Perin äidiltäni kesämökin. Kesämökin toinen omistaja on enoni. Kuulumme siis isoäitini kuolinpesään. Kuolinpesä on jakamaton.
Omistan itse kokonaan mökin tontin (enolla siis osuus vain mökkiin) ja haluaisin nyt ostaa enoni ulos mökistä, mutta enoni ei suostu.
Osaako joku sanoa, mitkä ovat vaihtoehdot. Onko mentävä kärjäoikeuteen saakka. Voinko vedota mm., siihen, että omistan tontin ja minulle kuuluu oikeus lunastaa mökki omaan omistukseeni.
Jos homma menee kärjäoikeuteen, mitkä ovat mahdolliset kulut. Kyse ei ole kaallista mökistä, joten en haluaisi haaskata rahaa lakimiehille ym. paitsi jos on pakko.
kesämäkin yhteisomistuksen purkaminen
18
1152
Vastaukset
- Ensinnäkin
Ei sulla ole mitään lunastusoikeutta enosi osuuteen.
No mitä tulee sinun oikeuksiin niin sinulla on oikeus vaatia jakoa (jos on kyse jakamattomasta pesästä) tai yhteisonistuksen purkua. Kumpikin tapahtuu käräjäoikeuden kautta.
Mulle kerran sanottiin että ei se tuomarin (käräjäoikeuden) kustannus iso ole mutta asianajajat ne vasta maksavat. - 55
Aika erikoinen tilanne, tuo lienee mahdollista vain jos tontti on aikoinaan rakennettu vuokratontille? Kyllä muuten tontin omista käytännössä omistaa sillä olevat rakennuksetkin. Jos vuokrasopimus on olemassa, niin irtisano se ja pyydä enoasi roudaamaan osuutensa mökistä huitsin helvettiin. Tai vaihtoehtoisesti tarjoat muutamaa tonnia jos haluaa mökki osuutensa jättää tontille.
- Bbb
Tilanne on mahdollinen juuri siksi, että tontti oli aluksi vuokralla siis siinä vaiheessa kun äitini ja enoni kesämökin perivät. Myöhemmin vuokranantaja tarjosi mahdollisuutta tontin ostamiseen ja tuolloin äitini osti tontin. Enoani osto ei kiinnostanut.
Nyt äitini kuoltua olen tilanteessa, jossa omistan mökin enoni kanssa. Käytännössä enoni ei tee mökillä mitään muuta kuin sotkee, minä siivoan ja maksan suurimman osan kuluista. Olemme sopineet sopimuksella mökin yhteiskäytöstä (mitä kadun syvästi), vuokraa en ole hyväsydämisyyttäni perinyt, mutta nyt ajattelin, että ehkä on korkea aika alkaa periä vuokraa. Eikös vuokraa voi periä vaikka minkäkorkuista. Uskoisin enoni haluavan kirjoittaa mielummin kauppakirjaan nimikirjoituken kuin monen tonnin vuorkalappuun. Mitä olette mieltä?- npbirioråwå
Montako vuotta vuokrasopimusta on vielä jäljellä vai sattuisiko siinä olemaan jopa istisanomismahdollisuus?
- Enoton
Miksi enosi maksaisi vuokraa mökistä, jonka omistaa (osittain)? Tontin käytöstä ehkä, muttei kohtuuttomia, miten olisi puolet käyvästä tonttivuokrasta?
Miksi maksat suurimman osan yhteisistä kuluista? Kerro, että katketkoon sitten vaikka sähköt jne.
Ellei enosi suostu siivoamaan jälkiään, kysy haluaisiko hän palkata siivoojan. Pitäähän aikuisen ihmisen ymmärtää, ettet sinä voi ilmaisena siivoojana toimia. - Bbb
Tarkoitinkin siis vuokraa tontista en mökistä. Eikös minulla ole siihen tontinomistajana täysi oikeus?
- Lusmut kuriin
Mikä olisi käypä vuokra koko tontista, maksaisi puolet siitä sinulle. (Joutuihan hän ennenkin tonttivuokraa maksamaan, edelliselle omistajalle.) Muista kuluista pitää tietenkin sopia. Ellei maksa, säilytä kaikki maksamasi tositteet, että saat omasi pois, jos yhteisomistus joudutaan purkamaan.
Siitä siivouksesta: jollei tee itse, maksakoon sinulle tai palkatkoon jonkun. - arvelija.
Eihän talo ole irtainta omaisuutta vaan sen omistaa tonttiin lainhuudatuksen hakenut ja sinne merkitty tietääkseni, joten omistaneeko enosi mitään talosta.
- 9+16
Kyllä on mahdollisia sellaiset tilanteet, että kiinteistön rakennukset omistaa eri henkilö kuin kiinteistön maapohjan. Mihinkään julkiseen rekisteriin rakennuksen eri omistajaa ei voida kuitenkaan kirjata. Tyypillisesti tilanne syntyy esim. silloin, kun avopari tai aviopari rakentaa/rakennuttaa yhdessä ja maksaa puoliksi omakotitalon vain toisen omistamalla tontille. Tällöin tontti (maapohja) kuuluu vain toiselle mutta rakennus on yhteisesti omistettu.
- Voi olla toisinkin
9+16 kirjoitti:
Kyllä on mahdollisia sellaiset tilanteet, että kiinteistön rakennukset omistaa eri henkilö kuin kiinteistön maapohjan. Mihinkään julkiseen rekisteriin rakennuksen eri omistajaa ei voida kuitenkaan kirjata. Tyypillisesti tilanne syntyy esim. silloin, kun avopari tai aviopari rakentaa/rakennuttaa yhdessä ja maksaa puoliksi omakotitalon vain toisen omistamalla tontille. Tällöin tontti (maapohja) kuuluu vain toiselle mutta rakennus on yhteisesti omistettu.
Eli voi syntyä tilanne jossa katsotaan maapohjan omistaja myös talon omistajaksi.
Vaimoni perunkirjoituksessa pankin lakimies sanoi että ei missään nimessä kannata jakaa taloa minun ja pesän välillä sillä minulle jää joka tapauksessa hallinta ja muuta omaisuutta ei juurikaan ollut joten lapseni olisivat maksaneet veroa perinnöstä (2004) jota he eivät saa käyttöönsä joten kun minulla oli lainhuudot tonttiin niin talokin tuli minun nimiin vaikka lainat olivatkin olleet yhteiset. Voi olla toisinkin kirjoitti:
Eli voi syntyä tilanne jossa katsotaan maapohjan omistaja myös talon omistajaksi.
Vaimoni perunkirjoituksessa pankin lakimies sanoi että ei missään nimessä kannata jakaa taloa minun ja pesän välillä sillä minulle jää joka tapauksessa hallinta ja muuta omaisuutta ei juurikaan ollut joten lapseni olisivat maksaneet veroa perinnöstä (2004) jota he eivät saa käyttöönsä joten kun minulla oli lainhuudot tonttiin niin talokin tuli minun nimiin vaikka lainat olivatkin olleet yhteiset.Eikö Katri-Helenakin ollut tilanteessa, jossa mies omisti tontin ja Katri talon. Lehdessä luki että mies sanoi että Katri saa siirtää talonsa tontilta minne haluaa, mutta tontti on hänen.
En tiedä miten kävi, mutta lehdessä Katri sanoi että kai hänen täytyy vielä kolmas talo itselleen laulaa. Huonosti ilmeisesti.- 18+19
Voi olla toisinkin kirjoitti:
Vaimoni perunkirjoituksessa pankin lakimies sanoi että ei missään nimessä kannata jakaa taloa minun ja pesän välillä sillä minulle jää joka tapauksessa hallinta ja muuta omaisuutta ei juurikaan ollut joten lapseni olisivat maksaneet veroa perinnöstä (2004) jota he eivät saa käyttöönsä joten kun minulla oli lainhuudot tonttiin niin talokin tuli minun nimiin vaikka lainat olivatkin olleet yhteiset.Jouduitko sinä maksamaan perintöveroa vaimosi osuudesta taloon?
- putosiEnoveneestä
Itse ottaisin laput ja liput mukaan ja kävelisin kysymään tuomarilta miten tämä menee. Saattaa olla laki-ihmisille helppo homma. Maksaa ehkä muutaman satkun mutta tieto on käyttökelpoisempaa kuin täältä saamasi info.
Lähetä radio suomipopille kysymys Lakimies lauri pykäläiselle. - ljej1
miksi haluat omistaa koko mökin? ehkä enosi epäilee että aiot myydä sen voitolla... ja on oikeassa...
- 7+1
Ja vidut teidän pellejen kanssa. Vuokratontille rakennettu talo ei kuulu kiinteistöön, vaikka se olisikin kiinteää omaisuutta.
Vuokramiehen talo on vuokramiehen talo ja ainoastaan todella kännipierussa oleva kierosilmäinen LKV voi arvella sen kuuluvan kiinteistöön.
Mikä on, kun näitä "LKV"-idiootteja puskee joka keskusteluun? Melkein luulisi olevansa ilmastonmuutospalstalla.- Ihmeellistä mesuamis
Kuten aiemmin kirjoitin ja omakohtaisella kokemuksella tiedän, rakennus voidaan katsoa kuuluvaksi sille jolla on lainhuudot tonttiin.
Tämä minun tapaus oli erikoistapaus eikä kyseessä ollut vuokratontti.
Eikä myöskään toinen osapuolet (lapseni) valittaneet päätöksestä sillä päätös oli heidänkin etu (ei perintöveroja).
Asiat eivät ole mustavalkoisia vaan on olemassa myös poikkeustapauksia.
Joten ei voi sanoa ettei koskaan voida katsoa rakennuksen kuuluvan tontin omistajalle.
Tosin kyllä se on Suomessa lainsäädäntö sellainen ettei kukaan voi viedä toisen omaisuutta ilman laillista saantoa ja se koskee myös vuokratontilla olevaa rakennustakin.
Pakkolunastusasiat ovat sitten erikseen.
- jarmo.tauriainen
haluaako eno vain olla mökillä?
- cilmi
kyllä mielestäni nyt on tehtävä seuraavasti:pyydät enon liiterin taakse,pyydät häntä katsomaan`tuotapientä tossa maassa,het,ku eno kumartuu,nii lyöt kirveellä pään poikki.tämä on meillä asianjotoimistossa nimellä:riitapoikki.laita enon pää siwan muavipussii,ja onko sulla oksasilppuri?enon jäsen-edut sanotaan irti.eli pokasahalla sahaat ongelman sopiviksi paloiksi,sitte oksasilp..hei muista suuntaa ne veret paskat ja peräsuolenpätkät sinne metsään..katsos siinä tulee sotku..kyllä sinä osaat!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka672425- 661407
Kyläkauppias ajoi kännissä töistä kotiin
Ei edes kallis auto estä humalassa ajamista, vaikka luulisi alkolukko olevan sellaisessa jo vakiovarusteena. https://ww771234EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!
Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje61152Kiitos upeasta palvelusta kukkamyyjä
Kiitos sinulle upea kaunis kukkamyyjä Kuhmon torilla 🌹 Upea iloinen asenteesi ja kaunis hymysi pelasti päiväni ❤️ Jäi19870- 79865
- 44713
Ratikka Turkuun
Ei hyvä. Ja syy on siinä , kukaan ei osaa suunnitella oikeaa reittiä. Pitää huomioide, kiskoja sijaintia ei voi muutta87698Miehet trikoissaan
On se kauhian näkköistä, kun miehet tiukossa trikkoissa juoksentelloo ja mulukku paestaa trikkoijjen läpi. Kahtokkee pe26678- 30666