Jos kokemusta on yhteensä vain yhden purjehduskurssin verran niin se riittää vain hyvällä tuurilla.
No, voihan sitä ollakin se hyvä tuuri. Kukin arvostaa henkensä ja veneensä juuri niin korkealle kuin tahtoo.
- Matti Lappalainen
Kun olet aloittava purjehtija ja vene on runsaastikin käytetty ja tuntematon, yritä saada myyjä (edellinen omistaja) mukaan. Ota venevakuutus, huolla moottori ja varmista, että se toimii. www.snoopy.fi
- purjeetonparas
Yksi neuvo:Älä luota koneeseen...eli pidä purjeet valmiina niin,että saat ne äkkiä ylös.Etenkin kovemmalla kelillä koneen sammuessa ....voi tulla äkkiä hätä ,jos ei ole vaikka 2 reivi puolivalmiina.
- Kauas on pitkä matka
On se Kemi ainakin, täältä etelästä katsoen aika kaukana. Osta Raumalta, tai jos ostat Helsingin seudulta, vie autolla.
- heikkimus
Autolla 2.5t paatin kuljettaminen 800km kuulostaa melkoisen kalliilta vaihtoehdolta.
Hieman asennetta mukaan ja tarkkuutta sääkarttoihin, niin kyllä me yhtenä kappaleena kotiin tullaan.
Helsingistä vesiteitse matkaa Kemiin on n.1000km.- 32
Riippuu tasan veneen hinnasta. 1000 euroa on pikkuraha kun tingitään veneenn hinnasta. Toki moinen matka jos olsisi aikaa mieluusti lähtisin gastiksi ruokapalkalla.
- 4t4rrrrrr
Melko hitaita veneitä katselet, nopeammilla olisit nopeammin ja kevyemmin purjehtien perillä. Veneen paino ei ole ongelma autokuljetuksissa, perusautonosturit pystyvät helposti nostamaan esim 4 tonnia. Veneen pituus on ongelma, kuorma-auton lavoille menee max 9 metrisiä veneitä, pidemmät vaativat erillislavettikuljetuksen.
- Paavo52
Vajaa pari viikkoa noin pienillä/hitailla veneillä kun aloittelijoina ei yöpurjehduksille aivan ekana varmaan kannata innostua. Lisäksi kulku ns runkoväylää pitkin ja tosiaan siirtopurjehduksissa kannattaa varautua piiitkiin koneajoihin. Eli kone hyvin huollettuna ja omaa osaamista teknisiin ongelmatilanteisiin, pelkällä navigointi ja säätietämyksellä olet hyvän tuurin varassa.
- yrmy
Itse en lähtisi noin vähällä kokemuksella matkaan ilman kokenutta purjehtijaa. Tuntematon
vene voi tuoda ongelmia matkan aikana. Tarkista ainakin peräsin ja muista kiristää
vaijerit riittävän tiukalle, ettei masto katkea, jos joudut kovempaan keliin. Merellä suunnistaminen on aloittelevalle aika vaikeaa varsinkin jos keli kovenee. Mitään tarkkaa aikataulua matkalle on vaikea sanoa. Jos on kova keli vaikka viikon silloin vietätte sen viikon satamassa, eli viikkoon matka ei etene yhtään.
Minulla on kokemus siirtopurjehduksesta, ehdottomasti kokenut purjehtia mukaan tai
vene rekan kyytiin, ei se niin paljon maksa että kannattaa vaarantaa itsensä ja puolisonsa. - Anonyymi
Puolet matkasta on ihan sama meneekö runkoväylää pitkin vai avomerellä. Pori - Kemi välillä runkoväylä ei anna juurikaan suojaa.
- heikkimus
Ihan hyvää juttua.
Ajattelin pyytää aluksen myyjää purjehtimaan ainakin sen yhden legin myyntipaikasta Kemiä kohti.
Mitä kautta voisi löyttää purjehdustaitoisia miehistöön?
Mitkä muut riskit näyttelevät suuressa osassa kuin vaijerit ja peräsin?
Olen aikaisemmin tehnyt n. viikon mittaisia reissuja Inarinjärvellä ilman plotteria ja muutoinkin uskon, että tuohon navigointiin ei homma ainakaan kupsahda.
Rekka-ideasta en oikein välitä. Tuossahan on nyt loistava mahdollisuus hankkia lisää purjehduskokemusta.
Tuohon hintaluokkaan ei ole lienee saatavilla asumiskelpoisia ja nopeita veneitä. Turun lähistöllä oli kaupan eräs Conrad (http://www.nettivene.com/purjevene/conrad/425858), joka on hieman nopeampi. Ongelmana Conrad:n kanssa ovat sisätilat, joita arvostelussa verrattiin hyvin varusteltuun telttaan...- Osaamista tarvitaan
Purjehdustaitoisia henkilöitä voit löytää ottamalla yhteyttä lähistön pursiseuroihin.
Suurin riski on osaaminen. Tai siis sen puute. Olin taannoin siirtopurjehduksella Pohjanmereltä. Kipparilla on purjehduskokemusta saaristosta jo yli 30 vuoden ajalta mutta ei se vaan riittänyt avomerelle. Suurimmat puutteet olivat turvallisuuspuolella, ajattelu, ennakoiminen, varustelu ja niiden varusteiden käyttö (osaaminen ja asenne).
- 14
Kun olet Kemistä lähdössä liikkeelle niin katso ihmeessä Ruotsin tarjonta Blocketin kautta. Kruunun kallistumisesta huolimatta nimenomaan vanhemmat veneet ovat Ruotsissa halpoja ja matka tulee lyhyemmäksi kuin Stadin periferiasta.70 - 90 000 SEK hintaan (ja toki siitä tinkaat) löytyy 181 ehdokasta. Pukin joudut kuitenkin kuljettamaan Stadista tai Turustakin hankalasti.
http://www.blocket.se
Esimerkkejä Netta H-30
http://www.blocket.se/stockholm/Mycket_prisvard_30_fotare_33675592.htm?ca=11&w=3
75 kSEK
Arietta 31 78kSEK
http://www.blocket.se/stockholm/Valutrustad_Arietta_31_35025863.htm?ca=11&w=3
Kings Cruiser 29 Örnsköldvikissä 80 kSEK
http://www.blocket.se/vasternorrland/Segelbat_Kingkruiser_29_fot_32363884.htm?ca=11&w=3
Möre 30 (Ballad-kopio) 80 kSEK - Samaan hintaan löytyy myös Jokereita (esi-Balladeja)
http://www.blocket.se/blekinge/More_30_fot__Albin_Ballad__AH30_kopia__33314771.htm?ca=11&w=3
Albin Expressejä löytyy jos nopeutta kaipaa... - heikkimus
Kyllähän sen Ruotsistakin voisi tuoda. Tosin olen kertaalleen melkein joutunut ruotsalaisen "huijarin" kynsiin autokaupoissa. Hän uskotteli, että Tukholmassa olisi myynnissä minulle sopiva hyväkuntoinen ajoneuvo.
Ajelin Tukholmaan ja olihan sielä ajoneuvo... tosin täyttä roskaa. Myyjä oletti, että saa sen romun myytyä, koska olin joutunut ajamaan 1000km yhteen suuntaan...
Onhan noita huijareita kaikissa maissa ja kansaryhmissä... ehkäpä siitä tuli opittua jotain...
Express taitaa olla myös ahtaan puoleinene sisätiloiltaan. Möre ja KC vaikuttavat lupaavilta laitteilta.- tuttu venetyyppi
http://www.blocket.se/vasterbotten/More_30_34878609.htm?ca=11&w=3
Hae Uumajasta 80 k SEK Möre 30 näppärän matkan päästä. Ei tarvitse miettiä kelejä viikkotolkulla. Voin taata että saat Shipmania enemmän venettä kun valitset puolitonnarin. 40cm lisää leveyttä näkyy kyllä sisätiloissa.
- tuultapäin
Ehdottomasti Ruotsista, erityisesti jos haet hyvää venettä tuossa hintaluokassa.
Eikä mitään pelättävää, pärjäätte varmasti, kaikki on kiinni omasta asenteesta. Nämä sormeaan heristävät eivät itse lähde laiturista koskaan, koska ainahan tuuli on liian kova / liian hiljainen / väärästä suunnasta / aina joku ulkopuolinen tekijä pielessä.
Sinne vaan oppimaan terve järki mukana ja reissun jälkeen olet paljon kokeneempi purjehtija joka pärjää lähes kelissä kuin kelissä. Ja 99% varmuudella parempi kuin tämän palstan kommentoijat. Tsemppiä!- Irti laiturista
Oikea asenne riittää hyvällä tuurilla. Huonon tuurin varalta on parempi ottaa mukaan joku kokenut avomeripurjehtija.
t. nimimerkki "muutaman kerran irti laiturista muuallakin kuin Itämerellä"
- Foo777
Komppaan Ruotsia - halvempaa, isompi valikoima, (ylläpidon) laatu yleensä parempi, jne. Kielitaito olisi tietysti plussaa.
Jos nyt aikaisemmin olet edes vähän purjehtinut niin hyvin se reissu menee kun tervettä järkeä käyttää - ja aina kannattaa kysellä jos ei jotain hahmota/tiedä/tms, niin kokeneemmat pääsevät pätemään ja heille tulee parempi olo itsestään ja osaamisestaan (joten pelastat myös heidän päivänsä). Monet ovat purjehtineet maailman ympäri aloittaen purjehduksen siltä pohjalta että eivät erota betonikerrostaloa ankkurista mutta hyvin ovat pärjänneet.
Siirtoaika on aika mysteeri ilman pidempien purjehdusten kokemusta: säät/tuulet vaikuttavat aivan tolkuttomasti, kuten myös se että miten mummoilemalla etenet. Ei voi oikein kommentoida muuta kuin että varaa tarpeeksi aikaa - ei nimittäin ole hauskaa siinä vaiheessa kun alkaa aikataulut painaa silmille ja reissu on muutenkin jo venähtänyt (=on ollut muutenkin vaikeuksia tai ainakin huonoa säätä).
Onnea jo etukäteen uudesta veneestä ja loppuelämäksi mieleen jäävästä reissusta! :-) - tuultapäin
Ehdottomasti Ruotsista, erityisesti tuossa hintaluokassa.
Rohkeasti matkaan, pärjäätte varmasti! Ja reissun jälkeen olet paljon parempi purjehtija taas, pärjäät lähes kelissä kuin kelissä, suosittelen ehdottomasti.
Liialla varovaisuudella, kuten huomaat useista kommenteista, ei laiturista ole asiaa koskaan ulos. Liian kova tai hiljainen tuuli, väärästä suunnasta, osuu huonosti meidän reitille jne. Tuulta päin jos haluat todella oppia ja nauttia purjehduksesta! - Ekan kesän purjehtij
Purjehduskurssin käyneenä hakisin minäkin veneen vesiteitse, jos vaan aikaa on tarpeeksi. Kun tuuli yltyy liikaa voi aina mennä rantsuun venailemaan kevyempää keliä.
Käytä maalaisjärkeä ja ole varovainen sen sijaan, et kyselet täältä neuvoja.
Itse meinasin hakea ruotsista veneen helsinkiin. Noh, katellaan ku tulee aika vaihtaa isompaan...- ffkfkfkfk
Vai että kun tuuli yltyy liikaa voi mennä rantsuun venailemaan kevyempää keliä!!
Rantsuun ajo tuossa ukin ja kemin välillä ei aina ole kovin suoraviivaista, saaristoa tuolla suunnalla ei kauheasti ole puhumattakaan vierasvenesatamista. Jos tuuli yltyy liikaa, voi olla parempi pysyä ulkona kuin yrittää löytää sisään karikkoisita rantavesistä. - Aina ei rantsuun
ffkfkfkfk kirjoitti:
Vai että kun tuuli yltyy liikaa voi mennä rantsuun venailemaan kevyempää keliä!!
Rantsuun ajo tuossa ukin ja kemin välillä ei aina ole kovin suoraviivaista, saaristoa tuolla suunnalla ei kauheasti ole puhumattakaan vierasvenesatamista. Jos tuuli yltyy liikaa, voi olla parempi pysyä ulkona kuin yrittää löytää sisään karikkoisita rantavesistä.Juuri näin. Tätä eivät kaikki ymmärrä.
- heikkimus79
Hienoa, täältähän löytyy asiallisiakin kommentoijia:)
Ajattelin ottaa yhteyttä Möre:n myyjään. Hänellä oli aika nihkeästi tietoa paatista. Mitä asioita veneestä kannattanee kysellä muuta kuin:
- purjeiden ikä
- pentteri
- katsastus
- kosteusmittaus
-H- ostersjo
Moi!
Katsastus (besiktning) voi aiheuttaa vastustusta myyjässä, kun ei ole kalliista veneestä kysymys? muistaakseni Ruotsissa ei ole vuotuiseen katsastamiseen perustuvaa järjestelmää! Kuvia voi tilata mailitse lisää ja miel. myös vene pukilla kuvia...
Millainen potkuri ja akselivetoko? rullalaite genualle? Navigointivälineet? Patjojen ikä?
Kaikenlaista voi kysyä, jos myyjä vastailee s-posteihin - heikkimus79
ostersjo kirjoitti:
Moi!
Katsastus (besiktning) voi aiheuttaa vastustusta myyjässä, kun ei ole kalliista veneestä kysymys? muistaakseni Ruotsissa ei ole vuotuiseen katsastamiseen perustuvaa järjestelmää! Kuvia voi tilata mailitse lisää ja miel. myös vene pukilla kuvia...
Millainen potkuri ja akselivetoko? rullalaite genualle? Navigointivälineet? Patjojen ikä?
Kaikenlaista voi kysyä, jos myyjä vastailee s-posteihinMissä noissa paateissa piilee suurimmat (kalleimmat) riskit? Lasikuiturutto, home, huono masto, resut purjeet, puuttuhat pakolliset varusteet, septitankki?
Onko ostotilanteessa tapana käyttää vene nosturilla, jotta voi mitata pohjan kosteuden ja tarkistaa vauriot?
-H - 25
heikkimus79 kirjoitti:
Missä noissa paateissa piilee suurimmat (kalleimmat) riskit? Lasikuiturutto, home, huono masto, resut purjeet, puuttuhat pakolliset varusteet, septitankki?
Onko ostotilanteessa tapana käyttää vene nosturilla, jotta voi mitata pohjan kosteuden ja tarkistaa vauriot?
-HSuurimmat rahalliset riskit ovat huonokuntoinen kone ja täysin lopussa olevat purjeet. Pakolliset varusteet ovat halpoja niihin nähden. Kosteusmittausta ei tarvitse mainitsemiisi tyyppeihin erikseen tehdä, mutta pohja on syytä nähdä. Tarkastele eritoten karilleajovaurioita lasikuituosissa ja niiden mahdollista paikkausta. Muista ennen kaikkea katsoa montaa eri ehdokasta. Tarjokkaidesi ikäluokassa löytyy kaikenlaista pommista priimaan ja säästyt monelta vaivalta kun hankit sen priiman pommin sijaan.
Hanki Don Caseyn Sailboat Maintenance Guide esim. Amazonin kautta, siinä on hyvät ohjeet vanhan purjeveneen ostoa harkitsevalle tarkastuskohteita ajatellen. - Pitkä kokemus
heikkimus79 kirjoitti:
Missä noissa paateissa piilee suurimmat (kalleimmat) riskit? Lasikuiturutto, home, huono masto, resut purjeet, puuttuhat pakolliset varusteet, septitankki?
Onko ostotilanteessa tapana käyttää vene nosturilla, jotta voi mitata pohjan kosteuden ja tarkistaa vauriot?
-Hheikkimus79
Laitapa yhteystietosi niin voin kirjoitella suoraan veneen hankinnasta ja monista purjehduksista Pohjanlahdella. - heikkimus79
Pitkä kokemus kirjoitti:
heikkimus79
Laitapa yhteystietosi niin voin kirjoitella suoraan veneen hankinnasta ja monista purjehduksista Pohjanlahdella.Kävin reissun ruotsissa ja sielä kävin katsastamassa Mören, Maxi 77:n ja Albin Accentin, joista Accent oli kaikista houkuttelevin.
[email protected] - Anonyymi
heikkimus79 kirjoitti:
Kävin reissun ruotsissa ja sielä kävin katsastamassa Mören, Maxi 77:n ja Albin Accentin, joista Accent oli kaikista houkuttelevin.
[email protected]No johan oli avautuminen...en lähtis kattomaan hurreihin asti mainitsemiasi tonnin parin veneitä!
- 23
Muistisinko oikein että esim Vaasan edusta on tosi matalaa eli rantoja pitkin ei varmaan kannata mennä.
- joonääsä1212121
Minä sain hyvän neuvon siirtopurjehdukseen Ouluun: avomeren kautta. Turha mennä matalien läheltä. Gepsiin muutama piste merellä.
Lähde silloin kun sopiva sääikkuna avautuu. Varmaan parin pävän välein käyt satamassa nukkumassa ja tankkaamassa, ja odottelet taas niitä sääikkunoita. - lomapurjehtija
Itse tulin juuri purjehduskurssilta, lyhyeltä Thaimaasta, mutta en siirtäisi itse vesikautta mitään venettä, varsinkin, jos haet kaukaa. Itse olin gästinäkin, mutta pelkäisin purjehtia tuntemattomilla vesillä ja säästäkään tiedä. Epäilen ettei sinulla ole kokenutta purjehtijaa matkalle, koska muuten et kyselisi moisia. Maanteitse siirto omalla autolla hinaten tai kuljetusliikkeen kautta varmaan onnistuu. Itsekkin asustelen Lapissa ja purjehdus innostus vähän puraisi, mutta minulla ei ole omaa venettä. Itse pohdin, miten jatkaa harrastusta kotimaassa vai pitääkö tyytyä lomapurjehduksiin. Sekin on ihan hyvä vaihtoehto, kun on nainen ja sinkk, niistä veneistä kun on niin paljon huolta ja vaivaaa.
- Edward Won Boksis
Ei maksa vaivaa jos ei maksa vaivaa, tai eiku jos maksa vaivaa. Siis ymmärsitköm jos maksa vaivaa niin ei maksa vaivaa. Siis jos maksa vaivaa, niin maksaa vaivaa.
- Helm.
Mulla olis Oulussa Helmsman 26 samaan hintaan.
- Helm.
Siis Helmsman 26 vm-82 Oulussa 8000€ hyvillä purjeilla ja keulassa rulla, uudehkot patjat, siistissä kunnossa kaikinpuolin. Voin toimittaa Kemiin.
- heikkimus79
Helm. kirjoitti:
Siis Helmsman 26 vm-82 Oulussa 8000€ hyvillä purjeilla ja keulassa rulla, uudehkot patjat, siistissä kunnossa kaikinpuolin. Voin toimittaa Kemiin.
Nakkaatko tiedot veneestä osoitteeseen [email protected].
Terkuin
- Heikki - Anonyymi
heikkimus79 kirjoitti:
Nakkaatko tiedot veneestä osoitteeseen [email protected].
Terkuin
- HeikkiMitä on nakkaaminen?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä on nakkaaminen?
Nakkaaminen on pohjanmaalaisen heittämistä
- venehessu
Oma kokemus:
Siirtopurjehdittiin alle 30 jalkainen 80-luvun pursi Kemistä Turkuun joitain vuosia sitten. Lähdettiin torstaina puolilta päivin, perjantai-iltana yövyttiin Vaasassa. Lauantaiaamulla jatkettiin matkaa, myöhään sunnuntai-iltana oltiin perillä. Kolmen hengen miehistö, yksi kokeneempi. Avomeripurjehdusta. Päivisin kävi reipas lannetuuli mantereelta, yöt jouduttiin ajamaan koneella. Olosuhteet siis loistavat, huonommalla kelillä olisi matka taittunut hitaammin. - guutti 12
Itsellä olisi ensi kesänä edessä siirto&lomapurjehdus Turusta Ouluun. Ja vanha venee tulee puolessa välissä vastaan :)
- boy007
Vaikka kokemusta olisi paljon ei kannata lähteä
pitkälle "ensimäiselle" purjehdukselle. Veneestä
voi löytyä aina yllätyksiä oli se uusi tai vanha.
Varaamalla paljon aikaa ja rahaa mahdollisiin
korjauksiin ja varustehankintoihin joista et viellä
tiedä onnistuu tuo varsin hyvin. Varovasti ja
ilman että ottaa riskejä.
Suomen rannikolla on helppo ja selkeä navigoida.
joni - Yksi ostaja
Olisi hauska tietää, miten siirtopurjehdus onnistui. Ostin myös syksyllä veneen, jonka kuljetutin maanteitse perille.
Jos olisin lähtenyt Ruotsiin veneenostoreissulle, joka oli yksi vaihtoehto, olisin ottanut miehistöksi itseäni kokeneempia purjehtijoita. Heitäkin olisi löytynyt kolme henkeä. Ehkä seuraavan veneen yhteydessä, jos siirryn isompaan veneeseen muutaman vuoden kuluttua.- Anonyymi
Uponnut kuin uppotukki..
- Anonyymi
Miten kävi? Me ollaan nyt keväällä menossa hakemaan Conqubin 38:a Tukholmasta Ouluun.
- Anonyymi
Höha kustenin kautta Vaasan korkeudelle ja sieltä Suomen puolelle. Kustenilla on paremmat palvelut ja vesi on syvempää kuin 1,1 metriä.
- Anonyymi
Jos purjehduskokemusta ei varsinaisesti ole,kannatan koneajoa!Kello 09.00 - 18.00 päivässä ,siis 9 tuntia!5 solmua kertaa 9 on 45 nm!Eli kilometreinä noin 90 kilometriä!Matka jaettuna tuolla 90 ja vastaus on päivien lukumäärä ja ehkä yksi huilipäivä ihan vaan naureskelua varten!Siitä se tulee,
- Anonyymi
Sinun täytyy vielä tarkastaa nuo laskelmat.
Lopputulemana saattaa tulla jopa päivän ero.
- Anonyymi
Joo moido
- Anonyymi
Aloittaja esitti kysymuksensä elokuussa VUONNA 2011.
- Anonyymi
Kohtapuoliin perillä? Sopivasti just talvitelakointia varten
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde262778Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292312- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532190Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211802Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891662Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään981597- 2981485
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131419- 1331418