Joku tuossa esitti ns. koulumuisteloitaan ja pyysi muita

narsistiset pellet!

mukaan.
No, eilen taisi joku iltapäivälehti kirjoitella opettajien näkökulmasta nykypäivän kouluelämästä. Tänään sunnuntai-Hesarissa sitten otsikolla "Kaikkien aikojen kauhukakarat" neljä opettajaa kertoo omista kokemuksistaan - opettajat ovat vuosikymmeniltä, vanhin kertoo 1960-luvulta ja nuorin 2000-luvulta. No, siellähän sitä kauhukakaratarinaa on uhkailevia vanhempia myöten.
Entäs sitten kun näitä ei saada koulussa kuriin (huh, huh, yksi tarina oli, että ekaluokkalaisen (!!!!!) piti tunnilla opettajan istua jotta oppilas rauhoittuisi ja kersa huutaa vaan "vittu kun mä pääsen tästä mä tapan sut" - ekaluokkalainen siis!!!!!!!! Siis entäs kun näitä ei koulussa saada kuriin, niin miten heidän käy myöhemmin? Tuleeko jokaisesta joku rappiotyyppi vai tuleeko osasta ainakin jossain määrin yhteiskuntakelpoisia, sellaisia jotka käyvät töissä, perustavat ehkä perheen ja sitä rataa? Kyllä kai, mutta siis, kun näitä miltei yhteiskuntakelpoisia sitten tulee esim. työelämään, niin kun se on ollut sitä "minä määrään enkä kunnioita ketään muuta" (lehtijutussa nuorin opettaja totesi: "Huomaan, että lapsilta puuttuu nykyään vamius kunnioittaa aikuista. Itse olin kouluikäisenä villi, mutta kunnioitin silti aikuisia", niin joo, niin eihän ne siellä duuneissakaan yleensä sitten taida kuin häiriöitä saada aikaan ja kun ei niitä sielläkään haluta pistää kuriin niin mitäs... Antaa mennä vaan! Mallikelpoista. Ja yks juttu, kun nyt kerran se nuorin ope tuon kunnioittamisjutun sanoi: Eivätkö nykylapsista suurin osa kulje ihan siis tarhasta/päiväkodista kouluun, eli kasvatus on ainakin osaksi myös ns. ammattilaisten käsissä! missähän lie vika..... Sori vaan! Rellestävät pellet harmina siellä sun täällä.....

12

548

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gfghfghfghfghf

      Miksei niitä pistetä kuriin duunissa? Varmaan siks, kun iskä ja äiskä, jotka saattavat uhitella lapsensa puolesta jopa opelle, ovat siellä duunissakin penskojaan paapomassa. Siksi!

    • ekaluokkalainen

      No, jäi huutomerkkien lisäämisen takia yksi sana väliin: Eli ekaluokkalaisen päällä piti opettajan tunnilla istua jotta oppilas rauhoittuisi.

      • opettele kirjottaan

        Yksi sanako vain: parasta mennä kirjastoon lukemaan koko juttu ihan itte.


    • kukkahattutäti DD

      Rellestäviä pellejä on ja on ollut myös opettajien keskuudessa eri asteilla. Toisessa ketjussa puhutaan entisestä Kupittaan Lukiosta, jossa meno oli eläintarhassa joskus 1960-1970-luvuilla.

      Kyseisen keskikoulun ja lukion opettajana ollut Hissa-Hessu ei selvää päivää työaikana nähnyt. Touhua oli jatkunut jo vuosia. Yhtenä kertana sitten Hissa-Hessu kärähti ratista, ja miliisit ottivat kortin kuivumaan.

      On se niin herttaista, ettei oppilaita saada kuriin, vaikka hissa-hessukin niin hyvää esimerkkiä yritti antaa.

      • Anonyymi

        Syyllistyt perättömään panetteluun. Kupittaan yhteiskoulun 1968-76 käyneenä voin kertoa että mainitsemasi historian opettaja hyvin harvoin siellä ns. tuoksahti. Muulloin aina niin asiallisen tiukkaa kuria pitänyt opettaja muuttui silloin leppoisaksi ”ohi oppikirjojen” Suomen historiasta juttuja tarinoivaksu, jota oli mukava kuunnella. Ei niistä harvoista kerroista haittaa ollut, päinvastoin, kun meille maailman realiteetteja availi. T. Jari.


    • Muistelen...

      Pansiossa 70-luvulla aivan sairas meininki kansakoulun 5:llä luokalla. Siirryin niin pian kuin pääsin keskikouluun sieltä hullujen joukosta. Olin suunnitellut käyväni kansakoulun loppuun ja sieltä ammattikouluun, mutta opiskelusta ei tullut mitään kun apinalauma kiljui ympärillä. Opettajat ihan voimattomia, sillä voimakeinoja eivät saaneet käyttää ja kakarat tiesi sen. Monet alkoholistiperheistä tai muuten epävakaista oloista kotoisin.
      Keskikoulussa aivan eri meininki, vaikka saman alueen koulu sekin oli. Lapset samoista lähiöistä kuin nuo kansakoulun hullut, mutta ero kuin yöllä ja päivällä. Onneksi vaihdoin.

    • nähty on

      Joo kyllä, nämä rellestävät pelleopettajat olivat vielä enemmän riesana juuri 70-luvulla, ennen kuin peruskoulujärjestelmä tuli käyttöön. Varmaan niillä opettajilla oli narsistisia häiriöitä, tosin silloin ei kyseistä termiä käytetty vielä.

      Peruskoulun myötä taas oppilaat alkoivat olla opettajiakin pahempia rellestäjiä. Kotoa saivat mallia käyttäytymiseen.

    • Eix vaan..

      Kyllä se sieltä kotoa lähtee , se lapsen käytös. Turha siitä on ketään muuta syyllistää. Eihän sitä tietenkään kukaan vanhempi myönnä, että kasvatus olisi jäänyt retuperälle, tai siis ei vaan viitsitä, laiskuutta kai.
      Jonkin näköisiä tapoja voisi opettaa ja olla itsekin esimerkkinä.
      Eivät kaikkki kuitenkaan ole ihan metsästä revittyjä, suurin osa lapsista ja nuorista omaavat kuitenkin ihan hyvät taidot ja tavat ja positiivisen mielen.

      • aha, aha.

        Kotoa niin, mutta kun nyt kuitenkin lapset ovat miltei sataprosenttisesti yhteiskunnan kouluttamien kasvattajien hoteissa vähintään kolmevuotiaasta asti, niin minun mielestäni on kummallista, jos niissä päiväkodeissa (jotka kuulemma sosiaalistavat lasta) ei saada mitään aikaan. No, sen ne kyllä tekevät, että soittavat lastensuojeluun, jos lapsella on mustelma tai lapsi vaikuttaa "hyväksikäytetyltä" tai muuten "laiminlyödyltä" - mutta mitä se itse kasvatus siellä on. Onko se vain sitä, että joo luetaan satuja ja leikitetään, mutta ei sitten kuitenkaan kasvateta siinä leikissä toisten huomioimiseen ja kunnioittamiseen. Joo, ei ne niin erinomaisia taida ollakaan - siinä itse kasvatustyössä!

        Kyllä sitä lapsi imee vaikutteita 24 h/vrk - ja jos lapsi on valveillaoloajastaan vähintään puolet ammattikasvattajien hoteissa, niin mitä siellä oikein tapahtuu!


    • sillee siis..

      Miksi lapsi on ammattikasvattajien hoteissa ? Onko tässä systeemissä jotakin mikä ei sittenkään ole mallillaan? Kyllä se vanhempien ensisijainen tehtävä on hoitaa ja kasvattaa laspensa, ei kenenkään muun. Ehkä sitä yhteiskunnan antamaa kasvatusta voitaisiin vähentää ja ihmiset jotka lapsia tekevät , myös itse ne hoitavat . Hullua se jotenkin on, että siellä ne päiväkodeissa äidit ja isät kasvattavat toisten lapsia sillä aikaa kun joku muu kasvattaa heidän lapsiaan.
      Tietenkään suomalainen yhteiskunat ei pyöri jos naiset eivät käy töissä , se on perinne ja kotiäitiyttä ei tänä päivänä arvosteta, tai siis onko edes rehellisiä kotiäitejä olemassa vai vaan työttömiä työnhakijoita.

    • hoohiiohei

      Se puheena ollut Kupittaan yhteiskoulun opettaja, joka löi avokämmenellä oppilaita kasvoihin mielivaltaisista syistä, ei ollut kasvattaja. Psykopaatti se oli, mutta eri aikoina erilaisia käyttäytymispiirteitä siedetään eri tavoin.

      Joskus 1960- ja 1970-luvuilla oppimiskäsitys, ihmiskäsitys ja tietokäsitys olivat jotain muuta kuin tänä päivänä. Silloin puhuttiin didaktiikasta ei pedagogiikasta.
      Oppilaita opetettiin kuin Pavlovin kuolaavia koira, ja vallitseva oppimiskäsitys oli behavioristinen ja skinneriläinen. Rangaistus oppimattomuudesta sen mmukainen.

      Kupittaan yhteiskoulu oli yksityisen kannatusyhdistyksen ylläpitämä laitos, jota hallinnoitiin johtokunnan kautta. Peruskouluaika muutti kaiken, eikä koulujen johtokunnilla enää ole mitään merkitystä asioiden johdon kannalta. Kumileimasimia ovat.

      Opettajan opintoihin eikä työtehtäviin ole pakollista soveltuvuustestiä. Soveltuvuustestejä, kuten terveydenhuollon opintoihin, on väläytelty monta kertaa.

      Kun suoritat yliopistossa pääaineena esim. matematiikka tai englantilainen filologia, on työpaikkasi vaikka kaupan kassa. Yksityinen avoin sektori ei tarvitse sellaisia pääaineinaan opiskellita. Kun edellisiin tutkintoihin sisällytetään opettajaopinnot, niin silloin on valoa tunnelin päässä.

      Kuka palkkaa pääaineenaan matematiikkaa opiskelleen, entä kuka palkkaa ruosia pääaineenaan opiskelleen? Ei kukaan.

      Erityisesti 1960- ja 1970-luvuilla tällaiset yhtä tyhjän kanssa maisterit saivat loistaa lasten keskuudessa yhteiskouluissa. Minne potkut saanut matiikanope olisi työllistynyt?

    • KTM nr 1

      Aivan. Erittäin oleellinen kysymys.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5424
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2406
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1937
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      47
      1638
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1581
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1378
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1259
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1219
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe