Ohjauskulmien säätö

BRG

Ostin uudet kesäkumit ja kävin onneton säädättämässä ohjauskulmat Vianorissa. Ihmettelin kun ohjaus tuntui muuttuneen levottamaksi ja sitten löysin Jag-Loversien X300 Book:sta maininnan:

"9.3 Wheel Alignment: This is a frequent source of problems on the Jaguar, as the correct factory procedure for tracking alignment requires that the suspension is pre-loaded ( ie. Tied down with a known force ) before the adjustment is made. Few garages are aware of this and therefore almost always set excessive toe-out. Excessive toe-out produces vague steering, tramlining and excessive wear on the inside edges of the front tyres"

Ennen kuin menen antamaan palautetta asiasta Vianorille, ajattelin kysäistä, onko kukaan muu joutunut tekemiseen saman probleemin kanssa ja kuinka siitä on selvitty. Ja mitähän tuo "known force" tarkoittaa? Pitäisikö minun jostain onkia tarkka voima, joka jousitukseen pitää kohdistaa, että säädön saisi menemään kohdalleen?

6

1449

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saku

      Rekisteröidy Jaguar-loversin X300 keskustelupalstalle ja kysy sieltä.Saat vastauksen vikkelästi.Itse veikkaan että "known force" tarkoittaa kuormitusta joka vastaa parin aikuisen matkustajan painoa(E-typessä taisi olla 100 kg).Tarkkuus johtunee Jaggen ohjausgeometrian monimutkaisuudesta.Auraus kasvaa kuormituksen lisääntyessä.Jos asut pääkaupunkiseudulla,kokeile Bembölen Shelliä Espoossa.Siellä osaavat säätää.

    • Blue Cat

      Itse kävin juuri säädättämässä -89 XJ40: en kulmia, mutta enpä sitten muistanut oheista sääntöä auton maavaran suhteen:

      "Toe (total) = 0.8 mm toe-in /- 0.8 mm
      (i.e. from parallel to 1.6 mm total toe-in between the wheels)
      These measurements must be taken with the car 'pulled down' on the
      suspension so that the bottom surface of the front crossmember is
      150.8 mm above the ground.

      En tiedä koskeeko sama mitta X300 -mallia. Luulisin, että koskee.

    • Test Driver

      Kulmat saadetaan tunnetusti parhaiten saadetyksi Kaupintien Teboililla.
      Soittelepa sinne.

      • XJ81

        Onko kellään kokemusta tai kuulopuheita siitä miten Ruskeasuon Teboililla tulevat kulmat säädettyä? Itsekin suunnittelin vieväni Kaupintielle, mutta siellä vapaita aikoja on vasta loman jälkeen elokuussa.

        Kyseessä on siis XJ81 -93, eli olettaisin että se vaatii samat säädöt kuin XJ40. Vakiona oleva Sports Handling Pack madaltaa alustaa edessä vielä sen 15mm, joten Blue Catin yllä mainitsema 150,8mm lienee sitten 135,8mm?

        Takaa on onneksi poistettu tasonsäätö Jaguar-liikkeessä, joten oletan että siellä on oikea konversiosarja. Löytyyköhän ko. takasysteemin säätöön oikeita speksejä mistään - eli Sports Handling Pack ilman tasonsäätöä?

        Uskoisin että JDHT:n CD-ROMilta ohjeita varmaan löytyy, mutta se on vielä postin kuljetettavana.

        Oletan muuten että "ohjauskulmat" on sama asia kuin "aurauskulmat". Ja että "nelipyöräsuuntaus" on se järeämpi toimenpide, jossa katsotaan kaikki kulmat joka pyörästä.

        Mistähän se muuten johtuu, että suoraan tasaisella tiellä ajettaessa ohjauspyörä ei olekaan suorassa vaan osoittaa n. klo 11:30:een. Voisiko asia liittyä aurauskulmiin?


      • Blue Cat
        XJ81 kirjoitti:

        Onko kellään kokemusta tai kuulopuheita siitä miten Ruskeasuon Teboililla tulevat kulmat säädettyä? Itsekin suunnittelin vieväni Kaupintielle, mutta siellä vapaita aikoja on vasta loman jälkeen elokuussa.

        Kyseessä on siis XJ81 -93, eli olettaisin että se vaatii samat säädöt kuin XJ40. Vakiona oleva Sports Handling Pack madaltaa alustaa edessä vielä sen 15mm, joten Blue Catin yllä mainitsema 150,8mm lienee sitten 135,8mm?

        Takaa on onneksi poistettu tasonsäätö Jaguar-liikkeessä, joten oletan että siellä on oikea konversiosarja. Löytyyköhän ko. takasysteemin säätöön oikeita speksejä mistään - eli Sports Handling Pack ilman tasonsäätöä?

        Uskoisin että JDHT:n CD-ROMilta ohjeita varmaan löytyy, mutta se on vielä postin kuljetettavana.

        Oletan muuten että "ohjauskulmat" on sama asia kuin "aurauskulmat". Ja että "nelipyöräsuuntaus" on se järeämpi toimenpide, jossa katsotaan kaikki kulmat joka pyörästä.

        Mistähän se muuten johtuu, että suoraan tasaisella tiellä ajettaessa ohjauspyörä ei olekaan suorassa vaan osoittaa n. klo 11:30:een. Voisiko asia liittyä aurauskulmiin?

        Kulmat säädettiin täällä Keski-Suomessa paikallisessa autoverstaassa. Siinä vaiheessa minulla ei vielä ollut tietoa tuosta jousituksen alas painamisesta.

        Soitin jälkeenpäin verstaaseen, että pitäisikö tarkistaa auraus uudelleen, johon totesivat että: heillä löytyy suoraan kirjoista säätöarvot, joissa on erikseen mainittu säädöt kuormitetuille ja kuormittamattomille pyörille.
        Säädöt on siis tarkistettu molemmissa asennoissa ja ovat tehtaan arvoissa.

        On kuulemma normaali käytäntö kaikissa autoissa.

        Että sellaisia ammattimiehiä ovat.

        Kun säädätät niin kerro, että haluat myös ratin suoraan.


      • XJ81
        Blue Cat kirjoitti:

        Kulmat säädettiin täällä Keski-Suomessa paikallisessa autoverstaassa. Siinä vaiheessa minulla ei vielä ollut tietoa tuosta jousituksen alas painamisesta.

        Soitin jälkeenpäin verstaaseen, että pitäisikö tarkistaa auraus uudelleen, johon totesivat että: heillä löytyy suoraan kirjoista säätöarvot, joissa on erikseen mainittu säädöt kuormitetuille ja kuormittamattomille pyörille.
        Säädöt on siis tarkistettu molemmissa asennoissa ja ovat tehtaan arvoissa.

        On kuulemma normaali käytäntö kaikissa autoissa.

        Että sellaisia ammattimiehiä ovat.

        Kun säädätät niin kerro, että haluat myös ratin suoraan.

        Jep, täytyy muistaa sanoa aurauskulmien säädön yhteydessä ratin asennosta. Siinä yhteydessä se pitäisi saada kuntoon.

        Vähän huolestuttaa vielä se Sports Handling Pack - oikeisiin kulmien arvoihin se ei varmaan vaikuta, mutta siihen preloadiin ja maavaran mittaamisen kylläkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Häiriköinti

      Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      59
      3166
    2. Askanmäessä Huippu esitys

      Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      23
      2964
    3. rakastan sinua!

      Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      51
      2862
    4. Näin lähellä

      Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      56
      2668
    5. Mä sanon tän suoraan.

      Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      58
      2548
    6. Kerro jotakin hauskaa. :)

      Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      48
      2530
    7. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

      Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      53
      2301
    8. Pohdinttavaksi

      No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      2188
    9. Siis hetkonen

      Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2082
    10. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

      Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2078
    Aihe