Paljonko muuttaa extremeä .....?

Paljonko makuupussin sisäpussi muuttaa extremeä ?

Mikä keskihintainen makuupussi olisi mahdollisimman kevyt niin että pärjää siten että olisi extreme jotakin sellaista luokkaa että menee lapissakin kesä-elokuussa, siis lapin kesäolosuhteissa?

Mistä kangasta Haglöfgsin "vedenpitävän hengittävän" housun polven reiän paikkaukseen. Kaaduin matkalla, ajoin lätäkköön jossa yllätys.
Polvessa reikä. MIstä sopiva kangas tai valmis paikkavärkki ?

http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/pyoraily

yst. t. jari

9

416

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • _0915

      eri ihmiset pärjäävät erilaisilla varusteilla. Toinen saattaa tarvita esim. 10 astetta lämpimämmän makuupussin. Käy kysymässä lisää esim. täältä
      www.vaellusnet.com

    • Kiitos paljon, linkki on mielenkiintoinen.

      Tosi kai sisäpussin kanssa taitaa olla niin että kannattaa heittää päälle fleeece tai muuta vaatetta mieluimmin kuin pussia koska on sitten 2 kpl pusseja jotka rajoittavat pussin sisällä oloa, kiertyvät ympärille.

      Tottakai sisäpussi eristää jotakin, muistan jonkun väittäneet että muuttaisi lämpöarvoja 8 astetta, mutta mihin uskoa, onko mitattu todistettavasti jotakin on eri asia, kokemuksia ja tietoa asiasta kyselen.

      jari

    • proEräretkeilijä

      No mut mä arvaan että te amatöörit ette osaa ees käyttää makuupussia. Elikkäst.. siellä kuuluu olla alasti. Ni sitten kehon lämpö lämmittää pussin. Vinkatkaa vaan jos halluuttee lisää ammattilaisen neuvoja vastaan kyllä.

      • kilikaliz

        "kehon lämpö lämmittää pussin"

        -tuo on hauskimpia iänikuisia pöljäneuvoja


    • Sisäpussi lämmittää noin 5 astetta, siis muuttaa lämpöarvoja.
      Suuri merkitys on sillä että se sitoo kosteutta joka ei sitten imeydy pussiin.

      Selvisi.

      jari

      • hernerokkaa...

        matkaevääksi niin kyllä pussi lämpimänä pysyy


    • Hernerokkaa ei kanneta mukana, siinä on vettä, painaa, mutta olen ajatellut kokeilla sellaisen kuivaamista seuraavan kerran kun teen hernerokkaa.

      Syön ensin valkopapukeittoni loppuun, ja teen sitten hernerokkaa, ja kokeilen sen kuivaamista uunipellillä/ tai kuivurilla. Kuivuri on ja voisi olla tehokkaampi.

      Pyöräilyssä on tietysti paljon leirintäalueilla ja niiden keittotiloissa ja voi kaupassa käydä.

      Ostin yhden purkin hernerokkaa mutta en pystynyt sitä syömään, oli sianihraa siinä. Otin Pirkan purkin ja luulin sitä automaattisesti että se on ilman sianihraa, kun Pirkalla sellainen on. Liian suolaista se on nk. usein valmisruoka, mutta muuten Pirkan kasvishernekeitto on ainoa jota syödä voin.

      MInä en pysty syömään sianihraa, söin joskus itseni ähkyksi joulukinkusta 1996 ja sen jälkeen minkäännäköinen kinkkukaan ei laske, ja maistan heti sianihran enkä sitä pysty syömään.

      Sitten onnistuu hernerokka matkoilla kun teen kotona ja kuivaan.

      jari

    • mpussiainen

      Makuupussin sisälle voi laittaa lisälakanan tai fleece-pussin (en vain tiedä myydäänkö niitä enää).
      Itse tykkään käyttää fleece- tai villakerrastoa tai vaikka fleece-takkia makuupussissa ennemmin kuin kahta makuupussia sisäkkäin.
      Sitäpaitsi se sisempi makuupussi on aina oltava hengittävämpi kuin päälipussi,siten saat lämmön jakaantumaan pussiin kunnolla.

      Itse en mielelläni kanna kahta makuupussia reisussa,vaan hoidan lisälämmön vaikka vaatteilla.
      Talvella untuvatakin voi heittää makuupussin päälle lisälämmikkeeksi jos keksii,miten sen saa pysymään siinä. Itse olen mato pyörimään nukkuessani ja pussissa on oltava tilaa koska nukun kyljelläni. Siihen eivät ns muumiopussit sovellu. Eivätkä nykyiset 60cm leveät makuualustatkaan...

      Hernerokan kuivatus onnistuu hyvin uunipellillä kieroilmauunissa noin 50 asteen lämmössä ja mikse tavallisessa sähköuunissakin,jos luukun jättää raolleen. Kannattaa tarkistaa jollakin mittarilla uunin lämpötila ensin,jottei ruoka kuivu liikaa. Silloin se ei enää pehmene uudelleen veteen laitettuna.
      Kuivatahan voi melkein mitä vain. Kokeilkaa ihmiset,se kannattaa.

    • Kiitos

      Olen tullut samaan tulokseen että kun ja koska kaikki pitää niin tarkkaan mitä kantaa mukana, sisäpussikin painaa kuitenkin sekin 180 g tuo minun, niin minäkin ajattelin että fleece on minulle käytännöllisin pitää mukana ja sitten on peltipaita ja T-paita. Nuo palvelevat kesällä joka käänteessä joka kelillä.
      Angora kerrasto minulla on, mutta tulin siihen tuokseen että ylellisyys ei maksa vaivaa kantaa mukana.
      Jokainen gramma pitää olla tehokäytössä myös pyöräilyssä. Jokaisesta grammasta kertyy painoa. Housuja sitten on 5 kpl pyöräilyhousuja ja verkkarit.
      Siinä kaikki vaate sadevarustus. Lidlin pyöräilytakin ostin juuri kun havaitsin että menee on kevyt ja menee pieneen tilaan. Piti vettä.
      Haglofsin puku on parempi vaelluksella, mutta sen hengittävyydestä ei ole merkitystä koska eivät märkänä hengitä. Lidlin oli kevyempi ja testasin sen eilen sateessa ja piti vettä.

      Tulin siihen tulokseen ettei pyöräily sateessa kannata.
      Olen polkenut pari kertaa koko päivän reippaassa sateessa, ei kannata.
      Kuurosateet voi kärsiä, mutta jos taivaalta tulee vettä satamalla koko ajan on
      oltava leirissä ja odoteltava tai pakattava kamat junaan ja kotiin.
      Viimeisen päivän voi kotiin sateessa polkea.

      Nyt retkikoekeittiössä kotonani testaan ruokia, ja kuivaamisen.
      Pyöräillessä kuitenkin havaitsin että kaupassa käynnin taito pitää olla hanskassa, ja tunnen ja tiedän kaupan hyllyt mitä ne sisällään pitävät.
      Ei kannata mukana pitää painona aina kun pääsee kauppaan ja leirintäalueiden keittiöhin sähkölevyille.
      Minulla on tarkka lista mitä mukana pitää ruoassakin.
      Kuitenkin on jotakin vakiota mitä pitää olla mukana ja mistä saa ruokaakin, ei aina kauppa ole siinä sopivasti ja mitä siellä on, ei aina ole sopiva.

      Kokeilen tonnikalan kuivaamista. Se pitää olla vedessä tietysti ja ensin valuttaa hyvin. Kokeilen paljon muutakin kuivata ja kuivurikin on.
      Ihan taloudellisuussyistäkin kuivattu hernekeitto on ihanteelliinen kannettava.
      Olen harkinnut että jos alkaisin syömään heti aamulla kunnon aterian, eikä mitään puuroa. Pasta sopii hiilihydraattien vuoksi yhdeksi ateriaksi aina päivässä. Monenlaista pastaruokaa saa valmiista pusseista, ja siihen lisää soijarouheen jos jauhelihaa pitää olla tai kuivaa tonnikalaa. Tai kuivaa jotakin muuta, vaikka sieniä ja mitä keksii ja vaikka kotona kuivaa. Valmiiksi pusseihin annokset ja ohjeet päälle.
      Kaikkea voi kuivata, mutta sekin pitää ensin opetella ja testata koekeittiössä kotona ensin että osaa hyvin.

      Kesällä kehitin varustelistan viimeisen päälle, siinä oli korjaamista aina, ja uusia kevyempiä varusteita tulee vastaan ja pitää ostaa.
      Ainakin semmonen 750 g makuupussi mahtaa olla riittävä keskellä kesää.
      Menee melkein povitaskuun.
      Olen monet varusteet ostellut uudet kevyemmät ja niitä kertynyt on.

      Vielä pitää 2 hengen akkateltta ostaa, tuplakatto siis, sekin on 1- hengen, mutta sinne menee rinkka, mutta ei pyöräilijän varusteita.
      Lisäksi tunneliin on hankala keski-ikäisten ryömiä, asia on vaan niin että jokainen auttamattomasti huomaa että luut alkavat painaa kummallisesti enemmän jo keski-iässä kuin 20 vuotiaana, mutta haurastuvat kuitenkin.
      Kätevin on 15 eurolla ostamani teltta jossa koko seinä aukeaa. Muovilla kuitenkin suojattava. Kevytpeitteet ovat kestäviä, lujia ja kevyitä.
      Tein kaikki suojat siitä.

      Pyöräilyvuosia voi olla vaikka kymmeniä kuinka monta vielä kun pitää itsensä kunnossa.

      Aamuisin voi joku saada minulta pidemmän kirjeen, kiva että oli joku kirjjoittanut.

      On vaan niin että mitä kevyempi kantamus mukana sen mukavampaa, ja mitään ei puuttua saa eikä mitään olla liikaa.

      http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/pyoraily

      yst. jari

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      1906
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1584
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1316
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1244
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1242
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1206
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1182
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1171
    10. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      44
      1166
    Aihe