Mulla on parisen kysymysta johon varmasti te voitte vastata.. Ystävättäreni on valinnut minut kummiksi tämän esikoiselleen. Tosin ei sylikummiksi. Sylikummiksi valittiin yks pariskunta ja minä ja ystävättereni veli toimimmee "tavallisina" kummeina. Mitä se kummi poikkeaa sylikummiidesta?
Toinen kysymys: Sylikummi ei aio hankkia kummilusikkaa, joten onko se nyt minun tehtävä. Olen elänyt siinä uskossa että sylikummi ostaa kummilusikan.
Kiittäen nimimerkki ekakertaa kummiksi
kummi vs. sylikummi
4
592
Vastaukset
- muutama juttu
Vastauksia voisi löytyä aiemmista ketjuistakin, mutta katsotaas... Sylikummi ei poikkea tavallisesta kummista mitenkään. Hän vain sattuu olemaan se henkilö, joka pitää lasta kastetilaisuudessa sylissään. Mutta lasta voi pitää sylissä myös joku muu kuin kummi, esim. itse olen viimeksi ollut ristiäisissä, joissa sylissäpitäjä oli kastettavan vanhempi sisarus. Ja koska kummius ylipäätään ei ole mitään virallista, kunhan nyt kirkon vaatimusten mukaan vähintään kaksi (tai erityistapauksessa yksikin riittää) kirkkoonkuuluvaa henkilöä kummeiksi nimetään, ei sylikummilla ole kirkon kannalta mitään eroa tavalliseen kummiin. Kaikki kummit ovat kirkon silmissä tavallisia kummeja.
Lahjoja kummilapselle voi antaa kuten mitä tahansa muitakin lahjoja, jos siltä itsestä tuntuu. Siis ihan samalla tapaa kuin mietit, annatko tuttavaparille häälahjan tai 50-vuotispäiviään viettävälle synttärilahjan. Tapana joku lahjan antaminen taitaa olla, mutta lahjahan on aina lahja eikä velvollisuus. Joten jos haluat mieluummin antaa jotain muuta kuin lusikan (itse en ymmärrä koko lusikkahössötystä lainkaan), niin sitten annat sen jonkin muun.
Ja jos haluat pelata asiassa varman päälle, juttelet asioista etukäteen kummilapsen vanhempien kanssa, jotta jokainen on samalla aaltopituudella, mitä kukin toiseltaan odottaa tämän kummiasian suhteen. - mössötin
Miks on sitten monta kummia? Eiks ne kaks kummia riitä lapselle?
- Grill
Tosiaan sylikummi ei eroa muista kummeista muuten kuin että pitää lasta sen kastetilaisuuden ajan sylissä ja hikoilee kuin pieni sika! Usko pois, minä tiedän! :D
Olen yhden lapsen sylikummi, avomieheni hänen toinen kummi ja pian saamme toisen kummilapseni, hänelle emme kumpikaan ole sylikummina, enkä kyllä välttämättä tahtoisikaan kokea sitä hiki määrää enää uudestaan. :)
Kummin "virallinen" vastuu riippuu täysin siitä mitä ja miten, vanhemmat tahtovat kummien osallistuvan lapsen elämään. Esim tulevan kummilapsemme elämään osallistumme varmasti paljon enemmän kuin ensimmäisen, koska asumme samassa kapungissa ja olemme erittäin paljon tekemisissä jo muutenkin lapsen vanhempien kanssa. Ensimmäistä kummilasta kyllä näemme melko usein, mutta koska asumme eri kaupungeissa, se ei ole mahdollista niin usein kuin tahtoisin ja tämä on lapsen vanhemmille ihan ok.
Kannattaa kysyä lapsen vanhemmilta tuosta kummilusikasta ja muutenkin mitä sinun kannattaisi lapselle hankkia. :)
Huh, tulipa taas tarinoitua.... - muska
Kiitos teille!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S617850- 1334524
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.323777- 213138
- 232682
- 292617
- 502316
- 252190
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3922123- 322069