Milloin vaunuihin pitää laittaa se harso eteen? Siis jos on kova auringonpaiste, tuulee? Miten se siihen laitetaan, niin että se on kokonaan peittynyt, toki pieni ilmarako, mutta sitten en näe vauvaa vaiko niin että ei ihan silmille aurinko paista. Anteeksi kun kyselen tyhmiä mutta kun en tiedä. Entä pitääkö olla peitto vaunuissa, omissa yhdistelmävaunuissa on siinä kopassa se suoja, mikä on tavallaan kuin peitto kun sen saa vetoketjulla kiinni niin että vain vauvan pää näkyy.. joten jos on yli 20 astetta lämmintä niin pärjääkö lyhythihaisella bodyllä, tai pitkähihaisella? Pitääkö laittaa sukat ja hattu? Kohta se syntyy (esikoinen) ja nyt mietin näitä. Saakohan heti alkaa ulkoilla vai pitääkö odottaa se 2vk?
vauva vaunuissa
9
633
Vastaukset
- Onnea vaan
Hyvä tuleva äiti, saat kysyä kaikkea tätä neuvolasta, he tulee auttaa kaikissa asioissa, tyhmiä kysymyksiä ei olekaan, on vaan tyhmiä vastaajia jos jollakin tavalla halveksuvat.
Onne elämäänne. Älä pelkää kaikki sujuu. uuttahan se tietysti on, mutta ole rauhallinen itse, silloin lapsesikin aistii rauhallisuuden ja turvallisuuden. - vauva-ajat jo ohi
suoja on myös em lisäksi ötököitä varten joten sitä voi käyttää milloin vaan milloin et itse ole ihan läsnä koko ajan..eikä sinun sitä vauvaa tarvitse koko ajan nähdäkkään:):) kuulet kyllä "ähinänkin" jos työntelet vauvaa ja itkuhälyttimistä jos nukutat yksin pihalla,tosin en tiedä nukutetaanko tänä päivänä enää vauvoja yksin ulkona,joskus oon vaan lukenut täällä että näin ei juurikaan syystä tai toisesta paljoakaan tehdä :)no,nyt lienee tuo pukeutumiskysymys jo vähän ohi kun lämpötila on alle 20 kohta koko ajan,eli kyllä hattu ja sukat tulevat jo vastasyntyneelle tarpeeseen...voinet alkaa ulkoilla hetimmiten kun itse vaan jaksat,ainakin itse sain aikoinaan tammikuussa vauvan ja oli leutoa keliä niin terkkari käydessään kun vauva oli viikon ikäinen "antoi luvan" jo totutellla pikku hiljaa ulkoilmaan :)asiat selviytyvät yleensä kuin itsestään kun et stressaa,ihania vauva-aikoja sinulle :)
- muista se
Harson ainoa tarkoitus on sulkea kaikki ulkopuolinen pois vauvan katseelta.
Kun vauva näkee tai kuulee jotain, siitä tulee itsenäinen voi jopa ajatella ihan itse, se ei käy.
Parhaat vaunut ja rattatt ovat ne joissa vauvan kasvot ovat menosuuntaan ja sitten vaippakankaasta oleva riepu tarkkaan koko näköaukon eteen.
Jos hygienia huolettaa voit pestä sideharson joka päiväisenkäytön jälkeen. Tosin kaikki virikkeet ovat vaarallisempia, kuin pöly lika tai valo.- just niin
vauva ei nukkuessaan (onneksi) :):) virikkeitä kaipaa ja näin ollen se suoja on siinä vain juuri sen mahdollisen pölyn ja valon estäjänä...
- ei puremia pienelle
Kärpäsiä, hyttysiä,pienen pieniä mäkäröitä, hirvikärpäsiä jne.... niitä riittää pitkälle syksyyn, ilman lämpötilasta riippuen jopa marraskuulle asti ja levittävät mm. borreolosia.
Suosittelen pitämään tiivistä hyttys-suojaa vaunujen päällä, kyllä siitä ilma läpi pääsee. : ) - sdCSCSCDC
itse käytin vaunuissa harsoa näistä syistä:
-ei pääse ötökät kiusaamaan vauvaa niin helposti
-yleensä vauva nukkui päikkärit vaunuissa joten harso esti mielenkiintoiset näkymät ja uni tuli paremmin kun ei ollut katseltavaa
-keväällä ei hiekkapöly tullut vaunuihin sisälle
-aurinko ei paistanut vauvan naamaan
-kova tuuli
-lumisade ei mennyt vaunuihin sisälle
-talvella kylmä ilma ei niin kovasti kylmettänyt vaunuja sisältä kun harso hieman piti lämpöä sisällä
tuossa nyt jotain syitä miksi käytin harsoa kun tyttö oli vauva ja vaunuissa. itse laitoin harson päältä hakaneuloilla kiinni(hakaneulat ei siis olleet vaunun sisällä vaan kuomun päällä, joten jos se hakaneula irtoaa niin ei tipu vauvan päälle. ja reunoilta se oli sitten pienillä pyykkipojilla kiinni) - JK
HETI
- &/&/
Minä käytin vaunuissa hyönteisverkkoa (niitä myydään ihan vaunuja varten erikseen), joka sitten esti ötököiden pääsyn vaunuihin. Lisäksi virittelin siihen harson tarvittaessa näkösuojaksi (isompi vauva nukkui paremmin kun vaunuissa oli hämärää), auringonsuojaksi, tuulensuojaksi jne. Yleensä harso oli siinä aukon päällä aina, jätin toki ilma-aukon reunaan. Talvella harso myös piti vaunujen sisätilan lämpimämpänä. Mä kiinnitin harson yleensä siihen hyönteisverkkoon pienillä pyykkipojilla. Eikä sitä vauvaa tosiaan tarvitse koko ajan nähdäkään, jos hän nukkuu. Voithan välillä kurkata harson reunasta miten vaunuissa sujuu. :)
Vauva kannattaa pukea lämpimästi, mutta ei kuitenkaan liian lämpimästi! Katselin yhtenä hellepäivänä kun nuori äiti työnteli vaunuja, joissa oli kopan päällä se paksu vaunupeitto, ja ilma-aukkoa ei oltu jätetty... Mahtoi olla pienellä tukalaa! :( Eli maalaisjärkeä peliin. Itse laittaisin vastasyntyneelle näillä ilmoilla (n. 20 astetta) pitkähihaisen ja -lahkeisen vaatteen, sukat ja myssyn päähän, ja vaunuissa jonkun ohuehkon peiton. Voit miettiä millaisilla vaatteilla itse pärjäisit paikallasi maatessasi.
Meillä on syntymässä vauva elo-syyskuun vaihteessa, ja ajattelin nukuttaa häntä vaunuissa aika pian syntymän jälkeen, kun vielä on suht. lämpimät ilmat. Esikoinen oli talvivauva, ja hänen kohdallaan odotimme 2 viikkoa.
Nimimerkille "vauva-ajat jo ohi": kyllä vauvoja vielä nukutetaan ns. yksin vaunuissa ulkona. Tätä tulevaa vauvaa aion nukuttaa takapihan terassilla ihan niinkuin esikoistakin aikoinaan... Itkuhälytin käytössä. - Elämää..
Olet saanut hyviä ohjeita.
Pukeutumisesta lisää eli itse saanu ohjeina että jos itsellä riittää esim. paita ja housut niin vauvalle yksi kerros enemmän. Eli esim. paita/body ja sukkahousut ja kevyt takki ja housut. Syksy tulee ja on viileetä. Kesällä esim. 20 astetta ei tunnu niin viileältä kuin nyt kun välissä sataa ja välillä paistaa aurinko. Ja parhaiten saat tietää onko vauvalla kylmä niin niskasta kokeilemalla, kädet ja jalat ei ole parhaat mahdolliset paikat titää onko vaatetusta tarpeeksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941739
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2401533- 891346
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651015Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9884- 46852
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35829