nurmikon perustaminen

nurmikon perustus

nurmikon perustus (12.8.2011 13:43:10)


savimaan päälle popcatilla tasattu mullat.
Nyt sitten multa ihan tasaiseksi ettei pyörän jäljet näy ja nurmikkoa kylvämään...

Tarvitsen tähän apua, yksin teen tuota vielä ensi kesänäkin.

Yksi puutarhuri sanoi että voivoi kun on liian iso kone painanut nyt maata, heidän pienet puutarhakoneet eivät ole niiin painavia, että eivät tee painanateita maahan ja multaan.
nyt pitäisi kuohkia multa ilmavaksi ja sitten vasta tasoitella. Tai levittää uusi multa..
Lisäksi sateet ovat pahentaneet tilannetta kun vesi jäänyt seisomaan..

Toinen puutarhuri sanoi ettei haittaa vaan nyt vaan haralla tasoittamaan ja lanaamaan...

Lisäksi minulla on istutus kuopat täytetty mullalla, ne pitäisi vielä etsiä ja varmaankin rajatan ettei niideän päälle mene nyt nurmikkoa ..

Työjärjestyksellä ei kuulemma kauhesati nyt merkitystä vai onko?

Miten tuon nurmikon kanssa etenisin nyt?
Voiko sateella märkää multaa edes tasoitella ?

Onko turhaa maksaa ammattilaiselle mullan tasoituksesta 40 eur tunti ?




golf nurmea emme tee, mutta nätti haluttais ja kaadot pois talosta koska niin lähellä rantaa.

1

790

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Gardener

      Neuvominen olisi helpompaa jos voisin nähdä kasvualustan ja missä kunnossa se on.

      Mutta.......

      Kasvualustan tiivistykseen sopii myös Bobcat, varsinkin jos on isommasta alueesta kyse. Isoa aluetta on älytöntäkin alkaa tiivistään käsin, ellei ole käytössä puutarhajyrää ja halua tehdä sitä käsin. Täytyy kuitenkin ottaa huomioon ettei kasvualusta saa olla liian tiivistä, muuten nurmi voi tukehtua ja kasvu on kituvaa.

      Jos sulla on istutusalueet suunniteltu, ne kannattaa merkitä jollain, vaikka merkkitikuilla ja naruilla, jotta niihin ei joutuisi nurmikon seimentä. En nyt muista onko jotain sellaista "merkitsemismaaliakin".

      Mainitsit, että vesi jää seisomaan maahan. Se on hoidettava kuntoon, koska seisova vesi voi tukehduttaa nurmen. Muotoile pinta kaltevaksi, että kaato on 2-3 cm metriä kohden. Jos muotoilu ei riitä, kasvualusta on salaojitettava. Salaojitusputket asennetaan 40-80 cm:n syvyyteen. Salaojasoran on yltyttävä kasvualustan alapintaan saakka.

      Jos kasvualusta ei ole aivan monttuinen, renkaan jäljet voi "hävittää" haraamalla.

      Sitten vasta voidaan alkaa kylvää nurmea kun kasvualusta on tarpeeksi tiivistetty, tasoiteltu ja kaltevuus tai salaojitus on tehty.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3889
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3328
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2769
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1977
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe