Vihdoinkin diagnoosi

Jalmari46v.

Kävin 18.5.-11 yksityisellä psykiatrilla, jolta sain B-lausunnon. Koko 1,5 tunnin käynti maksoi lausuntoineen 180 €.

Minua on pidetty n. 10-15 v. masentuneena, mutta aina sanoin, että omasta mielestä minulla ei ole depressio, etenkin jos saan nukuttua hyvin.

Välillä on ollut mieliala koholla paljonkin ja silloin on elämä ollut riahakasta, mutta alkoholin käyttö on sekoittanut päätä vielä enemmän.

Nykyisin olen täysin raitis enkä polta.

B-lausunnossani on diagnoosit latinaksi, mutta minulle kerrottiin niiden tarkoittavan kaksisuuntaista mielialahäiriötä. Vihdoinkin sain diagnooosit, jotka kuvaavat tilannettani paremmin kuin "sekamuotoinen ahdistus- ja masennustila", jota käytettiin aiemmin.

Tässä B-lausunnossa psykiatri totesi minun olevan työkyvytön toistaiseksi. KELA myönsi kuitenkin sairauslomaa vain 31.7.-11 saakka. Sairauspäivärahaa olen saanut 262/300 päivää. KELA:n päätöksessä luki, että jos aion hakea vielä sairauspäivärahaa, tulee esittää uusi B-lausunto, tiettyjä laboratoriokokeita ja lääkärin selvitys nykyisestä alkoholinkäytöstä. Käyn myös A-klinikalla terapiassa.

Nyt olen siis jälleen työnhakijana ja olen hakenutkin paria työpaikkaa. Olen aikoinaan valmistunut Helsingin yliopistosta. Mietityttää vain omat voimavarat työhön, koska työssä olosta on huonoja kokemuksia keskittymisen ja pitkäjänteisyyden osalta.

Tietäisikö joku mitä seuraavat diagnoosit tarkoittavat suomeksi:

F31.9 Perturbatio affectiva bipolaris non specificata
F61 Perturbationes personalitatis mixtae et aliae
F10.20 Alkoholiriippuvuus, tällä hetkellä vieroittunut

Tiedän, että jos alkoholin käyttöä ei lopeta, niin KELA ei myönnä mitään. Siksi olenkin tehnyt raittiuspäätöksen.

Omasta mielestä olen enemmän kaksisuuntainen kuin masentunut. Esim. tietynlainen levoton sielu, joka ei viihdy paikallaan (kuten mustalaisilla) ja haluaisi olla tien päällä ja matkustaa paikasta toiseen. Huono keskittymiskyky. Viime talvena kun oli ne kovat pakkaset, niin olin flunssassa ja oli vaikea keskittyä edes sanomalehtiin ja television katselemiseen. Usein kun illalla sängyssä pitäisi rauhottua nukkumaan, niin alan miettiä tulevaisuutta yms. murehtimista koko maailman tilasta ja se taas tuo unettomuutta ja lyhyitä yöunia.

Lääkityksenä on aamulla 50 mg Sertralin ja illalla 50 mg Levozin ja tarvittaessa 20 mg Tenox unilääkkeeksi, jota otan joka ilta. Kaapissa odottaa epilepsialääke Lamotrigin. En oikein tiedä, miksi kaksisuuntaisille epilepsialääkettä? Ilmeisesti em. lääkitys on melko lievä.

7

2238

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bipotar39

Lami tasaa mielialaa. Sen indikaatioitahan on epilepsia ja kaksisuuntainen, mm.

ICD-koodit löytyvät googlaamalla netistä.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Mielenterveys

(parempiakin linkkejä on, löydät tosiaan googlaamalla)

Hyvää loppukesää.

• bipo-35v

Itse olen 35-vuotias ja sain juuri diagnoosin bipolaarisuudesta josta olen kärsinyt 14- vuotiaasta saakka. Monet kerrat olen saanut vaikean tai keskivaikean masennuksen diagnoosin. Masennuslääkkeen aloitettuani on alkanut vauhtijakso ja terapiat ovat loppuneet.

Nyt sain saikkua 3kk koska psykiatrini sanoi Kelan katkovan näitä sairaslomia nykyään jos pidempiä kirjoittaa, ovat siis nämä kelan virkailijat tässäkin asiassa viisaampia kuin potilasta hoitava omalääkäri.

Kiitos vaan tämän mediaryöpytyksen jossa "mollattu" useasti nuoria mielenterveyseläkeläisiä että he ovat päässeet liian helpolla... On unohdettu että he ovat OIKEASTI sairaita, ei kukaan tietentahtoen halua olla "hullu". En minä ainakaan!!! Se ei ole oma valintani vaan olen valitettavasti saanut sen synnyinlahjanani ja hyvin vaikean elämäni vuoksi.

Nyt koen näin että olen medianuhri siinä etten voi olla sairaslomallakaan hyvällä omallatunnolla ja päästä mahdollisesti työkyvyttömyyselääkkeelle, koska meitä tämän alan pöpejä alkaa olla jo liikaa ja Kela on ottanut meidät silmätikuikseen.

En tiedä mitä tehdä, toivoton on olo...

• 2suuntanen

F31.9 määrittämätön kaksisuuntainen mielialahäiriö tyyppi II
      F 61 sekamuotoinen persoonallisuus

On se kumma jos saa pöllön paperit yhdellä käynnillä.

• Aloittaja...

Olen kyllä vuosien kuluessa käynyt useammankin psykiatrin luona. Aiemmat diagnoosit eivät vaan kuvanneet tilannettani niin hyvin kuin tämä uusi kaksisuuntainen.

• Julle_Heinola

Hei!

Jos vielä näet vastaukseni, mene esikoislestadiolaisten seuroihin: Puistolantie 1 (Suurmetsä). Puh: (09) 389 6463, 389 2725. Kuuntelunumerot sunnuntaisin klo 14:00 0931577104 ja 0600392964. Oma kokemukseni on, että sielunsairaudet voi Sielunparantaja parantaa. Kaikesta huolimatta, sairauksissasi kanssa- ja osaveljenäsi rukoilen puolestasi, sillä lääkkeet ainoastaan helpottavat oireita, mutta Vapahtaja parantaa sielun iankaikkiseen elämään. Niin Hän teki myös aikanaan ollessaan maanpäällä, Hän muun muassa ajoi Pahan Hengen sikalaumaan, joka suistui järveen. Monet ko. taudista kärsineet huusivat Hänelle tuntevansa Hänet Jumalan Pojaksi. Itse olen löytänyt rauhan elämääni saadessani sydämessäni tuntea kaikki syntini iankaikkisesti anteeksi ja saaneeni rauhan ja hyvän omantunnon.

Jumala Sinua auttakoon, ja tulkoon ainoaksi turvaksesi täällä maan päällä elämääsi!

Sinua muistaen kanssaveljesi Julle_Heinola

• höpöhöpöhöpöhöpö

Miten hullut, ketkä uskovat, että neitsyt tulee raskaaksi, kuolleen mieheen, joka sitten onkin elossa- voivat parantaa mielisairaita? Ensiksi teidät pitäisi
        parantaa.

• marmorikuula

Julle julle julle julle...........................................

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      193
      8666
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4818
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4278
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3847
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3236
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      3030
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2706
    8. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      48
      2519
    9. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2501
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      42
      2295
    Aihe