kysymys asiantuntioille

mietityttää

jos akku on tyhjä, ja ilma on pilvinen, niin verrataan esim 60w paneelin tuottoa 120w paneelin tuottoon, tarkoitan siis virran tuloa akulle, jossainvaiheessa esim 60w paneeli ei tee virtaa enään akkuun ,mutta miten siinä olosuhteessa tekee virtaa 120w paneeli akkuun, kiitos vastauksista

8

234

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei hankalaa

      riippuu ihan siitä mikä säädin ja millaisella jännitealueella toimii. onko kaksi panelia, sarjassa vai rinnan.

      normi pwm säädin lataa 13,8V jännitteelle saakka se ei ole kiinni siittä onko kyse 10W tai 200W panelista.

      jos taas kaksi 60W panelia on kytketty sarjaan ja yhden panelin tuottama jännite on 18V ja virtaa 3,4A. paneleiden teho on tällöin 120W ja jännite 36V ja virtaa saadaan 3,4A. Koska pwm säätimen käyttöalue on n. 14-45V saadaan näin aikaan efekti että paneleiden jännite ei laske pilviselläkään säällä kovin herkästi alle 14V jolloin saadaan pienoinen annos virtaa lisää akuille.

      eli yhdellä panelilla et ongelmaa ratkaise vaan tarvitset kaksi ja mieluiten kytket ne sarjaan.

    • ampeeriä lisää

      tarkoitan , jos on esim 60 watin paneeli ja taivas on pilvessä, akku tyhjä, paneeli tuottais akkuun siinä olosuhteessa nolla amppeeria, eli akkuun ei menis virtaa ollenkaan, eli ei tapahtuis latausta..... eli mitä tapahtuis silloin kun paneeli vaihdettaisiinkin esim 120 wattiseen juuri sillä hetkellä

    • vähimmäisteho

      Jos on kunnolla pilvistä niin pwm-paneli antaa hiukan myös akkuun, oli paneli sitten 60 tai 120 W. Ei se virta ole nolla.

      Sarjaan kytketyt panelit ja MPPT-säädin ei anna yhtään mitään. Käynnistyäkseen MPPT-säädin tarvitsee tehoa paneleista joka on yli 5% säätimen nimellistehosta.

    • huh huh

      Kyllä se nollille menee vai meinaatko että sateisina päivinä tulee virtaa,paskanmarjat ledi voi säätimessä palaa mutta käytännössä tulos on nolla,akku kuluttaa enemmän.

    • juupel 12v

      mites jos tarkistais kysymyksen ja koittais vastata siihen kysymykseen , vastaukset on hyviä , mutta ei kysyjän kysymykseen sopivia

      • ilmari kianto

        siihen on jo vastattu ensimmäisessä vastauksessa hyvinkin selvästi ja myös ratkaisua ehdoteltu.


    • ierikka

      Jos paneelien jännite ominaisuudet ovat samat (Voc ja Vmp) ei isompi paneeli (120W) lataa yhtään sen paremmin kuin pienempikään.
      Ero tulee kun aurinko sitten paistaa, vaikka tunnin, ehtii isompi paneeli tuottaa energiaa n. tuplasti pienempään verrattuna.

    • Ohimarssi25

      No ohita se saamarin säädin tilapäisesti , eiköhän jotain
      riitä akkuunkin asti.
      Ei se akku nyt sentään ihan pienestä "ylivirrasta" kusahda.
      Perämoottorit ym pienkoneet työntää jatkuvasti yli 14v .
      Akku niissä tasaa sen jännitteen..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      203
      2175
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1198
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1073
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      23
      827
    5. 58
      806
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      771
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      10
      560
    Aihe