Että sellasia kestopuutolppia

alumiinitolppiako?

Keväällä 2009 piti kiireesti saada tonttia aidattua koiraa varten, ja rahat vähissä. Ostin Bauhausista 150 kestopuista aitatolppaa, halvalla. No, ohuitahan ne oli, 50 mm, mutta kai se kestopuu nyt kuitenkin jonkin aikaa kestää. Kiireellä virittelin sitä vihreää puutarhaverkkoa tolppiin, suunnilleen joka toiseen tolppaan narulla kiinni.
Nyt piti alkaa kiinnittelemään aitaa paremmin, mutta eipä taida enää kannattaa kovin kummosesti kiinnitellä. Oli nimittäin monta tolppaa maan pinnan alapuolelta lahonnut poikki, reilussa kahdessa vuodessa.
Noinko huonosti kestopuu maassa kestää vai oliko nuo Bauhausin tolpat ihan huuhaata?

12

6152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ffsdfsf

      EI tommosesta mitään tule, hakkaa rautaset aidanpidikkeet maahan kiinni ja siihen sitten tolppaa. Itellä kestänyt ihan perus heikko kestosuojattu puutolppa kun se on sen raudan sisässä ja siis puu itsestään maasta irti(joten puu hengittää, eikä mätäne).

      Millä nimellä sitä rautaa sitten kutsutaankaan...en muista, mutta pystyssä pysyy ja helveti iso teassikatos tehty samaan malliin. En itse laittas mitään puuta suoraan maahan, mätäneehän se.

    • MS

      Meillä on sama tilanne. Koiran takia piti aidata tontti nopeasti, helposti ja edullisesti. Kestopuiset tolpat napsuvat poikki maanpinnan rajasta, jos vähänkään tönäisee. Ostimme tolpat Agrimarketista. Kyllähän ne suoraan maahan oli tarkoitettu, teroitettu kärkikin oli.
      Tolpat siis mätänivät yhtä nopeasti ja helposti kuin ne pystytettiinkin muttei suinkaan yhtä edullisesti.Nyt on uuden aidan teko edessä ja iso kasa ongelmajätettä jäljellä.

      • alumiinitolppiako?

        Pitäisi lailla kieltää tuollaisen ongelmajätteen myyminen.

        Oletko jo päättänyt, miten nuo hötötolpat korvaat? Itse olen harkinnut niitä sinkittyjä pilarijalkoja, joiden kanssa vanhoja tolppia voisi hyödyntää. Luulisi noiden hötötolppienkin hieman useamman vuoden vielä kestävän, kun tolppa on kokonaan maan pinnan yläpuolella.


    • priimmaa tavarata

      Baupaska ja gigantti , samaa pa**aa.

    • sdgasgag

      Taitaa johtua nykyisistä määräyksistä. Ei saa kunnolla kyllästää...jos vaikka joku sattuisi sen tolpan syömään ;)
      M-luokka taitaa olla vielä kunnollista (ei saa myydä yksityisille).
      Eräs vanha kikka on polttaa maahan tulevan osan pinta mustaksi, sen pitäisi suojata tolppaa (kestopuuta ei saa polttaa).
      Nämä nykyiset säänökset taitavat olla vihreiden aikaansaannoksia.
      Se ei onneksi saastuta, kun laitetaan uutta tolppaa parin vuoden välein ja ajellaa autolla niitä hakemaan.

    • tarkastaja

      Jos puutavara myydään kestopuuna, niin kyllä 50x50 tavara pitäisi kestää kauemmin kuin pari vuotta lahoamatta katki.
      Ymmärtäisin, jos kyseessä olisi käsittelemätön puutavara. Asiaahan voisi tivata myyjältä, miksi noin pääsi käymään ja kysellä hyvitystä.

    • tietämätönnaatu

      Kestopuuta on monta eri luokkaa ja se perusluokka jota meille taviksille myydään on aivan yhtä hyvää kuin normaali puutavara itse kyllästettynä tai kyllästämättä jättämällä. Mikäli puutavara ei ole suoraan maakosketuksessa ja pääsee siis sateen jälkeen kuivumaan niin normaali kyllästämätön puutavara kestää vaikkapa terassin lattiana 15 - 20 vuotta hyvin. 30 vuoden jälkeen alkaa hajoamaan jalan alla. Nämä peruskestopuut ovat lähinnä rahastusta. ;)

    • Kyllästynyt puu

      Meillä on tehty kestopuuaita v.-92 ja on vieläkin ihan kiveä,paitsi että se vihreä väri on jo aika haalistunut.
      Kakkosneloset vaan valettu betoniin jne.
      On ne nykyään sitten jo aika surkeita,jos muutamassa vuodessa lahoaa ja suurin syy siihen lienee jo vuonna 2003 säädetyt arseenin erittäin tiukat käyttörajoitukset,sekä jo aiemmin säädetyt elohopeayhdisteiden sekä dibutyylitinavetyboraatin käyttörajoitukset.

    • Harppa

      Ne tolpat, joita aloittaja osti eivät olleet Kestopuuta.


      Vihreäksi värjättyä myydään ympäri Euroopan, mutta läheskään kaikki eivät ole kyllästettyjä.


      Nämä vesiväritolpat näyttävät jo kaukaa katsottuna Itä-Euroopan halpatekeleiltä.

    • Puutohtori

      Ei muuten varmasti ollut Kestopuutolppia !!

      Kestopuu on suomalainen merkki ja sen tuotantoa valvotaan.

      Ne aloittajan tolpat olivat Baltian tai Valkovenäjän pintavärjättyjä. Joku vastuullinen kauppa myy niitä suojakäsiteltyinä.

      Älkää hyvät ihmiset ostako Aasiasta tai Itä-Euroopasta tullutta roskaa!!! Aivan omaa tyhmyyttänne hukkaatte rahanne.

      Myös kaupalla pitäisi olla vastuu ja kertoa, että tavara tulee halpatuottajalta ja mikään laatunormisto ei silloin päde.

      • thinkzink

        Itse en edes kestopuuta harkitse syötävien kasvien sekaan. Tein tämän virheen muutama vuosi sitten vattupensaiden tukien kanssa ja asennettuani ne niin meni muutama päivä ja aloin ajatella, että mitä helvettiä olinkaan tekemässä.

        Korvasin ne käsittelemättömällä, puhtaalla puulla, joka on harmaantunut kauniisti nykyään. Puuta en ole työntänyt maahan suoraan vaan olen käyttänyt kuumasinkittyjä tolpanjalkoja. Sinkkiä taas suomalaisten ravinnosta löytyy liian vähän, joten ehkä tämäkin auttaa asiaa.

        Ylijääneistä kestopuista tein säilytyslaatikon terassille, johon saa säiltä suojaan kaikenlaista tavaraa. Tämä laatikko on kaukana kaikesta kasvavasta, joten en usko sen aiheuttavan mitään harmia syötävien kasvien suhteen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikko Leppilampea epäillään seksuaalisesta ahdistelusta

      Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      122
      2896
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      83
      2652
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2158
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1747
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1499
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1459
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe