verenpaineiden vaihtelu - lääkitys

ylös - alas

Minulla on verenpainelääkitys, on ollut jo vuosikausia. Ja keskimäärin verenpaineeni ovat erinomasella tasolla eli se puoli on kunnossa. Mulla on muusta sairaudesta johtuen verenpainerajat alle 125/75 ja sen alla tosiaan keskimäärin ollaan.

Mutta nyt kiinnostaisi nuo hetkelliset vaihtelut. Kuinka nopeasti esim. aamulla otettu pilleri tiputtaa paineita? Itselläni oli jossain vaiheessa Cardiol ja se tiputti hetkellisesti paineet aivan liian alas ja niinpä se vaihdettiinkin pois.

Nyt lääkitykseni on aamulla Micardis 40mg ja Furesis 20mg sekä iltaisin Micardis 40mg. Onko muilla yleistä, että aamulla puoli tuntia ylös nousuta paineet on esim. 132/62. Sitten lääkket ja kaksi tuntia myöhemmin 88/41. Siis kahdessa tunnissa systolinen paine tipahti 44 pykälää ja diastolinen 21 pykälää. Tämä ei kuitenkaan kestä kauaa, vaan suurin osa aikaa ollaan ihan ok-arvoisa.

Minulle on lääkäri sanonut, että olen erittäin herkkä lääkkeille (jo tuon Cardiolin kohdalla), eli johtuisiko tuo vaan siitä? Mites muilla?

4

687

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ylös - alas

      Ilmeisesti ei ole yleistä muilla... Oletin, että kohtalontovereita olisi löytynyt paljonkin

      • sinkka

        Minulla on sama ongelma. Erittäin huonolla yleikunnolla aloitin vuosi sitten käydä varaisilla vastuksilla kuntosalilla, verenpainetautia sairastanut noin.40 v. Lääkittyy n.25 v. .Viimeiset 10-v. lääkitys Teveten 600, Cardiol 25, ja Diudex Mite 1...
        Kuntosaliharjoitteeiden aloitettua jo puolen vuoden kohdalla tuli huimausta, puristusta, sydämen hakkausta, jalkojen mieletönta paleltamista....verenpaineet olivat korkeaalla vuosia ja kuntoilun alussa yli 200/ 125; kin ja siltä ja väliltä heiluen....tk:s lääkäri lähetti sydemen lepoultraan ja sepelsalmimoiden tutkimukseen. Polilla stl.tutki uötralla ja sydänfilmi otettiin. Sanoi: kaikki OK., mutta yläpaine ei missään olohteissa saa laskea alle 110...mutta on laskenut...lääkkeiden ottamisen jälkeen jo puolen tunnin päästä -tunnin, paineet saattaa olla 68/ 46.. Yksityiselle olen menossa sydämen rasitustestiin, tilanne ei ole OK. en uskalla lähteä auton rattiin ennen kuin iltapäivällä vp.mittauksen jälkeen...Kerran vuosia sitten aloitin kuntosalin, kun en polvitapaturman vuoksi oikein pysty luonnossa liikkumaan, silloi tuli sama ilmiö, vp.laskivat liian alas. Tkl. aloitti lääkityksen muutamisen: Teveten 600 jäi, Cardiol 25 kaksinkertaistettiin ja Diurex Mite poistettiin. !!! Siihen kokeiluun olin kuolla, Cardiolin kaksinkertaistaminenhan pudotti vp:ta ja ennenkaikkea sykettä yhä alemmaksi.....että ei helppoa ole....


    • ylös - alas

      No tuo Cardiolhan minulla lopetettiin aika nopsaan juuri siksi, että reagoin siihen todella nopeasti. Paineet siis laski reilusti heti pillerin oton jälkeen noussen sitten taas takaisin siihen ok-arvoon. Mulla toki ekaksi kokeiltiin jakaa päivän Cardiol-määrä (annos taisi olla isoimmillaan jopa 25mg/vrk) moneen osaan, mutta sitten todettiin, että ei vaan skulaa mulla => pois kokonaan ja muut tilalle. Syke myös laski, mutta niinhän sen Cardiolin kuuluukin vaikuttaa. Mun syke oli sellasella tasolla normisti, että Cardiol voitiin ottaa kokeiluun, syke laski, muttei liikaa

      Mulla ei ole sydämessä mitään vikaa, ei siis ainakaan normaalin EKG:n eikä rasitus-EKG:n mukaan ja mulla ei mitään varsinaista alarajaa ole edes sanottu paineiden osalta numeroina, ainoastaan ettei saa tulla niitä pyörrytyksiä liian usein.

      Ja sikälikin erilaisia olemme, että mulle on annettu ideaalipaineiksi arvot 110/60. Mulla siis verenpainelääkitys ennenkaikkea munuaisten vajaatoiminnan vuoksi eli ei mulla ole koskaanollut mitään hurjia paineita kuin hetkellisesti).

      Mä olen miettinyt, että voisko noiden nopeitten vaihteluiden takana mulla olla tuo autonominen neuropatia. Tietääkö kukaan? Vaikka siis keskimäärin paineet ovat todfella hyvällä tasolla, niin esim. päivittäinen vaihtelu on todella valtaisaa ilman mitään poikkeavaa stressiä tai vastaavaa (siis jonka itse tuntisin). Nuo mun nykyiset verenpainelääkkeet ovat kaikki kuitenkin ns. pitkävaikutteisia, joten voisikohan siellä taustalla olla jotain muuta...

    • ylös - alas

      Eilen oli taas oikein kunnon tipahdus. Olo aamulla klo 8 hyvä ja sillon lääkkeet (siis se 20mg Furesis ja 40mg Micardis), tuntia myöhemmin paineet 83/41 ja siitä taas tunnin ja vartin päästä 117/56 eli suunnilleen tavoitearvot kohdallani.

      Aika karsea oli oli noilla 83/41 lukemilla, vuoteeseen menin makoilemaan, kun ei pystyssä pysynyt eikä oikein istumassakaan...

      Harvinaisia taitavat olla noin nopeat ja lyhytaikaiset romahdukset ja mulla noihin on syyksi sanottu autonomisen hermoston toimintahäiriö. Sikäli kait harvinaisia, että toistuvat satunnaisesti ja kesto aina melko lyhyt. Ei ole ainakaan löytynyt näköjään muita vastaavia, mullahan nuo lääkkeet eivät ole nopeasti vaikuttavia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      67
      4540
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1423
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe