Terve palstasisaret ja -veljet!
Veneessäni on keulapiikissä polttoainesäiliö. Tankkausaukko on melko edessä kannella. Tästä n. 50cm perään päin on tehty huohottimelle aukko ja siinä sijaitseekin ärsyttävä huohotinventtiili johon kompuroi kerta toisensa jälkeen.
Päätin siis että tämä huohotinletkun paikka saa muuttua. Missä se teidän veneissänne on ja miten olette varmistaneet että se ei imaise vettä tankkiin? Jos sen laittaa melkein mihin vain laidalle niin eikös se aina silloin tällöin peity vedellä? Mielellään myös sellainen paikka jossa tupakanpolttaminen kannella ei sitä häiritsisi.
Polttoainetankin huohotin
19
3284
Vastaukset
Voi pieni Provo kulta, aina sinä jaksat keksiä uusia satuja.
Jos huohotusnippa olisi kannella, niin vettä menisi tankkiin joka kerta kun sataa. Eli kyljessä se on, ja järkevällä sijoittelulla se ei hörppää vettä kovassakaan kelissä.
Ja ihan vain tiedoksesi, yhdessäkään purjeveneessä ei yleensä haluta lisäpainoa aivan keulaan, tai aivan perään, joten siinäkin suhteessa tarinasi ontuu (pienessä veneessä sitä joskus kaivataan keulaan vesilinjan pituuden kasvattamiseksi, mutta ei niissäkään ole vaihtuvapainoisia polttoainetankkeja keulassa).- Strike two
Minulla purjeveneessä on toinen 120 litran tankki keulapunkan alla, toinen samanmoinen peräpunkan alla toisella laidalla ja polttoainetankki sitten toisella puolella. Eli huti tuli taas.
- Nippelitietoa
Omassa veneessä huohotinnippa kannella eikä ongelmia sadeveden kanssa ole ollut.
- koottteee
Omassa veneessäni on polttoainesäiliö aivan keulassa ja huohotin letku on yksinkertaisesti vedetty partaan läpi suoraan keulakaiteen putken sisään. Ratkaisu on alkuperäinen vuodelta -71 ja ei mitään moitittavaa. Letkun päässä ei näin ollen tarvita mitään helaa edes.
- koottteee
...ja ennen kuin joku lyttää täysin edellisen huohotussysteemin.. Sopivuus riippuu tietenkin keulakaiteen muodoista.. Itselläni letku menee takimmaisesta putkesta ylös, n. 20 cm partaan linjan yläpuolelle. Kaideputki jatkuu ylöspäin ja kääntyy eteenpäin ja myöhemmin taas alaspäin, joten vesi ei pääse edempänä olevasta ilma-aukosta tankkiin ja ilma kulkee kuitenkin..
Miten pitkään jaksat keskustella itsesi kanssa? Luetko koskaan omia tarinoitasi?
"Minulla purjeveneessä on toinen 120 litran tankki keulapunkan alla, toinen samanmoinen peräpunkan alla toisella laidalla ja polttoainetankki sitten toisella puolella."
Voisitko ystävällisesti paneutua hieman kirjoituksiisi? Tuosta sössötyksesta ei ihan oikeasti saa mitään selvää!- 37
Keulapaino purjeveneelle on vain hyvästä.
Ihan teknisesti asiaan lähestyen. Harvemmin veneeessä kantta kastellaan kallistuksessa. Joten ulostulo kyljessä on ihan ok. Varsinkin jos vielä heittää putkeen lisälenkin veneen sisäpuolella ulostuloaukon yläpuolelle.
Henkseli ja vyömiehille putkeen saa tarvittaessa takaiskuventiilin, joka sulkee veden tulon kun virtaus on putkessa veneen ulkoa sisään.- ei kai?
Olisikohan antaa jonkinlainen perustelu keulapainon hyödystä? Kaikki näkemäni lähteet ovat toista mieltä ja kilpapurjehdusoppaissa kaikkea painoa keulassa käsketään vähentämään suorastaan lihavoidulla ja alleviivatulla präntillä.
- vai hyvästä
ei kai? kirjoitti:
Olisikohan antaa jonkinlainen perustelu keulapainon hyödystä? Kaikki näkemäni lähteet ovat toista mieltä ja kilpapurjehdusoppaissa kaikkea painoa keulassa käsketään vähentämään suorastaan lihavoidulla ja alleviivatulla präntillä.
Sitä minäkin ihmettelen. Yksi gasti keulilla pudottaa 0,2-0,5 kts nopeutta olosuhteista riiippuen ja tekee veneen selvästi ikävämmäksi ajettavaksi. Gastit on sentään pääsääntöisesti alle satakiloisia, säiliöt täytenä harvemmin.
- Oho!
vai hyvästä kirjoitti:
Sitä minäkin ihmettelen. Yksi gasti keulilla pudottaa 0,2-0,5 kts nopeutta olosuhteista riiippuen ja tekee veneen selvästi ikävämmäksi ajettavaksi. Gastit on sentään pääsääntöisesti alle satakiloisia, säiliöt täytenä harvemmin.
Ihanko puoli solmua? Tässä taitaa kuitenkin olla kyse vähän isommista veneistä kuin jollista ja jullesta, kun on sisäkonekin laitettu.Eikös vesilinjan piteneminen ennemminkin lisää nopeutta, vai onko veneesi tosiaan niin kiikkerä, että alle satakiloinen gasti nostaa perän vielä enemmän ylös?
- jo vain
Oho! kirjoitti:
Ihanko puoli solmua? Tässä taitaa kuitenkin olla kyse vähän isommista veneistä kuin jollista ja jullesta, kun on sisäkonekin laitettu.Eikös vesilinjan piteneminen ennemminkin lisää nopeutta, vai onko veneesi tosiaan niin kiikkerä, että alle satakiloinen gasti nostaa perän vielä enemmän ylös?
Kuten sanoin, olosuhteista riippuen. Eikä vene ihan pikkanen ole, semmoiset tavalliset 35 jalkaa, 3,5 leveä ja liki 6 t. Painamalla keulaa alas, saa sentin pari lisää vesilinjaa sinne ja menettää kymmenen perästä. Muutokset vesilinjassa eivöt kuitenkaan ratkaise, vaan aallokkokäyttäytyminen lisättynä kasvaneella kulkuvastuksella. Vanhassa kaksitonnarissa, siis yli 40-jalkaisessa neuvottiin pyyhkimään keulasta pölyt ennen kilpailuja.
- Alkuperäinen kysyjä
Mikäs tuota Valittajaa vaivaa?
Mietein vain broacheja ja aallokkoa jossa keula painuu veden alle, eikö näissä tilanteissa keulakyljessä oleva huohotin ota vettä sisälle melko helposti? - die shell
Sitä vaivaa se ettei se ymmärrä tai ei halua ymmärtää kysymystä eikä muita ratkaisuja kuin sen ainoan oikean mikä hänellä itsellään (kenties) sattuu olemaan. Valitettavasti, koska sen kanssa voisi muuten ehkä jopa käydä ns. rakentavaa keskustelua.
Joskus, tosin ei suinkaan aina, kyljessä olevassa huohotinputkessa on letkunmutka ylöspäin, voisi kuvata vaikkapa väärinpäin käännetyksi vesilukoksi. Ottaa se ilmanpainekin siellä vastaan kanssa jos vettä yrittää väärästä päästä tunkea sisään.
Siitä olen samaa mieltä, että polttoainetankin paikka ei ole keulassa - tosin purkkarissa saattaa olla niin pieni tankki ja vähäinen kulutus ettei tuolla ole oikeasti mitään merkitystä.
Moottoriveneissä hyvin yleisesti vesitankki tai yksi niistä on keulapiikissä ja niissä ihan samanlainen huohotinputki kuin polttoainetankissa. Näin myös itselläni. Kovassa kelissä on tullut upotettua keulaa aallon sisään oikein huolella ja melkoisilla vauhdeillakin, eikä mitään havaintoa ole siitä, että merivettä olisi koskaan tankkin asti puskenut.
Eli siirrä huohotin ihan huoletta kyljelle, funtsaa vähän tietysti veneesi rakenteiden vaatimusten jne. olosuheiden puitteissa. Luultavasti se kannessa oleva venttiili ei sovellu kyljelle vaan joudut tuon kympin-parin osan hankkimaan. Siinä luultavimmin on paketissa asennusohje joka kertoo loput. - ösfkösogk
Jos vetää t-haaran keskiveneelle ja helat molempiin kylkiin, niin ei pääse vesi tankkiin kummallakaan halssilla, kunhan kaato on koko matkan huohotin helalle päin t-haarasta. Letkut voi vetää kiinni vaikka päälaipioon ja piilottaa tiikkilistan taakse. T-haara tietty siihen korkeimpaan kohtaan.
- Kaiken nähnyt
Olen nähnyt purjeveneen, jossa on tankki ja kone keulapiikissä.
- tolpan sisällä
Mikä mielestänne on keulapiikki? Monessa veneessä on ketjuboksi ja ankkurivinssi keulassa. (Ehkä tarkoitit koneella ankkurivinssiä?). Muuta painavaa ei kannattaisi keulaan sijoittaa. Painavimmat asennukset (kuten p-a ja vesitankit) kannattaisi tehdä keskiveneeseen vesilinjan alapuolelle, jos ei halua heikentää veneen merikelpoisuutta ja aallokko-ominaisuuksia.
Polttoainetankin huohotinputki pitää asentaa niin, ettei se voi hörpätä vettä edes hetkellisessä 90 asteen kallistuksessa (=masto vedessä). Eräässä venemallissa se oli asennettu vinssijalustaan sillä seurauksella, että viikon kestoisen kovatuulisen kryssin jälkeen polttoainetankkissa oli runsaasti merivettä - koneremontti myöhemmin. Moottoriveneissä huohotinputken voi asentaa melken mihin vaan, jos pääasiallinen omgelma on sadevesi.
Minun mielestäni yksi hyvä huohotinputken paikka purjeveneessö olisi takakaiteen sisällä niin, että putki tekee joutsenkaulan eikä ulostulo ole kaiteen korkeimmalla kohdalla. Joku jo kertoi keulakaiteen sisällä olevasta huohotinputkesta. En ymmärrä, miksi sen pitäisi olla keulassa.
Jos veneessä on useita polttoainetankkeja, niioden huohotinputket voi yhdistää toisiinsa. Yksi yhteinen ulosmenoputki riittää. Näin on omassakin paatissa, jossa kölitankki on 400 l ja päivätankki 80 l. Huohotinputki on tutkatolpan sisällä (jossa se tekee joutsenkaulan). - koottteee
tolpan sisällä kirjoitti:
Mikä mielestänne on keulapiikki? Monessa veneessä on ketjuboksi ja ankkurivinssi keulassa. (Ehkä tarkoitit koneella ankkurivinssiä?). Muuta painavaa ei kannattaisi keulaan sijoittaa. Painavimmat asennukset (kuten p-a ja vesitankit) kannattaisi tehdä keskiveneeseen vesilinjan alapuolelle, jos ei halua heikentää veneen merikelpoisuutta ja aallokko-ominaisuuksia.
Polttoainetankin huohotinputki pitää asentaa niin, ettei se voi hörpätä vettä edes hetkellisessä 90 asteen kallistuksessa (=masto vedessä). Eräässä venemallissa se oli asennettu vinssijalustaan sillä seurauksella, että viikon kestoisen kovatuulisen kryssin jälkeen polttoainetankkissa oli runsaasti merivettä - koneremontti myöhemmin. Moottoriveneissä huohotinputken voi asentaa melken mihin vaan, jos pääasiallinen omgelma on sadevesi.
Minun mielestäni yksi hyvä huohotinputken paikka purjeveneessö olisi takakaiteen sisällä niin, että putki tekee joutsenkaulan eikä ulostulo ole kaiteen korkeimmalla kohdalla. Joku jo kertoi keulakaiteen sisällä olevasta huohotinputkesta. En ymmärrä, miksi sen pitäisi olla keulassa.
Jos veneessä on useita polttoainetankkeja, niioden huohotinputket voi yhdistää toisiinsa. Yksi yhteinen ulosmenoputki riittää. Näin on omassakin paatissa, jossa kölitankki on 400 l ja päivätankki 80 l. Huohotinputki on tutkatolpan sisällä (jossa se tekee joutsenkaulan).Sen takia keulassa. koska tankki on keulassa. Ei keulapunkan alla, vaan keulapiikissä. Ei olisi järkeä vetää sitä huohotinta 9 metrin päähän perään!
- koottteee
koottteee kirjoitti:
Sen takia keulassa. koska tankki on keulassa. Ei keulapunkan alla, vaan keulapiikissä. Ei olisi järkeä vetää sitä huohotinta 9 metrin päähän perään!
Ja eiköhän se tankin paino ole otettu huomioon jo suunnittelussa. Ihan alkuperäisratkaisu tuo on ja jokaisessa samanlaisessa veneessä. Tankin kokokaan ei ole huikea, vaan n. 35 litraa.
- LG
Keulapiikki on mastonhuipun jalkeen seuraavaksi huonoin paikka polttoainesailiolle. (tai millekaan painavalle)
Hard Core kruising veneissa pa-tankin huohotin on vedetty usein mastoon n. 3 metria kannen ylapuolelle. Tutka tolppa targakaari jne on myos hyvia paikkoja.
Moderneissa kilpaveneissa ei ole huohotinta ollenkaan koska kuivaa paikkaa ei yksinkertaisesti loydy.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941719
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2321453- 881331
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651005Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9864- 46842
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809