Ohjauskulmien säätö

BRG

Ostin uudet kesäkumit ja kävin onneton säädättämässä ohjauskulmat Vianorissa. Ihmettelin kun ohjaus tuntui muuttuneen levottamaksi ja sitten löysin Jag-Loversien X300 Book:sta maininnan:

"9.3 Wheel Alignment: This is a frequent source of problems on the Jaguar, as the correct factory procedure for tracking alignment requires that the suspension is pre-loaded ( ie. Tied down with a known force ) before the adjustment is made. Few garages are aware of this and therefore almost always set excessive toe-out. Excessive toe-out produces vague steering, tramlining and excessive wear on the inside edges of the front tyres"

Ennen kuin menen antamaan palautetta asiasta Vianorille, ajattelin kysäistä, onko kukaan muu joutunut tekemiseen saman probleemin kanssa ja kuinka siitä on selvitty. Ja mitähän tuo "known force" tarkoittaa? Pitäisikö minun jostain onkia tarkka voima, joka jousitukseen pitää kohdistaa, että säädön saisi menemään kohdalleen?

6

1444

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saku

      Rekisteröidy Jaguar-loversin X300 keskustelupalstalle ja kysy sieltä.Saat vastauksen vikkelästi.Itse veikkaan että "known force" tarkoittaa kuormitusta joka vastaa parin aikuisen matkustajan painoa(E-typessä taisi olla 100 kg).Tarkkuus johtunee Jaggen ohjausgeometrian monimutkaisuudesta.Auraus kasvaa kuormituksen lisääntyessä.Jos asut pääkaupunkiseudulla,kokeile Bembölen Shelliä Espoossa.Siellä osaavat säätää.

    • Blue Cat

      Itse kävin juuri säädättämässä -89 XJ40: en kulmia, mutta enpä sitten muistanut oheista sääntöä auton maavaran suhteen:

      "Toe (total) = 0.8 mm toe-in /- 0.8 mm
      (i.e. from parallel to 1.6 mm total toe-in between the wheels)
      These measurements must be taken with the car 'pulled down' on the
      suspension so that the bottom surface of the front crossmember is
      150.8 mm above the ground.

      En tiedä koskeeko sama mitta X300 -mallia. Luulisin, että koskee.

    • Test Driver

      Kulmat saadetaan tunnetusti parhaiten saadetyksi Kaupintien Teboililla.
      Soittelepa sinne.

      • XJ81

        Onko kellään kokemusta tai kuulopuheita siitä miten Ruskeasuon Teboililla tulevat kulmat säädettyä? Itsekin suunnittelin vieväni Kaupintielle, mutta siellä vapaita aikoja on vasta loman jälkeen elokuussa.

        Kyseessä on siis XJ81 -93, eli olettaisin että se vaatii samat säädöt kuin XJ40. Vakiona oleva Sports Handling Pack madaltaa alustaa edessä vielä sen 15mm, joten Blue Catin yllä mainitsema 150,8mm lienee sitten 135,8mm?

        Takaa on onneksi poistettu tasonsäätö Jaguar-liikkeessä, joten oletan että siellä on oikea konversiosarja. Löytyyköhän ko. takasysteemin säätöön oikeita speksejä mistään - eli Sports Handling Pack ilman tasonsäätöä?

        Uskoisin että JDHT:n CD-ROMilta ohjeita varmaan löytyy, mutta se on vielä postin kuljetettavana.

        Oletan muuten että "ohjauskulmat" on sama asia kuin "aurauskulmat". Ja että "nelipyöräsuuntaus" on se järeämpi toimenpide, jossa katsotaan kaikki kulmat joka pyörästä.

        Mistähän se muuten johtuu, että suoraan tasaisella tiellä ajettaessa ohjauspyörä ei olekaan suorassa vaan osoittaa n. klo 11:30:een. Voisiko asia liittyä aurauskulmiin?


      • Blue Cat
        XJ81 kirjoitti:

        Onko kellään kokemusta tai kuulopuheita siitä miten Ruskeasuon Teboililla tulevat kulmat säädettyä? Itsekin suunnittelin vieväni Kaupintielle, mutta siellä vapaita aikoja on vasta loman jälkeen elokuussa.

        Kyseessä on siis XJ81 -93, eli olettaisin että se vaatii samat säädöt kuin XJ40. Vakiona oleva Sports Handling Pack madaltaa alustaa edessä vielä sen 15mm, joten Blue Catin yllä mainitsema 150,8mm lienee sitten 135,8mm?

        Takaa on onneksi poistettu tasonsäätö Jaguar-liikkeessä, joten oletan että siellä on oikea konversiosarja. Löytyyköhän ko. takasysteemin säätöön oikeita speksejä mistään - eli Sports Handling Pack ilman tasonsäätöä?

        Uskoisin että JDHT:n CD-ROMilta ohjeita varmaan löytyy, mutta se on vielä postin kuljetettavana.

        Oletan muuten että "ohjauskulmat" on sama asia kuin "aurauskulmat". Ja että "nelipyöräsuuntaus" on se järeämpi toimenpide, jossa katsotaan kaikki kulmat joka pyörästä.

        Mistähän se muuten johtuu, että suoraan tasaisella tiellä ajettaessa ohjauspyörä ei olekaan suorassa vaan osoittaa n. klo 11:30:een. Voisiko asia liittyä aurauskulmiin?

        Kulmat säädettiin täällä Keski-Suomessa paikallisessa autoverstaassa. Siinä vaiheessa minulla ei vielä ollut tietoa tuosta jousituksen alas painamisesta.

        Soitin jälkeenpäin verstaaseen, että pitäisikö tarkistaa auraus uudelleen, johon totesivat että: heillä löytyy suoraan kirjoista säätöarvot, joissa on erikseen mainittu säädöt kuormitetuille ja kuormittamattomille pyörille.
        Säädöt on siis tarkistettu molemmissa asennoissa ja ovat tehtaan arvoissa.

        On kuulemma normaali käytäntö kaikissa autoissa.

        Että sellaisia ammattimiehiä ovat.

        Kun säädätät niin kerro, että haluat myös ratin suoraan.


      • XJ81
        Blue Cat kirjoitti:

        Kulmat säädettiin täällä Keski-Suomessa paikallisessa autoverstaassa. Siinä vaiheessa minulla ei vielä ollut tietoa tuosta jousituksen alas painamisesta.

        Soitin jälkeenpäin verstaaseen, että pitäisikö tarkistaa auraus uudelleen, johon totesivat että: heillä löytyy suoraan kirjoista säätöarvot, joissa on erikseen mainittu säädöt kuormitetuille ja kuormittamattomille pyörille.
        Säädöt on siis tarkistettu molemmissa asennoissa ja ovat tehtaan arvoissa.

        On kuulemma normaali käytäntö kaikissa autoissa.

        Että sellaisia ammattimiehiä ovat.

        Kun säädätät niin kerro, että haluat myös ratin suoraan.

        Jep, täytyy muistaa sanoa aurauskulmien säädön yhteydessä ratin asennosta. Siinä yhteydessä se pitäisi saada kuntoon.

        Vähän huolestuttaa vielä se Sports Handling Pack - oikeisiin kulmien arvoihin se ei varmaan vaikuta, mutta siihen preloadiin ja maavaran mittaamisen kylläkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

      Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      73
      3644
    2. Kesä, kesä!

      Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1981
    3. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

      Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      226
      1323
    4. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

      Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      134
      1196
    5. Pitikö mennä rakastumaan

      Oi kyllä, kyllä piti. Kiitos vaan sulle mies! Todella kiitän..
      Ikävä
      100
      1063
    6. Ei sua pysty unohtamaan

      Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      109
      1045
    7. Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...

      Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil
      Maailman menoa
      70
      1010
    8. Mitä tai ketä kaivattusi

      muistuttaa?
      Ikävä
      60
      974
    9. Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!

      No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik
      Viihde ja kulttuuri
      6
      965
    10. Hei, huomenta komistus

      Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      876
    Aihe