Kysymyksiä!

poooppp

Hei! Sattuuko kukaan tietämään onko aktiivihiilestä mitään haittaa? Akvassani ei ole lääkekuuria takana. Avasin puoli vuotta käytössä olleen ulkosuodattimen ekaa kertaa tänään ja huomasin että ensimmäisen vanukerroksen alla oli muovipussissa pussillinen aktiivihiiltä! (semmosia mustia rakeita). Ilmeisesti en ollut tutkinut suodatinta tarkkaan ja vähän itsekin yllätyin kun tein tämän löydön. Otin muovit ympäriltä pois ja jätin hiilet sinne suodattimeen. Nyt kuitenkin kävi mietityttämään että voisiko siitä olla jotain haittaa?

Akvaariostani sen verran että tossa se on nyt ollut käynnissä puolisen vuotta, kypsytetty oikeaoppisesti (piti lukee ohjeet kuukauden aikana varmaan kieltämättä 100krt!!Kerran jouduin alottamaan koko homman alusta). Litroja blondin laskelmien mukaan 280, asukkaina 2 albiinomonnista, 6 neontetraa, 5 kardinaalitetraa ja 2 mustatetraa. Asukit ovat tuttavani vanhoja fisuja, ekat kalani. Lupasin antaa niille hyvän eläkekodin, tuttu olisi muuten pistänyt kaloilta hengen veks. Joten antakee armoa miun kalastolle. Eihän se oo ihan päin helv****iä?Eihän...?Tykkään noista kardinaali- ja neontetroista haluaisin niitä ison parven tuonne. Voiko niitä pitää keskenään vai pitääkö minun valita noista söpöläisistä sitten ?Neontetra on vissiin vähän kestävämpi noista. Kuinka iso parvi olisi sopiva? En halua mitään ylikansoitusta vaan näyttävän parven noita puna-sinisiä! Haluaisin jättää myös noi pohjatonkijat (albiinomonniset) kalastooni. Kuinka monta niitä mahtuisi tuonne? Kiitoksia jos joku malttaa vastailla. Mulla ei oo hirveesti ylimäärästä aikaa roikkua netissä ja ettiä tietoja sen takia kirjotin tänne. Eläinkaupan myyjiin en turvaannu.

Armoa aloittelijalle

4

82

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sieltä parhaat neuvo

      Siellä mistä ostat kaloja, niin tietävät neuvoa akvaaion hoidossa sekä siinä, kuinka monta kalaa minkäkin kokoiseen akvaarioon voi laittaa. Akvaarioliikkeessä tai eläinkaupassa tietävät myös mitk' kalat sopivat keskenään yhteen.

    • boraras

      Siis onko aktiivihiili ollut avaamattomassa muovipussissa puoli vuotta siellä suodattimessa? Ei siitä mitään haittaa kai pitäisi olla jollei ole lääkekuuria päällä. Tarkemmin en tiedä.

      Neontetrat ovat lämpimämmän veden kaloja kuin kardinaalitetrat. Kardinaaleille sopiva lämpötila olisi noin 27 astetta kun taas neontetroille 24 astetta.
      Monniset pitävät yleensä myös viileämmästä vedestä (poikkeuksiakin on), joten niiden puolesta suosittelisin että säätäisit akvaariosi lämpötilan 24 asteeseen ja ottaisit sinne lisää neontetroja ja noita albiinomonnisia.
      Albiinomonnisia on sitten ainakin kahta lajia, kuparimonnisen ja täplämonnisen albiinomuodot.
      Monniset ovat parvikaloja, eli niitä pitäisi olla vähintään se 6 kpl, mielummin enemmän.
      Kardinaalitetrojen ja mustatetrojen voi antaa rauhassa viettää eläkepäivänsä silti tuolla joukossa.

      Voisit laittaa tuonne hyvin vaikka:
      20-30 neontetraa (ja eihän kaikkia kerralla tarvitse ostaa)
      10-20 albiinomonnista

      Tämä ei ole vielä lähelläkään ylikansoitusta ja voit rauhassa ostaa noita pikkuhiljaa niin näet mikä on sopiva määrä.

      Jos haluat tuonne jonkun levänsyöjän, niin voisit perus partamonnin sijaan laittaa muutaman katinkultamonnin, vaikka 3-4 kpl.

      Jos haluat jonkun pääkalan, niin tuonne voisi sopia vaikka joku kääpiöahvenpariskunta, tai miksei avainkirjoahvenpariskunta. Nämä ovat kilttejä ahvenia eivätkä pistele täysikasvuisia neontetroja poskeensa.

      Kannattaa suunnata kysymykset jatkossa osoitteeseen aqua-web.fi. Siellä ei ole mitään turhanpäiväisiä kommentoijia niin kuin täällä.

      • boraras

        .. ja siis tietysti toisinpäin. Eli kardinaalitetrat ovat lämpimämmän veden kaloja kuin neontetrat.


    • poooppp

      Kiitoksia boraras:lle hyvistä neuvoista!

      Ja kyllä se aktiivihiili oli siellä avaamattomana muovipussissa. Ekan vanukerroksen alla.:D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      629
      4613
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      50
      3620
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      107
      3503
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      3021
    5. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      13
      2489
    6. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2384
    7. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2281
    8. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      2130
    9. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      2055
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      48
      2023
    Aihe