Subaru Forester 2.5 lx manuaalina

nestorin poika

Löytyykö palstalaisilta kokemuksia kyseisestä turbo härpäkkeestä. Tarkoitus on ostaa maasturi talveksi, kyseinen epeli vaikuttaa asialliselta kun noita käytettyjä saa kohtuu hintaan. Onko millaisia vikoja ja mitä tulisi tarkastaa ostettaessa? Miten on suorituskyky manuaali ilmeisesti pesee tomaatin kertakaikkisesti, onnistuuko tuo ilmoitettu 5,9sek/0-100km/h todellisuudessa?

15

4388

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4X4

      Subaruthan on luotettavia pelejä äkkiä ei tule mieleen itselläni muuta heikoa kohtaa kuin taka iskarit jos on mallia automaattisesti tasoasäätävät.

    • 20cm "se" (maanvara)

      Löytyy kokemusta. Vikoja ei ole ollut toistaiseksi ellei viaksi lasketa aaltoilevaa vetoa jonka kanssa kyllä pärjää. Sisustus sirisee pakkasella jonkinverran takaa , joku paneeli ei koko auto. Kytkimen voi poltaa tehoilla siniseksi helpolla jos on tumnpelo eli ajatteleva sitä tuskin voi pilata. Hmm huonoaj puolia oli siinä . ai yksi vielä ei kovin suuntavakaa jos vertaa esim passattiin joka on toki eri tyylinpeli kaikinpuolin. Suunta vakaus ei ole paha ongelma ettei siihen liikaa kannata huomiota kohdistaa ja saahan tähän eri palikkaa alustaan jos haluaa tuunata mieltymysten mukaan ajettavuutta.

      Hyviä puolia on pieni kulutus ottaen huomioon auton ominaisuudet. Kesäaikaa voi lomareissuja ajella pitkää siivua parhaimmillaan alle 8l kulutuksella . kesällä ei saa 10 litraa rikki ollenkaan ja autohan siis painaa 1580kg ja on kokoaikainen jatkuva neliveto 3 renkaalle tarkoittaa ei talvella ihmeellistä vetopidon ailahtelua esim kaarteessa kun koko AWD järjestelmästä puuttuu elektroniikka ollen mekaanista viskoa ja 50%-50% veto suhde koko ajan päällä. Erinomainen talviauto!
      huonona puolena on kun ajaa esim 80km/h ja vaihtaa 3 vahteelle ja ronskimmin kaasua niin saattaa alkaa liukua sivuttain alamäkeen ohittaessa kun 4 nastarengasta irtoaa pidosta ja se tilanne voi yllättää ensikertalaisen . Tilanne ei muistuta mitään opittua etu ja takavetoisesta tilanteesta. harjoittelemalla sen oppii ja toisekseen tilanteesta voi nauttia tai sen voi kiertää annostelamalla kaasua hiukan maltillisemmin ,kiihtyvyyttä on silti riittävästi.
      Kuski vastaa auton liikkeistä ei elektroniikka.
      Kun ajaa paksussa kovassa lumessa auon 4 rengasta lyö tyhjää eteen ja taaksepäin vekslatessa hangessa. asia tulee esille jos samaan kohtaan erhdyt esim honda crvllä joka lopettaa voiman siirtämisen pakille kun tulee hiukankin enemmän estettä joten sekin kannattaa ottaa huomioon jos liikkuu esim 25cm lumessa.
      vaihteisto ei oel sujuvin ja alaspäin vaihdettaessa pitää joskus käyttää kytkintä ylhäällä eli parempia vaihteistoja on esim crvllä ja rav4 sella. Asia joko häiritsee tai ei . Vaihteisto kyllä toimii ihan kelvosti kun sillä ajaa.
      Kone ei ole vääntävimpiä ihan pikku kierroksilla mutta taas kokeilu 2l crv ja rav4 antaa asialle mittasuhteet sillä nehän ei liiku oikeastaan ollenkaan vaikka tekee mitä kun vertaa 2,5XT manuaalin vetoon , kokeilu asian selvittää ei luettu teksti.
      Vaaaralinen asia on myös jos siirtyy 1.3 corollasta subaruun ja kiihdyttelee uutuuden viehätyksessä 230km/h vauhteja joka syntyy helpolla ja lyhyellä matkalla siinä tutulla kylätiellä ja eteen tulee auto joka ajaa korkeintaan sitä laillista sallittua 80km/h niin ajat siis seinää kohti n 130km/h nopeudella ! se aivan oikeasti kokemattoman yllättää.
      Suosittelen malttia jos turbo forrsteriin päädyt. Lisää tehoa saa helpolla.....
      Mutta auton alusta ei ole vaikka jämäkkä onkin kovin suunniteltu rata-ajomaiseksi kaarrenopeuksiin 200km/h joten se tulee vastaan aika äkkiä mutta tavallisessa ajossa riittää takuu varmasti.
      5.9sek kiihtyvyyteen pääsee kun tekee hieman muutoksia pakoputkistoon ja ilmanottoon ja käyttää ainoaa oikeaa bensaa shell w-power.
      Mainioa auto rauhalliselle kuskille tilaa sopivasti ja näppärän oikean kokoinen ei mikään norsu rohmu. Vetopainoa 2000kg ja jarruton 750kg.
      taka iskuvaimennus on kestänyt moittetta yli 100tkm joten aika harvakseen niitä täytyy vaihtaa.
      Ainakin tämä yksilö on toiminut tarpeeksi hyvin.

      ps en sitten katsonut miten kirjoitin joten osanottoni pilkku ja piste opettajille yms lauseoppineille. Purkakaa patoutumanne jos ahdistaa.Moro.

    • comment

      Et paljon kertoillut, mihin tarpeeseen autoa haet, mutta tässä minun kommenttini.

      - Tehoja on kotitarpeiksi. Itse en ole koskaan nähnyt talvella tarpeelliseksi vaihtaa 80 vauhdissa kolmoselle, mutta siis tavallisessa ajossa ja järki päässä forella pärjää kesät talvet ilman ajonvakautustakin. Vääntö riittää vetohommiin
      - Alusta on minusta henkilöautomainen. Maavaraa on noin 200 mm, ei varsinainen maastoauto siis mutta pärjää normaalissa käytössä
      - Minusta fore on suuntavakaampi kuin moni muu auto. Ohjaus tosin on aika tehostettu, kestää aikansa tottua.
      - Kompaktin kokoinen, mutta riittävän tilava pienelle perheelle tai kesämökkireissuille. Ei kuitenkaan mikään rahtilavetti, jos sellaista tarvitsee
      - Yhdistetty kulutus minun ajoissa 10,5 kesät talvet. Lämpenee äkkiä talvella
      - Omassani ei mitään huolto-ohjelman ulkopuolista vielä vajaan 150 tkm aikana. Huollot on tosin tehty aina ajallaan (15 tkm) ja autosta pidetty huolta kuten kuuluu
      - Kytkin herkkä käryämään, esim. jos jää kiinni ja joutuu luistattelemaan. Ei alennusvaihdetta kuten kaksilitraisessa
      - Jäykähkö kytkin ja vaihteisto
      - Sisusta ei minulla natise talvellakaan, mutta rengasäänet nastoilla aika kovat
      - Viskolukko takana ja keskellä. Jatkuva 50/50 veto, helppo ajella ja ennakoitava. Perusluonteeltaan hieman aliohjaava, mutta kaasullahan tuonkin saa linkkuun jos näin haluaa
      - Jakopää remmillä. Vaihtoväli 105 tkm. Merkkiliikkeessä tuo satkun "iso huolto" remmeineen, vesipumppuineen ja öljyineen ym. on noin tonnin tikki

      Minusta erittäin hyvä, luotettava ja monipuolinen käyttöauto, jos kilometrejä ei tule kovin paljon. Jos ajaisin paljon, ottaisin toki dieselin. Omat puutteensa tuossakin on kuten kaikissa autoissa, mutta kaiken kaikkiaan omaan tarpeeseeni hyvin sopiva auto.

      • 20cm "se" (maanvara)

        Tuohon suuntavakauteen hieman lisää . Joskus vuosia sitten kaverilla oli uuden nihkeä bmw 320 e36 ja empä ollut aiemmin ajanut kyseistä noin uutta merkkiä ja hämmästys oli suuri että tämäkö nyt on sitä niin ihanaa bmw ajettavuutta sillä auto haki jatkuvasti tasisella suoralla tiellä ja oli koko ajan ohjattava hieman. omistaja sanoi pyöräkulmien olevan takuuvarmasti oikeat ja reengastus asillinen joten sanoi että tälläisiä kyseiset e36 mallit ovat koska oli ajanut useallakin yksilöllä. Forester on luotijuna siihen verrattuna eli olen vaan tosi tarkka asiasta. Karisi hyvin nopeasti bmwn lumo vaikka korihan oli hyvä natisematon ja tanakka semmoinen laadukkaan tuntuinen mutta se ajaminen...

        ps se 2l r6 kone oli muuten täydellisen väännötön verrattuna 2,5 XT foresteriin . Bmw veti vasta kun kierrokset oli yli 4000rpm.


    • nestorin poika

      Kiitos todella asiallisista viesteistä! Harvoin näitä saa enää Suomi24:ssa :)

      Auto tulossa ihan normi/joka päiväiseen käyttöön. Tehoa saisi olla kutostien leveäkaistalla tehtäviin ohituksiin, radalla tuskin tulen autoa käyttämään, jos ei nyt satu joskus huvittamaan käydä kokeilemassa auton huippuja :)

      Kilsoja tulee n. 10-15tkm vuodessa, ja maa varaa/nelivetoa tarttee lähinnä mökkitiellä (erityisesti talvisin).

      Lukemieni testien ja kertomustenne perusteella täytyy ruveta etsimään sopivaa yksilöä, joitain jo käyty kuolaamassa :)

      Jos kokemuksia vielä löytyy niin kertokaahan. Millä varustelutasolla esim olette Foresterinne valinneet yms.

    • äkstee

      Minulla on Forester 2,5 XT automaatti vm. 2007, ajettu nyt 85 tuhatta.
      Tykkään kaikinpuolin, ensimmäinen automaatti ja ei enää manuja tule.
      Ainoa vika toistaiseksi ollut vuosi sitten sellainen tyhjänpäiväinen lisäilmajärjestelmän venttiili, joka aiheutti mittaristossa muutaman häiriövalon syttymisen, venttiili vaihdettiin.
      Suorituskyky on oikeastaan parempi mitä valmistaja ilmoittaa, ainakin kiihtyvyysarvot. Liekö sitten huipputehojakin enemmän.
      Polttoaineen kulutus vastaa suunnilleen ilmoitettua, eli minun tyylillä keskimäärin 10,5 l satasella.

      Lämmin talvella, kesällä ilmastoinnista löytyy viileyttäkin tarpeeksi.

      Hieman hiljaisempi (ajoäänet renkaista) voisi olla.

      Suuntavakavuudesta: mielestäni on vakaa ja muutenkin miellyttävä ohjaus, joskus on pitänyt käyttää nelipyöräsuuntauksessa ja hieman säädettykin.

      Eikä milloinkaan käyntiinlähtö- tai käyntihäiriöitä, oli sitten pakkasta pari-kolmekymmentä tai plussan puolella saman verran.

      98 oktaanista olen juottanut kun V-Poweria ei ole saanut.

    • Hurumees

      Tuulilasilehti arvuutteli että olisikohan tehoja enempi kuin tuo ilmoitettu 230.

      Senverran hyvin kiihtyy ja kulkee.

    • Horisontaali koira

      Onhan noista mittailtu vakiona yli meneviä teholukemia ja vääntökäyriä. Se selittää kiihtyvyyden kun tehopaino suhde ei ole kuitenkaan huippua. Muistelisin yhdenkin mitatun olevan 368nm ja tehot 267hv ihan alkuperäinen. Suomessa mitattu.
      Toinen asia on neliveto joka antaa 0-50km/h arvoon hyvän alun mutta tasaantuu kun ollaan jo liikeellä.
      Harmi vaan ei tule lisää käytettyjä myyntiin. hinta teho/laatu/käyttö/suhde tapissa .

      • XT07

        Mun vakiosta 07 mallista mitattu Harisen penkissä 255 hp ja 432 nm :)


    • Tp11111111

      Eilen kuulin kamulta niin oli dynotettu vakio 2007 foresta 257hp, lastutuksen jälkeen oli irronnut 280hp-
      Noistahan saa ilmeisesti toderlla helposti sen 300-340hp irti.
      Mietityttää vaan tuo automaatin kestävyys?

      • Jokapaikan toimija

        Automaatti kestää . Pakoputkimuutoksilla saa semmoista herkempää vetoa alakierroksille lisää.


      • Vnjokuisompi

        Tuskin vakioturbolla saadaan 280 hv. 300 hv saadaan vain ja ainoastaan turbon vaihdolla. No joku penkki voi näyttää mitä vain tietystikkin. Muuten kyllä kiva auto jos vielä vaihdelaatikko saataisiin sujuvammaksi , hiukan tökkinen ja väli nostoja joutuu harrastamaan ja huonosti menee alaspäin vaijteet pienillä vaihteilla.


    • Yrni

      Ajelin Subary XT:llä 2006 tammikuusta 2014 loppuun. Auto oli hyvin mieluinen, sillä olen ajellut nuorempana autokisoja jonkin verran, ja auton pitää lähteä, kun käsketään. Tällaista menopeliä ei muilta merkeiltä sala liki tuplan käteistä lisää!
      Vikoja: 4 vuoden (09) jälkeen tuli ns. "Moottorivika" kotimatkalla Talvivaarasta. Soitin Isalmen Subarulle, ja työj, sanoi että tyyppivika, ajele huoletta kotiin! Kotona selvitin asia ja vein auton Subary huoltoon ja pyysin laittamaan laitteison kuntoon (yhteys oli maahantuojaan, joka totesi, että homma menee takuuseen, eli pakokaasuj. takuu on 7). Laittoivat kaikki uudet osat (2 venttiliä ja O2-anal.) autoon (hinta olisi ollut n. 2000 €). 2010 takaiskaresita toinen alkoi vihoitella ja vaihdatin molemmat uusiksi pikkukorjaamolla, silti hinta 1500€!! 2014 alussa tuli "moottorivika P0410" uudelleen. Nyt ajattelin selvittää mistä tässä on kysymys!
      Lueskelin kaikkien "asiantuntijoiden" kirjoituksia niin Suomi24 ja Subary Club sivustoilta. Olipa hyvin ympäripyöreitä "rasvanäppien" esityksiä homman korjaamiseksi. Hankin USAsta huoltokirjan (kun meillä ko asiat on estetty) samoin OBD-lukijan. Ostin varaosat Japanista valmiiksi ja aloitin laitteiden purun. Purkaminen turbosta ei ollut kovin helppovat kuten rasvanäpit kuvasivat, mutta tulikuitenkin tehtyä (jos tarvitset tietoja, ota yhteys). 2014 elokuussa sitten meni ko. järjestelmän puhallin jumiin ja sitä ei Japanista saanut, vaan piti hankkia Suomesta!!!
      Tämän jälkeen vaihdoin auton toiseen merkkiin, mutta se ei ole vastannut minun ajotapaani, joten vaihdan kohta vähän tehokkaampaan vekottimeen!

      • alltiekulkine

        Tuo tyyppivika on tuo korjaamasi vika uudelleen eli oikeaoppinen korjaus jonka valitetavasti et tehnyt oikein on tämä: ilmaventtiilit lohkosta tulpataan ,toisessa on anturi joka pitää jättää toimimaan,ja se ilmapumppu raskaana kamppeena putkistoineen poistetaan koristeeksi autotallin hyllyyn. Perään uudelleen ohjelmointi joka poistaa kaikki kyseiset ongelmat ikuisesti.
        Takapään iskarit kun tulee vaihtoikään vaihdetaan alustasarja joka maksaa n 700-800€ ja asennus suuntauksineen olisko parisataa en muista eli korjauksesi on jotain käsitämättömän kallista ja väärää. Alustasarjan myötä ajettavuus paranee ja maanvara pysyy kuormallakin hyvänä eikä kovassa vauhdissa enää heilu kuten vakio tekee. Hyvä auto.


    • Foreeee

      Harinen esimerkiksi on tehnyt noita ilmapumpun poistoja ja ohjelmointeja. Jäänyt sellainen kuva että maksaisi 300€ .
      Ainut foren malli on 2.5XT mistä tuo voidaan poistaa ohjelmalla ja vikakoodit pysyvät poissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. JOKO OLETTE KUULLET, MITÄ KIURUVEDELLÄ ON SATTUNUT!

      Oletteko jo kuulleet, mitä Kiuruvedellä on sattunut, voi hyvänen aika? Aivan viime tuntien aikana olisi sattunut, jos t
      Kiuruvesi
      36
      12231
    2. V*ttuu että mä haluan sua

      Jos jotain ihmistä voi kunnolla haluta, niin hän on se. Voi Luoja auta jo! Joku jeesus hjelppa mej!
      Ikävä
      89
      4128
    3. Nolointa ikinä miehelle

      On ghostata nainen jonka kanssa on ollut ystävä tai ollu orastavaa tapailua pidemmän aikaa. Osoittaa sellaista moukkamai
      Ikävä
      108
      3921
    4. Katsoitko mua yhtään

      Kun nähtiin 🥺.
      Ikävä
      51
      3618
    5. Eli jos toisen hiki haisee ns. omaan nenään siedettävältä

      Se kertoo hyvästä yhteensopivuudesta. Selvä! Olet mies minun. 🫵🥳
      Ikävä
      53
      3288
    6. Mikä sinua eniten

      Huolestuttaa tässä tilanteessa?
      Ikävä
      106
      3211
    7. Sattuma ja muutama väärinkäsitys

      vaikuttivat siihen millaiseksi tämä kaikki muodostui. Pienet aikanaan huomaamattomat käänteet. Seuraava näytös on jo tul
      Ikävä
      34
      2109
    8. Koska olet viimeksi nähnyt ikävän kohteesi?

      Ja mitä tarjoat hänelle kun koputtaa oveesi?
      Ikävä
      38
      2082
    9. Keskusta hajoaa Palojärvi lähtee

      Suomen Keskustan ryhmä hajoaa Kemijärvellä. Kalastaja Palojärvi sai tarpeekseen ja loikkasi Sitoutumattomat Aati Virkkul
      Kemijärvi
      26
      1915
    10. On sillä rääpyä

      Tuo ex kuntajohtaja Lea Tolonen kehtaakin tulla Ähtäriin. Ajoi laivan Karille. Kari Heikkilä oikaisi taloutta, sai laiva
      Ähtäri
      11
      1603
    Aihe